Iltapäivällä töissä tai viimeistään kotona työpäivän jälkeen väsyttää niin paljon AINA, että elämä arkiviikolla on PASKAA!
Mikä neuvoksi? Aikaisemmin en voi mennä nukkumaan tai herään yöllä enkä saa enää unta tai herään liian aikaisin, jolloin olisin vielä väsyneempi. Nukun nyt n. klo 00-07. Kerran saatan lyhyesti herätä. Joskus saatan nukkua tunnin pidempään, mutta silloinkin väsymys on yhtä paha. Kaikki veriarvot kunnossa. En vain jaksa ilman päiväunia tai lepoa. Sama ongelma on ollut ihan aina, jo lukiossa, nyt olen 36v...
Kommentit (66)
Kuulostaa kurjalta. Kai tuo on loppupeleissä ammatin tai työpaikanvaihtokysymys. Aika monikin hyötyisi vaikkapa puolen tunnin nokosista työpäivän aikana, mieli ja työteho paranisivat.
Jos nuo eivät ole mahdollisia, voisitko kokeilla ehkä näitä, jos et jo olekin kokeillut:
- syö töissä kevyempi ja lyhempi lounas ja käy vaikkap vartin kävelyllä. Se virkistää, ja kun kaikki veri ei pakkaudu sulattelemaan ruokaa, ei tule myöskään hirveää väsymystä.
- koeta vähitellen vähentää päiväunia ja aamunukkumista vapaapäivisin. Vaikka ne ovatkin sinulle fyysisesti hyvin sopivat, ne eivät sovi työn kanssasi yhteen. Melkein mistä tahansa unitavasta voi yrittää opetella eroon. Jos sinulla arkisin ja loma/vklpäivinä nukkumisrytmi eroaa kovasti, se luo ongelmia. Tähtää vaikka puolen vuoden sisällä siihen, että menet aina, siis seitsemänä päivänä viikossa nukkumaan jo klo 23, ja heräät seitsemältä, myös siis vapaapäivinä. Ja ilman päiväunia. Joillekin rytmivaihdokset eivät tuota ongelmia, mutta toiset tarvitsevat nukkumisrutiineja enemmän.
Jos noista ei ole apua, lohduttaudu sillä, että lapsi kasvaa ja muutaman vuoden päästä jo voit hyvin ottaa torkut lapsen katsoessa omin nokkineen Pikkukakkosta....
Ps. Voiko tuo johtua masennuksesta? Lähden siitä oletuksesta, että ei, koska kerrot olleesi samanlainen kouluajoista lähtien. Uniongelmat ja krooninen väsymys nimittäin liittyvät myös masennuksen "taudinkuvaan".
Vierailija kirjoitti:
Uniapnea?
Raudan puute?
D-vitamiinin puute?
B-vitamiinin puute?
Ei ole mitään vitun uniapneaa! Ja syön kaikkia lisäravinteita, etenkin deetä ja beetä. En vain jaksa enkä halua nousta seitsemältä ja jaksa koko päivää ilman lepoa! Ap
Vierailija kirjoitti:
Onko esimerkiksi masennuksen tai uniapnean mahdollisuus poissuljettu?
Itselläni on pari masennus"kautta" takana. Ja välillä on kaverini maininnut kun on nukkunut yön vieressäni, että kuulostaa, että hengityksessä ois "aukkoja" / taukoja. Ja joskus koittanut tökkiä hereile niiden takia. Itse en tuollaista kuitenkaan huomaa. Tai aamullakaan huomaa merkkiäkään tuosta, niin en ole sen vuoksi mennyt lääkärille. Vihaan sitä, jos ihmiset juoksee turhaan lääkärillä, ja jos menen selittämään, että "ehkä mahdollisesti saattaa olla katkoksia hengityksessä yöllä" niin nehän vain nauraa sieltä ulos :D
Ja siis olen viestin 8 kirjoittaja.
Millaisia labroja sinulta on siis aiemmin otettu ja oletko tuolloin lääkärillesi puhunut tästä asiasta?
Niin ja en to del la kaan ala mennä nukkumaan kymmeneltä, koska sitten minulla ei olisi lainkaan mukavaa vapaa-aikaa eikä parisuhdeaikaa, eli elämä ei olisi lainkaan elämisen arvoista. Ap
Kaikki oleelliset verikokeet otettu ja erinomaiset arvot. Toki sekin vaikuttaa varmasti että olen yleisestikin ottaen niin tyytymätön elämääni... mutta väsymys on murhaavaa eikä väsyneenä jaksa edes yrittää ajatella mitään positiivista. Kummasti kuitenkin aina piristyn pariksi tunniksi kun lapset saa nukkumaan. Ap
Jos haluaa töiden jälkeen nukkua päiväunet ja jos mahdollisuus tähän on niin.. what's the problem?
Nuku ne päiväunet.
Toinen vaihtoehto on vaihtaa työpaikka johonkin vähemmän kuormittavaan työpaikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos haluaa töiden jälkeen nukkua päiväunet ja jos mahdollisuus tähän on niin.. what's the problem?
Nuku ne päiväunet.
Toinen vaihtoehto on vaihtaa työpaikka johonkin vähemmän kuormittavaan työpaikkaan.
Nukun aina kun voin ja se pelastaa päivän. Joka päivä en voi, jos mies töissä tms. Meinaatko että työpaikan vaihto käy noin vain eikä olisi raskas prosessi? Ap
Tasainen verensokeri päivällä. Kasvis-proteiinilisä lounaaksi ja välipala iltapäivällä. Kun verensokeri ei ole romahtanut iltapäivällä, jaksat ehkä kokata kotona ja tehdä vielä sen jälkeen jotain mukavaa. Mobiililaitteet kiinni viim. 20.00, heikentää unenlaatua.
Minulla sama juttu, ollut lukioajoista lähtien, ja nyt olen nelikymppinen. Minun on aina ollut vaikea pysyä koko päivä hereillä ilman päiväunia. Omassa työhuoneessani saatan jopa nukahtaa epämukavaan työtuoliin n. 10-15 minuutin ajaksi, jos iltapäiväksi jää luppoaikaa. Tuollaiset mininokoset eivät edes piristä, vaan olen entistä väsyneempi niiden jälkeen. Tarvitsen n. tunnin päiväunet virkistyäkseni edes vähän. Vapaapäivinä nukun helposti kaksi tai kolmekin tuntia iltapäivisin.
Pyrin menemään aina ajoissa nukkumaan ja noudattamaan säännöllistä päivärytmiä. Ulkoilen paljon, syön suht terveellisesti, en tupakoi tai käytä alkoholia. Siitä huolimatta joka iltapäivä n. klo 14-16 välillä iskee aivan tajuton väsymys. Jos iltapäivisin on jotain pitkiä työpalavereita, joudun oikeasti taistelemaan pysyäkseni hereillä.
Olen tullut siihen tulokseen, että oma luontainen vuorokausirytmini olisi lyhyehköt yöunet (n. 5-6 tuntia) ja sitten iltapäivällä 2-3 tuntia lisää unta. Valitettavasti vaan ei oikein sovi yhteen toimistotyöaikojen kanssa. Harmi, että meillä ei vietetä siestaa.
Juothan riittävästi vettä? Itse en jaksa alkuunkaan ellen työpäivän aikana tissuttele 1,5 l vettä. Ehkäpä voisit myös kokeilla valolla herättävää herätyskelloa? Tämä pimeä vuodenaika on kyllä aina yhtä kaameaa. :(
Vierailija kirjoitti:
Tasainen verensokeri päivällä. Kasvis-proteiinilisä lounaaksi ja välipala iltapäivällä. Kun verensokeri ei ole romahtanut iltapäivällä, jaksat ehkä kokata kotona ja tehdä vielä sen jälkeen jotain mukavaa. Mobiililaitteet kiinni viim. 20.00, heikentää unenlaatua.
Verensokerini on aina tasainen, syön säännölisesti jo siksi, että saan migreenin jos en syö. Mitäs mukavaa teet pikkulasta vahtiessa? Siis toki leikkiminenkin on ja olisi mukavaa etenkin jos ei olisi niin väsynyt, mutta mukava vapaa-aika alkaa klo 9-9.30. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuku ne päiväunet.
Nukun aina kun voin ja se pelastaa päivän. Joka päivä en voi, jos mies töissä tms. Meinaatko että työpaikan vaihto käy noin vain eikä olisi raskas prosessi? Ap
Tottakai työpaikan vaihtaminen vaatii voimia, mutta mikäli se vain auttaa väysmykseen - todellakin kannattaa! Kyseessä on kuitenkin sinun ainoa elämäsi, sen laatuun kannattaa panostaa.
Onko työsi kovin fyysistä?
Vierailija kirjoitti:
Juothan riittävästi vettä? Itse en jaksa alkuunkaan ellen työpäivän aikana tissuttele 1,5 l vettä. Ehkäpä voisit myös kokeilla valolla herättävää herätyskelloa? Tämä pimeä vuodenaika on kyllä aina yhtä kaameaa. :(
Saan migreenin kirkasvalosta ja mies nukkuu vähän myöhempään niin ei toimi. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuku ne päiväunet.
Tottakai työpaikan vaihtaminen vaatii voimia, mutta mikäli se vain auttaa väysmykseen - todellakin kannattaa! Kyseessä on kuitenkin sinun ainoa elämäsi, sen laatuun kannattaa panostaa.
Onko työsi kovin fyysistä?
Ei, vaan psyykkisesti erittäin kuormittavaa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uniapnea?
Raudan puute?
D-vitamiinin puute?
B-vitamiinin puute?
Ei ole mitään vitun uniapneaa! Ja syön kaikkia lisäravinteita, etenkin deetä ja beetä. En vain jaksa enkä halua nousta seitsemältä ja jaksa koko päivää ilman lepoa! Ap
No se on voi voi.
Vierailija kirjoitti:
Niin ja en to del la kaan ala mennä nukkumaan kymmeneltä, koska sitten minulla ei olisi lainkaan mukavaa vapaa-aikaa eikä parisuhdeaikaa, eli elämä ei olisi lainkaan elämisen arvoista. Ap
Niin. Elämä on valintoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Elämä on valintoja.
Jep ja minun valintani on käyttää stimulantteja (kofeiinia, alkoholia ja lääkkeitä) jotta jaksan ne päivät jolloin en saa päiväunia. Ap
Jatkuva uupumus tai taipumus uupumukseen voi olla ms-taudin ainoa oire. Se on myös yleisin yksittäinen oire.
Voi olla, että ms tulee myös muulla tavalla näkyviin myöhemmin, mutta siihen voi mennä vuosikausia. Siis jos sinulla olisi ms.
Mikäli jostain syystä haluat selvittää tämän asian, menet neurologin pakeille, kerrot huolesi ja pyydät aivojen magneettikuvausta (lähetettä). Käytännössä voi tarkoittaa yksityistä neurologia ja yksityistä magneettikuvausta, julkisella puolella "pelkkä" jatkuva väsymys tuskin riittää kuvaukseen pääsyyn ainakaan kovin nopeasti.
t. ms-potilas, jonka tilanne oli kutakuinkin kuvailemasi v. 10 vuotta ennen kuin sairaus iski kunnolla päälle
Onko sulla mitattu tyroksiiniarvot? Kilpirauhasen vajaatoiminta on naisilla aika yleinen ja aiheuttaa juuri mm. väsymystä