Entisen vanhoillislestadiolaisen mietteitä
Vähän taustaa itsestäni: olen ollut vanhoillislestadiolainen vuosikymmeniä, joten tiedän mistä puhun. Tämä sen vuoksi, että vl:t yleensä kumoavat ja tyrmäävät kaikki ulkopuolisten puheet sanoen et vain tiedä, väärä luulo.
Ensimmäinen asia jonka olen oppinut lähdön jälkeen on se, että niitä sääntöjä oli ja on todellakin, vaikka lestadiolaiset eivät sitä myönnä. He eivät nimittäin sitä oikeastaan ymmärrä. Itsekin ajattelin aikanaan niin, että niitä sääntöjä ei olisi, esim. Ehkäisykieltoa. Eikö ehkäisykielto kuitenkin ole sääntö, kun se on ikäänkuin edellytys porukkaan kuulumiselle ja taivaaseen pääsylle?
Toinen on mielipiteet. Kun sinulle hoetaan syntymästä saakka "me uskovaiset emme halua sitä ja tätä emmekä tuota.." alat uskoa siihen. Ajattelet oikeasti olevasi samaa mieltä. Kun lähdin, ajattelin että minun elämässäni mikään ei muutu, ei tule telkkaria, ei alkoholia, meikkiä jne. Kuitenkin kun olin saanut hetken ajatella ilman, että mielipiteeseen puuttuu kukaan, mieleni muuttui. Tajusin, että olin ollut samaa mielä koko ajan, siihen ei vain oikein oltu annettu mahdollisuutta.
Kolmas asia on usko. Vanhoillislestadiolaiset ajattelevat että vain liikkeeseen kuuluvat ovat uskovaisia ja pääsevät taivaaseen. Koen, että liikkeessä ollessani uskoin enemmän siihen lestadiolaisuuteen kuin Kristukseen pelastajana. Jos usko ratkaisee, ei liikkeellä ole mitään merkitystä, vain sydämen uskolla. Ja sydämeen te ette näe, näette vain sen, kuka tule seuroihin ja kuka ei. Silti tuomitsette sen perusteella.
Seuraava asia onkin tuomitseminen. Senkin olemassaolo kielletään. Mitä muuta on täysi varmuus toisten helvettiin menosta kuin tuomitsemista?
Pitkä tarina, en jaksa kirjoittaa kaikkea. Toivoisin keskustelua omista kokemuksista..
Ps. Vielä yksi asia, omatunto. Ei, minulla ei ole huono omatunto, vaikka puhunkin ei -positiiviseen sävyyn lestadiolaisuudesta, vaikka te niinkin ajattelette. Että kaikki poikkipuoliset sanat ovat joko tietämättömyytä tai huonoa omaatuntoa sekä halua takaisin liikkeen sisälle. Katkerakaan en ole, enkä onneton. Olen erittäin onnellinen, uskovainen ihminen!
Kommentit (3)
Ymmärrän niin hyvin mistä puhut. Itsekin olen vl yhteisössä kasvanut ja myöhemmin siitä pois lähtenyt, palannut ja taas lähtenyt.. Tämä on todella vaikea asia itselleni. Entinen mies sanoi että se uskonto on tuhonnut minut, ja se voi olla kyllä täysin totta.. En nimittäin herkkänä ihmisenä pääse eroon niistä "säännöistä", joita aina vain syötettiin, kuten että vain vl uskovaiset pääsee taivaaseen ja muut menee helvetin tuleen. Se on mulle jotain niin käsittämätöntä ja traumatisoivaa. Ei mahdu mihinkään ymmärrykseen. Olen äiti, mutta ei ole oikein mitään suuntaa eikä uskoa elämälle, vellon vain näissä ajatuksissa ja mietin että kasvatan lapsenikin helvettiin. Kuka voisi auttaa uskomaan itseeni ja elämään ilman tuota uskoa.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän niin hyvin mistä puhut. Itsekin olen vl yhteisössä kasvanut ja myöhemmin siitä pois lähtenyt, palannut ja taas lähtenyt.. Tämä on todella vaikea asia itselleni. Entinen mies sanoi että se uskonto on tuhonnut minut, ja se voi olla kyllä täysin totta.. En nimittäin herkkänä ihmisenä pääse eroon niistä "säännöistä", joita aina vain syötettiin, kuten että vain vl uskovaiset pääsee taivaaseen ja muut menee helvetin tuleen. Se on mulle jotain niin käsittämätöntä ja traumatisoivaa. Ei mahdu mihinkään ymmärrykseen. Olen äiti, mutta ei ole oikein mitään suuntaa eikä uskoa elämälle, vellon vain näissä ajatuksissa ja mietin että kasvatan lapsenikin helvettiin. Kuka voisi auttaa uskomaan itseeni ja elämään ilman tuota uskoa.
Tiedän nuo tunteet. Niistä asioista on vaikea päästää irti. Itselleni on tuonut paljon lohtua raamattu ja se, miten ne asiat oikeasti siellä sanotaan. Suosittelen myös juttelua ei vl-papin kanssa. Voimia!
Joo kyllä uskovaisilla on sääntöjä. Tämän aikanaan totesin kun kuuluin vapaakirkkoon ja olin lapsuudesta asti nuoreen aikuiseen uskovainen. Onneksi älysin erota koska en halua että lapseni joutuu kasvamaan sellaisessa ryhmässä. Lapsillekkin se tuo sääntöjä mm ei saa osallistua halloween juhliin, noidat pääsiäisenä on syntiä, ei saisi kovasti meikata, ei evoluutioteoriaa kuunnella koulussa, ei syödä verilettuja/mustaa makkaraa yms.