Kaupan joulukalenterit, kuka niitä muka ostaa?
Joulukuu lähestyy. Joka blogissa ja muiden äitien kanssa käydyissä keskusteluissa kaupan joulukalenterit mollataan. Suklaa on kuulemma kuraa ja esineet roskaa. Kukaan ei hanki lapsille kaupan joulukalentereita!
Ja silti kaupat on kalentereita täynnä. Joka vuosi. Ja jonnekin ne katoaa sieltä joulun edellä. Mutta kukaan ei tunnusta niitä ostavansa.
Oma lapsi vasta 1-v. Itse lapsena rakastin niitä krääsäkalentereita ja 80-luvun alussa ne oli todella krääsää. Mutta leikin sillä krääsällä vuosikaudet. Teen varmasti lapselle itsekin joulukalenterin, kun hän on isompi. Mutta mikä noissa kaupan kalentereissa on niin huonoa? Itse rakastin niitä lapsena!
Kommentit (20)
No jonkunhan niitä täytyy ostaa, ei niitä muuten olisi kaupoissa. Mutta miksi niitä mollataan niin paljon? Jotenkin en jaksa uskoa, että yhden kuukauden ajan joulukalenterisuklaapala päivässä voi olla niin kauhea asia. Mutta ei, kun suurimmassa osassa perheita lapset syö vaan raakasuklaata ja rusinoita. Oikeastiko?
En kans todellakaan tiedä missä ituperheissä lapsia kasvatetaan jos ei edes joulukalentereita osteta! Itselleni oli lapsuudessa tosi tärkeä joulunodotusjuttu, ei se suklaa niinkään (vaikka ihan hyvin sekin maistui) vaan jännittävintä luukun avaaminen :)
No onhan ne halvat suklaakalenterit kuraa, mutta lapsi halusi ryhmä hau -kalenterin. Siksi sen ostin. Pikkusuklaa jälkkäriksi, tuskin haitta.
Meillä lapset haluavat Fazerin kalenterit. Noissa suklaa on (kirotusta palmuöljystä huolimatta) laadukkaampaa kuin monissa muissa joulukalentereissa.
Kilohinta noissa on kyllä kohdillaan...
Mun lapsi on vasta 2 v mutta tulevaisuudessa saa roinakalenterinsa. Mä kans rakastin niitä lapsena. Olin suomalaisen kaverin luona viikon Italiassa viime joulukuussa ja se teki itse 6-vuotiaalle kalenterin jossa oli runo ja tarra joka aamu.. eipä tuo pahemmin innostanut.
Oma lapsi on Shopkins fani.
Ostin pari pakettia ja laitoin tavarat vanhaan BodyShopin kalenterini laatikoihin.
Hintalaatusuhde edes vähän paremmin kohdallaan, kun valmiissa kalenterissa.
Meillä on myös 3- ja 4-vuotiailla Ryhmä Hau -kalenterit ja itselläni kosmetiikkakalenteri.
Ei se kalenterin sisältö ollutkaan mitenkään tärkeää. Meillä oli vain kuvakalenteri, koska ei siihen aikaan oikein muita ollut. Se juttu oli avata se luukku, ei se, mitä siellä sisällä oli. Se oli oikesti ihan toisarvoista, vaikka olikin jännittävää. Sama omilla lapsilla, ei se suklaa ollut kummoista, vaan se, että sai avata luukun joka päivä. Nykyään he molemmat, kun ovat jo täysi-ikäisiä, ostavat itselleen itse arpakalenterit. En minä ole koskaan viitsinyt nähdä vaivaa tehdäkseni kalenterin itse. Mukavampi kun itsekään ei tiedä, mitä siellä on.
Minä ostan. Lapset rakastaa valita kalenterinsa kaupassa. Ja miehen kanssa ostetaan veikkauskalenteri! Vaikka en muista onko se kestänyt loppuun asti kurkkimatta :D
Vierailija kirjoitti:
Ostin pari pakettia ja laitoin tavarat vanhaan BodyShopin kalenterini laatikoihin.
Minusta näissä valmiissa kalentereissa hinta-laatu nimenomaan kohtaa. Tein kerran itse siitä syystä kun laatikot oli valmiina. Enemmän tuli hintaa roinille erikseen ostettuna. Eli kos mieleinen teema löytyy niin kannattaa hyödyntää
Miksi itse ostettu kiinalainen krääsä olisi parempaa kuin valmiissa kalenterissa oleva kiinalainen krääsä? En ymmärrä tätä ajatustapaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta näissä valmiissa kalentereissa hinta-laatu nimenomaan kohtaa. Tein kerran itse siitä syystä kun laatikot oli valmiina. Enemmän tuli hintaa roinille erikseen ostettuna. Eli kos mieleinen teema löytyy niin kannattaa hyödyntää
Suklaakalentereissa taitaa kyllä jäädä suklaalle ihan mehevä kilohinta, mutta juurikin noissa "roinakalentereissa" ne roinat tulee halvemmaksi valmiissa kalenterissa. :)
Musta on ihanaa miten monenlaisia joulukalentereita nykyään myydään. Voisi kyllä sanoa, että ihan jokaiselle löytyy jotakin. Korukalentereita, paljon erilaisia lelukalentereita, meikki-/kosmetiikkakalentereita, arpakalenteri, jotain alkoholisisältöisiäkin olen joskus nähnyt jne.
Mieluummin joku muu kalenteri kuin esim. partiolaisten kalenteri. Mä ostin kummitytölle Glitterin kalenterin. En tiedä tykkääkö ja mitä sisältää, mutta kai se hauskempi on kuin pelkkä kuvakalenteri 7-vuotiaalle.
Vierailija kirjoitti:
Miksi itse ostettu kiinalainen krääsä olisi parempaa kuin valmiissa kalenterissa oleva kiinalainen krääsä? En ymmärrä tätä ajatustapaa.
Varmaan se on se kun niitä krääsiä ei saa itse valita. Joidenkin mielestä tuollaisten yllätysjuttujen kohdalla huonolaatuinen=sellainen joka ei ole juuri itsensä mieleen. Taatusti noissa kalentereissa on aina mukana myös jotain, mistä joku ei pidä/ei ole itselle sopiva, mutta se ei tarkoita etteikö joku muu pitäisi.
Itse en näitä kovin korkealle arvosta, mutta lapset saavat valita yhdet mieluisat, koska selkeästi näkee, että heille ne ovat tärkeät ja mieluisat. Viime vuonna ja tänä vuonna valitsivat lego-kalenterit.
Niiden lisäksi on sitten partio-kelenteri koko perheen ilona.
Luulen, että Suomessa ekat lelukalenterit tuli myyntiin, kun olin 5-v. Kyseessä oli Aku Ankka-kalenteri, jossa oli pienenpieniä muovisia amuletteja, oli kai tarkoitus, että niistä tekisi kaulakorun. Oli simpukka, kala, aasi, kenkä, jne. Akuun ne ei liittyneet mitenkään. Ne oli todellista krääsää. Mutta ne oli vuosikaudet omissa ja siskon leikeissä mukana, milloin Barbien ruokana, My Little Ponyn leluina, yms. Krääsää ne oli vaan aikuisten silmissä.
Siinä mielessä nykyiset tavarajoukukalenterit ei sisällä krääsää.
Muissa ei mitään huonoa olekaan, paitsi niissä, joissa yhden luukun takaa paljastuu 30-50 g suklaapatukka. Aikuiselle sellaisella määrällä ei varmaan olekaan mitään väliä mutta alakoulussa näkee joulukuun ensimmäisenä aamuna heti sen, kenen vanhemmat ovat ostaneet kullalleen sen kaikkein isoimman kalenterin. Viime vuonna ei ollut yksi tai kaksi kertaa, kun lapsi oli syönyt aamupalaksi pelkän Dumle-tikkarin. Sitten minun aamupäiväni kuluukin kiukkuriitoja setviessä, hyperaktiivisia rauhoitellessa ja itkeviä lohduttaessa. -apuope
Meillä on suklaakalenteri ja kosmetiikkakalenteri. Ei bloggaajien ajatuksia kannata ottaa tosissaan, kun eivät edusta 5 miljoonan ihmisen ostokäyttäytymistä.
Joka blogi on varmaan sellaiset mitä, 10 ihmistä? Sillä ei varmaan voi ihan vielä koko suomen mielipidettä niistä ajatella. Itse kun nuorempana ostin niin mielestäni olivat niihin hintoihin ihan hyviä.
Minä ostan.