Millaista ruokaa se fish'n'chips on käytännössä?
Kommentit (33)
Joo. Kalapuikko ja chipsit paistettuna pannulla.
No jos olen oikein ymmärtänyt niin kalapuikon tapainen mutta parempi vain. Parempaa kalaa vissii käyttävät ja leivityskin on mausteisempi.
Ja kala on hyvää, valkoista. Ei sellaista harmaata suttua kuten kalapuikoissa. Ranutkin on uppopaistettuja eli maukkaita. Olen joskus iloisella 80-luvulla saanut helsinkiläisravintolassa kyseisen annoksen eteeni muodossa paneerattu kalafile sekä sipsejä :) Oli pokassa pitämistä.
Leivitetty rasvassa paistettu kala ja ranskalaiset.
Ihan hyvää sellaista epäterveellistä mättöruokaa, tyylillä makkaraperunat. Kerran vuoteen maistuu oikein hyvältä.
Brittiläinen siis? Iso, n puolikkaan kirjolohen kokoinen kalafilee paneroitu ja uppopaistettu. Chips yleensä suomalaisen lohkoperunan mallisia. Britit syövät tämän kanssa usein viinietikkaa.Itse en siitä makuyhdistelmästä pidä. Ja liian tuhtia. Briteissä annos on todella iso, riittää monelle.
Vois kokeilla, pitäis syödä kalaa enemmän. -AP
Kahdesti syönyt eläissäni Briteissä. Liian raskasta ja rasvaista. Ei enää koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vois kokeilla, pitäis syödä kalaa enemmän. -AP
Ei todellakaan mitään terveysruokaa!
Itse haluaisin joskus maistaa oikeaa amerikkalaista macaron&cheese juttua.
Onko se makaronilaatikko ilman jauhelihaa juustokuorrutuksella, vai onko juusto siinä sisällä?
Sitä aina hehkutetaan, mutta ajatuksena makarooni ja juusto..blääh.
Todellakin aidoimmillaan suht iso turskafile paneroituna ja uppopaistettuna plus paksuja ranskalaisia (lankkuperunoita suomeksi?) Takeaway annokset yleensä isoja ja kääritty paperiin, ja lisänä jotain maustekastiketta ja/tai viinietikkaa (Pohjois-Englannissa hernemössöä) . Perinteinen chippy eli fish and chips ravintola myy muitakin uppopaistettuja tuotteita.
Itse annoksesta löytyy kaikenlaisia versioita fine diningiin asti- jotain kalaa ja paistettuja perunoita.
Compass kirjoitti:
Onko se makaronilaatikko ilman jauhelihaa juustokuorrutuksella, vai onko juusto siinä sisällä?
Ilman jauhelihaa, erikseen tehdään juustokastike (valkoinen kastike pohjalla) ja esikeitetyn pastan kanssa paistetaan uunissa.
Ei siis todellakaan samaa kuin jos ostat paikallisesta Alepasta kalapuikon ja ranskikset ja laitat uuniin. Aivan erilaista ja paljon parempaa! Suosittelen kokeilemaan jos käyt joskus Briteissä.
Kalaa ja chipsejä (Taffelit toimii parhaiten). Ei mikään maukkain ja terveellisin yhdistelmä, mut brittiläinen keittiö nyt on mitä on.
"mitä on fish'n'chips"
"mitä on mac'n'cheese"
On se nyt vittu jos osaatte sen verran käyttää internettiä että osaatte kysyä tätä AVlla niin paljon vähemmällä vaivalla kirjoittaisitte "fish and chips recipe" tai "mac and cheese recipe", luette ja kokkaatte. Kymmenen miljoonaa hittiä molemmista.
Fucking clueless people...
Vierailija kirjoitti:
Todellakin aidoimmillaan suht iso turskafile paneroituna ja uppopaistettuna plus paksuja ranskalaisia (lankkuperunoita suomeksi?) Takeaway annokset yleensä isoja ja kääritty paperiin, ja lisänä jotain maustekastiketta ja/tai viinietikkaa (Pohjois-Englannissa hernemössöä) . Perinteinen chippy eli fish and chips ravintola myy muitakin uppopaistettuja tuotteita.
Itse annoksesta löytyy kaikenlaisia versioita fine diningiin asti- jotain kalaa ja paistettuja perunoita.
Lisään että jotain -paneroitua- kalaa. Perintesin panerointitaikina on hyvin paksua ja monesti sisältää olutta.
Siis tämä oli hyvä kysymys, olen usein miettinyt samaa! Olen luullut, että syövät sanomalehdestä tavallisia ranskalaisia ja kalapuikkoja!
Ja siitä cheese-macaronista, ostin sellaisen valmisruuan kerran ja luulin, että on hyvää amerikan mättöä. Yäk, hirveän makeaa juustoista makaronia. En tykännyt.
Vierailija kirjoitti:
Siis tämä oli hyvä kysymys, olen usein miettinyt samaa! Olen luullut, että syövät sanomalehdestä tavallisia ranskalaisia ja kalapuikkoja!
Hygieniasäädökset ovat jo pitkään kieltäneet perinteiset sanomalehtiannostötteröt. The Timesin muste on niin myrkyllistä...
Compass kirjoitti:
Keittokirjan ohjeella tehty makaroni ja juusto ei ole lainkaan sellaista kuin juhlittu valmistuote. Melko lähelle pääset lapioimalla kermalla kostettujen makaronien päälle teollista kuivaa parmesan-jauhetta.
No aika lähellä.