Mitä vaatteita haalarin kanssa käytettiin silloin kun niitä käyttivät myös isommat?
Muistan kyllä, että minullakin oli haalari koko ala-asteen ajan, mutta mitä vaatetta sen kanssa käytettiin? En muista yhtään. Oliko kengät, rukkaset ym. myös mallia "vauva" ?
Kommentit (33)
Sillon kun olin 90-luvun lopulla n 10 vuotias, jostain syystä haalari oli yhtäkkiä jotenkin 'in' tai että myös 'isommille' lapsille oli haalareita, mullakin siis. Muistaakseni käytin koulupäivinä alla ihan vaan collegehousuja + paitaa eli perus kouluvaatteita ja kenkinä jotku Kuomat kai tai ns goretex kenkien tyyppiset, sit kommandopipo (aina!) ja toppasormikashanskat. Kommandopipossa kaverin kanssa riiputettiin ketunhäntiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut ainakaan meillä mitään kosteussuojia. Äiti ompeli ite haalarit ja kavereille kans. Märässä ei kannattanut istua ja jos istui, niin sit kastui se persus, tai ainakin haalarit persuksen kohdalta ja ehkä vähän collegehousutkin sieltä alta.
Miksi kurahousuja ei sitten käytetty, vaikka muuta vedenpitävää ei ollut?
Kurahousut oli pikkulapsille=tarhaikäisille ja pienemmille, ala-asteikäiset oli jo sen verran isoja, että piti osata elämän realiteetteja. ;-)
Aha. Kunpa joku olisi kertonut tuon aikoinaan mun vanhemmille. Mulla nimittäin oli 90luvulla kurahousuja varmaan vielä 10v:nä ja ne oli ihan älyttömän tyhmät ja nolot, ja paljon kankeammat kun nykyiset. Ei onneksi kouluun tarvinnu laittaa.
Olisiko kivempi ollut olla märissä vaatteissa vai?
No mieluummin! Muistan kun märällä säällä aina yritin livahtaa nopeasti pihalle ettei äiti huomaisi tulla sanomaan kurahousuista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut ainakaan meillä mitään kosteussuojia. Äiti ompeli ite haalarit ja kavereille kans. Märässä ei kannattanut istua ja jos istui, niin sit kastui se persus, tai ainakin haalarit persuksen kohdalta ja ehkä vähän collegehousutkin sieltä alta.
Kurahousut oli pikkulapsille=tarhaikäisille ja pienemmille, ala-asteikäiset oli jo sen verran isoja, että piti osata elämän realiteetteja. ;-)
Aha. Kunpa joku olisi kertonut tuon aikoinaan mun vanhemmille. Mulla nimittäin oli 90luvulla kurahousuja varmaan vielä 10v:nä ja ne oli ihan älyttömän tyhmät ja nolot, ja paljon kankeammat kun nykyiset. Ei onneksi kouluun tarvinnu laittaa.
No mieluummin! Muistan kun märällä säällä aina yritin livahtaa nopeasti pihalle ettei äiti huomaisi tulla sanomaan kurahousuista.
Sinun parastasi äitisi vain tarkoitti. Voithan toki mennä terapeutille, jos asia vieläkin ahdistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun parastasi äitisi vain tarkoitti. Voithan toki mennä terapeutille, jos asia vieläkin ahdistaa.
No pitää varmaan mennä. Muistan nimittäin vieläkin tarkkaan millaiset ne viimeisimmät oli. Muuten punaiset mutta henkseleissä oli valkoiset soljet ja rinnuksissa oli sellainen typerä ankan kuva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No pitää varmaan mennä. Muistan nimittäin vieläkin tarkkaan millaiset ne viimeisimmät oli. Muuten punaiset mutta henkseleissä oli valkoiset soljet ja rinnuksissa oli sellainen typerä ankan kuva.
Että ihan söpö ankkakuvakin ollut sinun iloksi ja sinä vain valitat!
Vierailija kirjoitti:
Sillon kun olin 90-luvun lopulla n 10 vuotias, jostain syystä haalari oli yhtäkkiä jotenkin 'in' tai että myös 'isommille' lapsille oli haalareita, mullakin siis. Muistaakseni käytin koulupäivinä alla ihan vaan collegehousuja + paitaa eli perus kouluvaatteita ja kenkinä jotku Kuomat kai tai ns goretex kenkien tyyppiset, sit kommandopipo (aina!) ja toppasormikashanskat. Kommandopipossa kaverin kanssa riiputettiin ketunhäntiä.
Oliko se samaa aikaa vai eri aikaa kun oli niitä neonvärisiä haalareita aikuisillakin? Mielestäni lasten haalareissa oli ihan tavallisia perusvärejä tuolloin kun itse kävin ala-astetta 90-luvulla.
Toppakengät oli omaan ala-asteaikaan Strollersit:)
Kun on tarpeeksi iso niin haalarin kanssa sopii reisisaappaat, ruoska ja koppalakki.
M
80-luvulla ala-asteella toppahousuissa (sellaisissa henksellisissä) oltiin koulussa sisälläkin (sukkahousut alla). En muista että olisi tullut kuuma niissä, varmaan ne kastuikin ulkona lumessa ja sitten se kosteus hiljalleen haihtui sisällä ollessa :D
Mulla on isotädin tekemä huivipipo vieläkin 😊 Se on siis tavallaan huppu, joka jatkuu niskasta molemmin puolin kaulahuivina. Ihan ehdoton edelleen kovemmalla pakkasella.
Vierailija kirjoitti:
Eikä, olin jo unohtanut nuo ketunhännät. Mulla oli sellainen myös.
Olen vm -75 ja mulla oli vielä 6. Luokallakin haalari, kokovalkoinen. Kaikilla muillakin oli, ne oli muotia. Talvikengät oli Be Free merkkiset tumman punaiset toppakengät.
Hanakona kahdet mummon neulomat lapaset päällekkäin. Pipo oli isotupsuinen pipo, ja se megasuuri tupsu leviteltiin tasaisesti päälaelle.
Vaatteet ei tosiaankaan olleet kosteussuojattuja. Sitä oppi hyvin äkkiä, että jos lumessa makaa niin kohta on alusvaatteita myöten märkä. Ja joskus vaan oltiin märkinä ulkona, ei siihen kuollut.
Olen syntynyt vuonna 1971 ja mulla ei kyllä ollut haalaria päiväkodin jälkeen. Muistan kyllä, että 80-luvulla haalarit tulivat laskettelumuotiin, mun äidilläkin oli lasketteluhaalari, mulla oli aina housut ja takki. Viimeinen haalari jonka muistan, oli kirkkaanpunainen enstex-kankainen neonkeltaisilla heijastimilla. Se oli päiväkodissa. Mun parhaalla kaverilla, pojalla oli samanlainen mutta tietenkin tummansininen.
Koulussa käytettiin farkkuja ja niiden alla sukkahousuja talvella. Kenkinä oli nahkaiset talvisaappaat, varpaat paleli aina. Osalla oli ns.talvilenkkarit, jotka oli jotain Kuomien ja lenkkareiden väliltä. Lähinnä pojilla. Pipon piti olla merkkiä Husky ja just valtavalla tupsulla tai sellainen neljän tuulen malli. Mäser-paidat oli kaikilla jotka harrasti laskettelua, eli se poolopaita, jossa edessä vetoketju. Matti Nykänen teki tunnetuksi. Hanskoja en muista kyllä. Mulla oli aika usein tuplalapaset, eli paksut lapaset päällä ja ohuemmat alla. En muista rukkasia muuta kuin laskettelussa, mutta kyllä niitä varmaan käytettiin.