Voisko mulla olla psori?
Lääkäriaika on varattu, mutta se on vasta viikon päästä.
Tuosta jutketjusta tuli mieleen ja lukemistani jutuista. 2007 tuli nilkkaan tulehdus, joka on toistunut ja johon on pistetty muutaman kerran piikki ja lääkekuuri, kun on mennyt pahaksi. Ei ole koskaan parantunut, vaan on kipuillut enemmän tai vähemmän tuosta asti, vain lääkekuuri joksikin aikaa helpottanut ja sitten palaa taas. Reumatekijät katsottu, ei ollut. Nelisen vuotta sitten mulla alkoi pää hilseillä valtavasti. Teininä oli hilseilyä, se hävisi ja tuolloin neljä vuotta sitten vakikampaajani sanoi, että sulla on hilsettä. Hän sanoi, että ajatteli sanoa, kun sulla ei ole ennen ollut. Se väheni, kun olen ajoittanut ottanut hilsekuurin, mutta ei ole poistunut kokonaan. Pari vuotta sitten mulla tuli varpaankynteen valkoinen juova, joka vähitellen muuttui niin, että koko kynsi on valkoinen. Se ei ole levinnyt muihin varpaisiin. Sienilääkkeet eivät ole auttaneet, eikä mikään netistä lukemani muu ohje, vaan kynsi muuttuu koko ajan yhä valkoisemmaksi vähitellen.
Kesällä mulla sitten alkoi olkaniveltä marjametsässä särkeä aika kovaa. Ajattelin kivun tulevan rasituksesta, kun siinä oli kaikenlaista ja työsskäin käytän paljon hiirtä. Se ei ole helpottunut vaan on koventunut. Lisäksi mulla varsinin aamuisin särkee kyynärtaipeta ja kaulaa. Sauna tuntuu selvästi auttavan näihin kipuihin.
Mulla on yksi tuttu, jolla on ihopsoriasis, eikä mun iho ole kuitenkaan läheskään sellainen, vaan päällepäin aika normaali. Jonkun verran mulla iho kutisee, mutta se kutina on ajoittaista, eikä iho juurikaan hilseile muualta kuin jalkapohjista ja päänahasta.
Luin netistä, että osalla iho-oireet ovat lieivä ja lääkäriin mennään vasta kun alkaa niveliä särkeä. Mulla on juuri tämä tilanne ja googlella sain oireeni sopimaan tähän.