3-vuotiaan lapsen you tuben katseluaika
Kuinka paljon teidän n. 3-vuotiaat lapsenne katsovat videoita tms. läppäriltä?
Itse saatan tehdä vaikkapa kotitöitä samaan aikaan, ja yhtäkkiä tunti on kulunut. Pitäisikö tästä vetäistä morkkis?
Mätänevätkö lapsen aivot?
Jos jotain hyvää pitäisi löytää, niin lapsi on kyllä oppinut englantia videoista...
Kommentit (28)
Pitkään oli telkkari lapsenpiikana, nyt sitten tabletti ja Youtibe. Mitä muuta herttaiset pikkutaaperonne ovat oppineet sanomaan englanniksi kuin Fuck you? Joko ovat oppineet keskarin näyttämisen?
Meillä ei kyllä kohta 3-vuotias katso yhtään mitään tabletilta tai puhelimelta.
Pikkukakkonen riittää ja tallennukselta esim Ryhmä Hau. Kotitöiden aikana leikkii vieressä,katselee kirjoja tai piirtelee, muovailee jne.
Mä antaisin tuon ikäisen katsoa vaan lastenohjelmia töllöstä, en antaisi koskea tietotekniikkaan lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko siis oikeasti tämä pikkulapset + tabletti yleinen yhdistelmä? Olen aina ollut siinä uskossa, että se olisi tosi harvinaista. Meillä on kyllä tabletteja ja läppäreitä taloudessa useampia, mutta en ole antanut niitä meidän 3-vuotiaalle. Saa katsoa telkkarista dvd:ltä lastenohjelmia ja leffoja, jos jotain pitää katsoa. Kuuntelee myös lasten cd-levyjä samalla kun leikkii, piirtää tms.
Enemmän se lapsi tabletilta oppii, kuin telkkarista, jos niitä vertaa päikseen. Meidän 3-vuotiaalla on vapaa pääsy tabletille (siinä Lasten Tila, eli näkee Lasten Areenaa ja muutama peli) ja käyttää sitä päivästä riippuen 0-2h. Telkkaa meillä katsotaan hyvin harvoin. YouTubeen en muksua päästäisi, koska sieltä saattaa lävähtää silmille ihan mitä vaan.
Olet kyllä oikeassa, varmasti lapsi oppii laitteen käyttöä ja englantia. Ja jos tykkää katsoa monipuolisesti erilaisia videoita, niin oppiihan siitä maailmastakin. Vaikka itse en noita tabletteja lapselle anna (en ole jotenkin kokenut sitä tarpeellisena), niin on se sylissä istunut, kun katottiin läppäriltä, miten banaaneja poimitaan :D
Meillä 5- ja 3-vuotiaat katsovat Youtuben lastenohjelmia 0-2 h päivässä. (Tuo 2 h esim. pitkillä automatkoilla). Telkkariaikaa tuohon ei päälle yleensä tule, ja kirjoja luetaan enemmän kuin tubea katsotaan.
Olen koko ajan kartalla siitä, mitä lapset katsovat. Isompi osaa hakea hakusanoilla esim. lego-videoita, eikä koskaan ole tullut K18-materiaalia. Tietty kyllähän niitä sieltä pomppaa, jos perheen aikuiset niitä säännöllisesti hakevat.
Kaiken kaikkiaan Youtube ei ole sen kummempi kuin telkkarikaan. Kumpikin vaatii pientä valvontaa ja koukuttaa lapsen helposti. Lapsen persoonasta on kiinni, kumpi vetoaa enemmän: töllötys vai tube-videot.
3-vuotias youtubessa on vähän liian nuori.
Sitten on vielä sekin mahdollisuus, että lapsi voisi katsoa you tuben tarjontaa televisiosta.
Luulisin, että se olisi silmille ynnä muille kehon osille parempi...kun nyt kuitenkin tykkää katsoa. Siellä on oikeasti kivoja videoita lapsille ja lisäksi muita missä on autoja ja traktoreita jne.
Vastauksena sille, joka kysyi, että joko lapsi on oppinut sanomaan "fuck you", niin ei. Mutta on oppinut noin 10 värin nimeä ja luettelemaan numerot. Sekä erilaisten autotyyppien nimiä.
-ap
No sitähän me ei tiedetä, kun nyt on vasta kasvamassa ensimmäinen todellinen digisukupolvi, jotka on vauvasta asti viettänyt aikaa tietokoneen ääressä. Ei siitä nyt niin montaa vuotta ole, kun varoiteltiin että kirjojen lukeminen tuhoaa silmät. Että kyllä ihan jokainen sukupolvi onnistuu tuhoamaan itsensä ennakkoon.