Mies pahoitti mielensä isänpäiväkortista
Päiväkodissa olivat askarrelleet kortteja mihin lasten piti kertoa jotain isästä. Lapsi on varmaan tarinoinut kaikenlaista. Mies oli hieman närkästynyt, miksi siinä luki, että "isi katsoo jotain juttuja tietokoneelta ja silloin isi ei puhu äidille". Tämä kyllä pitää paikkansa, että mies on joskus omissa ajatuksissaan, mutta oliko pakko ilmaista tämäkin perhettä ehkä ärsyttävä asia just isänpäiväkortissa? Paska fiilis tuli itsellenikin, kun näin sen tekstin, koska tuo vastaamattomuus on yksi asia, mikä toisinaan harmittaa paljonkin. Oli siinä kortissa jotain neutraaliakin.
Kommentit (19)
Ei lapsen viattomuudesta pidä mieltään pahoittaa. Opetelkaa olemaan aikuisia, hyväksymään itsenne ja toisenne sellaisina kuin olette.
Hassuinta tässä päivityksessä on se, että sä jankutat, miten se ärsyttää sua. No, tämä lienee tullut lapselle selväksi - ihan niin kuin nyt meillekin.
Toki on vaikea ymmärtää sinänsä miehen närkästymistä - pienten lasten huomiot on sitä, mitä he vilpittömästi ajattelevat. Tästä ei nähdäkseni aikuisen pitäisi loukkaantua.
No siinä luki miten lapsi näkee ja kokee isänsä. Ehkä on suuttumisen sijaan peiliin katsomisen paikka, olisiko aika muuttaa toimintatapoja?
Ehkä voitte nyt tehdä asialle jotain? Ehkä ihan oikein miehelle, että tajuaa, että tuollainen meno on sitä lapsenne arkea.
Pitäiskö miehen vetää se pää pois perseestä ja pistää kone kiinni?
Meillä luki jotain tyyliin "isin kanssa on kiva leikkiä puistossa" ja mies todellisuudessa hyvin pitkin hampain edes suostuu lähtemään puistoon ja ei kyllä leiki siellä lasten kanssa. Ehkä se oli enemmän lapsen toiveajattelua? No viesti ainakin nyt tavoitti miehen.
Pahoititte mielenne, koska lapsi on lapsi ja lapsi puhuu kokemuksestaan kortissa?
Täh, miten lapsen tekemästä kortista voi loukkaantua? Ihankuin se tahallaan jotain piikittelisi.. Sanoo vaan asiat vilpittömästi niin kuin ne itse on kokenut. Mulle ei tulis ikimaailmassa mieleen loukkaantua lapseni (päiväkodissa, vanhemmat esim. teini-ikäiset lapset asia erikseen) tekemästä kortista, vaikka siinä sanottaisiin mitä tahansa.
Jos tuo on se mitä lapsella on isästä kirjoitettavaa niin ei kyllä kannattaisi närkästyä, paremminkin voisi olla itsetutkiskelun paikka. Vai miten noin niinkuin omasta mielestä meni???
Se koira älähtää johon kalikka kalahtaa
Näin hän näkee teidät vanhempina. Entäs tuleva äitienpäiväkortti, pelottaako? Onneksi on pienellä edes joku kanava kertoa, millaista elämä isin kanssa on :(
Toisaalta ja toisaalta. Ihan viatontahan tuo on, ja lapsen oma kokemus ja kertomaa. Jos itse olisin päiväkodin täti niin yrittäisin kuitenkin lypsää jotain positiivisempaa, ei kai kortin tarkoitus ole kiristää kodin ilmapiiriä entisestään.
Meilläkin luki "se ei leiki mun kanssa, se pelaa. Sillä on ruskea tukka ja sillä on naama. Iskä tykkää tietokoneella pelata" sekä neutraalia tekstiä jossa iskä uskaltaa mennä isoihin laitteisiin. Selvästi pahoitti mielensä, minäkin olisin. Oliko tarkoitus ilahduttaa vai vittuilla näillä teksteillä? Ei olla puhuttu asiasta mutta jopa meidän 10v tyttö huomasi piruilevan otteen tekstistä ja keskusteli minun kanssani miksi ne noin typerän tekstin on siihen kirjoittanut. Samantapaisen haukkumisviestin olen aikanaan saanut samaisesta päiväkodista kun tyttö oli sen 3-4v. Pahoitin mieleni, koska yritän tehdä parhaani ja olla lasten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin luki "se ei leiki mun kanssa, se pelaa. Sillä on ruskea tukka ja sillä on naama. Iskä tykkää tietokoneella pelata" sekä neutraalia tekstiä jossa iskä uskaltaa mennä isoihin laitteisiin. Selvästi pahoitti mielensä, minäkin olisin. Oliko tarkoitus ilahduttaa vai vittuilla näillä teksteillä? Ei olla puhuttu asiasta mutta jopa meidän 10v tyttö huomasi piruilevan otteen tekstistä ja keskusteli minun kanssani miksi ne noin typerän tekstin on siihen kirjoittanut. Samantapaisen haukkumisviestin olen aikanaan saanut samaisesta päiväkodista kun tyttö oli sen 3-4v. Pahoitin mieleni, koska yritän tehdä parhaani ja olla lasten kanssa.
Enkä siis sano etteikö meidän isän pitäisi mennä itseensä tuosta ja olla enemmän lapsien kanssa. Silti ajankohta jolloin pitäisi tulla hyvä mieli ei ole mielestäni oikea tilanne jolloin näpäytetään.
OT:
Mä muistan, kun lapsi teki kerhossa kirjan äitienpäiväksi äidistä. Siellä oli sivutolkulla lapsen piirrustuksia äidistä ja äidin lempijutuista. Äidin lempiväri, musiikkia, eläin, mitä äiti tykkää tehdä, missä äiti tykkää olla, äidin lempiesineet.
Vastaukset ei oikein mikään pitänyt paikkansa, mutta uutterasti oli nelivuotias jaksanut vastailla ja piirtää. Mitä äiti tykkää tehdä hän oli laittanut, että äiti tykkää tehdä ruokaa ja laulaa. En välttämättä, mutta kun on pakko ja samalla tulee laulaa rallateltua mainosjingelejä tms. Äiti tykkää olla ulkona, no joskus. Äidin lempieläin on hevonen, en ole koskaan tykännyt hevosista, en ole edes hevosta livenä nähnyt. Äidin lempiesineitä oli televisio ja tietokone.
Se pisti miettimään, että näinkö lapseni mut näkee. Alttarilta toiselle siirtyvänä ja tuijottavana hahmona.. Joten tein päätöksen, että lapsen hereillä ollessa en käytä kumpaakaan laitetta, ellei ihan pakko. Tietsikkaa siis jonkun laskun maksuun tms. Telkkarista vain lapsen ohjelmia. Hölläsin periaatetta, kun muksu alkoi tulla murrosikään.
Ehkä niissä lasten korteissa voi joskus joku totuudenjyvä olla. Totuus voi satuttaa tai sitten siitä voi napata kiinni. Turha siitä lapselle on vihotella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enkä siis sano etteikö meidän isän pitäisi mennä itseensä tuosta ja olla enemmän lapsien kanssa. Silti ajankohta jolloin pitäisi tulla hyvä mieli ei ole mielestäni oikea tilanne jolloin näpäytetään.
Ja tosiaan jos pk:n henkilökunta haluaa näpäyttää niin sen ei pitäisi tapahtua lapsen kustannuksella. Jos kortissa lukee "isi juo kaljaa ja huutaa äidille", niin tyhmempikin aavistaa että kovin iloista vastaanottoa se ei saa. Näin vähän kärjistettynä.
Oikeasti lapset sanoo noihin aika kamalia juttuja. Itse karsin pois niistä selkeästi ikävät. "Iskä on aina töissä ja äiti itkee", "isä aina huutaa", "isä vihaa".
Voi olla, että A) tuollaisten jälkeen tietokoneella istuminen tuntuu ihan Ok kirjata
B) lapsesi ei oikein osannut sanoa mitään tai tuo oli kivointa
C) päiväkodin tyyppi oli niin asperger että kirjasi vaan kaiken mitä lapsesi sanoi.
Noihin myös voi vaikuttaa niin moni asia. Esim jos lapsiryhmästä eka sanoi et "iskä on pieru" niin seuraavat viisi sanoi samaa. Tai jos joku sanoi et iskän kaa on kivaa käydä uimahallissa ja aikuinen ilahtui, että kerrankin joku sanoi jotain järkevää, niin seuraavat saattaa sanoa saman. Ihan vaan hoitajaa miellyttääkseen tai luulee että se oli se "oikea" vastaus. Se on sitten ihan tuurista kiinni onko se isä ikinä käynyt siellä uimahallissa.
Älkää ottako näitä noin vakavasti.
Mä tein sen parikymmentä ip-korttia männä viikoilla lasten kanssa. Kyllä tuli kuultua kaikenlaista. Isi karjuu, isi on vihainen, isi ei tee muuta kun käy töissä, isi on aina koneella, isi pelaa aina puhelimella, isi ei koskaan leiki mun kanssa... Kyllä sieltä vaan sitten oli valittava ne vähiten pahat.
Pahoititte mielenne, miksi?