Sinä joka skitsoat toisten jouluviinistä, vastaa tähän
Oletko alkkis tai kärsinyt siitä lapsena?
Miksi et ymmärrä, että ihmisiä on erilaisia? Kaikki eivät ole niin paskoja kuin sinä tai vanhempasi.
Koetko aidosti olevasi parempi ihminen kuin jouluviinin juova äiti/isä?
Kommentit (224)
Kalan kanssa oxamin ja kinkun kyytipojaksi yksi tai kaksi diapamia. Ei niistä mene sekaisin, tulee vaan mukavan rento olo ja täydentää kivasti makuelämyksiä kun pureskelee ne ruuan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Lapsuudessani alkoholin kohtuukäyttö on aina ollut luonnollinen asia. Hiprakassa olen vanhempani nähnyt usein - änkyräkännissä en ikinä. Meille lapsille tarjottiin myös pieniä määriä ruokajuomaksi juhlapäivinä 15 täytettyämme. Parhaan kaverini perheessä alkoholia ei ikinä nautittu lasten nähden. Asenne oli yhtä tuomitseva kuin monella tässä ketjussa.
Nyt aikuisena oma suhteeni alkoholiin on terve, ystäväni juominen aina humalahakuista.
Omille lapsilleni siirrän kotoani saamani mallin.
Minulla on samanlaisia kokemuksia. En ikinä unohda ensimmäisen yliopistovuoden bileitä, joissa oli useampia tällaisia raivoraittiista perheistä tulleita. Ensimmäistä kertaa elämässään pääsivät tekemisiin alkoholin kanssa niin loppuillasta oksensivat pitkin lattioita.
Mutta ei se viisas alkoholikasvatus välttämättä vaadi vanhempien omaa alkoholinkäyttöä. Omat vanhempani eivät myöskään juoneet, mutta eivät myöskään tuominneet alkoholinkäyttöä ja puhuivat siitä avoimesti. Vieraita varten varasivat ruokaviiniä/ saunaoluita. Lapset saimme ihan terveen mallin eikä kellään ole ongelmia sen käytön kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Ap vetää ensin jouluviinit huiviin ja tunkee sitten pullon pilluun ja pyörii ympyrää kunnes oksentaa. Se on kiva jouluperinne jonka lapsetkin varmasti muistaa!
Tää taitaa olla yksi oksettavimmista viesteistä mitä olen täällä lukenut! Siis mitä helvettiä, kuka edes ajattelee näin? Hyi, olet inhoittava ihminen!!
Vierailija kirjoitti:
Vain otettu lääke auttaa.
Koetko itse olevasi parempi, kun juot? Onko sulla jotain traumoja alkoholin suhteen, näyttää olevan aikamoinen pakkomielle sulle?
Ainoa pölhö olet sä! Varmasti ainakin itse juon pari pulloa viiniä jouluaattona ja thats it.
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä helvettiä :D Miten on niin vaikea käsittää että joku juo lasin viiniä jouluna, ja joku muu ei juo yhtään viiniä jouluna. Kumpikaan näistä ei ole alkoholisti tai paska ihminen. Aivan varmasti voisi jättää sen VAARALLISEN yhden viinilasillisen juomatta, mutta miksi ihmeessä pitäisi, jos tuntuu että tekee mieli juoda lasillinen viiniä? En kertakaikkiaan ymmärrä teitä. Pitäisikö siis jättää myös joulutorttu syömättä, vaikka tekisi mieli? Miksi se viini on niin kamalan pelottava ja paha asia? Haha.
Tätä se on, kun ei ole muuta elämää kuin AV-palsta:)
T. Ei muuta elämää kuin AV-palsta:D
Vierailija kirjoitti:
Niin ja sitäpaitsi kirkossakin tarjoillaan viiniä Jeesuksen verenä. Ja 1600-luvulla kaikki oli tillintallin aamusta iltaan, koska olut oli ainoa mitä juoda saattoi ja sitä juotiin tynnyrikaupalla. Miten olemme selvinneet niiltä ajoilta 2000-luvulle? Kysympä vaan.
Mun mielestä tää on aina niin ohutta, kun ihmiset vertaavat nykyaikaa keskiaikaan, kun varsin hyvin tiedetty miten se ei puhdiustetusta maineestaan huolimatta ole kauhean tervehenkinen aikakausi. Mun eksmies mikä halusi harrastaa seksiä lasten nähden vetosi siihen, että keskiajallakin nukuttiin perhepedissä ja lapset näki kaiken ja se oli ihan luonnollista. Olipa oikein perustelu. Syystäkin eks.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen aina ajatellut, että jouluna juopottelijat ovat alempaa luokkaa. Hienot ihmiset viettävät raittiin joulun. Minusta nimittäin kaikkein typerintä on juoda jouluna. Se ei vaan sovi mun mielestä yhtään. Jouluna kuuluu olla raitis ja viettää lasten kanssa (jos niitä on) iloinen yhteinen juhla. Mä olen tässä nyt niin tiukkis, että en hyäksy alkoholia jouluna ollenkaan. Uutena vuotena voi sitten juoda yhden lasillisen uuden vuoden kunniaksi.
Koska SINÄ olet päättänyt että joulu on raitis juhla niin kaikkien tulee toimia kuten SINÄ ajattelet? Oletko tosissasi? Mennään kuinka kauas historiaan tahansa niin kun on ollut juhlia on juotu alkoholia. Viiniä sekä olutta, aivan Jeesuksen ajoista lähtien. Mutta toki kun joku on päättänyt että yhteisesti alkoholistien lapsia auttaa se että meidän perheessä ei juoda tänä vuonna muutamaa lasia viiniä. Kerrotko vielä millä tavalla se auttaa alkoholistien perhehelvettiä että minä jätän viinit juomatta? Ihan konkreettisesti kerro nyt!!
Vierailija kirjoitti:
Mä olen aina ajatellut, että jouluna juopottelijat ovat alempaa luokkaa. Hienot ihmiset viettävät raittiin joulun. Minusta nimittäin kaikkein typerintä on juoda jouluna. Se ei vaan sovi mun mielestä yhtään. Jouluna kuuluu olla raitis ja viettää lasten kanssa (jos niitä on) iloinen yhteinen juhla. Mä olen tässä nyt niin tiukkis, että en hyäksy alkoholia jouluna ollenkaan. Uutena vuotena voi sitten juoda yhden lasillisen uuden vuoden kunniaksi.
"Yhdenkö lasillisen, kuinka iso sun lasi on? Niin varmaan, ei tasan jää siihen, kuitenkin vedät perskännit ja sammut hankeen!"
Tällaista tää keskustelu täällä on. Ihme jengiä.
Vierailija kirjoitti:
Lapsuudessani alkoholin kohtuukäyttö on aina ollut luonnollinen asia. Hiprakassa olen vanhempani nähnyt usein - änkyräkännissä en ikinä. Meille lapsille tarjottiin myös pieniä määriä ruokajuomaksi juhlapäivinä 15 täytettyämme. Parhaan kaverini perheessä alkoholia ei ikinä nautittu lasten nähden. Asenne oli yhtä tuomitseva kuin monella tässä ketjussa.
Nyt aikuisena oma suhteeni alkoholiin on terve, ystäväni juominen aina humalahakuista.
Sama meillä, opetetaan jo isommalle kuinka marisätkä kääräistään ja tupakkia on saanut maistaa. Ei tule sitten yllätyksenä..
Ne ei varmaan ikinä tule olemaan narkkeja kun saavat kotona rauhassa harjoitella.
Ja meillä on niin ihme suku,että kaikki pärjää ilman viinan tippaa joulupyhien yli..
Ei oo tarvinnut kenenkään miettiä että ottaako joku vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap vetää ensin jouluviinit huiviin ja tunkee sitten pullon pilluun ja pyörii ympyrää kunnes oksentaa. Se on kiva jouluperinne jonka lapsetkin varmasti muistaa!
Tää taitaa olla yksi oksettavimmista viesteistä mitä olen täällä lukenut! Siis mitä helvettiä, kuka edes ajattelee näin? Hyi, olet inhoittava ihminen!!
Samaa mietin. En osaa edes kuvitella millainen on se ihminen joka pystyy ajattelemaan jotain tuollaista.
Meillä on jouluruuan kanssa ollut iät ja ajat keskiolutta ja viiniä. Myös maitoa ja mehua. Ruokailu kestää ainakin reilun tunnin ja minä olen todellakin pienessä hiprakassa kun siinä naatiskelen ruoan lisäksi mahtavaa täyteläistä viiniä. Mutta se on aivan ihana olotila kun kaikki ollaan nauttimassa yhdessä jouluruokaa ja juomaa ja samalla seurustellaan.
Ja sitten joulusaunan päälle on alkoholitonta glögiä ja terästettyä myös.
Eikä ole ikinä rähisty tai edes irvistelty kellekään. Että mikä tässä on se ongelma? Vaikka kyllähän täällä saadaan ongelma vaikka pierun pärräytyksestä.
Hyi vittu kuinka oksettavia te ootte noiden " opetetaan lapset juomaan" - juttujenne kanssa.
Ja niitä jotka ei ota ja niitä taloja joissa ei oteta, vältellään koska ei saa olla päissään jouluna.
Eiköhän teillä ole suurimmalla osalla melkoinen probleema alkoholin kanssa..
Suomessa asia on ihme tabu.
Täällähän lasta pidetään kuin pumpulissa jokaisen asian suhteen mutta ryyppäämistä ja lipittelyä täytyy katsella ja se täytyy oppia. Hyi helvetti.
Ja kuinka moni perhe on kohtuukäyttämisen seurauksena taas lumihangessa..
Väiti kirjoitti:
Hyi vittu kuinka oksettavia te ootte noiden " opetetaan lapset juomaan" - juttujenne kanssa.
Ja niitä jotka ei ota ja niitä taloja joissa ei oteta, vältellään koska ei saa olla päissään jouluna.
Täällähän lasta pidetään kuin pumpulissa jokaisen asian suhteen mutta ryyppäämistä ja lipittelyä täytyy katsella ja se täytyy oppia. Hyi helvetti.Ja kuinka moni perhe on kohtuukäyttämisen seurauksena taas lumihangessa..
Newsflash: kukaan ei ole kohtuukäytön takia lumihangessa. Se että joku alkoholisti valehtelee muille että on kohtuukäyttäjä ei tee oikeista kohtuukäyttäjistä alkoholisteja. Kuinka simppeli sä olet? Alle humalatilan (0,5 promillea) oleva ihminen on kohtuukäyttäjä eikä se asia muutu teidän raivoraittiiden ihmisten jäätävällä valistusyrityksellä. Sun perheessä ei satavarmasti kenelläkään voi olla tervettä suhtautumista alkoholiin koska valitettavasti ovat saaneet sinut elämän riippakivekseen...
Vierailija kirjoitti:
Väiti kirjoitti:
Täällähän lasta pidetään kuin pumpulissa jokaisen asian suhteen mutta ryyppäämistä ja lipittelyä täytyy katsella ja se täytyy oppia. Hyi helvetti.Ja kuinka moni perhe on kohtuukäyttämisen seurauksena taas lumihangessa..
Newsflash: kukaan ei ole kohtuukäytön takia lumihangessa. Se että joku alkoholisti valehtelee muille että on kohtuukäyttäjä ei tee oikeista kohtuukäyttäjistä alkoholisteja. Kuinka simppeli sä olet? Alle humalatilan (0,5 promillea) oleva ihminen on kohtuukäyttäjä eikä se asia muutu teidän raivoraittiiden ihmisten jäätävällä valistusyrityksellä. Sun perheessä ei satavarmasti kenelläkään voi olla tervettä suhtautumista alkoholiin koska valitettavasti ovat saaneet sinut elämän riippakivekseen...
Eiku mä opetan ne kessutteleen ja vetää pilvee..
Väiti kirjoitti:
Sulla taitaa olla vähän hiekkaa pimpissä. Jos oot tosissas nää kaikki viestisi kirjoittanu niin huh huh :D
Nyt voit vastata tähän vaikka että "Mene sinä alkoholisti vaan juomaan lasillinen viiniä. Mikä tarve sinulla on puolustaa viininlitkintää? Taidat siellä imettää vauvaa umpihumalassa"
Vierailija kirjoitti:
Väiti kirjoitti:
Väiti on elävä esimerkki siitä että miksi se alkoholikasvatus perheissä olisi niin tärkeää. Hän kutsuu kohtuulliseksi käytöksi tuollaista että ollaan jo lumihangessa, kun ei ole koskaan mitään muuta mallia saanut. Alkoholi on hänelle perkeleestä, joka vie mennessään kun sille antaa pikkusormenkin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi et ymmärrä, että ihmisiä on erilaisia? Kaikki eivät ole niin paskoja kuin sinä tai vanhempasi.
En, en. Ymmärrän. Eivät olekaan. En koe.
Mutta ei sille siitä huolimatta voi mitään, että se jouluviini on alkoholiriippuvaisuutta osoittava fakta, koska sitä ilman ei voi olla. Maun vuoksi sitä ei juoda, vaikka alkoholista riippuvaiset tietysti näin sanovat.
Väiti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väiti kirjoitti:
Eiku mä opetan ne kessutteleen ja vetää pilvee..
Ei sun kyllä tartte opettaa, sun lapsiraukat tulee vetämään vähän kovempia aineita irroittautuakseen siitä todellisuudesta että äitinä on tuollainen raivoraitis psykoosimamma.
Totuuttaeikannatakieltää kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En, en. Ymmärrän. Eivät olekaan. En koe.
Mutta ei sille siitä huolimatta voi mitään, että se jouluviini on alkoholiriippuvaisuutta osoittava fakta, koska sitä ilman ei voi olla. Maun vuoksi sitä ei juoda, vaikka alkoholista riippuvaiset tietysti näin sanovat.
Tässäkin keskustelussa ollaan käyty läpi että kaikki mitä ilman ei halua olla ei ole addiktio. Tiesitkö että netissä raivoaminen ei ole pakollista? Taidat olla aika addiktoitunut netinkäyttäjä, mitä jos tekisit elämälläsi jotain järkevämpää? Tekisit jollekin jotain hyvää sen aikana että toteutat nettiaddiktiotasi täällä? Kokeilepa, ole päivä ilman tänne kirjoittelua niin katsotaan oletko riippuvainen.