Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suositelkaa mulle lisää ruotsalaisia ja norjalaisia dekkareita

Vierailija
13.11.2016 |

Meen huomenna kirjastoon. Olen jostain syystä mieltynyt näihin ja olen lukenut kaikki, mitä kirjastosta olen käsiini saanut, näiltä kirjalijoilta: Karen Fossum, Lisa Marklund, Camilla Läckberg, Ann Rosman, Thomas Kanger, Unni Lindell, Stig Larsonin trilogia. Eniten olen tykännyt Stig Larsonista ja Karen Fossumista. Muut ovat kevyempää hömppää sopivasti unilukemiseksi.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
14.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Inger Frimansson, Åsa Larsson, Helene Tursten, Kristina Ohlsson, Viveca Sten, Erik Axl Sund, Åke Edwardsson ja Henning Mankell. Näiden kirjalijoiden teokset löytyy omasta hyllystäni ja voin todella suositella.

Frimansson on mielestäni aika saman tyylinen kuin norjalainen Karin Fossum eli sellaista melko hitaasti etenevää psykologista jännitystä.

Sund on on melko raakaa, vähän Kepler tyyppistä.

Åsa Larssonin kirjat sijoittuu pohjoisruotsiin Kiirunaan, joka antaa oman leimansa juttuihin. Talvella tykkään lukea talvisia kirjoja.

Helene Turstenin kirjoissa rikoksia ratkoo televisiostakin tuttu Irene Huss. Kirjat on paljon parempia kuin elokuvat.

Viveca Stenin kirjoista on myös tehty tv-sarja, tuli joskus FST:ltä.

Henning Mankell on tietysti niin ikään telkkarista tutun Wallendin luoja. Mielestäni hyvin saman tyylinen kuin Stig Larsson. Kirjat paljon parempia kuin elokuvat.

Åke Edwardssonissa myös paljon psykologista tvistiä. Jännityksen tihentymistä luodaan kirjan henkilöiden pään sisäisillä ajatuksilla samaan tapaan kuin Fossumin ja Frimansson kirjoissa.

Kristina Ohlsson on viimesin tuttavuuteni. Tykkään ruotsalaisista dekkareista ihan hirvittävästi ja olin iloinen, kun löysin uuden tuttavuuden. Olen lukenut nyt kaksi Ohlsson kirjaa ja vaikuttavat hyviltä. Kirjoissa liikutaan eri aikatasoissa ja eri henkilöiden näkökulmissa.

Toivottavasti näistä löytyy joku sinuakin miellyttävä uusi tuttavuus. Frimanssonia lukuun ottamatta kaikissa on sama päähenkilö, joten kannattaa lukea sarjan alusta. Ratkottavat rikokset ovat toki itsenäisiä eli sen puolesta ei väliä, mutta kaikissa kerrotaan päähenkilön elämästä myös ja silloin on kivempi, jos seuraa alusta asti ko. hahmon kehittymistä. Luin aikoinaan kaikki Wallanderit melkein putkeen ja oli oikeasti ihan kamalaa, kun sarja loppui ja tiesi, että uusia ei enää tule. Ehdin niin kiintyä Wallanderin hahmoon, etten olisi halunnut luopua ollenkaan :D

Kyllä Frimanssonit kannattaa myös lukea aikajärjestyksessä, sillä usein viitataan menneisiin tapahtumiin ja joku henkilö putkahtaa yllättäen esiin.

Ruottalaiset on kyllä hyviä jännityksen luojia.

Vierailija
22/31 |
14.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parhaat on Jo Nesbo ja Åke Edwardson jos haluaa fiksua tekstiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
14.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Islantilaiset dekkarit?

Kelpaa kyllä. Jos saan nimiä, kirjoitan listan, niin osaan etsiä kirjastosta. Kiitos ykkönen, tuo on uusi tuttavuus, menee kokeiluun. 

Arlandur Indurasson

Vierailija
24/31 |
14.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös Håkan Nesser on ok.

Vierailija
25/31 |
14.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille, tosi paljon hyviä ehdotuksia. Osa olikin tuttuja, mitä olin vain unohtanut, kuten Åsa Larsson, mutta paljon uutta tuli. Jo Nesbo (Sorry, en osaa tehdä tuota viimeistä kirjainta, se löytyy näppiksestä, mutta en tiedä minkä näppäimen kanssa, ainakaan alt-gr ei toimi) tuntui tylsältä, mutta voi olla että johtui tilanteesta, kun sitä yritin lukea, en ollut ihan virkeimmilläni silloin. Ilmoittelen sitten joskus, mitä löysin ja mitä luin. 

Vierailija
26/31 |
14.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myös Håkan Nesser on ok.

Joo, pidän todella. Mycket spännande!

Vierailija
27/31 |
14.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Islantilaiset dekkarit?

Kelpaa kyllä. Jos saan nimiä, kirjoitan listan, niin osaan etsiä kirjastosta. Kiitos ykkönen, tuo on uusi tuttavuus, menee kokeiluun. 

Arlandur Indurasson

Arnaldur Indridason 😊 Minä ainakin tykkään, olen nyt parin kuukauden aikana lukenut kaikki paitsi kaksi uusinta kirjaa. Nekin laitoin tänään varaukseen.

Vierailija
28/31 |
14.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lars Pettersson sopii oikein hyvin talvilukemiseksi, varsinkin jos pidit Åsa Larssonista.

Vierailija
29/31 |
14.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liza Marklund: Prime time, ruotsiksi. Ei oikeen auennu mulle. Lupasin  sen antaa naapurille, hänen äidinkielensä on ruotsi.

Vierailija
30/31 |
14.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liza Marklund: Prime time, ruotsiksi. Ei oikeen auennu mulle. Lupasin  sen antaa naapurille, hänen äidinkielensä on ruotsi.

Marklund paranee koko ajan, kannattaa lukea.

Paljon mun suosikkeja on jo tullut, lisään Johan Theorin, sillä on lämmin ote. Arne Dahlin hahmot on mahtavia, luen niitä uudestaan ihan hahmojen takia. Ja pakkohan se on G W Persson mainita, jotkut sen kirjoista on liiankin asiapitoisia, mutta riemastuttavia veijariromaaneja myös löytyy, Bäckström ja sen supersalami saa mut aina nauramaan.

Vierailija
31/31 |
14.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jussi Adler-Olsen mun yksi suosikki, mutta se onkin jo sanottu.

Täällä ei ole mainittu vielä Katarina Wennstamia. Hänen dekkarinsa ovat hieman erilaisia, psykologisempia kuvauksia, jotka ottavat kantaa myös yhteiskunnallisiin aiheisiin (kuten perheväkivaltaan, naisen oikeuteen hallita omaa vartaloaan ja kunniamurhiin). Todella hyviä ja vaihtelua tuttuun kaavaan. Hänen Madeleine Edwards -dekkareistaan suomennettu viisi, kaikki 2010-luvulta. Suosittelen.