Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ylioppilaskirjoitusten sähköistyminen, tytölle ostettu kone ei kuulemma riitä!

Vierailija
16.11.2016 |

Tyttö kirjoittaa kaksi ainetta sähköisesti keväällä 2017 (syksyllä kirjoitti vielä käsin) ja eilen koulussa oli testattu sitä sähköisten kirjoitusten järjestelmää. Ope oli sanonut, että meidän ostama kone on liian vanha ja hidas pyörittämään kys. ohjelmaa. Kyseessä on mun muutaman vuoden vanha kone. Teini aina kitisee että toimii tosi hitaasti, mutta ei sille raaskisi mitään kamalan kallista ostaa. Muut kouluhommat on kuulemma sillä saanut tehtyä.
Tiedättekö saako koulusta lainata? Vai pitääkö nyt ostaa kokonaan uusi?

Kommentit (76)

Vierailija
41/76 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukiolaisena voin sanoa että mikään ei ole vittumaisempaa kuin paska kone :D Luokkakavereilla on niitä tonnin arvoisia macbookkeja ja mulla on joku ikivanha, ostettaessa ohjelmalisensseineen alle 450 euroa maksanut paska. Tällä pitäis vissiin kirjoittaa ylioppilaaks kun vanhemmat ei halua muusta maksaa.

Eihän se vanhempien tehtävä ole sitä konetta ostaa.

42/76 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heh, lukaisin nuo vaatimukset ja jopa mun 6 vuotta vanha halpiskone kykenee niihin kevyesti. No akku siinä on uusi, mutta muuten ihan sama rakkine.

Taitaa tytär hieman vedättää.

Ja hitaudelle pystyy tekemään paljonkin, jos osaa.

Näppärä tyttö käy biosissa laittamassa USB-bootin disableksi ja kas konetta ei voi ylppäreissä käyttää. Windowsin saa toimimaan nopeammin peruskäyttäjä helposti asentamalla sen uusiksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/76 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sanottiin että yleensä kaikki vanhat koneet toimii OK - ongelmia tulee lähinnä Maccien kanssa (kun nimissäni edes ole USB-reikää vaan tarvitaan joku lisäsovitin...j

Onkohan se vanha kone nyt oikeesti joltain osin rikki?

Vierailija
44/76 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukiolaisena voin sanoa että mikään ei ole vittumaisempaa kuin paska kone :D Luokkakavereilla on niitä tonnin arvoisia macbookkeja ja mulla on joku ikivanha, ostettaessa ohjelmalisensseineen alle 450 euroa maksanut paska. Tällä pitäis vissiin kirjoittaa ylioppilaaks kun vanhemmat ei halua muusta maksaa.

Mistäs mä 16-vuotiaana ne rahat repäisen, kun käyn lukiota enkä ole töissä?

T. Sama lukiolainen

Vierailija
45/76 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän ap ole missään sanonut että tyttö haluaisi macbookin...?

Vierailija
46/76 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo nuorten tietotekniikkataitojen yliarviointi on ihan tosi juttu. Itse nuorena me tietotekniikasta innostuneet purimme koneet ja tutkittiin niiden sisälmykset. Muistin tai kovalevyn uusiminen oli ihan tavallista. Itse formatoin omaa konettani ihan huvin vuoksi ja asentelin vaikka mitä. Koodasin, opettelin komentorivin käytön yms. Eli tavallaan se koneiden "sielunelämä" tuli tutuksi. Sitä kautta tänäkin päivänä osaa huoltaa itse konetta ja pitää sen nopeana, vaikkei kovin ihmeellinen kone olisikaan. 

Windowsista ja perusohjelmista tuli opeteltua kaikki, mikä on opeteltavissa. Peruskäyttis, tiedostojen hallinta, toimisto-ohjelmat, kuvankäsittely, kaikki asennukset/poistamiset... nykyäänkin kaiken uuden opettelu on todella luontevaa.

Nykynuoret osaavat netin/somen käytön ja asentaa play kaupasta sovelluksia. Ottaa kuvia ja lisätä filtterin. Jee. Kun kone alkaa tahmata, vingutaan uutta.

Vierailija
47/76 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän lasta, jos kone on tosiaan joku äidin jumittama vuosia vanha halppis.

Vierailija
48/76 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kone ei tosiaan ole mikään hyvä investointi. Muutama vuosi ja se on auttamatta hidas ja vanha. Nyt joku joka tietää koneista asialle, tutkitte miksi se tahmaa. Syitä on monia, yleensä se vaikuttaa eniten, että ne on asennettu täyteen kaikkea roskaa tai tiedostot ovat niin pirstaleina että kone ei kunnolla os niitä käsitellä. Myös jotkut päivitykset ovat voineet asentua vain osittain.

Koemenestys ei riipu koneen hyvyydestä, vaan kirjoittajan taidoista. Eli ensimmäinen ratkaisuehdotus on, että pyydätte jonkun oikeasti koneita ymmärtävän katsomaan sitä. Jos ei sittenkään toimi asiallisesti, mietitte uutta konetta. Kannattaa myös miettiä eteenpäin, tarvitseeko konetta yo-kirjoitusten jälkeen.

Ei vanhaa, uutenakaan alle 500 euroa maksanutta konetta kannata viedä huoltoon. Se huolto maksaa äkkiä 200-300 euroa...

Vierailija
49/76 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Sama lukiolainen

No 16v voi jo käydä osa-aikatöissä. Sinänsä toki vanhempien kuuluu koulutusmenot kustantaa nuorelle, mutta jos jotain perustavaraa parempaa/hienompaa haikailet, siihen voi itsekin tienata.

Vierailija
50/76 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö kirjoituksissa käytetä koulun koneita? täytyykö sinne viedät omat koneet? jos näin on niin, silloinhan lunttauksesta tulee ihan mielettömän helppoa, kun voi sinne tallettaa tärppejä vaikka kuinka paljon

Ei kannata kommentoida, jos ei tiedä asiasta yhtään mitään. Näytä mulle koulu, jolla on varaa ostaa koneet jopa 250-300 opiskelijalle joka vuosi. Abitti on suljettu järjestelmä.

Ton takia se just tuntuiskin jotenkin oikeammalta, että koululla olisi omat koneet sellaisina ikäluokilta seuraaville periytyvinä. 

Ei tarttis oppilaitten omien koneitten käyttöjärjestelmiä vaihtaa mihinkään suljettuun. Voisi koulun ja kirjoitusten jälkeen käyttää edelleen nettikoneena.

Vierailija
51/76 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kone ei tosiaan ole mikään hyvä investointi. Muutama vuosi ja se on auttamatta hidas ja vanha. Nyt joku joka tietää koneista asialle, tutkitte miksi se tahmaa. Syitä on monia, yleensä se vaikuttaa eniten, että ne on asennettu täyteen kaikkea roskaa tai tiedostot ovat niin pirstaleina että kone ei kunnolla os niitä käsitellä. Myös jotkut päivitykset ovat voineet asentua vain osittain.

Koemenestys ei riipu koneen hyvyydestä, vaan kirjoittajan taidoista. Eli ensimmäinen ratkaisuehdotus on, että pyydätte jonkun oikeasti koneita ymmärtävän katsomaan sitä. Jos ei sittenkään toimi asiallisesti, mietitte uutta konetta. Kannattaa myös miettiä eteenpäin, tarvitseeko konetta yo-kirjoitusten jälkeen.

Ei vanhaa, uutenakaan alle 500 euroa maksanutta konetta kannata viedä huoltoon. Se huolto maksaa äkkiä 200-300 euroa...

Useimmilla on joku tuttu, joka osaa ja vaikka viinipulloa vastaan mielellään katsoo. 

Vierailija
52/76 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Sama lukiolainen

Et sinä 16 vuotiaana ylioppilaaksi kirjoita.

Kun täytät 18 vuotta niin joudut ihan itse ostamaan kaiken ja maksamaan elämäsi.

Vierailija
53/76 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluatko tinkiä lapsen yo-koemenestyksestä? Mitä ihmettä.

T. Viime vuonna lukiosta valmistuneen äiti

Ahaa, siis koemenestys onkin kiinni koneesta, ei taidoista?

Niin ne osaamattomien selitykset muuttavat muotoaan...

Vierailija
54/76 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö kirjoituksissa käytetä koulun koneita? täytyykö sinne viedät omat koneet? jos näin on niin, silloinhan lunttauksesta tulee ihan mielettömän helppoa, kun voi sinne tallettaa tärppejä vaikka kuinka paljon

Ei kannata kommentoida, jos ei tiedä asiasta yhtään mitään. Näytä mulle koulu, jolla on varaa ostaa koneet jopa 250-300 opiskelijalle joka vuosi. Abitti on suljettu järjestelmä.

Ton takia se just tuntuiskin jotenkin oikeammalta, että koululla olisi omat koneet sellaisina ikäluokilta seuraaville periytyvinä. 

Ei tarttis oppilaitten omien koneitten käyttöjärjestelmiä vaihtaa mihinkään suljettuun. Voisi koulun ja kirjoitusten jälkeen käyttää edelleen nettikoneena.

Useimmissa kouluissa on kyllä tietokoneluokat, joissa ne kirjoituksetkin voitaisiin tehdä.

Vierailija
55/76 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä "vanhasta" läppäri tulee kuin uusi kun formatoi kovalevyn ja asentaa käyttöjärjestelmän uudestaan.

Jos siinä "vanhassa" läppäristä ei ollut ostaessa SSD:tä niin viiden kympin sijoituksella SSD kovalevyyn siitä koneesta tulee parempi kuin oli uutena.

Vierailija
56/76 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi muuten kirjoitukset ovat sähköiset? Eikö se ole aika epäluotettavaakin, jos vaikka verkko pätkäisee ja jo kirjoitetut vastaukset katoavat? Joo, tiedän mitä on tallentaminen jne.

Vierailija
57/76 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Sama lukiolainen

Sitten tyydyt siihen mitä saat. Vasta sitten kun itse maksaa on vara valita!

Vierailija
58/76 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen kun hankit seuraavaa konetta niin kannattaa ottaa selvää lukion vaatimukset. Itse olen saanut lukion puolesta listan siitä mitä ominaisuuksia koneelta vaaditaan. Hyvän koneen opiskeluun saa kohtuu hintaan. En ole itse viittinyt ostaa kallista konetta ihan taloudellisten syiden sekä myös senkään vuoksi että entä jos ensi vuonna koneelta vaaditaankin jotain lisä ominaisuuksia, sähköinenopiskelu on niin tuore juttu että varmasti vielä hiotaan moneen kertaan. Itse olen huomannut myös että miniläppäri olisi kätevämpi, sillä normi läppäriä vie enemmän tilaa ja toisinaan turhan hankala raahata mukana jos on muutakin kannettavaa.

Vierailija
59/76 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kannettava on  yo-koemenestyksen välttämätön ehto muttei riittävä ehto!

Vierailija
60/76 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten teidän lukion ekaluokkalaiset tekevät matikan laskut. Tykkäävätkö laskea tietokoneella?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kuusi