" harjoitussupistusten" määrästä
Moi!
Ihan mielenkiinnosta kyselen kuinka paljon ja usein teillä ollut ns. harjoitussuppareita eli sellaisia jotka kestää n 30 sekunttia ja saa vatsan kovenemaan?
Itselläni ei edellisessä raskaudessa ollut kuin ihan loppuraskaudesta. Nyt viikkoja 25 ja supistelee päivästä riippuen ehkä keskimäärin n. 10-15 kertaa. Supistusten tulo ei vaadi mitään rasitusta (liikuntaa tms). Käyn kyllä töissä, mutta se on pääasiassa istumatyötä. Neuvolassa ei kommentoitu mitään, lääkäri n. 4vk:n päästä. Luultavasti siis täysin normaalia, mutta kommentteja kaipailen...
Kommentit (3)
Mulla alkoi harjoitussupparit rv24 ekassa raskaudessa. Vaativat kyllä sen rasituksen tai seksin, joka oli pahempi supistusten aiheuttaja. Mulla supistukset olivat myös aikalailla kivuliaita, joten kävin tarkistuttamassa tilanteen gynellä. Ei mitään muutoksia kohdunsuulla, -kaulassa. Eikä ne kovatkaan harjoitussupistukset sitten kypsyttäneet mitään koko raskaudessa. Silti jouduimme lopulta käyttämään kondomia :D, koska muuten olisin ollut kipeä koko loppupäivän...
Ne alkoi varmaan viikolla 20 ja silloin tietysti huolestuin kun niitä tuntui olevan aika paljon. Mut niin kauan kun ne ei ole kipeitä, niin ei mitään hätää. Nyt ne tuntuu sitä paitsi vähentyneen viime aikoina. Yleensä seuraavissa tilanteissa tulee AINA suppari. Seksin / orgasmin jälkeen, sit jos on kova pissahätä, niin vessassakäynnin jälkeen kovettuu kohtu. Jos käyn uimassa, niin silloin myös supistaa. Kylmä vissiin tekee sen. Yleensä vielä silloinkin kun käyn pitkälleen sänkyyn, niin tulee heti supistus. Ei niitä aina edes tajua milloin tulee, eikä ne tosiaan ole riippuvaisia rasituksesta.
Jos niitä tulisi rasituksessa ja olisi kipeitä, niin sitten vasta kannattaa huolestua. Aina jos niiden määrä huolestuttaa, niin voi mennä lääkärille. Itselläni on ensi viikolla keskiraskauden lääkärintarkastus, sielläpähän näkee onko kohdunsuu kunnossa. Uskoisin kyllä kun olo on mitä mainioin.
Tytteli-83 rv 26+2
mulla on ollu nyt jo noita supistuksia,ei tosin vielä niin kovan tuntusia kun lopuillaa. esikoisenkaa ei alkanu muistaaakseni näin aikasin ku mulla tulee sunnuntaina rv16,näitä on ollu jonkun aikaa,mut neuvolasta ei kommentoitu mitenkään..