Suositelkaa mulle lisää ruotsalaisia ja norjalaisia dekkareita
Meen huomenna kirjastoon. Olen jostain syystä mieltynyt näihin ja olen lukenut kaikki, mitä kirjastosta olen käsiini saanut, näiltä kirjalijoilta: Karen Fossum, Lisa Marklund, Camilla Läckberg, Ann Rosman, Thomas Kanger, Unni Lindell, Stig Larsonin trilogia. Eniten olen tykännyt Stig Larsonista ja Karen Fossumista. Muut ovat kevyempää hömppää sopivasti unilukemiseksi.
Kommentit (31)
Parhaat on Jo Nesbo ja Åke Edwardson jos haluaa fiksua tekstiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Islantilaiset dekkarit?
Kelpaa kyllä. Jos saan nimiä, kirjoitan listan, niin osaan etsiä kirjastosta. Kiitos ykkönen, tuo on uusi tuttavuus, menee kokeiluun.
Arlandur Indurasson
Kiitos kaikille, tosi paljon hyviä ehdotuksia. Osa olikin tuttuja, mitä olin vain unohtanut, kuten Åsa Larsson, mutta paljon uutta tuli. Jo Nesbo (Sorry, en osaa tehdä tuota viimeistä kirjainta, se löytyy näppiksestä, mutta en tiedä minkä näppäimen kanssa, ainakaan alt-gr ei toimi) tuntui tylsältä, mutta voi olla että johtui tilanteesta, kun sitä yritin lukea, en ollut ihan virkeimmilläni silloin. Ilmoittelen sitten joskus, mitä löysin ja mitä luin.
Vierailija kirjoitti:
Myös Håkan Nesser on ok.
Joo, pidän todella. Mycket spännande!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Islantilaiset dekkarit?
Kelpaa kyllä. Jos saan nimiä, kirjoitan listan, niin osaan etsiä kirjastosta. Kiitos ykkönen, tuo on uusi tuttavuus, menee kokeiluun.
Arlandur Indurasson
Arnaldur Indridason 😊 Minä ainakin tykkään, olen nyt parin kuukauden aikana lukenut kaikki paitsi kaksi uusinta kirjaa. Nekin laitoin tänään varaukseen.
Lars Pettersson sopii oikein hyvin talvilukemiseksi, varsinkin jos pidit Åsa Larssonista.
Liza Marklund: Prime time, ruotsiksi. Ei oikeen auennu mulle. Lupasin sen antaa naapurille, hänen äidinkielensä on ruotsi.
Vierailija kirjoitti:
Liza Marklund: Prime time, ruotsiksi. Ei oikeen auennu mulle. Lupasin sen antaa naapurille, hänen äidinkielensä on ruotsi.
Marklund paranee koko ajan, kannattaa lukea.
Paljon mun suosikkeja on jo tullut, lisään Johan Theorin, sillä on lämmin ote. Arne Dahlin hahmot on mahtavia, luen niitä uudestaan ihan hahmojen takia. Ja pakkohan se on G W Persson mainita, jotkut sen kirjoista on liiankin asiapitoisia, mutta riemastuttavia veijariromaaneja myös löytyy, Bäckström ja sen supersalami saa mut aina nauramaan.
Jussi Adler-Olsen mun yksi suosikki, mutta se onkin jo sanottu.
Täällä ei ole mainittu vielä Katarina Wennstamia. Hänen dekkarinsa ovat hieman erilaisia, psykologisempia kuvauksia, jotka ottavat kantaa myös yhteiskunnallisiin aiheisiin (kuten perheväkivaltaan, naisen oikeuteen hallita omaa vartaloaan ja kunniamurhiin). Todella hyviä ja vaihtelua tuttuun kaavaan. Hänen Madeleine Edwards -dekkareistaan suomennettu viisi, kaikki 2010-luvulta. Suosittelen.
Kyllä Frimanssonit kannattaa myös lukea aikajärjestyksessä, sillä usein viitataan menneisiin tapahtumiin ja joku henkilö putkahtaa yllättäen esiin.
Ruottalaiset on kyllä hyviä jännityksen luojia.