Toimeentulotuki! Auttakaa ensikertalaista.
Joudun nyt ensimmäistä kertaa hakemaan toimeentulotukea. Syynä ero, sairastuminen ja hankalat asunisjärjestelyt. Tuntuu tosi hankalalta kun kaiken maailman kuitteja täytyy toimittaa. JO pelkkä hakemuksen täyttö oli hankalaa 😢
Saan siis työkyvyttömyyseläkettä käteen 1000e kk. Asumme vuokralla (500e kk). Meillä on myynnissä lasten isän kanssa asunto ja maksan omaa lainaani ja puolet myynnissä olevan asunnon kuluista (vakuutus, sähkö, vesi ja jäte). Lisäksi lapsille tulee lapsilisät 200e kk. Sitten on tietysti kaikki muut kulut ja rahat ei vaan riitä :( saadaanko me toimeentulotukea vai onko tämä lappujen ja lippujen metsästys ihan turhaa?
Kommentit (11)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä hakea kannattaa. Tiliotteet pitää myös olla. Hakemukset löytyvät kaupungin nettisivuilta.
Sähköisen hakemuksen sain siis tehtyä viime viikolla. Eilen kävin viemässä osan lapuista sosiaalitoimistoon mutta osa on vasta tulossa minulle postissa. On tosi työlästä kyllä. Olen siis vaikean masennuksen takia nyt sairaslomalla ja tuntuu niin hankalalta ja pelkään että tämä on ihan turhaa. Tilillä on nyt 170e loppukuuksi (kuntoutustuki eli työkyvyttömyyseläke tulee 3.12). Vaikuttaako se? Ap
Sun tilanne on sen verran mutkikas että suosittelen että otat tositteet kaikista tuloista ja menoista, kaikki mahdolliset kelan viimeisimmät päätökset, lainan maksusuunnitelman jne ja marssit joko sosiaaliaseman opastukseen tai varaat ajan ennakkoon työntekijälle. Jos tuntuu hankalalta tee se ennen kun edes etsit kaikkia liitteitä niin ne kyllä osaa kertoa sulle mitä kaikkea pitää toimittaa.
Lainan maksut ei mene läpi ja myynnissä oleva omaisuus..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä hakea kannattaa. Tiliotteet pitää myös olla. Hakemukset löytyvät kaupungin nettisivuilta.
Sähköisen hakemuksen sain siis tehtyä viime viikolla. Eilen kävin viemässä osan lapuista sosiaalitoimistoon mutta osa on vasta tulossa minulle postissa. On tosi työlästä kyllä. Olen siis vaikean masennuksen takia nyt sairaslomalla ja tuntuu niin hankalalta ja pelkään että tämä on ihan turhaa. Tilillä on nyt 170e loppukuuksi (kuntoutustuki eli työkyvyttömyyseläke tulee 3.12). Vaikuttaako se? Ap
Ainakin omassa kaupungissani tt-tukea myönnetään haetun kuukauden tulojen perusteella, joulukuussa tulevat rahat lasketaan tuloksi joulukuulle. Poikkeuksia saattaa olla, esim kuun viimeinen päivä tullut sairaspäivärahani laskettiin tuloksi seuraavalle kuulle kuten loogisesti pitäisikin.
Ei. Et tuu saamaan. Ei saa olla omistusasuntoja. Lisäks ukkos saatetaa katsoa maksavan elareita. Voit yrittää, mutta tuskin saat. En itekä saanut rankan sairauden aikana koska sain tuolloin eläkettä.
Hyvinkin voi olla että ette saa. Ei ne sossussa huomioi menoksi sitä lainaa myynnissä olevasta asunnosta, jossa ette asu. Olethan hakenut asumistukea? Se on kuitenkin ensisijainen tuki ja jos sossu katsoo, että olisitte oikeutettuja asumistukeen, vaikka ette ole sitä hakeneet, niin sekin lasketaan teille silti tuloksi. Ensin pitää siis hakea asumistukea ja vasta sitten toimeentulotukea.
Mutta enhän minä voi sille mitään, ettei se hemmetin asunto mene kaupaksi, siitä on pakko maksaa kulut koska ei sitä kylmänäkään siellä voi pitää. Riemusta kirkuen myisin sen jos joku vaan sen haluaisi ostaa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Ei. Et tuu saamaan. Ei saa olla omistusasuntoja. Lisäks ukkos saatetaa katsoa maksavan elareita. Voit yrittää, mutta tuskin saat. En itekä saanut rankan sairauden aikana koska sain tuolloin eläkettä.
Omistusasunto ei sinänsä estä toimeentulotukea. Asunto kylläkin kehoitetaan laittamaan myyntiin mutta sitähän teet jo. Asumustukea pitää hakea, mutta sen puute ei estä toimeentlotukea. Se vain takaisinperitään myöhemmin.
Itse olen sekä saanut toimeentulotuka ja myös ollut sosiaalivirastossa käsittelemässä sisääntulleita hakemuksia. Kokemusta on siis luukun molemmilta puoililta.
Ensimmäinen hakemus on hankalin, kun tarvitaan paljon liitteitä. Tee aluksi itsellesi selväksi kaikki tulot ja etuudet. Netissä on laskureita, jotka ovat suuntaa-antavia. Muista myös, että on mahdollisuutta myös harkinnanvaraiseen toimeentulotukeen johonkin erityistarpeeseen.
Onnea asunnon myyntiin. Kyllä sossu ymmärtää, että se voi kestää
Kiitos vastauksista. Enää ei puutu kuin joku verotustodistus. ap