Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko raitistunut jättää kohtuukäyttäjän?

Vierailija
11.11.2016 |

Voiko toisen jättää siksi, että itse on ratistunut, eikä jaksa toisen joka viikonloppuista pikkuhiprakkaa?
Mies ei ole alkoholisti, mutta vapaapäivinä se hiprakka tai humala on tapana.
Reissuissa kunnon kännit.
En voi käskeä olla juomattakaan. Tuntuisi oudolta sanoa kohtuukäyttäjälle, etten jaksa hänen juomistaan, joka ei ole edes ongelmaksi asti kehittynyt.
Tuntuu vain, ettemme voi mitään tehdä lomilla ja viikonloppuisin yhdessä, koska toisen lomailut määrää se, monelta pääsee juomaan ja monelta krapula hellittää.
Olisi ihanaa lähteä reissuun ja aamusta yhdessä lenkille, siitä saunaan ja syömään. Sellaista normaalia ILMAN alkoholia. En edes tiedä miksi alkoholi tuntuu niin vastenmieliseltä nykyään.
Miksi aina pitää juoda, kun on vapaata?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka tahansa voi jättää kenet tahansa, ei siihen mitään lupaa tarvita. Jos ei nappaa, ei nappaa ja se on hyvä syy erota.

Vierailija
2/15 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyllä kuulosta kohtuukäyttäjältä.

Jos se asia on sinulle tärkeä, niin toki voit.

Ehkä voit puhua, että tuo asua on tärkeä.

Tai onko siinä muutakin,,,ehkei alkoholi oma se Ainoa asia, miksi lähtisit omillesi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, miksi noita juoppoja pitäisi sietää?

Vierailija
4/15 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai voi jättää kuten mistä tahansa syystä. Senkun lähdet jos ei kiinnosta. Syyllä ei oo paskankaan väliä, vain sillä tahtooko vai ei olla kimpassa

Vierailija
5/15 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olette oikeassa..tietenkin voi jättää mistä syystä vain.

Ehkä tunnen syyllisyyttä siitä, että hänen alkoholitottumuksensa ahdistavat minua, vaikka lähes kaikki tuntemani ihmiset ovat tällaisia lomafiilistelijöitä.

Itse haluaisin viettää vapaa-aikaa selvinpäin toisen selväpäisen kanssa. Hankalaa löytää ihmisiä, jotka voivat olla ottamatta sitä kuuluisaa paria lasia viiniä.

Tuntuu kuin sen parin jälkeenkin ollaan jo aivan eri fiiliksillä menossa.

Se on myös niin normaalia kaikkialla, että lomalla ollaan hiprakassa, jolloin on hauskempaa, että tunnen itseni aivan tylsäksi, kun en viihdy.

-ap

Vierailija
6/15 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu oudolta sanoa kohtuukäyttäjälle alkoholin kulutuksesta, joten harkitsen eroa.

Täh?

Miksi et ensin kerro puolisolle pahasta mielestä? Keskustelkaa. Mikäli kumpikaan ei jousta tai kompromissiä löydy, sitten erotaan

Vierailija
7/15 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei miehesi ole kohtuukäyttäjä tuon perusteella.

Vierailija
8/15 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä tunnen syyllisyyttä siitä, että hänen alkoholitottumuksensa ahdistavat minua, vaikka lähes kaikki tuntemani ihmiset ovat tällaisia lomafiilistelijöitä.

Itse haluaisin viettää vapaa-aikaa selvinpäin toisen selväpäisen kanssa. Hankalaa löytää ihmisiä, jotka voivat olla ottamatta sitä kuuluisaa paria lasia viiniä.

Se on myös niin normaalia kaikkialla, että lomalla ollaan hiprakassa, jolloin on hauskempaa, että tunnen itseni aivan tylsäksi, kun en viihdy.

-ap

Ei muuten pidä paikkaansa, suurin osa ottaa sen viininsä kerta kuussa korkeintaan

Vierailija
9/15 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet typerys!

Vierailija
10/15 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä ihmeen seurassa yleensä liikut? Joo tunnen monia jotka juovat ruuan kanssa juhlissa sen lasin kaksi viiniä ja ei edes joka kuukausi. Kuka juo joka viikonloppu ja lomat? Raivoraittius ei ole tarpeellista kuin ongelmakäyttäjille. Mutta joka viikko juovat ovat ongelmakäytyäjiä

Vierailija
11/15 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä porukoissa ap liikut? Minkä ikäinen olet? Suuri osa tutuistani on jättänyt iän karttuessa alkoholin taka-alalle, koska ei ole aikaa edes juoda. Kiinnostuksesta nyt puhumattakaan. Jos joku on tylsää, niin se että kaikki pyörii alkoholin ympärillä. Jos et jaksa seuraansa tuolla tylillä, niin pistä vaihtoon. Itse en jättäisi mitään sen vuoksi väliin, että kumppani estäisi sen olemalla hönössä/krapulassa vapaa-ajat.

Vierailija
12/15 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehesi on juoppo.

Vierailija
13/15 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Ei muuten pidä paikkaansa, suurin osa ottaa sen viininsä kerta kuussa korkeintaan

Oikeasti? Mistä tällaisia löytyy?

Ei ainakaan kummankaan meisän suvusta tai kaveripiiristä, vaikka väkeä on niin tukien varassa eläviä, kuin akateemisesti kouluttautuneitakin :/

Toiseen kommenttiin:

En kehtaa ottaa asiaa puheeksi, koska tuntisin itseni aivan justiinaksi. Mieheni on hyvin kiltti luonteeltaan. Hän saattaisi oikeasti jopa lopettaa juomisen, jos pyytäisin. Tuollaiset tilanteet menisi lopulta miehen puolelta turhautumiseen ja ahdistumiseen. Halu raitistua täytyy lähteä itsestä.

Olen nähnyt miten hänen perheensä käyttää kiltteyttä hyväksi ja juuri se, etten minä niin tee on kuulemma isoimpia syitä miksi hän on minuun rakastunut.

Jos mies sanoisi vastaanja uskaltaisi pitää puolensa olisi helpompi sanoa asioita, koska tietäisi hänen sanovan, jos ei jotain halua.

Jos taas pamauttaa kiltille ihmiselle "ero tai alkoholin vähentäminen" ei voi tietää tahtooko toinen oikeasti, vai alkaako tällaiset asiat patoutua sisällä ja lopulta kasvaa liian suuriksi.

Suhteemme alkuvaiheessa tällaista patoutumista tapahtui, kun en vielä tiennyt olehen olevan kiltti ja suostuvan kaikkeen kiltteyttään. Ensimmäisten isojen riitojen jälkeen opin, ettei mies aina omasta halustaan johonkin suostu. Kiltin kanssa ei mene samalla tapaa miten ihmisen, jonka on helppo kieltäyttä.

Ap

Vierailija
14/15 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä elämää tuollainen on, jossa jokaviikonloppu ja lomat juodaan taju pois, ja seuraavana päivänä maata sängyssä krapulassa?

Vierailija
15/15 |
14.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itsekin juomisen lopettanut 4-kymppinen nainen. Miesystäväni ei käytä oikeastaan lainakaan alkoholia. Se on ihan sattumaa, mutta olen alkanut tajuta miten onnekas olen. 

Kyllä 95% minunkin tuntemistani ihmisistä (suurin osa on akateemisesti koulutettuja, perheellisiä -jos nämä seikat nyt tähän liittyvät mitenkään) käyttää vapaa-ajallaan jatkuvasti alkoholia. En tarkoita, että viikolla joka ilta töitten jälkeen juotaisiin, sitäkin varmaan erityisen raskaan päivän jälkeen, lasten mentyä nukkumaan tapahtuu (se kuuluisa "yksi" olut, viililasi, konjakki). Kuitenkin _aina_ kun ollaan vähänkään viihtellä, tavataan syömisen merkeissä, saati sitten että ollaan yhdessä lomalla, se on jatkuvaa alkoholilla läträämistä. Ennen en olisi käyttänyt sanaa "läträäminen" vaan käyttäessäni itse vielä alkoholia, kulutus oli mielestäni ihan normaalia. Nyt se näyttäytyy minulle läträämisenä, ja ihan turhana sellaisena. 

Ihan kuten ap, minusta olisi lomillakin ihana herätä edes joskus aikaisin, ja niin teenkin: yksin. Mutta että koko porukka herättäisiin ja ryhdyttäisiin puuhailemaan yhdessä asioita, eikä päivä kuluisi pitkälle enemmän tai vähemmän kohmelossa.  Ihmiset, jotka käyttää alkoholia ihan "normaalistikin" ovat mielestäni kadottaneet tajun siitä, miten paljon aikaa ja vaivaa a) viinan suunnitteluun b) hankkimiseen c) sen riittävyyteen d) kohmelosta selviämiseen menee.

En ole terveysfasisti: mielestäni jokainen saa elää kuten tahtoo, mutta tämä on oma näkökulmani nykyään asioihin.

APlle sanoisin, että juttele miehesi kanssa. Voithan asettaa juomista lempeästi kyseenalaiseksi, johdatella häntä miettimään mitä hyviä puolia raittiudessa on, haastaa kokeilemaan esim. kuukauden tai parin täysraittiutta. Onko ero/jättäminen ainoa mahdollisuus? Voisiko hän kenties _vähentää_ alkoholinkulutustaan? Aivan varmasti aikuiset ja fiksut ihmiset osaavat tällaisista asioista keskustella, jos kerran suhteessanne muut asiat sujuvat ihan hyvin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kuusi