isä kotona / kokemuksia ?
meillä on tilanne sellainen että äiti haluaa töihin ja isä kotiin lapsen kanssa... onko muilla kokemuksia isistä hoitovapaalla?
Kommentit (2)
Muutamia juttuja kuitenkin:
- itse kaduin pikaista (esikoinen vasta 10kk ikäinen vauva) töihinpaluuta. Minulla on loistoduuni, mutta silti oli tunne, että mitä hittoa minä töissä teen, kun oma lapsi kasvaa ja kehittyy kotona. Joten vaikka haluatkin ap töihin, niin älä ihmettele, jos jossakin vaiheessa tympäisee lähteä aamuhämärissä duuniin, kun mies jää lokoisasti köllimään lapsenne kanssa ;=)
- mies oli alussa suht pallohukkainen, koska minä olin niin vankasti vastannut esikoisen hoidosta siihen asti. Vastuuta on viksua siirtää siis jo miehen hoitovapaata ennen hänelle, JOS mies ei jo ole kokenut hoitaja.
-meillä havaittiin hyväksi se, että kirjasin paperille vauvan päivärytmin, aika tarkastikin. Mitä pienempi lapsi, sitä enemmän hän tykkää siitä, että hommat tehdään totuttuun tapaan... niitä ohjeita voi sitten vähitellen alkaa soveltaa omaan malliin, mutta tuo auttaa alussa.
- miehen on hyvä heti alussa jo ottaa aktiivinen kotoalähtötapa. Siis ettei jää liikaa kykkimään kotiin! Puistoissa ja perhekerhoissa on melkein pelkkiä naisia, joten mies voi tuntea olonsa aika orvoksi, jos ei hakeudu aktiivisesti porukoihin. Ihanteellista olisi, jos miehelläsi olisi joku kaveri samassa tilanteessa.
kaikki sujui tosi hienosti ja kummatkin vanhemmat sekä lapsi olivat ratkaisusta tyytyväisiä. Mieskin huomasi ettei kotityöt ookkaan niin helppoja kun oli luullut.