3-vuotiaan lapsen you tuben katseluaika
Kuinka paljon teidän n. 3-vuotiaat lapsenne katsovat videoita tms. läppäriltä?
Itse saatan tehdä vaikkapa kotitöitä samaan aikaan, ja yhtäkkiä tunti on kulunut. Pitäisikö tästä vetäistä morkkis?
Mätänevätkö lapsen aivot?
Jos jotain hyvää pitäisi löytää, niin lapsi on kyllä oppinut englantia videoista...
Kommentit (28)
Miksi annat katsoa k-18 materiaalia?
Mulla ei ole kolmevuotiasta, mutta sanoisin, että jos lapsi alkaa kapinoimaan koneen pois viemistä, eikä osaa tehdä tai leikkiä muuta kuin koneiden kanssa, niin huolestuisin. Jos itse saat päivän hommat hoidettua ohjelmien avulla, niin hyvä. Ehkä mitään telkkaria en antaisi kyllä kauheasti katsella tuohon päälle, paitsi nyt jonkun pikkukakkosen.
Pitää vetää jos ammattilaisia uskoo.
Meillä 4 v voi joskus katsoa parikin tuntia. En minä sitä suosittele, mutta en ole täydellinen vanhempi, minkäs teet. Englantia on meidänkin muksu oppinut.
Televisiota lapsi vilkuilee aamulla ja illalla Pikku kakkosen aikaan, mutta katsoo tarkasti vain muutamat suosikit, joita on yksi tai kaksi per Pikku kakkonen.
En tiedä olisiko se tollottaminen parempi jakaa lyhyempiin pätkiin tms.
Hirvittää vaan, että lapsen silmät menee pilalle tai naama rypistyy ennenaikaisesti...
Toki siitä itselle on hyötyä, ettei pyykkejä lajitellessa kukaan heittele just viikattuja puhtaita vaatteita lattialle jne.
-ap
Meillä 3-vuotias saa katsoa ohjelmia/videoita pikkuveljen päikkäriajan, eli tunnin tai kaksi. Yleensä hommailee välillä kaikkea muutakin, videot pyörii taustalla. Ja joskus sit ylimääräisiä, jos tilanne vaatii.
Annatko sen vapaasti selata Youtubea. Etkö tiedä millaista materiaalisa siellä on
Vierailija kirjoitti:
Annatko sen vapaasti selata Youtubea. Etkö tiedä millaista materiaalisa siellä on
Ootko soittolistoista kuullut? Ja äkkiähän sen kuulee jos katselee jotain outoa, ellei nyt toisella puolella taloa silloin olele...
Siskon 3-vuotias tyttö saa katsoa vapaasti youtubea niin paljon kuin haluaa. On muuten hyvä unilelu. Pari-kolme tuntia kestää ennen kuin nukahtaa. Olin lapsenvahtina ja otin padin pois ja hyvänen aika mikä huutokohtaus siitä tuli
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootko soittolistoista kuullut? Ja äkkiähän sen kuulee jos katselee jotain outoa, ellei nyt toisella puolella taloa silloin olele...
Ei kaikissa k-18 videoissa ole ääntä
Pakko sanoa, että itse kielsin 3 ja 5 vuotiailta youtuben kstsomisen kokonaan.
Aivan raivostuttavaa, kun yht'äkkiä alkaakin automaattitoistolla taikka lapsi valinnut itse lastenohjelmalta vaikuttavan videon jossa onkin sitten väkivaltaviihdettä ja kiroilua.
T: Antti-isi
Youtuben alaikäraja on muuten 13v, sitä nuorempien ei tulisi käyttää tätä palvelua.
Mä katselin todella paljon telkkaria pienenä eikä siitä mitään suurta haittaa ole ollut :)
Vierailija kirjoitti:
Mä katselin todella paljon telkkaria pienenä eikä siitä mitään suurta haittaa ole ollut :)
Katsoitko myös rajua väkivaltaa ja kiroilua verhottuna lastenohjelmaksi, jota tuubista löytyy?
Onko siis oikeasti tämä pikkulapset + tabletti yleinen yhdistelmä? Olen aina ollut siinä uskossa, että se olisi tosi harvinaista. Meillä on kyllä tabletteja ja läppäreitä taloudessa useampia, mutta en ole antanut niitä meidän 3-vuotiaalle. Saa katsoa telkkarista dvd:ltä lastenohjelmia ja leffoja, jos jotain pitää katsoa. Kuuntelee myös lasten cd-levyjä samalla kun leikkii, piirtää tms.
Kolmivuotias kattelee youtubee yksin? Monta tuntia kerralla?
Ja sitten ihmetellään kun nykylapset eivät leiki, lue tai tee muutakaan kuin tapittavat sitä ruutua.
Teille pitäisi antaa joku diplomi.
Meillä 2-vuotias tykkää katsella youtubesta kaikenmoisia auto- ja työkonevideoita äidin tai isän kainalossa hoitopäivän jälkeen. Välillä myös laitan katsomaan ohjelmia yksinään että saa esim. ruoan tehtyä, jos taapero ei ole kovinkaan yhteistyökykyisellä tuulella.
Yritetään kyllä rajoittaa ettei hirveän paljoa katsoisi, mutta välillä aina huomaa lipsuneen siihen että taapero kiukuttelee ilman tablettia. Sitten pidetäänkin jonkin aikaa ihan täyskieltoa ja touhuillaan muita hommia. Television lastenohjelmista ei sitten välitä juuri ollenkaan eikä ole ikinä osannut rauhoittua kirjoja kuuntelemaan (edes silloin kun ei vielä katsellut tabletista mitään), joten olen ajatellut että hyvä saada edes jotenkin rauhoittumaan rankan päivän jälkeen.
Meillä ei kolmevuotias katsele yhtään mitään YouTubesta. Kotitöissä on mukana tai leikkii itsekseen. Pikkukakkosen saa katsoa. Ei kävisi mielessäkään istuttaa yksin katsomaan jotain. Vähän yritystä vanhemmat.
Vierailija kirjoitti:
Onko siis oikeasti tämä pikkulapset + tabletti yleinen yhdistelmä? Olen aina ollut siinä uskossa, että se olisi tosi harvinaista. Meillä on kyllä tabletteja ja läppäreitä taloudessa useampia, mutta en ole antanut niitä meidän 3-vuotiaalle. Saa katsoa telkkarista dvd:ltä lastenohjelmia ja leffoja, jos jotain pitää katsoa. Kuuntelee myös lasten cd-levyjä samalla kun leikkii, piirtää tms.
Enemmän se lapsi tabletilta oppii, kuin telkkarista, jos niitä vertaa päikseen. Meidän 3-vuotiaalla on vapaa pääsy tabletille (siinä Lasten Tila, eli näkee Lasten Areenaa ja muutama peli) ja käyttää sitä päivästä riippuen 0-2h. Telkkaa meillä katsotaan hyvin harvoin. YouTubeen en muksua päästäisi, koska sieltä saattaa lävähtää silmille ihan mitä vaan.
Kun lapsi keskittyy liikaa kaikkeen digisisältöön näkyy se myöhemmin lyhytjännittyneisyytenä ja asioihin nopeasti kyllästymisenä. Ei tee hyvää lapselle, kun virikkeet vaihtuvat jatkuvasti, eikä mihinkään keskitytä sen enempää.
Up