Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko tavallista, että arviolta 5-vuotias kulkee rattaissa?

Vierailija
13.11.2016 |

Jäin tätä ihmettelemään tällä viikolla, kun olen kulkenut useampana päivänä bussilla, ja kaksi kertaa olen nähnyt n. 4-6-vuotiaat lapset kulkevan rattaissa vanhemman lykkimänä bussiin (ilmaiseksi). Näyttää aika hoopolta, kun siinä vaunuissa nukkuvien vauvojen välissä on joku melkein kouluikäinen lapsi höpöttelemässä. Tehdäänkö sitä vain, jotta päästään ilmaiseksi vai onko oikeasti niin isolla lapsella tarvetta kulkea rattaissa? Kävely ei kuitenkaan näyttänyt tuottavan ongelmia bussista poistumisen jälkeen.

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä yhteiskunnallinen ymmärtäminen saavuttaa koko ajan saturaatiopistettään. Kiittäkää erityislasten vanhemmat pakolaisten ja valtion velan kasvamisen myötä prosessin nopeutumisesta. Vain vahvat pärjäävät.

Vierailija
22/44 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On OK että 5-vuotias istuu rattaissa, jos hän on liikuntavammainen tai muuten vaikeasti sairas ja voimaton, mutta terve tuon ikäinen tenava ei rattaita tarvitse. Ilahdun kaupungilla aina, kun vanhemmilla on aikaa kävellä hiljakseen parivuotiaansa kanssa. Tulee mieleen, että tuosta tenavasta tulee liikkuva lapsi ja nuori, kun osaa jo nyt käyttää jalkojaan noin reippaasti. Toinen mukavan näköinen liikkumisväline pikkunaperoilla on potkupyörä. On suorastaan hellyyttävän näköistä, miten tomerasti ja tosissaan tuollainen 2-3-vuotias potkuttelee ja tasapainoilee pikkupyöränsä selässä. Ja taas on vanhemmilla aikaa lapselleen.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku jaksaa taas jauhaa erityislapsista. On se kun teini-ikäistäkin pitää kuskata turvavöissä kaukalossa, mistä on pelkkä taloudellinen rasite veronmaksajille. Eutanasian lakialoite taitaakin kaivata lisää nimiä vielä. Miten tuli mieleen? Ennen tuollaiset jätettiin aavikolle tai metsään kuolemaan.

Hyi häpeisit puheitasi. Mulla ei ole erityislasta, mutta silti puheesi saa irvistään kuvotuksesta.

Vierailija
24/44 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta saa varmaan olla ylpeä, kun lapsi ei saa mitään diagnoosia, vaan todetaan perusterveeksi ikäisekseen. Jotakin mätää tässä yhteiskunnassa. Vapaan kasvatuksen saanut pullamössöpolvi epäonnistui ja syyttää muita, kun itse ei osaa?

Vierailija
25/44 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On OK että 5-vuotias istuu rattaissa, jos hän on liikuntavammainen tai muuten vaikeasti sairas ja voimaton, mutta terve tuon ikäinen tenava ei rattaita tarvitse. Ilahdun kaupungilla aina, kun vanhemmilla on aikaa kävellä hiljakseen parivuotiaansa kanssa. Tulee mieleen, että tuosta tenavasta tulee liikkuva lapsi ja nuori, kun osaa jo nyt käyttää jalkojaan noin reippaasti. Toinen mukavan näköinen liikkumisväline pikkunaperoilla on potkupyörä. On suorastaan hellyyttävän näköistä, miten tomerasti ja tosissaan tuollainen 2-3-vuotias potkuttelee ja tasapainoilee pikkupyöränsä selässä. Ja taas on vanhemmilla aikaa lapselleen.  

Meidän poika kävelu jo 1,5-vuotiaana aika pitkiä matkoja, hänellä oli liikuntaharrastus, pyöräili tai käveli 2 km koulumatkansa yhteen suuntaan ja oli reipas kävelijä. Mutta nykyään, saa vaan komentaa lenkille, kysyn joskus harrastaako liikuntaa ja ei oikei kuitenkaan. Kun aikuistui ja muutti omilleen, passivoitui. Joskus sitten saa insipiraation ja saattaa käydä huvikseen pyöräilemässä 10-15 km, mutta aika harvoin. Lapsella muuten on lievä astma ja reuma mutta molemmat lieviä, tai eivät oireile juuri nyt. 

Vierailija
26/44 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku jaksaa taas jauhaa erityislapsista. On se kun teini-ikäistäkin pitää kuskata turvavöissä kaukalossa, mistä on pelkkä taloudellinen rasite veronmaksajille. Eutanasian lakialoite taitaakin kaivata lisää nimiä vielä. Miten tuli mieleen? Ennen tuollaiset jätettiin aavikolle tai metsään kuolemaan.

Hyi häpeisit puheitasi. Mulla ei ole erityislasta, mutta silti puheesi saa irvistään kuvotuksesta.

Siinähän mietit, miten paljon meitä muita on, jotka näin ajattelevat. Harvempi vaan sanoo ääneen julkisesti.

Vierailija
27/44 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon autoton. Meiltä on 800m bussipysäkille. Käytettiin 4v: nä rattaita hyvinkin paljon ihan ajankin säästämiseksi. Samoin olivat hyvä apu iltapäivän väsyhetkiin! (Yh:n on otettava aina muksu mukaan tai hommattava lastenhoitaja)

Vierailija
28/44 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä muuten otti tyttö vasta juuri samalla viikolla kun oli 1v6kk neuvola ekat askeleet ilman tukea. Ei todellakaan kävellyt paljon 2v:nä

Vierailija
29/44 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sinusta tuli yksinhuoltaja? Nykyajan vitsaus, kun ei edes parisuhdetta osata hoitaa. Kärsivällisyys ja epämukavuuden sietokyky puuttuu niiltä kasvattajiltakin.

Vierailija
30/44 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just eilen lastenvaatekaupan myyjä luuli meidän 5-vuotiasta koululaiseksi. Joten se sun 5-vuotiaaksi arvioima lapsi voi hyvinkin olla vasta kolmen.

Kolmevuotiailla rattaat ovat käsittääkseni vielä varsin yleisiä, jos arjessa on pitkiä siirtymiä.

Hyvä pointti, en ole hyvä arvioimaan ikää, sillä itselläni ei ole lapsia. Olivat vain hyvin iso kokoisia ja puhuivat pitkiä selviä lauseita eli siitä tuo arvio.

Kolmevuotias puhuu pitkiä selviä lauseita.  ja koska sinulla ei ole lapsia, et ehkä pysty lasten kokoa arvioimaan.

Vierailija
31/44 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just eilen lastenvaatekaupan myyjä luuli meidän 5-vuotiasta koululaiseksi. Joten se sun 5-vuotiaaksi arvioima lapsi voi hyvinkin olla vasta kolmen.

Kolmevuotiailla rattaat ovat käsittääkseni vielä varsin yleisiä, jos arjessa on pitkiä siirtymiä.

Miksi alapeukut tälle? Omat lapseni ovat siirtyneet erittäin aikaisin pois rattaista, mutta meillä on ollut auto arjen pitemmissä siirtymissä. En näe kauheaa asiana, jos julkisten käyttäjä pistää kolmevuotiaan uhmiksen rattaisiin aamuruuhkassa.

Ja pilaa muiden työmatkailijoiden aamun valmiiksi, kun ei osaa tukkia uhmiksen suuta. Hankkikoot auton. Jos on köyhä, niin voi, voi.

Lapsi kiukuttelee kosks vielä harjoittelee tunteidensa ilmaisua ja säätelyä. Aikuisen tulisi jo hallita nämä, eikä kiukutella täällä anonyymina. Eli mikä on sun tekosyysi moiselle kiukuttelullesi?

Kukaan ei ole seppä syntyessään joten annathan lapsellekkin aikaa kypsyä jotta oppii säätelemään käyttäytymistään.

Ja ei, ei ole tavanomaista että tervettä 5 vuotiasta yhä kärrytellään, syinä voi olla sairaus, pitkät välimatkat ja myös se että lapsi on ikäistään pidempi ja kehittyneempi. Myös joskus löytyy varmaan näitä ilmaisen kyydin käyttäjiä, mutta olisi jo aikuisten aika lopettaa niistä mohkuminen, itse kun käytän vaunuja vauvani kanssa, tiedostan sen, että aina tai jopa monesti haluttu bussi menee ohi, koska kyytiin ei vaan mahdu, kun taas ilman rattaita pääset lähes 99% varmuudella haluamaasi bussiin.

Itse olisin jopa valmis maksamaan matkani vaunuilla, jos saisin 99% varmuudella kyydin ja 70% varmuudella istumapaikan, jotten tarvi joka jarrutuksen kohdalla pelätä lentävänsä pitkin käytävää kun kuski on agressiivinen kaasun ja jarrun käyttäjä.

Vierailija
32/44 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se kivaa, kun on aikaa. Itsellä ei ollut. Työt alkoivat klo 7. Työmatka päiväkodilta vei 30 minuuttia, oli sitten julkiset tai oma auto. Pyörällä 50 minuuttia. Päiväkoti aukesi 6.15, johon tähtäsin, että ehti lapsi riisumaan itse minun valvonnassani, vaihtamaan sanasen hoitajan kanssa, ja sanomaa kunnolliset heipat lapselle ( sen sijaan, että olisi vain olvella työntänyt lapset hoitajalle, mitä joku joutui tekemään, kun työt alkoivat aiemmin). Kun käytettiin niitä rattaita päiväkotiin mennessä, niin riitti, että kotoa lähdettiin 5.45, eli lapsi sai nukkua 5.30 asti, minkä jälkeen käytiin pissalla ja puettiin. Jos olisin kävellyt lapsen kanssa, niin aamuisin hän olisi kävellyt sitä matkaa, jonka kävelin itse 30 minuutissa, 70 minuuttia ( eli herätä 40 minuuttia aikaisemmin). Lisäksi olisi pitänyt herätä myös varhaista aamiaista varten vielä 15 minuuttia aikaisemmin. eli lapsen olisi pitänyt herätä sen 5.30 sijasta 4.35.

Tuo olisi tarkoittanut sitä, että päiväkotipäivän jälkeen emme olisi olleet ehtineet olla yhdessä lähes ollenkaan, kun lapsen olisi pitänyt mennä nukkumaan jo klo 18.00. Rattaita käyttämällä lapsi sai todella nukkua tirsat noin 20-30 minuuttia vielä rattaissa, ja lisäksi sai nukkua aamulla pidempään, joten riitti, kun lapsi laitettiin nukkumaan klo 19.20 -19.30.

Monesti he, jotka kritisoivat lapsen istumista rattaissa, käyttävät omaa autoa. Siinä omassa autossa on ihan oikeutettua istuttaa lasta kun mennään hiihtämään, elokuviin, kauppaostoksille, kirjastoon, lääkäriin, päivähoitoon, vaatekauppaan, apteekkiin, postiin jne. jne. Kyllähän silloin lapsikin kävelee ne lyhyet välimatkat helposti. Se joka käyttää julkisia, ja itse kävelee senkin takia monta tuntia päivässä, ei saisi helpottaa lapsensa kulkemista lainkaan niillä rattailla.

t.21

Vierailija
33/44 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä maksan siitä julkisen lipusta. Se kiukutteleva lapsi ei. Hoitakoot tunteiden hallinnan oppimisensa muualla kuin ruuhka-aikaan joukkoliikenteessä.

Vierailija
34/44 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä maksan siitä julkisen lipusta. Se kiukutteleva lapsi ei. Hoitakoot tunteiden hallinnan oppimisensa muualla kuin ruuhka-aikaan joukkoliikenteessä.

Menes nyt kiukuttelemaan jonnekin muualle, tuommoinen käytös aikuiselta on jo säälittävää... Tietty jos et ees aikuinen vaan teini, jos näin niin taputtaisin päähäs ja sanoisin, noh noh, älä karehdi lasta, pitäis sun jo isompana osata jo vähän paremmin käyttäytyä.

Vierailija
35/44 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinähän mietit, miten paljon meitä muita on, jotka näin ajattelevat. Harvempi vaan sanoo ääneen julkisesti.

Ei sairaus estä normaali työntekoa, jos on henkiseltä tasoltaan normaali. Toki ammatinvalintaa joutuu rajoittamaan, mutta töitä pystyy silti tekemään. Sä voit itse koska tahansa vammautua, se kun ei auta, on itse varovainen. Et voi sille mitään, jos joku tulee päällesi liikenteessä. Aina ei vain mahda mitään, vaikka yrittää väistää. Tapauksia on. Etkä edes aina voi väistää. 

Vierailija
36/44 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No niin, useimmat ymmärtävät pitää leipäläpensä kiinni julkisessa tilassa ja olla julistamatta eutanasiaa erityistarpeiselle, tietäen sen olevan hyvin epäempaattista ja epäkohteliasta.

Kaikki vammat eivät näy ulkoisesti, sinunkin vammasi taitaa olla sisäistä sorttia ja silti en suosittele sinulle eutanasiaa.

Vierailija
37/44 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihmeen yliempaattinen yhteiskunta tästä on tullut? Kaikkea pitää vaan suvaita ja aina lisää päälle? Kun sanoo, että ei käy, niin osa mammoista on heti vastassa. Kun ei vaan kertakaikkiaan käy! Siinähän saat paheksunnan niskaasi.

Vierailija
38/44 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Feel your pain. Oma exäni sanoi, että jättäisi mut heti, jos jotuisin esim. pyörätuoliin onnettomuuden vuoksi. Takana aika pitkä yhteinen taival.

Vierailija
39/44 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahinta on, kun joku koululais- tai tarharyhmä änkeää bussiin, kun haluat olla vaan rauhassa. Niko-Nellit häiriköivät minkä joutavat.

Vierailija
40/44 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pahinta on, kun joku koululais- tai tarharyhmä änkeää bussiin, kun haluat olla vaan rauhassa. Niko-Nellit häiriköivät minkä joutavat.

Helppoapa sun elämä sitten on jos tuo on pahinta.

Itseä eniten risoo aikuiset jotka ympäröi viina, tupakka tai sankka hajuvesipilvi. Pahinta on ollut kuitenkin kun on ollut niin lärvit että yrittää käydä iholle ja kun huomaat takapenkkiläisen vuolevan sinun penkistäsi paloja.

Lapset ovat kuitenkin vaan lapsia ja pahin mitä tekevät on puhuminen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä viisi