Maalismasut alkuviikko
Heips vaan kaikille. Kuten klo ajasta näkee niin yö työläinen kirjoittelee...onko mahdollisesti muita jotka tekee kolmivuorotyötä?
Minulla on nimittäin aika hankala olla yöt töissä. Aikaisemmin olen kovasti tykännyy ja olen tehnyt 5 yötä per kolmeviikko...nyt tuntuu etten millään pysy hereillä, vatsassa tuntuu vihlontaa huomattavasti enemmän kuin ilta tai aamuvuorossa. Olen pyytänyt että vain yksi yö per lista, mutta nyt tuntuu sitlä että huomenna en haluaisi tulla lainkaa...
Ois kiva jos kertoisitte omasta kokemuksestanne...
terv: Särkija rv 14+2
Kommentit (29)
Kuulumisia kirjoittelen pikaisesti työn lomassa.
Päivisin olo hyvä, iltaisin etoo (loppuis jo). Ranne kipeänä jo yli viikon, ei vielä laantumisen merkkejä ilmassa. Tästä johtuen koneella olo minimissä. Välillä ei edes ole raskautunut olo, alaun huuma haihtui tuossa koe tuloksia hermoillessa.
Eipä tässä muuta kuin annetaan ajankulua.
Vacsuli ja papu 14+5 (muistaakseni)
Särki:
Mä teen kans 3-vuorotyötä... Yövuoro alkaa klo 20.30 ja päättyy sit aamulla 8.30... Tähän saakka oon kans tykänny, kun tulee niin mukavasti noita tunteja mutta nyt just ku lopetin 3 yön valvonnan su-aamulla, olin aivan naatti... Me saadaa periaattees nukkua/torkkua töissä sohvalla öisin, mut monesti on paljon paperitöitä, mitä yöllä pystyy rauhassa kirjotteleen ja aamusta porukkaa pitää aikaisin alata herätellä kouluun, niin uni jää vähäiseksi.. Sit kaikki välipäivät menee aivan koomas... ei mulla ennen noin ollu... muutaman tunnin nukku aamupäivästä, niin johan taas oli duraselis virtaa :( saa nähä et kauanko kroppa enää jaksaa... Mulla kans vihlo koko ton rupeaman alavatsaa ihan toisella volyymillä ku koskaa ennen... ja nyt ku koko sunnuntain sit torkku, niin voitte kuvitella kuinka hyvin tuli yöllä uni silmään ja nyt on taas aivan tokkuras.. Onneksi vastaava hoitaja kyl tosiaan jo kyseli muutama viikko sit, et vähennetäänkö/jätetäänkö yöt...
Heippa vaan kaikille maalismasuille.
Mukana roikutaan, tosin täällä en ole ehtinyt käymään pitkään aikaan.Syy:
flunssa kohdallani pitkittyi ja äityi niin pahaksi,että jouduin lopulta päivykstykseen
ja nyt tukena toipumisessa on astmalääkkeet.(Henki yksinkertaisesti ei enää
kulkenut..)Nyt onneksi toipuman päin.Maha kasvaa ja alaselkää särkee.Myös
iltapahoinvointi on tullut mukaan kuvioihin.Odottelen kovasti,milloin se keskiraskauden "helppo" vaihe alkaa?!Mutta muuten päivät jouksee melkoista
kyytiä.Vaivoista huolimatta on tää aika ihanaa:)
Jaksuja kaikille ja työn iloa!
Kukonpoikanen 15+1
Ihanaa Vacsuli75, että saitte hyviä uutisia :)!!!
Täällä odotellaan myös masun kasvua, alavatsa on ehkä hiukan kovettunut, ja esikoisesta pompsahti esiin rv 16+, joten eiköhän tuo kupu ole jo parin viikon päästä ole taas jo isompi. Liikkeitä en oo vielä tuntenut, muita masutuntemuksia jonkinverran ja niitä ah, niin ihania repäisykipuja :). Herkut maistuu liiankin hyvin ja tuntuu ettei välillä oo mitään rotia tuon syömisen kanssa. Onneksi viimeisessä neuvolassa paino oli laskenut. Väsymystä on vielä jonkin verran, muttei yhtään samassa määrin kuin pari viikkoa sitten.
Masunkasvatteluiloa kaikille :)!
Nasse rv 14+1
täällä myös. Olen tehnyt pitkään n.10 yötä per 6 viikkoa ja lisäksi pitkiä päiviä(15h) päälle, millä on saanut aika kivasti noita vapaaputkia, niistä on aika harmi luopua. 3yötä tuntuu menevän vielä putkeen kohtuullisesti, mutta toipuminen on hidasta ja yöllä on pakko jossain vaiheessa torkahta, mihin meillä on lupa jos töiden puolesta on mahdollisuus. Odotan myös mielenkiinnolla miten paljon supistelee ja selkää särkee jatkossa.
Pomo tekee juuri seuraavia listoja ja saa nähdä millaiset listat on tulossa. En raaskisi jättää noita pitkiä pois kun en oikein kahden päivän vapailla tahdo toipua. Toisaalta työvuorot vaihtelee paljon, välillä on tosi hiljaista ja välillä on pakko olla jalkeilla ja liikkeessä koko ajan. Että välillä on kyllä ihan piesty normivuoron jälkeenkin.
ON: Napa pullottaa kovasti ja muutama ulkopuolinen on kysellyt olenko raskaana. ostin kotiin sellaisen kotidopplerin huutiksesta ja se on kyllä kiva lelu. mies on saanut kuunnella potkuja sydänääniä ja tänään muksut halusi kuunnella ja kyllä oli ihmeellistä niiden mielestä. On kyllä koko rahan arvoinen jo näin lyhyellä kokemuksella. Kuplia tuntuu satunnaisesti, mutta kyllä ne ovat selkeästi vaavin liikkeitä. Ihanaa kun olo on jo parempi. tosin selkä alkaa jo hieman vihoitella, että saa nähdä kuinka pitkäksi tämä kukkea keskiraskaus venyy ;)
ÖITÄ! kotilo rv. 14+5
Mulla menossa nyt 16+1 ja pari viikkoa sitten tunsin jo ensimmäisiä liikkeitä, mut nyt en oo tuntenut enää mitään vaikka kuinka yritän tunnustella. Toi doppleri ois tähän vaiheeseen kyllä tosi kiva, ei tarvis olla huolissaan jatkuvasti! Neuvolakin tuntuu olevan niin harvoin tässä vaiheessa vielä! Onko muilla ollut heikotusta/pyörrytystä? Mulla oli eilen koko päivän, vaikken ollut syömättä tms. Hemoglobiinikin oli viimeksi kun mitattiin 148, siitä on kyllä 2kk, en tiedä voiko se laskea kuinka nopeasti tässä vaiheessa raskautta..
ja sitä monen mainitsemaan 3-vuorotyötä teen.. systeemi menee näin; 4 iltaa (15-23) yksi päivä vapaata, neljä aamua (7-15) ja neljä yötä (23-07) ja sitten seitsemän päivää vapaata..
Yövuorot viimekierrossa olivat jotain ihan hirveitä ja kun ei päivällä osannutkaan sitten nukkua niin monta päivää meni ihan koomassa..
Selkä alkoi mullakin oikkuilla aamuvuoroissa viimekierrossa, mutta otin käyttöön tukivyön niin säryt hävisivät..
Meillä ei töissä saa nukkua, eikä kyllä ehdikään. Koko kahdeksan tuntia painetaan hommia, miinus tauot tietysti.. ja työ on seisomatyötä (kävelytyötä)..
Masu kasvaa kovin ja tuntemuksiakin jo on.. kuplintaa lähinnä.. =)
Meillä myös tuo kotidoppler käytössä ja kivahan se on.. kiva kuunnella kun sydän jyskyttää ja potkut kuuluvat..
Huomenna taas alkaa työkierto, katsotaan josko se sujuisi jo pirteämmissä merkeissä..
Nyt siivoilemaan!
LillaMy rv 14+2
Saatiinhan ne sydänäänet sieltä kuulumaan! Vaikka työn takana se oli. Ilmeisesti istukka on just tossa edessä niin, että kuulostaa aivan siltä kuin olisin nielaissut oman sydämeni, ja vauvan ääniä saakin sitten kunnolla kaivella... Edellisen lapsen kohdalla kuitenkin kuuluivat aivan selvästi jo viikolla 9+1. Syke oli 140, mitä ikinä se sitten tarkoittaneekaan...
Joku kyseli pyörrytyksestä. Mua on ainakin joka raskaudessa heitellyt ihan kunnolla. Mitään syytä siihen ei ole löytynyt. Kannattaa tietysti tarkistaa tuo hemoglobiinikin. Mulla ainakin oli laskenut tosi nopeasti. Eka neuvolakäynnillä oli 138 ja nyt tänään (reilu kukausi aikaa edellisestä) olikin vain 115. Rautaa siis saan alkaa popsimaan. Verimäärä lisääntyy kuulemma niin paljon, että se lasku voi olla tosi nopeaakin.
Eipä muta kummempaa...poikia unille laittamaan ja mahaa kasvattamaan ;)
Piiperö, rv 14+3
Tai tuntuu, että päässä heittää ja samalla tulee yleisesti huono olo.
Verenpaine kannattaa myös tarkistaa.
Seulan vastaus tuli. Tulos oli 1:100 000. Joten aika epätodennäköistä saada kromosomipoikkeava lapsi. Joskin kyllä silti mahdollista.
Jos nyt pitäisi päättää tuo veriseulaan meno, jättäisin varmasti väliin. Liikaa jännitystä, eikä kuitenkaan varmuutta. Ultrissa toki kävisin.
No tämä on sitä jälkiviisautta.
Doppleria tännekin kaivattaisiin. Taas mietityttää, onko masussa kaikki kunnossa. Jatkuvaa hermoilua tuntuu tämä homma olevan.
Pojille on nyt kerrottu. Isompi oli mieleissään, nuorempi mietti, kuka häntä sitten hoitaa. No sopeutui nopeasti tilanteeseen.
Ja taas saunaan!
Kaarna@laiva rv 14
Kaarna@laiva: olit saanut riskin 1:100000. Mä sain 1:44000, ja olinkin jo miettinyt että olinko saanut väärän tiedon kun riski oli niin paljon pienempi kuin monet muut oli saanu. Mut, sulla siis selkeästi vielä pienempi. Mä kyllä varmaan taas osallistuisin jatkossakin veriseulaan.
Mulla on seuraava neuvola vasta marraskuun alussa ja eka oli heinäkuussa. Eli rv 8 ja seuraava rv 23, 15 vko välissä... Kuinkahan paljon se Hb tässä välissä ehtii tippua... Rakenneultra on parin kolmen viikon päästä.
Mä osin äitiyshousut jotka jotenkin "pullauttivat" mahan esiin. Liikkeitä en ole vielä tuntenut, en tuntenut ekastakaan kuin vasta rv 20.
Muutto edessä parin viikon kuluttua. Vielä onneksi pystyy kantamaan!
Onsku76+masuvauva rv 16+1
tuota riskisuhdetta, mutta niin se vain oli.
Kyllä hieman helpotti tätä jatkuvaa panikointia. Mutta silti takaraivossa kummittelee koko ajan, että vieläkin voi tapahtua mitä vain. Kuinkahan sitä oppisi nauttimaan tästä raskaudesta, joka varmasti on viimeinen? Tiedän, ettei panikointi asiaan mitenkään auta, mutta..
En muista pojilta olleeni näin hermoheikko. Ikä taitaa tehdä tehtävänsä.
Työn iloa kaikille töissä ahertaville!
Kaarna@laiva rv 14
Huomenta!
Mulle myös seulavastaus tipahti laatikosta maanantaina. Mutta toisin kuin pari vuotta sitten, siinä ei enää ollutkaan mitään lukua, vain että downin syndrooman seulonnan tulos on normaali, eikä anna aihetta jatkotutkimuksiin. PÖH. Huiman pieniltä kuulostaa joillain nuo riskiluvut. Esikosta minulla oli 1:5900 tms ja niskaturvotukset olleet molemmilla pienet, esikolla 0,7 mm, kakkosella 0,9 mm. Ikäkö tuota riskiä noin kasvattaa, vaikka en ole kolmessakympissäkään vielä! Ihmetyttää kyllä onko kaikkien sairaaloiden antamat riskiluvut edes samaa asiaa mittaavia, siis yhteistulos iästä, niskaturvotuksesta ja veriseulasta.
Hb tippuu usein tosi nopeasti toisen kolmanneksen alkaessa kun verimäärä kasvaa. Samaan aikaan myös verenpaine usein tipahtaa, mikä on ihan terveellistäkin ja vähentää raskausmyrkytyksen riskiä myöhemmin. Mullakin ekan nlan paine rv 7+5 jotain 120/80, edellinen viikolta 14+0 olikin enää 106/68. Hb:tä eivät edes nyt mitanneet, varmaan sitten seuraavaksi rv. 18. Aika huimia eroja tuntuu neuvolaväleissä olevan eri paikkakunnilla. Meillä väli on aluksi n. 4-6 vkoa ja lyhenee sitten edelleen kahteen ja yhteen suositusten mukaisesti (olikos ne rv 30 ja rv 36 tms.)
LIIKKEISTÄ ekat aavistukset olivat rv 12+ ja jotain olen ehkä tuntenut sen jälkeen melkein joka ilta. Eilen jäi jotenkin väliin ja jo huolestuttaa taas. Ihan hölmöä. Kävi miten kävi, mitään ei sille kukaan voi näillä viikoilla tehdä. Tästä syystä en osta kotidoppleriakaan, vaikka se houkuttelisikin. Tiedän, että jos en sillä ääniä joku kerta löytäisikään, olisin ihan hysteerinen ja toisaalta en sitten osaisi olla käyttämättä sitä joka päivä. Ihan hyvä olisi saada ajatuksiinsa mahtumaan muutakin kuin raskaus - siis minun ainakin. Eihän tässä varmaan enää montaa viikkoa mene ennenkuin liikkeet tuntuu varmasti. Esikosta tunsin 17+6, vaikka laaja etuseinäistukka.
Töiden pariin! Vuorotöitä tekeviä tuntuukin olevan joukossamme useita. Voimia heille, itse en jaksaisi öitä kukkua, uni tulee usein kesken kymppiuutisten :-)
äippä + JuusoJosefiina rv 14+6
Ja taas pitkästä aikaa täällä kurkkimassa. Kovin harvaksi taitavat jäädä nämä käynnit, kun aika tuntuu menevän aivan kaikkeen muuhun. Mutta jos edes silloin tällöin..
Pyörryttämisestä oli ainakin ollut juttua, ja sama vaiva on kiusannut täälläkin. Välillä töissä täytyy oikein keskittyä liikkeelle lähtöön, ennen kuin vain nousee ylös. Minäkin teen vuorotyötä, mutta onneksi tällä hetkellä on paljon "yö-kukkumisesta" pitäviä työkavereita, että itse saan kukkua yöt kotona.. Mutta aamua, iltaa, aamua ja sitä rataa.. ;)
Nyt on viikkoja reilut 16, ja jonkinlaisia liikkeitä, töytäisyjä olen tuntenut parisen viikkoa. Välillä tuntuu, että kuvittelee vain, mutta kun yhtäkkiä itse tekemättä mitään masussa muljahtaa, niin kai se on todeksi uskottava. Pahin kuvotus ja väsymys on samalla jäänyt pois, onneksi. Tilalle on vain tullut inhottava vaiva, toiseen kantapäähän ilmeisesti plantaarifaskiitti (eli luupiikistä yleisesti taidetaan puhua, vaikkei ihan sama juttu suoranaisesti olekaan). Olen menossa lääkäriin vaivani kanssa, mutta mietin vain itsekseni, että mitä sille näin raskaana ollessa voi tehdä? Lääkekuurit ja kortisonipistokset eivät kuulosta kovin kivoilta masu-asukkia ajatellen, mutta etenkin aamuisin kävely on yhtä tuskaa, ja jos joutuu paljon jalkojen päällä olemaan, niin muistuttaa kyllä itsestään pitkin päivää. Onkohan jollain kokemusta tästä, miten on vaivaa hoidettu ja etenkin jos on raskaana..?
Mitäköhän vielä oli mielessä. Päässä lyö ihan tyhjää, joten taidan mennä katsomaan mitä esikoinen puuhaa, talossa kun on aika hiljaista..
Toivottelen siis hyvää keskiviikkoa ja viikon jatkoa kaikille, ja tietysti myös ihania aurinkoisia ulkoilusäitä!
Terkuin, K 16+
Toinen neuvolakäynti oli tänään. Kaikki hyvin, pikkuisen sydänäänet 140. Paino noussut 100 g jota väitän että oli virtsarakossa koska kävin vessassa vasta kun sydänäänet oli kuultu. Tiedän että rakossa oli vähemmän viime kerralla, nippa nappa sain silloin näytteen purkkiin. Paino ei tarttis ollenkaan nousta, sitä kun on liikaa jo ennestään. Pyrin nyt syömään terveellisesti ja katsotaan sitten kuinka käy. Mammajumpassa käyn kerra viikossa, muuten harrastan lähinnä koirien kanssa kävelylenkkejä. Nekin on jäänyt vähemmälle tällä viikolla koska mies on poissa perjantai-iltaan asti. Tekemistä riittää siis tuplasti mulle täällä kahden pojan ja kahden koiran kanssa. Pahin etominen ja väsymys näyttäisi olevan ohi, ja hyvä niin, muuten en tiedä mitä tästä viikosta olisi tullut. Raskaudesta ollaan kerrottu ainoastaan äidilleni ja veljeni kihlatulle. Lopuille kerromme viimeistään rakenneultran jälkeen.
Vacsulillahan oli hyviä uutisia! Alkoi jo pelottamaan kun susta ei kuulunut muutamaan päivään mitään.
Kaikille hyvää vointia! Pitää mennä ulos koko porukan kanssa, jos sais ne sitten nukkumaan ajoissa että voi katsoa BB:tä rauhassa.
tänne ei oikeastaan mitään uutta.Raskausoireet on hävinny(jes,viimein),kovasti tuntuu jo potkut ihan kun kävelee tai muuta touhuaa,ei enää tarvitse olla paikoillaan että tuntuisivat.Mahtava kumpu on pömsähtänyt.Kohta pääsee mieskin tuntemaan liikkeitä.Kyllähän tuo jo yks päivä tuossa kun pötköteltiin,käden laittoi mahan päälle ja kysyi että joko se riehuu siellä....eka kerta kun jotain kysyy koko vauvasta!!
Tai no kysy se ultran jälkeen että oliko kaikki kunnossa...ei ole hirveän innoissaan nimittäin ollut tästä tulevasta vauvasta.Huono ajoitus/ rahatilanne kuulema ja sitä rataa.....ihan kun se rahatilanne siitä ikinä niin paljon paranis etttä sen takia viitsis ruveta lapsen tekoa lykkäämään..eikä se ajoitus ikinä oo kohallaan jo sitä rupee oottamaan.Nyt pitää lähtee viemään nuori neiti suihkuun ja nukkumaan....
Sunny ja kääryle rv 16+5
Hei!
Olen sivusta keskusteluanne seurannut, vielä en ole ilmoittautunut mukaan. Mutta tähän ajattelin kommentoida meille lääkäri kertoi, että HUSin alueella ei enää anneta tiedoksi noita riskisuhteita, koska äidit niitä aivan turhaan vertailevat ja huolestuvat jos oma riski on korkeampi kuin jonkun muun, vaikka oikeasti suhdeluku on aivan normaali eikä syytä huolestumiseen ole.
Itsekin podin viime keväänä ko. sairautta. Plantaari faskiittiin kannattaa mahd. pian lainata terkkarista (meillä apuvälinelainaamo fysioterapian yhteydessä) yölasta jalkaan. Ja käyttää sitä joka yö (itse raahasin sen lomallekin mukaan) 2-3kk ja venytellä pohjetta polvi suorana aamuin illoin niin pitkään kuin sielu sietää ja kivulta kestää. Lisäksi voi instrusta ostaa geeli kantapäät kenkiin, sellainen malli josta saa kipeästä jalast akeskeltä palan pois. Kortisoni ei oikein näihin tehoa, vaikka jotkut lääkärit sitä väen väkisin haluavat sitä pistää (henk koht. en anna kenenkään terkkari lääkärin pistää kortisonia, koska jos pistos menee ohi niin aine voi koteloitua ympäröivään kudokseen ja siten vaivata myöhemmin).
Ps. Luupiikki on seurayus plantaari faskian tulehduksesta, ei syy.
Ugh olen puhunut ;-) Pikaista paranemista ikävästä vaivasta.
T: Vacsuli ja papu 15+0 (liikkeitä odotellessa)
Olette monet puhuneet riskiluvuista, veriseuloista jne. Miksi teille on tehty veriseula? Minulle tehtiin vain pelkkä ultraus ja otettiin niskaturvotusluku sillä ultralla. Miksi minulle ei tehty veriseulaa? Olisinko saanut sellaisen jos olisin halunnut?
Tsemppiä siitä luupiikki jutusta kärsiville, inhottavaa, kun liikkuminen vaikeutuu oli syynä sit selkä, polvi tai kantapää. Mulla on narskunut yksi varvas jokaisessa raskaudessa. Kuulostaa tyhmälle, mut koskee pitempään kävellessä inhottavasti, kun tavallaan lumpsahtelee pois paikoiltaan. On kuitenkin parantunut puolisen vuotta synnytyksestä, toiv tälläkin kertaa. Selkävaivat ei oo uusinu, kun puoli vuotta sitten poistettiin välilevypullistuma, mikä on vaivannut on/off vuosia, eritoten raskauksissa. Voi kun pysyisi tää loistava lähes oireeton olo mahdollisimman pitkälle raskautta.
annika1973: Pakko antaa vertaistukea kahden pojan ja kahden koiran ja paljon töitä tekevän miehen kanssa elävälle. Heikkoina hetkinä laskeskelen minuutteja siihen kun mies tulee ja pääsee rauhassa esim suihkuun. Yleensä kaikki sujuu hyvin, mutta jos lapset, itse tai koirat kipeinä, menee arki hankalaksi. Välillä kyllä jännittää miten vauvan tulon jälkeen homma toimii. Olisikohan neljättä tai useampaa odottavilla mulle/ meille) jotain rohkaisevaa sanottavaa, pliis ja kiitos!
Nyt tv:n pariin ja unille! Palataan pian!
Avion kera murun 17+3 (voiko olla noin paljon, hui)
[http://www.vauva.fi/keskustelut?p_p_id=forum_WA...|http://www.vauva.fi/…]