Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aikuiskoulutus uudelle alalle

Vierailija
11.11.2016 |

En ymmärrä noita aikuisopiskeluja. Kaikkialla puhutaan vain opiskelusta näyttötutkintona työn ohessa ym. ajatuksella että on töissä ja on kokemusta alalta.

Miten tapahtuu opiskelu työttömänä ja ilman alan kokemusta? Eihän mulla ole paikkaa missä opetella eikä ketään neuvomassa?

Kommentit (56)

Vierailija
1/56 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene oppisopimuskoulutukseen, paikan hankinta on aika haastavaa - mutta siinä kulkevat rinnan työ ja teoria.

Vierailija
2/56 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä sitä kysynyt, en halua oppisopimuskoulutukseen. Tarvitsisin joustavan tavan opiskella, en vain ymmärrä miten voi opiskella ihan uudelle alalle ammatillisen perustutkinnon ilman oppilaitosympäristöä. Monissa hommissa tarvitsee kuitenkin koulun taejoamia välineitä ja kädestä pitäen opastusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/56 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on tosiaan älytöntä. Itsekin olen työtön ja olisi ollut useampiakin kiinnostavia aikuis- tai täydennyskoulutuksia, mutta kaikissa oletetaan että on työpaikka missä harjoitella tai tehdä lopputyötä tai sitten ne maksavat omaisuuden (= oletetaan että työnantaja maksaa). Voi sitä aina tietysti mennä nuorisopuolelle, mutta en ainakaan itse jaksaisi taas ties miten monetta kertaa lukea samoja "yleisopintoja", kuten kieliä ym. diibadaabaa vaan haluaisin tehokkaan täsmäkoulutuksen.

Mikä logiikka tässä on? Työtönhän sitä koulutusta juuri tarvitsisi!

Vierailija
4/56 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

kävisikö esim. etäopiskelu ja verkko-opinnot.  

Vierailija
5/56 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen korkeasti koulutettu. Olen työtön paikkakunnalla, jolla oman alani paikat ovat täytetyt. En koe tarvitsevani uuden opiskelua (vielä), vaan työpaikan. Palkkarahaa. Koska taloustilanteeni perheessä on huono. On olennaisesti helpompi opiskella uusi ammatti, jos a) olet jo jossain työssä (=saat kuukausipalkkaa) b) olet 100% varma, että uudessa ammatissasi työllistyt.

Tämä sama yksinkertaistettuna: mitä järkeä on opiskella yksi, kaksi kappaletta lisäammatteja ilman varmuutta työllistymisestä?

Vierailija
6/56 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minä sitä kysynyt, en halua oppisopimuskoulutukseen. Tarvitsisin joustavan tavan opiskella, en vain ymmärrä miten voi opiskella ihan uudelle alalle ammatillisen perustutkinnon ilman oppilaitosympäristöä. Monissa hommissa tarvitsee kuitenkin koulun taejoamia välineitä ja kädestä pitäen opastusta.

Miksi ihmeessä haluat opiskella uuden alan ilman opiskelua?

Vierailija
7/56 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei noilla mitään työllistäviä tutkintoja tai muitakaan koulutuksia pysty opiskelemaan.

Vierailija
8/56 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettele sinä lukemaan.

Vierailija
9/56 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen korkeasti koulutettu. Olen työtön paikkakunnalla, jolla oman alani paikat ovat täytetyt. En koe tarvitsevani uuden opiskelua (vielä), vaan työpaikan. Palkkarahaa. Koska taloustilanteeni perheessä on huono. On olennaisesti helpompi opiskella uusi ammatti, jos a) olet jo jossain työssä (=saat kuukausipalkkaa) b) olet 100% varma, että uudessa ammatissasi työllistyt.

Tämä sama yksinkertaistettuna: mitä järkeä on opiskella yksi, kaksi kappaletta lisäammatteja ilman varmuutta työllistymisestä?

Nyt en ymmärrä, että haluatko uuden ammatin vai et? Uuden ammatin saat varmimmin kun ihan aloitata jollan konstilla sen opiskelun.

Työpaikan muulle kuin kouluttautumallesi alalle voit hyvällä säkällä saada kun vaan ahkerasti kyselet. Yksityiset firmat saattavat joskus olla höveleitä ja palkkaavat ihan eri tyyppejä kuin mitä hakevat. Sinun täytyy pystyä vakuuttamaan rekrytoija kyvyistäsi tehdä töitä tällä uudella alalla. Olen itse tehnyt töitä alalle kouluttautumattomana. Saattaa se onnitua tosin työnkuvassa ei välttämättä sitten ole valinnanvaraa. Toisaalta nyt on kovat ajat ja hakijoita on paljon kaikkiin avoimiin työpaikkoihin.

Vierailija
10/56 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettele sinä lukemaan.

"Tarvitsisin joustavan tavan opiskella, en vain ymmärrä miten voi opiskella ihan uudelle alalle ammatillisen perustutkinnon ilman oppilaitosympäristöä." Haluat joustavan tavan opiskella, mutta oppilaitokseen et halua, koska se ei ole joustavaa. Miten ihmeessä oletit, että saisit uuden ammatin, jos oppisopimus ei käy eikä oppilaitokseen haluta mennä?

Vierailija
11/56 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä juuri, että käyhän ne mutta miten niissä voi mitään oppia? Kuten aiemmin kirjoitin, tarvitsisi välineitä ja koneita, joita on koulussa tai työpaikalla. Jos opiskelisi vaikka koneistajaksi/kultasepäksi/hammaslaborantiksintai whatever, ei niitä vehkeitä kenelläkään kotona ole eikä netissä lukemalla opi käyttämään.

Ja kutoselle, haluan opiskella opiskellen. Mutta tällä hetkellä en halua sitoutua työpaikkaan, joten en halua oppisopimuskoulutukseen niinkuin tämä yksi ehdotti. Koska minulla on monta rautaa tulessa ja opiskelemalla saisin taas yhden jutun käyntiin. Olen ns. yrittäjähenkinen.

Ap

Vierailija
12/56 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No en ihmettele että olet työtön, kun luetun ymmärtämisesi on vähän niin ja näin.

Ei tässä ap:n tapauksessa ollutkaan tällaisesta kyse. Vaan siitä että saadakseen uuden ammatin jossa työllistyä, pitäisi olla jo alalla töissä tai olla siitä työkokemusta. Näin on joissain aikuisopinnoissa, niissä oletetaan että olet samalla työssä, jossa suoritat opintojen osia, joten ei niihin työtön voi mennä opiskelemaankaan.

Vierailija
13/56 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Systeemi nyt vaan on sellainen, valitettavasti. Tutkinnot suoritetaan työelämässä aikuisena, ja jos ei duunia ole, ei tule tutkinto ja koulut eivät saa rahaa.

Jonkinverran on myös työttömille suunnattuja koulutuksia kyllä aikuispuolella. Ja omaehtoista opiskelua ilman vaatimusta työpaikasta.

Vierailija
14/56 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli mikään ei käy?

Itse juuri äsken tutkin vaihtoehtoja. Äitiysloma loppuu tammikuussa ja jään työmarkkinatuelle. Haluaisin opiskella mutta opintotuki on todella pieni, aikuiskoulutustukea en saa kun en ole töissä. Eli oppisopimus jää ainoaksi vaihtoehdoksi (ellen sitten hae oman alan töitä, joita inhoan), siitä saa palkankin. Sehän se juuir onkin joustava tapa opiskella, työn ohessa ja muutama ilta oppilaitoksella. Ei kestäkään niin kauan kuin perinteinen koulutus. Olen jo kaksi tutkintoa suorittanut näyttökokeilla. Vaatihan se vähän kirjallisia taitoja ja paljon ammattitaitoa mutta normijärkiselle ei mitään ylitsepääsemätöntä.

Oppilaitoksetkin menevät pikkuhiljaa näyttötutkintomalliin.

Vierailija
15/56 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettele sinä lukemaan.

"Tarvitsisin joustavan tavan opiskella, en vain ymmärrä miten voi opiskella ihan uudelle alalle ammatillisen perustutkinnon ilman oppilaitosympäristöä." Haluat joustavan tavan opiskella, mutta oppilaitokseen et halua, koska se ei ole joustavaa. Miten ihmeessä oletit, että saisit uuden ammatin, jos oppisopimus ei käy eikä oppilaitokseen haluta mennä?

Huoh! Ap:n ongelma on se, että hänellä ei ole työpaikkaa, jossa suorittaa opintoihin liittyviä käytännön osuuksia! Ei se ettei hän haluaisi opiskella oppilaitoksessa!

Vierailija
16/56 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et voi hakeutua oppilaitokseen opiskelemaan? saisit sinulle räätälöidyn suunnitelman.

Vierailija
17/56 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli mikään ei käy?

Itse juuri äsken tutkin vaihtoehtoja. Äitiysloma loppuu tammikuussa ja jään työmarkkinatuelle. Haluaisin opiskella mutta opintotuki on todella pieni, aikuiskoulutustukea en saa kun en ole töissä. Eli oppisopimus jää ainoaksi vaihtoehdoksi (ellen sitten hae oman alan töitä, joita inhoan), siitä saa palkankin. Sehän se juuir onkin joustava tapa opiskella, työn ohessa ja muutama ilta oppilaitoksella. Ei kestäkään niin kauan kuin perinteinen koulutus. Olen jo kaksi tutkintoa suorittanut näyttökokeilla. Vaatihan se vähän kirjallisia taitoja ja paljon ammattitaitoa mutta normijärkiselle ei mitään ylitsepääsemätöntä.

Oppilaitoksetkin menevät pikkuhiljaa näyttötutkintomalliin.

Mistähän noita oppisopimustyöpaikkoja sitten noin vain saa? Tuntuu vain olevan kovin vaikeaa. Sitä paitsi läheskään kaikilla aloilla ei edes voi opiskella oppisopimuksella, joten se ei ole yleispätevä ratkaisu. Ap ei kertonut mistä aloista on kyse, joten voi olla ettei se hänenkään kohdallaan onnistu.

Vierailija
18/56 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloita ihan uuden opiskelutavan suunnittelu.

Perusta sen ympärille yritys, joka tarjoaa tuota uutta ihmeellistä opiskelutapaa, jolla voit opiskella autonasentajaksi ilman, että olet koulussa tai oppisopimussuhteessa tai työsuhteessa sekä ilman, että suoritat opntoja verkossa tai etänä.

Vierailija
19/56 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap ei halunnut oppisopimukseeen

Vierailija
20/56 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettele sinä lukemaan.

En ole sanonut että oppilaitokseen en haluaisi, päinvastoin haluaisin tietää miten aikuispuolella sinne pääsee. Oppisopimuskoulutukseen en halua. Oppilaitoskoulutus ainakin aikanaan nuorisopuolella oli aika joustavaa. Oppisopimuskoulutuksessa kun on töissä, se ei ole joustavaa.

Eikö kukaan osaa vastata itse kysymykseen? Jos menisin ammatilliseen perustutkintoon valmistavaan aikuiskoulutukseen, kuka minua neuvoo? Missä pääsen käyttämään välineitä ja työkaluja, kun ei ole työpaikkaa? Eikö aikuispuolella ole samanlaista oppilaitoskoulutusta kuin nuorisopuolella?

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kolme