Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suositelkaa mulle lisää ruotsalaisia ja norjalaisia dekkareita

Vierailija
13.11.2016 |

Meen huomenna kirjastoon. Olen jostain syystä mieltynyt näihin ja olen lukenut kaikki, mitä kirjastosta olen käsiini saanut, näiltä kirjalijoilta: Karen Fossum, Lisa Marklund, Camilla Läckberg, Ann Rosman, Thomas Kanger, Unni Lindell, Stig Larsonin trilogia. Eniten olen tykännyt Stig Larsonista ja Karen Fossumista. Muut ovat kevyempää hömppää sopivasti unilukemiseksi.

Kommentit (31)

1/31 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mari Jungstedt

Vierailija
2/31 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Islantilaiset dekkarit?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lars Kepler

Vierailija
4/31 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Islantilaiset dekkarit?

Kelpaa kyllä. Jos saan nimiä, kirjoitan listan, niin osaan etsiä kirjastosta. Kiitos ykkönen, tuo on uusi tuttavuus, menee kokeiluun. 

Vierailija
5/31 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lars Kepler

Kiitos, olen pari kirjaa lukenut, mutta hänet olen kyllä totaalisesti unohtanut. KAtselen löytyykö lukematonta vielä. 

Vierailija
6/31 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna Jansson

Vierailija
7/31 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anders Roslund&Börge Hellströmin koko tuotanto.

Vierailija
8/31 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luettelosi perusteella olen varma, että tykkäisit myös Kristina Olssonin dekkareista! Sarja paranee paranemistaan, ja kirjailijana on parempi kuin esim. Camilla Läckberg. Kannattaa lukea kirjat järjestyksessä. Mukavia lukuhetkiä!

Vierailija
9/31 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

dekkaristi kirjoitti:

Luettelosi perusteella olen varma, että tykkäisit myös Kristina Olssonin dekkareista! Sarja paranee paranemistaan, ja kirjailijana on parempi kuin esim. Camilla Läckberg. Kannattaa lukea kirjat järjestyksessä. Mukavia lukuhetkiä!

Kiitos. Nyt näitä jo onkin. Lisääkin saa laittaa, katson sitten ennen kirjastoon lähtöä. Nyt pitää mennä nukkumaan. ap. 

Vierailija
10/31 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henning Mankell, Wallanderit pitää lukea järjestyksessä.

Vierailija
11/31 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jens Lapidus

Vierailija
12/31 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sebastian Bergman -dekkarit. Pitää ehdottomasti lukea järjestyksessä! Kirjailijat ovat Hjort & Rosen-jotain.

Ja Jo Nesbon Harry Hole sarja.

Varistyttö-trilogia (Axl Sund?)

Vierailija
13/31 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Åsa Larsson

Vierailija
14/31 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna Jansson!! maria wern-sarja on yhtä hyvä, ellei sitten parempi kuin Marklundin Annika-sarja. Ja kannattaa lukea järjestyksessä. Myös Lars Kepler-pariskunta on tehnyt loistavan joona linna-sarjan, mikä on kylläkin vielä valitettavan lyhyt, mutta sitäkin jännempi.

Vierailija
15/31 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites Jo Nesbø, monta kirjaa löytyy suomennettuna.

Sitten Jussi Adler-Olsen, sen Vanki-kirjaa on verrattu Stig Larssoniin.

Ja vielä Anna Jansson.

Vierailija
16/31 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo Nesbø ehdottomasti. Ja jos haluat vähemmän veristä mutta laadultaan ihan toista tasoa: Karin Alvtegenin hyytävät psykologiset trillerit.

Vierailija
17/31 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites Jo Nesbø, monta kirjaa löytyy suomennettuna.

Sitten Jussi Adler-Olsen, sen Vanki-kirjaa on verrattu Stig Larssoniin.

Ja vielä Anna Jansson.

Jussi Adler-Olsenia suosittelen.

Ja aiemmin mainittua Hjort&Rosenfeldiä.

Kepler myös! :D

Vierailija
18/31 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inger Frimansson, Åsa Larsson, Helene Tursten, Kristina Ohlsson, Viveca Sten, Erik Axl Sund, Åke Edwardsson ja Henning Mankell. Näiden kirjalijoiden teokset löytyy omasta hyllystäni ja voin todella suositella.

Frimansson on mielestäni aika saman tyylinen kuin norjalainen Karin Fossum eli sellaista melko hitaasti etenevää psykologista jännitystä.

Sund on on melko raakaa, vähän Kepler tyyppistä.

Åsa Larssonin kirjat sijoittuu pohjoisruotsiin Kiirunaan, joka antaa oman leimansa juttuihin. Talvella tykkään lukea talvisia kirjoja.

Helene Turstenin kirjoissa rikoksia ratkoo televisiostakin tuttu Irene Huss. Kirjat on paljon parempia kuin elokuvat.

Viveca Stenin kirjoista on myös tehty tv-sarja, tuli joskus FST:ltä.

Henning Mankell on tietysti niin ikään telkkarista tutun Wallendin luoja. Mielestäni hyvin saman tyylinen kuin Stig Larsson. Kirjat paljon parempia kuin elokuvat.

Åke Edwardssonissa myös paljon psykologista tvistiä. Jännityksen tihentymistä luodaan kirjan henkilöiden pään sisäisillä ajatuksilla samaan tapaan kuin Fossumin ja Frimansson kirjoissa.

Kristina Ohlsson on viimesin tuttavuuteni. Tykkään ruotsalaisista dekkareista ihan hirvittävästi ja olin iloinen, kun löysin uuden tuttavuuden. Olen lukenut nyt kaksi Ohlsson kirjaa ja vaikuttavat hyviltä. Kirjoissa liikutaan eri aikatasoissa ja eri henkilöiden näkökulmissa.

Toivottavasti näistä löytyy joku sinuakin miellyttävä uusi tuttavuus. Frimanssonia lukuun ottamatta kaikissa on sama päähenkilö, joten kannattaa lukea sarjan alusta. Ratkottavat rikokset ovat toki itsenäisiä eli sen puolesta ei väliä, mutta kaikissa kerrotaan päähenkilön elämästä myös ja silloin on kivempi, jos seuraa alusta asti ko. hahmon kehittymistä. Luin aikoinaan kaikki Wallanderit melkein putkeen ja oli oikeasti ihan kamalaa, kun sarja loppui ja tiesi, että uusia ei enää tule. Ehdin niin kiintyä Wallanderin hahmoon, etten olisi halunnut luopua ollenkaan :D

Vierailija
19/31 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sebastian Bergman -dekkarit. Pitää ehdottomasti lukea järjestyksessä! Kirjailijat ovat Hjort & Rosen-jotain.

Ja Jo Nesbon Harry Hole sarja.

Varistyttö-trilogia (Axl Sund?)

Taisi olla Erik Axl Sund tuo varistyttö-trilogian kirjoittaja

Vierailija
20/31 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Håkan Loob