Muuttotarkastuksesta kivoja ylläreitä
Ex-vuokranantajan viestinanto:
"Asunnon palohälytin, patteri ja kansi puuttuu/ korjataan kuntoon, laskutus asukaslaskutushinnaston mukaisesti 50€"
Jooh. Vanha patteri loppu just kun olin muuttamassa pois, joten en viitsinyt enää hankkia uutta patteria. Vanhan otin pois, ja jätin kannen hyllylle, jotta seuraava asukas huomaisi, että uusi patteri on tarpeen.
"Asunnon siivous on ollut puutteellista: asunto siivotaan ja laskutetaan erillislaskulla"
Miten tätä arvioidaan? Asuntoa oli siivoamassa useita ihmisiä, ja siihen kuului mm. kylppäripaneelien välisten rakojen hinkkaamista hammasharjalla. Ihmisten siisteyskäsitykset ovat toki erilaisia...
"makuuhuoneessa rullaverho: poistetaan, laskutus erillislaskulla"
Saatan olla väärässäkin, mutta muistaakseni tämä oli edellisen asukkaan jäännöksiä.
"keittiön katossa kisko+koukku: poistetaan laskutus erillislaskulla"
Olen ollut käsityksessä, että asiakkaan ei tarvitse huolehtia näistä?
Mutta joo, auttakaa mua hahmottamaan, missä määrin vika on mussa, ja missä määrin tää taas on vaan kohtuutonta touhua, jos missään.
(Kannattaako tällasista edes alkaa vänkäämään vuokranantajan kanssa?)
Kommentit (92)
En maksais. Vaatisin mahdollisuutta itse siivota jne ja heidät osoittamaan kohteet.
En maksaisi. Tuollainen iltalypsy on laiton.
"Asunnon siivous on ollut puutteellista: asunto siivotaan ja laskutetaan erillislaskulla"
Jos ei ole roskia, seinät pyyhitty ja on imuroitu niin se on riittävä siivous. Olen tästä joskus itse vääntänyt ja voitin heittämällä. Lisäksi toi "puutteelista" ei tarkota mitään.
"keittiön katossa kisko+koukku: poistetaan laskutus erillislaskulla"
Ei koske sua. Täysin perusteeton.
""makuuhuoneessa rullaverho: poistetaan, laskutus erillislaskulla"
Ei koske sua. Täysin perusteeton.
Mutta kun tota listaa lukee siitä haisee k*usettaja kilometrien päähän. Mene suoraan paikkakuntasi oikeusaputoimistoon ton listan kanssa. Pääset helpoimmalla.
Nämä ovat todella vaikeita asioita! Itsekin olen tapellut niin järjettömien asioiden kanssa, että jatkossa otan asunnosta aina tarkat kuvat, ennen kuin muutan siihen. Minua on yritetty laskuttaa esimerkiksi pesukoneen hanan liitinosasta ja verhonipsuista, jotka kuulemma otin luvatta mukaani, vaikkei niitä asunnossa alun perin ollutkaan. Otin siis itse ostamani tarvikkeet mukaani pois muuttaessa.
Siivouslaskuista on todella vaikea valittaa, vaikka tuntuvatkin epäreiluilta. Minulta veloitettiin 50e, kun liesituulettimen päällä oli pölyä... Olisin voinut tulla sen itsekin pyyhkimään, mutta vuokranantaja halusi taskurahaa :(
Kehoittaisin vuokranantajaa laittamaan valokuvia puutteellisista siivouksista. Jos jotain on oikeasti unohtunut, pyytäisin mahdollisuutta tulla itse siivoamaan paremmin. Ikävä kyllä vuokralaisella on tässä asiassa lähes mahdotonta ruveta riitelemään, joten pitäisin pääni kylmänä ja olisin seuraavassa asunnossa tarkempi.
Lisäksi sulla ois oikeus korjata kaikki nuo asiat ennen moisia laskutuksia. Sit vasta vois varmaan laskuttaa jos et haluaisi korjata asioita.
Mulla on pari reikää seinässä. Saas nähdä paljon tulee laskua, kun muutan pois täältä.
ps. en ole wt.
Kyllä joillakin on siisteyskäsityksessä korjattavaa.
Joissakin kohteissa asukkaat saavat listan huolehdittavista asioista esim.ruoan/leivänmurut, irtoroskat/tavarat eivät kuulu uudelle asukkaalle.
Myös vessanpöntöt ym on siivottava, uuden asukkaan ei kuulu siivota ed asukkaan kakkarantuja.
palohälyttimistä on erilliset ohjeet myös.
Asunnon on oltava täysin muuttovalmis uudelle asukkaalle.
Sinun tapauksestasi en voi sanoa mitään, toinen osapuoli kun on eri mieltä.
No kerrot että palovaroittimen kansi on hyllyllä, löytyy sieltä.
Oletko samalla paikkakunnalla? Käy poistamassa se rullaverho yms. itse ja pyydä tarvittaessa kaveri avuksi. Reiät saat kitattua itse umpeen, tasoite maksaa rautakaupassa muutaman euron.
Jatkossa sitten osaat aina ottaa kuvat (vaikka kännyllä) kohteesta sisäänmuuttaessa, niin ei tarvitse miettiä oliko verhot jo seinässä vai ei. Samat kuvat kannattaa lähettää vuokranantajalle (jos ei hän niitä samalla ota) niin on asunnon kunnon arvioimisessa reilu peli molemmille sitten poismuuttaessa.
Taitaa olla ihan tapa noissa "muuttotarkastuksissa". Itse en ole kuullut kuin pelkkää pahaa niistä, ja olenpa edellisestä aso-asunnosta omistusasuntoon muuttaessani itsekin saanut laskua vaikka mistä, myös tosiaan edellisen asukkaan hommeleista, vaikka muuttosiivosin asuntoa kaksi täyttä päivää. Nämä ovat ihan täyttä kusetusta 95%, taitaa asuntofirmoilla mennä huonosti kun pitää suolarahoja nyhtää.
Onko sisäänmuuttotarkastuksen lista olemassa?
Kasi jatkaa vielä, että ilman lupaa ei vuokralaisen sovi mennä mitään asunnossa muuttamaan, esim. maalaamaan tai kiinnittämään rullaverhoja tms. Toki jos sovitaan niin sitten on ok. Muutaman naulan tai ruuvin saa seinään laittaa, mutta sitten ne pitää poismuuttaessa ottaa pois ja kitata kolot umpeen (toki jos sovitaan et jätetään niin ok).
Missään nimessä ei kannata maksaa viittäkymppiä puuttuvasta palovaroittimen patterista. Vuokralaisen kuuluu kyllä se paristo siellä pitää, mutta ostat uuden ja laitat paikalleen kannen kanssa niin sillähän se on korjattu.
Vierailija kirjoitti:
Oletko samalla paikkakunnalla? Käy poistamassa se rullaverho yms. itse ja pyydä tarvittaessa kaveri avuksi. Reiät saat kitattua itse umpeen, tasoite maksaa rautakaupassa muutaman euron.Jatkossa sitten osaat aina ottaa kuvat (vaikka kännyllä) kohteesta sisäänmuuttaessa, niin ei tarvitse miettiä oliko verhot jo seinässä vai ei. Samat kuvat kannattaa lähettää vuokranantajalle (jos ei hän niitä samalla ota) niin on asunnon kunnon arvioimisessa reilu peli molemmille sitten poismuuttaessa.
Eihän se kittaus riitä, pitää myös hioa ja maalata.
Olen joka asunnosta lähtiessäni laatinut kirjallisen dokumentin, jossa kerrotaan vuokranantajan edustaja on vastaanottanut avaimet ja asunnon hallinnan. Lisäksi vuokranantajan joutuu kuittaamaan, että asunnon kunto ja loppusiivous on tyydyttävä sekä avaimet + asunnon hallinta on vastaanotettu.
Pieni vaiva mutta säästää myöhemmiltä harmeilta.
Palovaroittimen patteri kuuluu muutenkin vuokranantajan maksettavaksi, koska kyseessä asunnon kiinteä varuste.
Siis et todellakaan maksa!
Riitautat asian, otat yhteyttä kuluttaja-asiamieheen ja saat neuvot sieltä. Yhtään laskua et maksa ja jos tuollainen tulee niin riitautat sen eli informoit laskun lähettäjää ettet maksa koska... (tarkat ohjeet kuluttajaneuvonnan sivuilta, taitaa olla valmis asiakirjapohjakin.)
Ilmoita sinne vuokranantajalle että olet halukas itse tulemaan asentamaan uuden pariston ja kannen paikoilleen, sekä poistamaan vaaditut (sun asentamat) jutut.
Siivonnut sä jo olet, joten siihen et kommentoi mitään.
Jos sanoo että ei käy, niin kuluttajasuojamies hoitaa.
Sä olet täysin oikeassa, vuokrantantaja on mulkku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko samalla paikkakunnalla? Käy poistamassa se rullaverho yms. itse ja pyydä tarvittaessa kaveri avuksi. Reiät saat kitattua itse umpeen, tasoite maksaa rautakaupassa muutaman euron.Jatkossa sitten osaat aina ottaa kuvat (vaikka kännyllä) kohteesta sisäänmuuttaessa, niin ei tarvitse miettiä oliko verhot jo seinässä vai ei. Samat kuvat kannattaa lähettää vuokranantajalle (jos ei hän niitä samalla ota) niin on asunnon kunnon arvioimisessa reilu peli molemmille sitten poismuuttaessa.
Ei tarvitse, koska vuokralainen saa tehdä tavanomaisia reikiä seinään. Eli rullaverho, koukku jne. Ottaa vaan pois ja jättää reiät.
Vierailija kirjoitti:
Kasi jatkaa vielä, että ilman lupaa ei vuokralaisen sovi mennä mitään asunnossa muuttamaan, esim. maalaamaan tai kiinnittämään rullaverhoja tms. Toki jos sovitaan niin sitten on ok. Muutaman naulan tai ruuvin saa seinään laittaa, mutta sitten ne pitää poismuuttaessa ottaa pois ja kitata kolot umpeen (toki jos sovitaan et jätetään niin ok).
Missään nimessä ei kannata maksaa viittäkymppiä puuttuvasta palovaroittimen patterista. Vuokralaisen kuuluu kyllä se paristo siellä pitää, mutta ostat uuden ja laitat paikalleen kannen kanssa niin sillähän se on korjattu.
Öh. Röh. Eläminen kuuluu asumiseen ja sitä myöten pienet elämisen merkit ja siitä johtuvat kulumiset. Missään nimessä mitään tavallisia ruuvin reikiä ei tarvi ruveta kittaamaan eikä mitään kukkaruukkukoukkuja irroittamaan ellei niitä ole kymmeniä.
Vierailija kirjoitti:
Palovaroittimen patteri kuuluu muutenkin vuokranantajan maksettavaksi, koska kyseessä asunnon kiinteä varuste.
Paristo ei ole asunnon kiinteä osa kuten ei lampun polttimokaan, ja niiden vaihdosta vastaa vuokralainen. :)
kävin aikoinaan katsomassa aika useita vuokrakerrostalo asuntoja kun etsin uutta kämppää niin kyllä kun kämppä oli tyhjillään niin huomas miten sikamaisesti oli eletty monessa asunnossa,monesti ei oltu siivottu kunnolla ,asunto tunkkainen kylppäri paskainen ym..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ruuvin poiston vuoksi tosiaankaan tarvitse koko seinää maalata. :) hienotasoitteen taas osaava nätisti ruuvinkantaan ihan kertalevityksellä. Tumpelommat voi hioa hiekkapaperilla, sitä saa arkin alle eurolla.
Hammasharjasta maininta siis ihan vaan, jotta hahmottuisi, missä määrin kiinnitimme huomiota yksityiskohtiin.