Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi en saa töitä vaikka täytän kaikki ilmoituksen kriteerit?

Vierailija
16.11.2016 |

Olen hakenut nyt useampaa työpaikkaa pk-seudulla. Sellaisia joihin vaaditaan ylempi korkeakoulututkinto. Täytän kaikki ilmoituksessa listatut ominaisuudet koulutuksesta, kokemuksesta, muusta osaamisesta ja perehtyneisyydestä lähtien, ja ilmaisen sen selkeästi hakemuksessa. Hakemuksessa tai cv:ssä ei myöskään ole kirjoitusvirheitä tms noloa tarinointia perheestä tms. En ole työtön, vaan nykyinen työpaikka on mutta haen uusia haasteita. Miksi en saa edes kutsua haastatteluun? Mitä niihin oikein vaaditaan jos ei haastatteluun ei riitä että täyttää kaikki ilmoitukseen listatut kriteerit?

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päteviäkin hakijoita on liikaa, jotenkin ne sitten karsii niitä. Haastatteluihin otetaan kuitenkin vaan muutama ihminen.

Vierailija
2/27 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuohon tarvitse olla muuta syytä kuin että vaatimukset täyttäviä hakijoita on enemmän kuin mitä voivat ottaa haastatteluun. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama mulla nettitreffeillä

Vierailija
4/27 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitatko vielä CV:si ja hakemuksesi tänne niin tutkitaan, mikä mahtaa olla ongelmana. Ei vaineskaan, jos kuulut johonkin liittoon niin voit tarkistuttaa CV:si ja hekmuksesi siellä. He antavat hyviä neuvoja miten voisit parantaa niitä. Liitoilta saa myös hyviä neuvoja haaastatteluun.

Vierailija
5/27 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tuohon tarvitse olla muuta syytä kuin että vaatimukset täyttäviä hakijoita on enemmän kuin mitä voivat ottaa haastatteluun. 

No miten sitten erottautua jotta pääsisi haastatteluun? Cv:n ulkoasu on hiottu ja sisällön tarkastanut useampi kollega. Hakemustekstin aloitan jollain ytimekkäällä tehtävään liittyvällä lauseella enkä sillä tylsän tavanomaisella "olen 34-vuotias yhteiskuntatieteilijä, joka etsii uusia haasteita" (esimerkki keksitty, olen muulla alalla). Hakemuksen kieli on huoliteltua ja kohteliasta. Oman alan kokemusta on useita vuosia.

Miten siis erottua? Etenkin kun nykyään hakemukset pitää yleensä laittaa sen rekryjärjestelmän kautta, jonka lomakkeissa on vain tietyt kohdat täytettävänä ja merkkimäärä rajattu.

Vierailija
6/27 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On varmasti muitakin yhtä päteviä tyyppejä hakemassa samaa paikkaa. Jos kaikki vaatimukset täyttää jokainen hakija, paikan saa ns. hyvä tyyppi. Sellainen, joka persoonallisuutensa ympärillä sopivin työyhteisöön. 

Vierailija
7/27 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitatko vielä CV:si ja hakemuksesi tänne niin tutkitaan, mikä mahtaa olla ongelmana. Ei vaineskaan, jos kuulut johonkin liittoon niin voit tarkistuttaa CV:si ja hekmuksesi siellä. He antavat hyviä neuvoja miten voisit parantaa niitä. Liitoilta saa myös hyviä neuvoja haaastatteluun.

Olen luetuttanut hakemukseni yhdellä konsultilla ja parilla tyypillä jotka työkseen rekrytoi. He eivät ole keksineet niistä mitään huomautettavaa. Se yksi konsultti tosin sanoi että osioon koulutus voisi saada sisältöä jos olisi tänä vuonna suoritettuja lisäkursseja, sillä aiemmat täydennyskoulutukseni oli parin vuoden takaa. No, olen koko vuoden suorittanut hyödyllisiä lisäopintoja, mutta ei silti tärppää.

Vierailija
8/27 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinno, jos et tunne entuudestaan rekrytoijaa tai hänen kaveriaan, niin byebye. Suhteilla nää kaikki täytetään.

Vierailija
9/27 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

CV:n hiominen on ihan yhtä tyhjän kanssa. Ei työpaikkoja tule yhtään sen enempää, vaikka kaikilla hakijoilla olisi maailman täydellisimmät CV:t

Vierailija
10/27 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On varmasti muitakin yhtä päteviä tyyppejä hakemassa samaa paikkaa. Jos kaikki vaatimukset täyttää jokainen hakija, paikan saa ns. hyvä tyyppi. Sellainen, joka persoonallisuutensa ympärillä sopivin työyhteisöön. 

Miten osoittaa persoonallisuutensa jos ei pääse edes haastatteluun? Yritän välttää hakemustekstissä vakiofraaseja "olen sosiaalinen, aktiivinen ja positiivinen persoona, joka tulee hyvin toimeen niin tiimityössä kuin yhteistyökumppaneiden kanssa" ja mieluummin kuvata persoonaani konkreettisten esimerkkien kautta. Olen siis hakenut paljon esim valtion asiantuntijatöitä, eikä niihin kuitenkaan haeta mitään hyvin erikoista taiteilijapersoonaa tms.

Vierailija
11/27 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinno, jos et tunne entuudestaan rekrytoijaa tai hänen kaveriaan, niin byebye. Suhteilla nää kaikki täytetään.

No joo, en tunne. Ylipäätään pk-seudulla on niin isot työmarkkinat, että ei ole mahdollista tuntea kaikkia.. Liekö tämä sitten syynä. Että kuitenkin aina löytyy se joku joka tuntee.

Vierailija
12/27 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin monissa paikoissa se työnsaaja on jo tiedossa, paikka vaan on pakko laittaa yleiseen hakuun.

Suhteet ikävä kyllä ovat liiankin oleellisia.

Ja joskus niitä päteviä hakijoita vain on liikaa.

Vierailija
13/27 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No joo, en tunne. Ylipäätään pk-seudulla on niin isot työmarkkinat, että ei ole mahdollista tuntea kaikkia.. Liekö tämä sitten syynä. Että kuitenkin aina löytyy se joku joka tuntee.

Todennäköisesti. Tunnen näitä sosiaalisia verkostoutujatyyppejä ja kaikki ovat duunissa, vaikka eivät ole sieltä välkyimmästä päästä

Vierailija
14/27 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankkisit lapsen heti paikan saatuasi.

Vierailija
15/27 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin monissa paikoissa se työnsaaja on jo tiedossa, paikka vaan on pakko laittaa yleiseen hakuun.

Suhteet ikävä kyllä ovat liiankin oleellisia.

Ja joskus niitä päteviä hakijoita vain on liikaa.

Ensimmäinen pätee vain julkisella.

Vierailija
16/27 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hankkisit lapsen heti paikan saatuasi.

No itse asiassa yritämme lasta koko ajan. Mutta se ei riipu työn saamisesta, onhan minulla nytkin työpaikka.

Vierailija
17/27 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään saa vaikka olen nappivalinta ja etuni on vielä se että toimin erittäin niche-markkinoilla. Olen tullut siihen johtopäätökseen että oikeasti niillä firmoilla ei ole edes aikomustakaan palkata ketään. Kunhan vain pitävät työpaikkailmoituksiaan avoinna ilmeisesti positiivisen pr-vaikutuksen toivossa :P

Vierailija
18/27 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtiolla on enemmän sääntö kuin poikkeus, että se avoin tehtävä ei ole avoin, vaan se täytetään talossa siihen asti erilaisia pätkiä tehneellä henkilöllä. Ja lisäksi nyt, kun muutaman viime vuoden aikana sieltä on potkittu paljon porukkaa pois, niin niitä työpaikan vanhoja tekijöitä on työmarkkinoilla paljon saatavilla. Ennestään tuttu työntekijähän on aika lailla riskitön rekrytointi työnantajalle. Lopputulos on se, että aika vähän jää mahdollisuuksia oikeasti ulkopuolelta tuleville hakijoille, vaikka heissäkään ei ole mitään vikaa.

Vierailija
19/27 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valtiolla on enemmän sääntö kuin poikkeus, että se avoin tehtävä ei ole avoin, vaan se täytetään talossa siihen asti erilaisia pätkiä tehneellä henkilöllä. Ja lisäksi nyt, kun muutaman viime vuoden aikana sieltä on potkittu paljon porukkaa pois, niin niitä työpaikan vanhoja tekijöitä on työmarkkinoilla paljon saatavilla. Ennestään tuttu työntekijähän on aika lailla riskitön rekrytointi työnantajalle. Lopputulos on se, että aika vähän jää mahdollisuuksia oikeasti ulkopuolelta tuleville hakijoille, vaikka heissäkään ei ole mitään vikaa.

No miten sinne pääsee sitten tekemään niitä pätkiä saadakseen jalkaa oven väliin vakihommiin?

Vierailija
20/27 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnhakijan onkin vaikea tietää, miten hänen hakemuksensa erottuisi muiden hakemuksista. Pitäisi tietää ensin, millaisia muiden hakemukset ovat olleet. Yritykset, työyhteisöt, työtehtävät, työnantajat ja rekrytoijat ovat erilaisia. Isoissa firmoissa on erikseen rekrytoijat, joilla on työhönsä koulutus ja jotka katsovat hakemuksia toisella tavalla kuin yrittäjä, joka on hakemassa yritykseensä kolmatta työntekijää. Jälkimmäistä voi kiinnostaa, mitä muuta alan osaamista sinulla on kuin vain haettavana olevassa työtehtävässä tarvittava. Jos se on jotain sellaista, mistä voisi myöhemmin olla yritykselle hyötyä, kuulut todennäköisemmin haastateltavien ryhmään kuin ne, joilla mitään tällaista "ehkä voidaan tarvita" -osaamista ei ole. Isoissa firmoissa taas voi käydä niin, että tuota osaamista on jo yrityksessä ihan riittävästi eikä sillä rekrytointitilanteessa ole merkitystä. 

Tilanteesta riippuen on merkitystä myös sillä, millaisen kuvan annat itsestäsi henkilönä. On mahdollista arvioida itse, millainen henkilö olisi persoonana paras työtehtävään. Hakija ei voi kuitenkaan tietää, millainen työyhteisö on kyseessä. Työnantajat eivät läheskään aina laita työpaikkailmoituksiin mitään hakijan persoonalta toivottavista ominaisuuksista. Eikä useimmiten kannatakaan laittaa, koska jokainen hakija on tietenkin napakymppi. Koulutuksen, työkokemuksen ja osaamisen voi todentaa tutkinto- ja työtodistuksilla, mutta henkilökohtaisia ominaisuuksia ei. Rekrytoijan kannalta on parempi, että  hakija kertoo ihan itse itsestään eikä miten hyvin vastaa näitä esitettyjä toiveita. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan seitsemän