Aikuiskoulutus uudelle alalle
En ymmärrä noita aikuisopiskeluja. Kaikkialla puhutaan vain opiskelusta näyttötutkintona työn ohessa ym. ajatuksella että on töissä ja on kokemusta alalta.
Miten tapahtuu opiskelu työttömänä ja ilman alan kokemusta? Eihän mulla ole paikkaa missä opetella eikä ketään neuvomassa?
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä noita aikuisopiskeluja. Kaikkialla puhutaan vain opiskelusta näyttötutkintona työn ohessa ym. ajatuksella että on töissä ja on kokemusta alalta.
Miten tapahtuu opiskelu työttömänä ja ilman alan kokemusta? Eihän mulla ole paikkaa missä opetella eikä ketään neuvomassa?
Tästä voisi päätellä että olet työttömänä. Mutta et siis olekaan. Olet töissä joista saa palkkaa mutta et olekaan. Haluat opiskella mutta et haluakaan. Missäs nyt mättää?
Eipä minullekaan kyllä auennut heti, mitä aloittaja oikein haluaa. Vasta myöhemmisä komenteissa saa selville ap:n tarkoitusperät.
Mikä siinä työharjoittelussa niin kamalaa muka on? Samanlaista koulussaoloaikaahan se on, työpäivä on vaikka 8-16 mutta niinhän se koulupäiväkin on.
Toki jotkut opinnot ovat sitten osa-aikaisia, jolloin voi taas käydäkin ns oikeissa töissä tienaamassa ohella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä sitä kysynyt, en halua oppisopimuskoulutukseen. Tarvitsisin joustavan tavan opiskella, en vain ymmärrä miten voi opiskella ihan uudelle alalle ammatillisen perustutkinnon ilman oppilaitosympäristöä. Monissa hommissa tarvitsee kuitenkin koulun taejoamia välineitä ja kädestä pitäen opastusta.
Miksi ihmeessä haluat opiskella uuden alan ilman opiskelua?
Opettele sinä lukemaan.
"Tarvitsisin joustavan tavan opiskella, en vain ymmärrä miten voi opiskella ihan uudelle alalle ammatillisen perustutkinnon ilman oppilaitosympäristöä." Haluat joustavan tavan opiskella, mutta oppilaitokseen et halua, koska se ei ole joustavaa. Miten ihmeessä oletit, että saisit uuden ammatin, jos oppisopimus ei käy eikä oppilaitokseen haluta mennä?
En ole sanonut että oppilaitokseen en haluaisi, päinvastoin haluaisin tietää miten aikuispuolella sinne pääsee. Oppisopimuskoulutukseen en halua. Oppilaitoskoulutus ainakin aikanaan nuorisopuolella oli aika joustavaa. Oppisopimuskoulutuksessa kun on töissä, se ei ole joustavaa.
Eikö kukaan osaa vastata itse kysymykseen? Jos menisin ammatilliseen perustutkintoon valmistavaan aikuiskoulutukseen, kuka minua neuvoo? Missä pääsen käyttämään välineitä ja työkaluja, kun ei ole työpaikkaa? Eikö aikuispuolella ole samanlaista oppilaitoskoulutusta kuin nuorisopuolella?
Ap
Jos olet työtön, et tarvitse joustavuutta mihinkään. EIkö sun pitäisi olla muutenkin käytettävissä työttömänä työnhakijana?
Eikä kaikissa paikoissa työpaikkaoppiminen ole jäykkää, vaan sen voi sopia paikkakohtaisesti. Jos sulla ei ole paikkaa, voit järjestää sellaisen. Silloin se ei ole oppisopimustyöpaikka, vaan ainoastaan harjoittelupaikka, jos et saa palkkaa ja luulisi tuolloin joustoa löytyvän, kun olet ns. ilmainen työntekijä.
En ole työtön työnhakija. Minulla vain ei ole ns. oikeaa työsuhdetta, mutta monta juttua meneillään joista vastineeksi saa palkkaa ja siksi en tavallista työsuhdetta voi enkä halua ottaa.
Ap
Miten ajattelit sitoutua 3 vuoden koulutukseen 8-16 joka päivä? Ammatti kun hankitaan edelleen vanhanaikaisesti opiskelemalla myös aikuisena, opiselu ei enää ole sidottu oppilaitoksen seinien sisälle, mutta aikaa se vie.
Voit muuten koska tahansa mennä paikalliseen ammatilliseen oppilaitokseen vaikka vain yhdelle ainoalle kurssille. Sovit vain siitä, että opiskelet sen, ei tarvita pyrkimisiä jne. Vain sitoutumista.
Ainakin nuorisopuolella opiskellessani ei tarvinnut sitoutua 8-16 opiskeluun. Jos oli ohjelmaa, ei haitannut olla päivän-kaksi pois tai tulla vähän myöhässä/lähteä aikaisemmin. Juuri tuo, että aikaa se vie ja aikaa minulla on, mutta työjuttujen takia en voi olla joka päivä klo 8-16 paikalla.
Nuorisopuolelle olen aikomuksessa hakea, mutta aikuiskoulutuksia on enemmän tarjolla, siellä ymmärretään vielä paremmin poissaoloja ja räätälöidään paremmin niiden mukaan. Kunhan ihmettelen miten näyttötutkintoon tarvittavat taidot voi hankkia kun oppilaitosympäristöä ei ole tarjolla ja työpaikkaa tai aiempaa kokemusta minulla ei ole.
Ap
Ekan viestin mukaan olet työtön, mutta viestin nro 36 mukaan et olekaan työtön.
Taidat olla joku provo.
Vierailija kirjoitti:
Taidat olla joku provo.
No ilman alan työpaikkaa. Jos haluan koneistajaksi ja olen töissä päiväkodissa, niin se ei nyt helpota koneistuksen näyttöä yhtään.
Pointtina oli kuitenkin, että mistä saada ne taidot kun koulutusta ei tarjota oppilaitoksessa, työpaikkaa ja -kokemusta ei ole, mutta kuitenkin aikuiskoulutukset usein ovat näyttötutkintoja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidat olla joku provo.
No ilman alan työpaikkaa. Jos haluan koneistajaksi ja olen töissä päiväkodissa, niin se ei nyt helpota koneistuksen näyttöä yhtään.
Pointtina oli kuitenkin, että mistä saada ne taidot kun koulutusta ei tarjota oppilaitoksessa, työpaikkaa ja -kokemusta ei ole, mutta kuitenkin aikuiskoulutukset usein ovat näyttötutkintoja?
Siellä ammattikoulussa, kuten täällä on jo ehdotettu. Vai haluatko jotain erikoista yksityiopetusta?!
Siis sinulla on aikaa vaikka kuinka, mutta jotain "projekteja" jotka estävät osallistumisen täysipäiväisesti koulutuksiin.
Joku mielenterveystoimisto voisi kenties olla sinulle oikeampi osoite.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidat olla joku provo.
Aikuiskoulutuskeskuksen järjestämät kurssit ovat opintoja jotka päättyvät näyttökokeeseen. Voit olla joustavasti paikalla, jos kerran on "projekteja". Ota selvää te-toimistosta tai aikuiskoulutuskeskuksesta. Miten vaikeaa se voi olla?
Noh, minä hain kolmen vuoden työttömyys- ja pendelöintipätkätyökierteen jälkeen yhteishaussa ammattikorkeaan opiskelemaan sosionomiksi. Sovin asiasta etukäteen työkkärin kanssa, ja kun pääsin sisään, myös työkkäri puolsi omaehtoista opiskelua. Sain tehtyä heille selväksi, että älyttömän pitkät työmatkat ja viikkokunnassa asuminen, eivät ole minulle ja puolisolleni vaihtoehto enää jatkossa, jolloin koulutustani vastaavan työn saaminen on entistäkin epätodennäköisempää. Minulla on maisterin tutkinto.
Nyt opiskelen uutta alaa motivoituneena, sillä valmistumisen jälkeen saan todennäköisesti hyvin töitä. Ansiosidonnaista työttömyyskorvausta saan kaksi vuotta. Kannattaa miettiä tällaistakin vaihtoehtoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidat olla joku provo.
Siellä ammattikoulussa, kuten täällä on jo ehdotettu. Vai haluatko jotain erikoista yksityiopetusta?!
Siis sinulla on aikaa vaikka kuinka, mutta jotain "projekteja" jotka estävät osallistumisen täysipäiväisesti koulutuksiin.
Mikä on nyt vaikea ymmärtää? Aikuispuolen koulutuksia ei järjestetä yleensä siellä ammattikoulussa! Eli onko aikuispuoli tosiaan kokonaan suunniteltu vain niille joilla on työpaikka tai kokemus? Vai pääseekö aikuispuolella jotenkin osallistumaan oppilaitoskoulutukseen muutenkin kuin täydennyskoulutuksissa?
Ja sanon taas, että kyllä aion hakea nuorisopuolelle. Maksimoidakseni mahdollisuudet päästä uudelle alalle, haluaisin hakea MYÖS aikuispuolelle ja aikuispuolen opiskelu on vielä joustavampaa, joten siksi se kiinnostaa.
Ap
Monimuotokoulutus. Suurin osa opiskelusta tapahtuu kotona/verkossa. Se, mihin tarvitaan jotain erikoislaitteita + näytöt tehdään koululla. Työharjoittelut alan työpaikoissa.
Se, mitä olet aikaisemmin opiskellut, voidaan hyväksilukea. Eli samaa ei tarvitse opiskella uudestaan, mitä olet jo opiskellut.
Elämisen rahoittamisessa opiskeluaikana on sellainen mahdollisuus, että jos saat työkkärin vakuutettua siitä, että kyseinen koulutus parantaa merkittävästi työllistymismahdollisuuksiasi, voit saada max 2 vuodeksi mahdollisuuden omaehtoiseen opiskeluun työttömyysetuudella. Mutta sitä pitää anoa. Lausunto asiasta pitää saada myös oppilaitokselta, eikä opintoja voi aloittaa ennen kuin työkkärin päätös on tullut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidat olla joku provo.
Mikä on nyt vaikea ymmärtää? Aikuispuolen koulutuksia ei järjestetä yleensä siellä ammattikoulussa! Eli onko aikuispuoli tosiaan kokonaan suunniteltu vain niille joilla on työpaikka tai kokemus? Vai pääseekö aikuispuolella jotenkin osallistumaan oppilaitoskoulutukseen muutenkin kuin täydennyskoulutuksissa?
Ja sanon taas, että kyllä aion hakea nuorisopuolelle. Maksimoidakseni mahdollisuudet päästä uudelle alalle, haluaisin hakea MYÖS aikuispuolelle ja aikuispuolen opiskelu on vielä joustavampaa, joten siksi se kiinnostaa.
Ap
Mitä ihmeen aikuispuoli/nuorisopuoli -inttämistä oikein jatkat? Nykyisin ei ole olemassa erikseen kahta eri puolta, nuoret toki hakevat tietynlaiseen koulutukseen, mutta aikuiset sukkuloivat sujuvasti opintojen, työelämän ja työharjoittelun seassa. Jos tarvitset tietyn kurssin nuorisopuolelta, olet siellä vaadittavan määrän tunteja (pakollisia, projekteihin et mene) ja näytöllä osoitat oppineesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidat olla joku provo.
Ap
Se on joustavaa siksi, että niillä aikuisilla on työpaikka, jossa osaamistaan lisätä. Jos ei ole kokemusta/työpaikkaa jne., niin joustojakaan ei voi antaa.
Yliopisto tai ammattikorkea jos enemmän perinteistä opiskelua kaipaa. Ammatilliset opinnot aikuispuolella ovat lähes poikkeuksetta näyttötutkintoja. Eli vaatii vähintään työharjoittelun.