Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaa luonnonmukaiset niksinne ohuelle haitulatukalle!

Vierailija
13.11.2016 |

Minulla on luonnontaipuisa, mutta ohut ja vähän karkea hiuslaatu. Onnettomuudeksi päänahkani on hyvin ärtyvää sorttia, enkä kestä hajusteitakaan :( Olen ostanut 100+1 erilaista hoitoainetta ja muotoilutuotetta kehnoin tuloksin, enkä enää haluaisi tuhlata lisää näihin epäonnisiin kokeiluihin. Päänahassa alkaa kauhea kutina, vaikka kuinka zoomaisi tuotteen vain latvoihin.

Tahtoisin, että saisin (varsinkin nyt talvella) höttöiset haitulani sekä vähän siloisemmaksi, että runsaamman näköiseksi. Itsetehtyä suolasuihketta (vesi+merisuola) olen välillä käytellyt, mutta se kuivattaa hiuksia vielä lisää. Onko mitään tehtävissä? Löytyisikö ruokakomerosta tai mistään mitään sopivaa, mikä ei tekisi hiuksista raskaita, mutta kuitenkin vähän vahvistaisi ja silottaisi haituloitani?

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luontaistuotekaupasta "väritöntä hennaa" eli cassiaa ja siitä hiusnaamio

Vierailija
22/36 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin sitä väritöntä hennaa kannattaa sekoittaa? Joissain ohjeissa lukee lämmintä vettä, joissain sitruunamehua jne. Mihin ja mitä se sekoiteaine vaikuttaa hennaamisen aikana?

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppo niksi on pestä illalla hiukset, letittää märkänä ja aamulla hiusten kuivuttua on kiharaa ja tuuheutta.. Joka tosin itselläni kestää vain lakan ja kuivashampoon avuin päivän yli :D

Vierailija
24/36 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos, 16, linkistä saippuakauppaan. :) Noita voisin kokeilla minäkin. Löysin jenkistä kivankuuloisen kaupan, josta saisi kokeilupaloja, joten pääsisi testaamaan pienempinä paloina, että sopiiko itselle - mutta ne siat veloittavat melkein neljä kymppiä kansainvälisistä lähetyskuluista ihan kirjelähetyksillekin. Hömpf.

Famolla on kai fb-sivutkin, mutta tilasin itse luontaistuotteet.net -kaupasta. Toistaiseksi hajusteeton porkkanapalashampoo on ollut hyvä minulle http://luontaistuotteet.net/famo/famo-porkkana-shampoopala-tuoksuton-p-9448.html, jopa parempi kuin Flow'n teepuuöljypala (siinä oli jokin ainesosa, joka hivenen ärsytti), mikä sekin oli melko ok. 

En pysty käyttämään mitään muotoilutuotteita, joten ei ole näistäkään paloista (flow'n tai famon) tullut mitään kertymiä tukkaan, kun aina pestessä muistaa kaksi kertaa vaahdottaa.

Testasin myös kuivashampoota, jossa on jotain silkkijauhetta, jota allergiafoorumillakin joku kehui, mutta se ei rikkonaiseen päänahkaan minulle sopinut lainkaan. Kokeilemalla näköjään täytyy edetä, on se välillä kyllä tuskaa, kun pelkkä normaali suihkussakäynti sattuu ihan hitosti, ja väliinkään ei voi jättää, vaika kuinka sattuisi, koska menee pahemmaksi. :/

Vierailija
25/36 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin, ekokampaajia on jo monessa kaupungissa, heiltä voisi käydä kysymässä, olisiko tarjolla jämäköittäviä aineita tai vähemmän kuormittavia muotoilutuotteita.

Oon allerginen sitruunalle itsekin, joten se tai kehäkukka värjäyksen yhteydessä ei onnistu, mutta jos sinä et kuitenkaan ole allerginen, kannattaa kysäistä.

Joku käytti värin kiinnitykseen ja hoidon tehostamiseen vissiin vahvaa teetä, ja lämpöä eli kelmua hiusnaamion jälkeen ympärille ja paksu pyyhe, jotta lämpö säilyy. nettihaulla löytyy jotain ideoita.

Vierailija
26/36 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apteekista hiustenpesuaineet ja kannattaa kasvattaa hiukset niin pitkiksi, että ne saa poninhännälle ja letille -> vaihtelet sitten lettikampauksia ja välillä pidät hiukset auki.

Itselläni on paksu luonnonvärinen (maantienruskea) alaselkään ulottuva tukka ja pidän ne lähes aina letillä, jopa nukkuessanikin. Hiukset kannattaa myös aina harjata kunnolla ennen hiustenpesua, jotteivat takkuunnu ja katkeile. Päänahkani ärtyy välillä, mutta siihen auttaa vain apteekin täsmätuotteet. Ärtymisen korjaannuttua voin sitten taas käyttää tavallisia shampoita parikin kuukautta. Lisäksi mainittakoon, että hiukset kannattaa harjata luonnonharjaksisella harjalla ainoastaan (estää katkeilua ja sähköisyyttä).

Vierailija
27/36 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtuuko tämä budjettiisi? Voisi auttaa? 

http://kauppa.ruohonjuuri.fi/silicea-piihappogeeli-biotiini/HUBNER-4010…

Osta puoli litraa lähdevettä ja kokeile kaataa siitä pari desiä hiuksiin ja päänahkaan hiustenpesun päätteeksi "hoitoaineeksi". Hoitaa sekä hiuksia että päänahkaa kuivattavan hanaveden jälkeen. 

Vierailija
28/36 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet kiinnostunut palashampoista ja ne sopivat sinulle, myös saippuapesu sopii. Palashampoon ja (aidon) saippuan ero on käytettyjen öljyjen keskinäisessä suhteessa. Saippualla tarkoitan tässä saippuoidusta öljyistä tehtyjä, en sls-pohjaisia (dovet, rexona, sunlightit ym. Käsintehtyihin saippuoihin liittyen löytyy ihan googlehaullakin kotimaisiakin verkkokauppoja: inkuto, vuotar, sola, soap.fi, soap&balsam, minttumaa...myös ekokaupat. Joskus inci ratkaisee, omat ongelmansa johtuivat herkistymisestä sulfaateille. Kokeilemalla löytynee sopiva. Monet tuntevat jo oliiviöljysaippuan hiustenpesussa, sama idea siinäkin.

Vierailija
29/36 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Apteekista hiustenpesuaineet ja kannattaa kasvattaa hiukset niin pitkiksi, että ne saa poninhännälle ja letille -> vaihtelet sitten lettikampauksia ja välillä pidät hiukset auki.

Itselläni on paksu luonnonvärinen (maantienruskea) alaselkään ulottuva tukka ja pidän ne lähes aina letillä, jopa nukkuessanikin. Hiukset kannattaa myös aina harjata kunnolla ennen hiustenpesua, jotteivat takkuunnu ja katkeile. Päänahkani ärtyy välillä, mutta siihen auttaa vain apteekin täsmätuotteet. Ärtymisen korjaannuttua voin sitten taas käyttää tavallisia shampoita parikin kuukautta. Lisäksi mainittakoon, että hiukset kannattaa harjata luonnonharjaksisella harjalla ainoastaan (estää katkeilua ja sähköisyyttä).

Toimii paksuhiuksisilla. Itselläni on niin harvat ja ohuet hiukset, että polkkapituista pidempää tukkaa en tule ikinä kasvattamaan. Nyt on polkkamalli niin pitkä, että juuri ja juuri ylettää kiinni, mutta päänahka paistaa silloin paikka paikoin lävitse kun hius menee päätä myöten. Ponnari on sellainen etusormen paksuinen liru. Kun on hiukset auki ne saa aseteltua ilmavasti ja ne näyttävät silloin jopa ihan normaalipaksuisilta

Vierailija
30/36 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle se luonnonharjaksinen ei oikein sopinut. Katkeiluun sain helpotusta niistä sukamallisista harjoista, mitä ne nyt on nimeltään... sellaisia varrettomia, joita on  mainostettu tuskattomaan takkujen poistoon.

Letityksen sijaan hiukset voi koota päälaelle nutturalle - ei tiukalle siis! -yöksi. Tuo kuohkeutta, tosin jos on lyhyt polkka ei ehkä helposti onnistu koko tukalle, mutta päällimmäiset saisi ainakin sinne kieputeltua. Ja pehmeillä froteelenkeillä kiinni, ei niitä repiviä ohuita.

Mun lättänät hiukset olivat pöyheämmät keltuaisella tai hunajalla pesun jälkeen, eivät menneet niin kovin pitkin päätä, samoin vielä hitusen kosteina sinne nutturalle. Liian märkinä ei kannata, koska hiuspohjalle on hyväksi kuivua hyvin, jos on ongelmaa.

Vierailija
31/36 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ohuet haitulat myös, mutta eivät karkeat ja pehmeät ja liukkaat, joten en tiedä sopiiko mun niksit sulle, mutta tässä kuitenkin: Hennaan hiukset kerran kk:ssa, itse käytän punaista, kun mulla on luonnostaan punertavat hiukset, mutta sitähän on väritöntäkin. Tekee hiuksista paksummanoloiset heti eka käsittelyllä, mutta mitä useammin hennaa, sitä paksummat hiuksista tulee, koska henna tarttuu hiuksen pintaan. Mun hiuksista teki myös vähemmän lentävät ja helpommin käsiteltävät ja ihana kiilto tulee myös.

Hiukset pesen Flown palashampoolla, hoitoainetta en käytä. Joskus pesen Frantsilan yrttishampoolla ja silloin tällöin pelkällä vedellä. Muotoiluun käytän silloin tällöin Santen muotovaahtoa, olen ostanut sen Ruohonjuuresta, mutta saa varmaan muualtakin.

Ja mulla on myös todella herkkä iho ja päänahka, yhden kerran olen uskaltanut kokeilla värjäystä; koko päänahka oli rakkuloilla. TAvallisia shampoita tai ihonhoitotuotteita en pysty käyttämään mitään. Ainoastaan jotkut luonnonkosmetiikkatuotteet käyvät, Laveralta ja Frantsilalta olen löytänyt itselleni sopivimmat.

Meillä samat hiushoitorutiinit, toimii :)

Vierailija
32/36 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En pysty käyttämään kemikaalimuotoilutuotteita. Pesen ainoastaan shampoolla, enkä käytä hoitoainettakaan kuin harvoin (hiukseni ovat käsittelemättömät). Aiemmin käytin hiuksiin jätettäviä hoitoaineita, mutta päänahka ärtyy nykyään niistäkin. Eli hiusten hoito on tätä nykyä "wash and go" - tyylistä pelkällä shampoopesulla. Ymmärrettävästi hiuslaadullani toivoisin että saisin siis otsikossa mainittuun ongelmaan jotain apuja...

Ap

Anteeksi mutta kerrot avauksessasi "Olen ostanut 100+1 erilaista hoitoainetta ja muotoilutuotetta kehnoin tuloksin, enkä enää haluaisi tuhlata lisää näihin epäonnisiin kokeiluihin. Päänahassa alkaa kauhea kutina, vaikka kuinka zoomaisi tuotteen vain latvoihin.." jolloin tilanteesi on helposti väärin ymmärrettävissä. Et siis ole enää käyttänyt aineita, onko tästä päätöksestä aikaa vuosi vai viikko?

Ihotautilääkäri voisi auttaa, jos päänahka kovin reagoi.

Kasvata sen verran latvaa, että voit suihkia hoitsikat ja sulkevat vain latvoihin tai leikkaa niin lyhyt, että muotoilua ei tarvita.

Vierailija
33/36 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ohuet haitulat myös, mutta eivät karkeat ja pehmeät ja liukkaat, joten en tiedä sopiiko mun niksit sulle, mutta tässä kuitenkin: Hennaan hiukset kerran kk:ssa, itse käytän punaista, kun mulla on luonnostaan punertavat hiukset, mutta sitähän on väritöntäkin. Tekee hiuksista paksummanoloiset heti eka käsittelyllä, mutta mitä useammin hennaa, sitä paksummat hiuksista tulee, koska henna tarttuu hiuksen pintaan. Mun hiuksista teki myös vähemmän lentävät ja helpommin käsiteltävät ja ihana kiilto tulee myös.

Hiukset pesen Flown palashampoolla, hoitoainetta en käytä. Joskus pesen Frantsilan yrttishampoolla ja silloin tällöin pelkällä vedellä. Muotoiluun käytän silloin tällöin Santen muotovaahtoa, olen ostanut sen Ruohonjuuresta, mutta saa varmaan muualtakin.

Ja mulla on myös todella herkkä iho ja päänahka, yhden kerran olen uskaltanut kokeilla värjäystä; koko päänahka oli rakkuloilla. TAvallisia shampoita tai ihonhoitotuotteita en pysty käyttämään mitään. Ainoastaan jotkut luonnonkosmetiikkatuotteet käyvät, Laveralta ja Frantsilalta olen löytänyt itselleni sopivimmat.

Kiitti - tuota hennaamista aion kokeilla! Värittömällä hennalla tosin, sillä oma väri on ok. Olen itsekin kokeillut palashampoota ja sillä voi pestä aina välillä. Pitkään käyttöön se ei omissa hiuksissani sovi, sillä hiuksista tulee pikku hiljaa jotenkin tahmeat. Mutta silloin tällöin piristää kyllä!

Minulla on psoriasis-taipumusta, siksi päänahkani on niin ärtyvä. Gluteenittomalla ruokavaliolla olen muutenkin, joten varmaan osaksi sen ansiosta nahkani on näinkin hyvä; ei ole läikkiä tai irtoavaa ihoa...

Ap

Ihmisellä joko on psoriasis tai ei ole. Mitään välimuotoa "minulla on vähän taipumusta" ei ole olemassa. Nyt kuulostaa siltä, että hoitelet oireita, et syytä. Jos et ole koskaan käynyt ihotautilääkärillä, nyt on syytä mennä. Jos ei muun takia niin ainakin suljetaan sairaudet pois, kuten esim. tuo psori.

Herkkäihoisen kannattaa muistaa, että "luonnolliset" tai "luonnontuotteet" voivat usein olla erittäin allergisoivia. Ja että se "kemikaalisampoo" saattaakin sopia omalle päälle. Toisille sopii no poo -metodit ja munalla pesut, yleensä he ovat tuuhea/afrotukkaisia, mutta hintelätukkaiselle ja allergiaan taipuvaiselle saattaa koitua vain ongelmia. Iho voi ärtyä pesemättömyydestä ja jopa tulehtua. Samoin hennalle voi herkistyä. Pidempiaikainen hennaus myös "lasittaa" hiuksen, tosin lyhyellä tukalla sillä ei niin väliä liene.

Vierailija
34/36 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haitula?

Vierailija
35/36 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle toi soodapesu oli liian rankka herkkäihoisena ja allergisena. Kuivatti liikaa, vaikka olisi kuinka laimentanut. Ei se kaikille sovi. Keltuaispesu taas oli ainoa, joka oikeasti ei sattunut monesta kohdasta täysin rikki olevassa ihossa. (Kananmunalle en ole allerginen, monelle muulle jutulle kyllä, ja keliaakikko). Ja tukka on muutoin hintelä ja suora, varsin kaukana afroista. :D.  Ja pesemättömyydestähän ei ole kyse, kyllä entisaikaan isovanhemmatkin kananmunalla hiuksia pesivät, ennen shampoiden markkinoillerynnistystä. Missään nimessä ei voi jättää pesemättä, vaikka kuinka sattuisi (kuten tuolla totesin), tulehdus vain pahenee. Pelkkä vesikin on parempi kuin ei mitään - ja mulla auttoi tuo muna siihen, että vesi sattui vähemmän ja rasvaisuus imeytyy siihen keltuaisseokseen hiuspohjasta.

Samaa mieltä olen, että luomujutut ja luontaisjututkin (joskus erityisesti juuri ne, aineista riippuen!) voivat olla tosi karmeita allergisille, siksi valmistusaineiden tarkkaa lukemista kannatetaan.

Vierailija
36/36 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Värjään hiuksiani tavallisilla markettiväreillä ja käytän hajustettuja muotoilutuotteita.

Henna on ainoa väri, josta olen saanut allergisen reaktion.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kolme