Onko tavallista, että arviolta 5-vuotias kulkee rattaissa?
Jäin tätä ihmettelemään tällä viikolla, kun olen kulkenut useampana päivänä bussilla, ja kaksi kertaa olen nähnyt n. 4-6-vuotiaat lapset kulkevan rattaissa vanhemman lykkimänä bussiin (ilmaiseksi). Näyttää aika hoopolta, kun siinä vaunuissa nukkuvien vauvojen välissä on joku melkein kouluikäinen lapsi höpöttelemässä. Tehdäänkö sitä vain, jotta päästään ilmaiseksi vai onko oikeasti niin isolla lapsella tarvetta kulkea rattaissa? Kävely ei kuitenkaan näyttänyt tuottavan ongelmia bussista poistumisen jälkeen.
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just eilen lastenvaatekaupan myyjä luuli meidän 5-vuotiasta koululaiseksi. Joten se sun 5-vuotiaaksi arvioima lapsi voi hyvinkin olla vasta kolmen.
Kolmevuotiailla rattaat ovat käsittääkseni vielä varsin yleisiä, jos arjessa on pitkiä siirtymiä.
Hyvä pointti, en ole hyvä arvioimaan ikää, sillä itselläni ei ole lapsia. Olivat vain hyvin iso kokoisia ja puhuivat pitkiä selviä lauseita eli siitä tuo arvio.
Minun lapseni osasi puhua alle kaksivuotiaana täydellistä kirjakieltä. Selkeämmin ja hienommin kuin keskiverto aikuinen.
Tuttavallani on poika, joka on jostain 1-v lähtien on näyttänyt jotain kolme kertaa vanhemmalta kuin on. Näin me ihmiset olemme erilaisia. Sinäkin. Ihmettelet moisia asioita, joita me muut emme ehdi emmekä jaksa märehtiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just eilen lastenvaatekaupan myyjä luuli meidän 5-vuotiasta koululaiseksi. Joten se sun 5-vuotiaaksi arvioima lapsi voi hyvinkin olla vasta kolmen.
Kolmevuotiailla rattaat ovat käsittääkseni vielä varsin yleisiä, jos arjessa on pitkiä siirtymiä.
Hyvä pointti, en ole hyvä arvioimaan ikää, sillä itselläni ei ole lapsia. Olivat vain hyvin iso kokoisia ja puhuivat pitkiä selviä lauseita eli siitä tuo arvio.
Meillä vähän yli 2-vuotias puhui kokonaisia lauseita. Lasten ikää on tosiaan vaikea arvioida, varsinkin jos ei ole omia!
Minä arvioin kasvoista, alle 3 v on kasvoista erinäköinen, pääkaupunkiseutu sais poistaa ilmaiset matkat tai rajoittaa ne vain vauvan vaunuihin, niihin kun ei ängetä isoa lasta.
Mitä väliä minkä ikäinen lapsi on rattaissa? Itse voin hyvin käppäillä nelivuotiaan kanssa kaupungilla, jos ollaan liikkeellä ajan kanssa. Jos oikeasti pitää aikataulun mukaan siirtyä paikasta toiseen, niin lapsi on istutettava rattaisiin. Toinen vaihtoehto olisi retuuttaa kädestä pitäen puolijuoksua.
Oma alle 2v ei ole kävelemään opittuaan suostunut istumaan rattaissa kuin vasta sitten, kun on ihan rättiväsynyt. Nyt jaksaa hyvin kävellä tunnin hankalammassakin maastossa esim metsässä. Vaikea kuvitella, että istuisi ratraissa enää 5-vuotiaana. Mutta lapset on erilaisia eikä kaikki vanhemmat liiku niin paljon lasten kanssa, että lapsi jaksaisi kävellä pidempiä matkoja. Voi olla myös jotain lääketieteellisiä ongelmia, jotka estää kävelemästä?