Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oikeus omiin harrastuksiin; miten tästä asiasta kompromissi?

Vierailija
14.11.2016 |

Meillä on isohko okt, jossa on asuttu yli 15 vuotta. Vuosien varrella tavaraa on kertynyt ja esim. viherkasvi/puutarha ja entisöintiharratuksen myötä on erilaista isohkoakin esinettä ja välinettä. Kesällä asiat sujuu hyvin; hommia voi tehdä pihalla ja muutenkin osa kalusteista ja tavaroista on ulkona ongelmitta. Mutta talven tullen tilanne kiristyy kun kaikki pihalla oleva pitää saada talvelta suojaan. Viimeinen niitti on talvettamista vaativat kesäkukat (maakellaria ei ole) Mies ei voi sietää niitä missään varastossa eikä autotallista; pitäisi heittää pois.

Lisäksi viime vuoden aikana yksi lähiperheen kuolinpesä tyhjennettiin ja sieltä tuli minullekin tavaraa. En heitä ehjää ja käyttökelpoista roskiin mutta vien kierrätykseen/ myyn kirppiksellä/ laitan roskalavapalstalle sitä mukaan kun ehdin. Samalla olen käynyt läpi omia kaappeja ja melkein kahden vuoden ajan koko ajan on jotain menossa jonnekin. Mutta edistyminen on hidasta ja aina löytyy lisää tavaraa, jota voi laittaa eteenpäin.

Nyt olen kertakaikkisen kyllästynyt siihen, että mies valittaa koko ajan siitä, että tavaraa on liikaa. Joka ikisestä huonekasvista valitetaan, jokaisesta kukkapurkista ja joulukoristeesta valitetaan. Siivoan suurimman osan vapaa-aikaani jo nyt -mies ei osallistu kuin kasaamalla kaiken, joka ei ole suoraan hänen omansa, minun pöydälläni (esim. lasten vakuutuspaperit tai kesäkengät)- hoidan kaiken kausivaateasiat, hoidan vaatehuollon, siivoan lasitettua terassian, pesen, imuroin ja lajittelen. Ja kuljetan kierrätykseen, jäteasemalle tai hoidan nettimyynti-ilmoitukset - jokainen niitä harrastava tietänee ettei se aina ole ihan niin nopeaa-. Ja mies valittaa joka asiasta mutta ei tee elettäkään osallistuaksene mihinkään. Uhkaa lähinnä että jos hän joutuu jotain siivoamaan niin kaikki turha lentää suoraan sellaisenaan roskiin. Onko eroaminen paras vaihtoehto? Olen kurkkuani myöten täynnä siihen että en saa elää omassa kodissani siten kuin haluan; koko ajan ja joka esine on "turha/roska/rätti/romu" -kaksi viimeistä sanaa saa tätä kirjoittaessani jo veren kiehumaan, pellavaliinat ovat rättejä ja Toikan lasilintu on romu. Noin muuten yhteiselämä sujuu ihan hyvin ja mies on hyvä isä teini-ikäisille lapsille. Mutta itse olen aika valmis laittamaan oman kodin pystyyn; sellaisen jossa saan elää kuten haluan. Ja jossa itse olen vastuussa siitä mitä tavaraa saa olla varastossa ja mitä saa harrastaa.

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
14.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeastaan joka ikisen tavararyhmän osalta esittäisin samat kysymykset:

- valittaako mies ko. tavaran määrästä

- valittaako mies siitä, miten ko. tavarat kotonanne säilytetään;

- häiritsevästkö ko. tavarat muita (jommallakummalla tavalla) 

mies valittaa yleisesti että tavaraa on liikaa "sun romuja on kaikkialla" , lapset eivät niinkään

Vierailija kirjoitti:

Ongelmatavaroista (=joku valittaa) sitten vielä:

- tuleeko sentyyppistä tavaraa koko ajan lisää;

Ei, kuten jo moneen kertaan todettu; viimeiset kaksi vuotta olen aktiivisesti käynyt kaikkea läpi ja laittanut yleistä tavaraa, vaatteitani, yms myyntiin ja kiertoon

Vierailija kirjoitti:

- muuttuuko osa sentyyppisestä tavarasta koko ajan käyttökelvottomaksi (esim. vanhenevat mausteet, pieneksi jäävät vaatteet);

Omasta mielestäni ollaan paljon paremmassa tilanteessa kuin pari vuotta sitten, miehen mielestä "sun romuja on joka paikka täynnä"

Vierailija kirjoitti:

- miten ryhmän tavarat tällä hetkellä säilytetään.

Sellaiset, jotka on myynnissä, on yhdellä sivupöydällä ja tämä erityisesti häiritsee miestä. Varsinkin tavara, joka ei liiku päivässä tai viikossakaan. Eteisessä ovat sellaiset tavarat/kassit/laatikot, joka viedään seuraavan viikon aikana esim. aukioloaikojen puitteissa pois. Roskat ja vanhentuneet roskiin/kompostiin jos kotioloissa hävitettäviä, eri kierrätysjakeet on omissa kasseissaan siivouskaapissa. Myös nämä mies paiskoo ympäriinsä jos etsii jotain eikä löydä.

Joku kysyi mitä on sellaiset pihakalusteet, jotka tuodaan talveksi sisälle. Meillä tuodaan varastoon kaikki kovapuiset puutarhakalusteet ja niiden pehmusteet, kaikki ulkoruukut ja kukka-astiat, amppelit , fillarit jne.. Ja siksi ne varastot on talvella tupaten täynnä.

Joku kysyi eikö teinit osaa itse lajitella vaatteitaan. Joo, mutta poisvietävät/vääränkokoiset on pestävä, kuivattava, viikattava ja pakattava kassiin ja vietävä Uffille. Yhden vaatteen takia en viitsi viedä sinne mitään; kerään kassillisen kerralla. Ja kaikki nämä keräilyerät eteisen kaapissa ärsyttää miestä. ap

Vierailija
42/58 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos etenkin nuo kirppistavarat häiritsee sun miestä, niin voisitko ajatella lahjoittavasi ne esim. Konttiin tai annetaan-palstojen kautta. Voisi olla pieni hinta sovusta. Tai voisiko kierrätysjakeille keksiä jonkun muun paikan, jossa eivät olisi tiellä. Vaikuttaisi siltä, että teidän kaapit on liian täynnä. Ymmärrän hyvin, että miestä ärsyttää, jos saadakseen jotain kaapista, täytyy koko kaappi ensin "purkaa".

Ymmärrän hyvin, ettet halua heittää hyvää tavaraa roskiin, mutta voisiko sinun osuutesi kompromissista olla se, että hankkiudut pois lähtevistä tavaroista eroon mahdollisimman nopeasti. Juurikin lahjoittamalla. Miehen osuushan voisi olla tavaroiden toimittaminen kierrätykseen/lahjoitukseen. Ja varaston siivoaminen, jolloin säilössä olevat tavarat mahtuisivat paremmin ja siististi. Ja uuden tavaran tuomista kotiin kannattaa hillitä, jottei tavaroiden läpikäyminen ota takapakkia.

Eroaminen tavaran takia tuntuu radikaalilta. Se on vain materiaa. Jos teillä vielä on rakkautta ja halua asian selvittämiseen, pystytte kyllä löytämään kompromissin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei ap, kyllä meitä muita samankaltaisia löytyy. Nyt vain tuo minimalismi on muotia ja sen edustajat äänekkäimpiä.

Pari sukupolvea sitten säästäväiset ihmiset olivat arvossaan, kaikelle vanhalle löytyi käyttöä ennemmin tai myöhemmin ja vanhasta tuunattiin uutta.

Ero olis vähän liian radikaali ratkaisu. Mutta käske miehen pitää suunsa kiinni niin kauan kuin sinun tavarasi (ja lasten) eivät ole hänen "reviirillään" eli siellä autotallissa.

Ja höpö höpö kaikelle ole käyttöä löytynyt. Varmasti monelle onkin löytynyt, mutta vähintään yhtä monta on jäänyt tarpeettomana pyörimään nurkkiin. Tästä ihan omakohtaista kokemusta, kun olen yhden ullakon ja varaston siivonnut tällaisten "kyllä aika tavaran kaupihtee" -ihmisten jäljiltä. 95 % ihan silkkaa roskaa.

Tavara ei varsinaisesti parane varastoitaessa. Ajan saatossa tavara hapristuu, sotkeentuu ja ummehtuu, ja osasta aika vaan ajaa ohi. Ei kukaan tänä päivänä käytä enää mitään 80-luvun toppahaalareita, vaikka olisivat miten hyväkuntoisia. Joku tolkku varastoissakin. Toki sellaiset tavarat kannattaa säilyttää, joille todennäköisesti on käyttöä tulevaisuudessa.

Vierailija
44/58 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi vaan ap, en oikeasti usko että tavaran läpikäymisesi on oikeasti ollut kovin aktiivista. Olet varmaan ajatellut asiaa koko ajan, ja se ahdistaa sinua, mutta ei siinä pitäisi kahta vuotta mennä millään.

Kierrätettävien vaatteiden huoltoon ei kulu aikaa, koska ne huolletaan samalla kuin käyttövaatteetkin. Kassia ei säilytetä eteisessä missä se on tiellä, vaan se laitetaan vaatekaappiin. Vanhat mausteet eivät ole vaarallisia, joten voit käyttää ne vaikka pizzataikinassa tuomaan tekstuuria. Kukkaruukkuja ei tarvitse olla miljoonaa, vaikka 10 riittää. Kukat jotka ei mahdu sisälle talveksi, menevät syksyllä biojätteeseen.

Oikeasti mietit eroa tavaroittesi takia? Haluat mieluummin asua varastossa roinan keskellä ja "aktiivisesti käydä läpi" rojujasi sen sijaan että tekisit fiksusti ja tyhjentäisit ne vaan, vaikka sitten roskikseen. Voin kertoa että hyviä miehiä ei ole enää vapaana, joten jos miehesi ei ole huono, älä laita kiertoon. Trust me, I'm single.

Vierailija
45/58 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei taida maksaa vaivaa vastata enää mutta kaivetaan nyt verta nenästä:

- eilen riita alkoi sisälle tuoduista pelargoneista. Entisöintiin liittyvät tavarat (maalit, hiontatarvikkeet, pensselit, suojalaatikot, muutama keskeneräinen juttu) ei erityisesti nyt olleet tapetilla mutta vievät varastotilaa.

- mies omistaa noin 3 housut, 5 paria alusvaatteita, pari kauluspaitaa,  yhden pikkutakin, yhdet verkkarit ja muutamia t-paitoja. Hänen mielestään kukaan ei tarvitse sen enempää vaatteita. Eteisessä olevista talvitamineista valittaa ja kengistä, niitä on kuulemma liikaa. 

- jatkuva läpikäynti liittyy nyt vaikka tällä hetkellä joulukoristeisiin ja kynttilöihin; onko niissä jotain, jotka voisi myydä tai viedä kierrätykseen. Samoin kesän alussa lahjoitettiin eteenpäin jotain kesäleikkivälineitä, joilla ei enää kukaan halunnut ottaa esille. Syksyllä katsoin kerralleen läpi pipot, hanskat, villasukat. Aina välillä käyn läpi aikauslehtikorin. Tai siivouskomeron. Tai keittiön kuivatarvikkeet. Tai vanhat mapit. Tai kirjahyllyn. Ihan hirveän hienoa jos teillä muilla kaikki paikat pysyy vuodesta toiseen kunnossa ja kuranttina; meillä löytyy välillä vanhentuneita maustepurkkeja tai unohtuneita lehtiä tai esitteitä. Tai vaatteita, joista nuorempi lapsi onkin  kasvanut ohi ottamatta niitä koskaan käyttöön esikoisen jäljiltä. Tai kesäkengät, joita ei tullut käytettyä. Tai ale-löytö, joka edelleen näyttäisi kivalta mutta kun sitä ei koskaan ole otettu käyttöön niin vien UFF:lle. epätäydellinen ap

Kuulostaa minusta siltä että käyt läpi niitä asioita jotka pitäisi käydä aina arjen sivussa läpi kun kädet niihin osuu koska ne on sellaisia asioita jotka uusiutuu koko ajan. Sen sijaan sinun pitäisi taklata se oikea ongelma eli roinat jotka venyy ja vanuu ja kerääntyy kaappeihin ja joita ei käytetä.

Vierailija
46/58 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. Minulla on sinulle helppo ratkaisu. Vuokraa itsellesi lämmin varasto (Pelikaanivarasto tms). Laita sinne nuo kaikki perintökalut, myynnissä olevat romppeet, talvisäilöä tarvitsevat välineet, puolet kirjoista ym). Ja heitä reippaasti pois tai vie kierrätyskeskukseen 30 % muusta tavarasta. Jos mies vielä sen jälkeen valittaa sinulle, niin tiedät että kyse ei ollut tavarasta vaan siitä että rakkaus on loppunut.

Vierailija
47/58 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Realismia kehiin. En tiedä kuinka iso talonne on ja kuinka paljon tavaraa sinulla siihen suhteutettuna on, mutta kuulostaa kyllä siltä että olet jo niiden kanssa pulassa. Jos teet vuosikausia tavaranraivausta tilanteen muuttumatta niin silloin kamaa on liikaa.

Meillä tilanne on toisinpäin: miehellä on nimenomaan harrastustavaraa paljon. En missään nimessä halua estää harrastamista, mutta toisaalta minusta on reilua odottaa että harrastusvälineistö ei tuki asuntoa ja tee siellä asumisesta mahdotonta. Meillä on pieni kerrostaloasunto, ja omalla kohdallani jätän paljon asioita hankkimatta sillä perusteella että ne eivät kertakaikkiaan mahdu meille, ja minusta on reilua odottaa mieheltä samaa. Vaikka miten tahtoisi, kerrostalokaksioon ei voi hankkia sorvia ja tasohöylää muun elämän kärsimättä.  Entä jos omistaisin niin paljon käsityötarvikkeita kuin haluaisin, ja tilanpuutteessa säilyttäisin niitä miehen työpöydällä ja hän aloittaisi aina aamulla työt siivoamalla pöydän esiin minun tavaroideni alta. Kuulostaako reilulta? No ei.

Entä jos laitatte talouden säilytystilat kylmästi puoliksi, ja sitten sovitat omat tavarasi siihen omaan puolikkaaseesi eikä miehellä ole niistä nokan koputtamista. Sinulla vastaavasti on velvollisuus mahduttaa kamat omaan tilaasi ilman että ne leviävät kulkuväylille.

Vierailija
48/58 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm, meillä myös puoliso valittaa välillä siitä, että minulla on liikaa romua (vaatteita, kirjoja, milloin mitäkin), koska niitä on enemmän kuin hänellä. En halua heittää kaikkea pois vain siksi että toinen ei tykkää, mutta olen itsekin alkanut suhtautumaan tavaraan kriittisemmin. Käyn tavaroita läpi, mutta edistyy hitaasti.

Voitko säilyttää esim tällä hetkellä myytävänä olevia tavaroita jossain muualla kuin näkösällä? Ehkä itse pyrkisin minimoimaan ärsyttävimmät asiat tai pyrkimään kompromissiin erityisesti niiden kohdalla.

Vierailija
49/58 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei ap, kyllä meitä muita samankaltaisia löytyy. Nyt vain tuo minimalismi on muotia ja sen edustajat äänekkäimpiä.

Pari sukupolvea sitten säästäväiset ihmiset olivat arvossaan, kaikelle vanhalle löytyi käyttöä ennemmin tai myöhemmin ja vanhasta tuunattiin uutta.

Ero olis vähän liian radikaali ratkaisu. Mutta käske miehen pitää suunsa kiinni niin kauan kuin sinun tavarasi (ja lasten) eivät ole hänen "reviirillään" eli siellä autotallissa.

Ja höpö höpö kaikelle ole käyttöä löytynyt. Varmasti monelle onkin löytynyt, mutta vähintään yhtä monta on jäänyt tarpeettomana pyörimään nurkkiin. Tästä ihan omakohtaista kokemusta, kun olen yhden ullakon ja varaston siivonnut tällaisten "kyllä aika tavaran kaupihtee" -ihmisten jäljiltä. 95 % ihan silkkaa roskaa.

Tavara ei varsinaisesti parane varastoitaessa. Ajan saatossa tavara hapristuu, sotkeentuu ja ummehtuu, ja osasta aika vaan ajaa ohi. Ei kukaan tänä päivänä käytä enää mitään 80-luvun toppahaalareita, vaikka olisivat miten hyväkuntoisia. Joku tolkku varastoissakin. Toki sellaiset tavarat kannattaa säilyttää, joille todennäköisesti on käyttöä tulevaisuudessa.

Voi kyllä! Tavaraa on maailmassa jo niin paljon, että sille kaikelle ei kertakaikkiaan löydy enää ottajaa ja käyttäjää. Tilanne on ollut aivan eri 50-luvulla kun sotien jälkeen kaikesta oli pula. Tavara menee pilalle säilöttäessä, koska kaikelle sille ei enää löydy käyttäjää vaikka miten kultaisena ajatuksena pitää säästämistä. Tosiasiassa näin siirtää vain jätteenkäsittelyn vaivan jälkipolville. Kuolinpesien ullakolta löytyy rikkinäistä muovikulhoa, vanhaa tuulipukua, tahraista polyesteripaitaa, kosteudessa pilalle menneitä koulukirjoja, vanhoja sukkahousuja, valittujen palojen kirjoja, rikkinäisiä sähkölaitteita, muovipusseja... Harvassa ovat vintage-aarteet ja korvaamattomat muistot.

Vierailija
50/58 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mikä oli se harrastus mistä kitiset? Himohamstraaminen? Se ei ole harrastus se on sairaus.

Oiva Toikan lasilintu on romu jos

Semon vaan tungettuna jonnekin kaiken muun roinan ja aarteiden väliin. Meilläkin on paljon tavaraa ja. Juurikin perittyjä 'aarteita' mutta ne mistä ei haluta luopua on siististi laatikoissa varastossa ja esillä on vain silmää ja kättä (siivousta) miellyttävä kokonaisuus. Vähemmän on enemmän :)

Symppaan siis miestäsi.

Vierailija
51/58 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kerrostalokaksio, ja miehellä pari harrastusta, joihin liittyy paljon isoja harrastusvälineitä. Minun harrastuksiin ei niinkään. Ja pirulainen kun ahdistaa, kun ne miehen harrastuskamat tukkii kylppäriä ollessaan kuivumassa siellä, täyttää parvekkeen kun ovat siellä säilytyksessä ja välillä lojuvat lajittelua odottamassa jossain sivupöydällä. Emme ole vielä riidelleet asiasta, mutta kyllä mies sen arvaa että minua pännii, kun kotona ei mahdu kunnolla olemaan, kun joutuu väistelemään sen tavaroita. Ei ole kuitenkaan varaa hankkia isoa asuntoa (tervetuloa vaan Helsinkiin ja näihin asuntohintoihin..) . Olemme molemmat minimalistista sisustusta rakastavia ihmisiä, jotka eivät hamstraa tavaraa. Mutta nuo harrastusvälineet, argh. Yritän niellä harmini koska haluan että mies saa harrastaa, mutta ei silti tunnu reilulta että koti on kuin varastokasa.

Vierailija
52/58 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten noita asuntoilmoituksia  selatessa suomalaisten vallitseva sisustustrendu ei suinkaan näytä olevan täydellinen minimalismi ja tavaran vähyys.....Ja niitä kaikkia nykyään jo siistitään ennen kuvien ottamista. Ainoa poikkeus ovat 0-5 vuotta vanhat okt:t, jossa sisustus on valkoista ja harmaata/beigeä (mahdollisesti yhdellä tehostevärillä) mutta joista näkee jo kuvista että perhe on hajonnut.

Vierailija
53/58 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on kerrostalokaksio, ja miehellä pari harrastusta, joihin liittyy paljon isoja harrastusvälineitä. Minun harrastuksiin ei niinkään. Ja pirulainen kun ahdistaa, kun ne miehen harrastuskamat tukkii kylppäriä ollessaan kuivumassa siellä, täyttää parvekkeen kun ovat siellä säilytyksessä ja välillä lojuvat lajittelua odottamassa jossain sivupöydällä. Emme ole vielä riidelleet asiasta, mutta kyllä mies sen arvaa että minua pännii, kun kotona ei mahdu kunnolla olemaan, kun joutuu väistelemään sen tavaroita. Ei ole kuitenkaan varaa hankkia isoa asuntoa (tervetuloa vaan Helsinkiin ja näihin asuntohintoihin..) . Olemme molemmat minimalistista sisustusta rakastavia ihmisiä, jotka eivät hamstraa tavaraa. Mutta nuo harrastusvälineet, argh. Yritän niellä harmini koska haluan että mies saa harrastaa, mutta ei silti tunnu reilulta että koti on kuin varastokasa.

Symppaan sinua täysillä. En halua despoottina kieltää harrastamasta mutta toisaalta en halua elää siten että jokaikisen arkisen asian tekeminen vaatii ensin jonkun miehen tavaran siirtämistä. Meillä on (ihan hyvässä hengessä) sanaton sopimus siitä että miehellä on sitten vähemmän muuta tavaraa, koska kaikkea ei vaan voi mahduttaa tähän pikkukämppään. Meillä on esimerkiksi iso kirjahylly täynnä vain minun juttujani, miehellä ei juuri kirja/cd/dvd-osaston tavaraa ole. Lisäksi kylppäriin ja parvekkeelle on kyhätty erilaisia säilytys/kuivatustiloja siten että ne ovat mahdollisimman vähän tiellä. 

Mieluummin kuitenkin mies ja tavarat kun ei kumpaakaan.

Vierailija
54/58 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap. Minulla on sinulle helppo ratkaisu. Vuokraa itsellesi lämmin varasto (Pelikaanivarasto tms). Laita sinne nuo kaikki perintökalut, myynnissä olevat romppeet, talvisäilöä tarvitsevat välineet, puolet kirjoista ym). Ja heitä reippaasti pois tai vie kierrätyskeskukseen 30 % muusta tavarasta. Jos mies vielä sen jälkeen valittaa sinulle, niin tiedät että kyse ei ollut tavarasta vaan siitä että rakkaus on loppunut.

Varokaa varastoa! Jos se on vaikka 10€ /kk on se kuitenkin 120€/vuosi - aika harvalla on tavaraa jota kannattaa maksua vastaan säilöä.

Vierailija
55/58 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varokaa varastoa! Jos se on vaikka 10€ /kk on se kuitenkin 120€/vuosi - aika harvalla on tavaraa jota kannattaa maksua vastaan säilöä.

Muutama sata euroa vuodessa voi silti olla pieni hinta parisuhteen säästymisestä ja onnellisuudesta.

Vierailija
56/58 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutama sata euroa vuodessa voi silti olla pieni hinta parisuhteen säästymisestä ja onnellisuudesta.

Siivotkaa ne tavarat nyt jo mäkeen sieltä niin voi sen muutaman sataa käyttää parisuhteen hemmotteluun !

Vierailija
57/58 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelikaanivarasto esim. Espoossa maksaa 59e/1m2. Ei mitenkään edullista lystiä jos säilöttävänä on vanhaa vaatetta jonka kierrätys on hankalaa.

Vierailija
58/58 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelikaanivarasto esim. Espoossa maksaa 59e/1m2. Ei mitenkään edullista lystiä jos säilöttävänä on vanhaa vaatetta jonka kierrätys on hankalaa.

No hyvänen aika sellainenhan tavara kannattaa kyllä heittää kokonaan pois eikä säästää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän yhdeksän