Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuuluuko naisten osata ommella koneella?

Vierailija
13.11.2016 |

Tilasin verhot ja laitoin ilmoitustaululle Lapin että voisko joku lyhentää ne. Niin ainakin "sata" ihmistä on päivitellyt että eksä osaa ite lyhentää niitä. Ja eikö teil oo konetta. Onko niin että kaikilla yli 30v lapsiperheiden äideillä on kone ja ne osaa ommella vaikka mitä?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis laitoit Lapin ilmoitustaululle kyseisen pyynnön? Lapissa on vielä kädentaidot kunniassa, ei ihme, että hymähtelevät uusavuttomalle.

Vierailija
2/16 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekä naisten että miesten pitäisi osata käyttää ompelukonetta. Eri juttu on, kannattaako ompelukonetta hankkia, jos sillä ei ole käyttöä kuin ehkä kerran vuodessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä kuin miesten kuuluu osata käyttää poravasaraa.

Paitsi että ompelukoneen käyttöä opetetaan 3. luokalla tytöille ja pojille.

Vierailija
4/16 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä osaan teoriassa. Mutta koettakaa ihmiset ymmärtää, että osalla meistä on vain peukalo keskellä kämmentä. Minä en vain saa suoraa saumaa aikaiseksi, en millään. Enkä osaa leikata suoraan. En ymmärrä, miksi jotkut eivät ymmärrä, että osalla meistä ei vain ole taitoja yksinkertaisiinkaan asioihin. Sen sijaan olen matikassa tosi hyvä, mulle on annettu lahjat eri asioihin. Mulla on kone ja ompelen omaan käyttöön lakanoita ja tyynyliinoja. Muusta ei tule mitään. Verhoja en ompele, koska ne näkyvät ihmisille. 

Vierailija
5/16 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja minua on haukuttu näistä taitojen puutteista vaikka miten paljon. Turha haukkua enää, en ole oppinut yhtään paremmaksi ompelijaksi sen enempää harjoittelun kuin haukkujenkaan ansiosta. En tiedä kovinkaan monta ihmistä, jotka olisivat lahjakkaita kaikessa. 

Vierailija
6/16 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä osaan ommella, mutta en ole vuosiin sitä tehnyt. Jos joskus ostan uudet verhot, ostan valmiiksi ommellut tai ompelutan ne kangaskaupassa. Siin pääsee helpoimmalla. Ei tulisi mieleenkään kysellä tuttavilta, heillä on hommia ihan omasta takaa. Monesti verhoja ostaessa saa kaupanpäälle niiden ompelun.

Vierailija
7/16 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulu ainakaan vain sen takia että on nainen.

Vierailija
8/16 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä osaan teoriassa. Mutta koettakaa ihmiset ymmärtää, että osalla meistä on vain peukalo keskellä kämmentä. Minä en vain saa suoraa saumaa aikaiseksi, en millään. Enkä osaa leikata suoraan. En ymmärrä, miksi jotkut eivät ymmärrä, että osalla meistä ei vain ole taitoja yksinkertaisiinkaan asioihin. Sen sijaan olen matikassa tosi hyvä, mulle on annettu lahjat eri asioihin. Mulla on kone ja ompelen omaan käyttöön lakanoita ja tyynyliinoja. Muusta ei tule mitään. Verhoja en ompele, koska ne näkyvät ihmisille. 

Miks ompelet lakanoita ja tyynyliinoja ite?

Vierailija
9/16 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sekä naisten että miesten pitäisi osata käyttää ompelukonetta. Eri juttu on, kannattaako ompelukonetta hankkia, jos sillä ei ole käyttöä kuin ehkä kerran vuodessa.

Tämä, kyllä se taito täytyy olla :D itse ala-asteelta asti käsitöissä käyttänyt ompelukonetta ja kaikki muutkin ikäluokassani. On toki eri juttu omistaa kone, itse en ajatellut hankkia omaan kotiin konetta mutta olen kyllä onnellinen että tarpeen tullen osaan konetta käyttää.

Vierailija
10/16 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jopa nykyaikainen mies osaa lyhentää omat verhonsa. Ne on helpoimpia ommeltavia. Mutta jos ei omista ompelukonetta ja silityslautaa, niin vaikeaksi käy. Kallista verhokangasta en muutenkaan ompelisi itse enkä teettäisi tutuilla, ettei verhot ja tuttavuus lyhene samalla kertaa. Ompeluliikkeessä tekevät ekalla kerralla oikein.

Vierailija
11/16 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suoran sauman ompelu ja päärmäys on PERUSTAITO joka kuuluu osata niin käsin kuin koneella. Samoin napin ompelu. Silitys. Pyykinpesu. Ruuan laitto. Tulen teko. Sulakkeen ja lampunvaihto. Pyöränkumin paikkaus. Parsiminen. Yms

Vierailija
12/16 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä ompelukoneenkäyttö kuuluu kaikkien perusosaamisiin. Juurikin tuollaista lyhennystä yms. pitää kaikkien osata. Suoraa ja siksakkia. Ompelukoneenkäyttö ei ole mitään rakettitiedettä.

Vierailija
13/16 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miks ompelet lakanoita ja tyynyliinoja ite?

Treenin vuoksi. Niitä ei anneta vieraille, on vain omaan käyttöön. Nehän on toki halvempia ostaa. 

Vierailija
14/16 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä täytyy osata housut paikata tms. emännän. Ei niiden korjauksesta viitsi ruveta maksamaan.

Vierailija
15/16 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä täytyy osata housut paikata tms. emännän. Ei niiden korjauksesta viitsi ruveta maksamaan.

Juu ja isännän kans.

Vierailija
16/16 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en osaa. Olen kyllä joskus verhojakin ommellut lainakoneella, mutta en silti sanoisi tajuavani ompelukoneen käytöstä mitään.

Siirryin koulussa puukässään heti kun se oli mahdollista, tekstiilissä en ehtinyt saada aikaan kuin puolikkaan patalapun, opettaja haukkuessaan ja tuhahdellessaan ja purattaessaan sitä sai kyllä aikaan kammon tekstiilikäsitöihin.

46 v