Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huomaatko sinäkin ajattelevasi "ei se niitä varmaan haittaa" kun kuulet että somalimiehet ottavat monia vaimoja?

Vierailija
10.11.2016 |

Moni palstalainen ei ikinä hyväksyisi omalle kohdalleen että mies ottaisi toisen tai kolmannen vaimon. Samat suhtautuu tosi hyväksyvästi kun kuulee että suurin osa somalinaisista Suomessa on näitä toisia, kolmansia tai neljänsiä vaimoja. Naiset elävät lasten kanssa virallisesti yksinhuoltajana. Mies kiertää naisten luona ja levittää ehkä seksitauteja. Naisen eroaminen on suvun häpeä. Ajatteletko sinäkin "ei se niitä varmaan yhtään haittaa".

Kommentit (66)

Vierailija
21/66 |
10.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En halua puuttua kenenkään yksityisasioihin enkä pidä siitä jos minun asioihini puututaan. Somalinaiset voivat itse ottaa tämän asian puheeksi jos haluavat.

Jos naapurin suomalaistyttö on alistettuna suhteessa jossa hän joutuu miehen hyväksikäyttämäksi olet sitä mieltä että voi ottaa sen puheeksi jos niin haluaa. Vai sopiiko tämä vain erinäköisiin.

Vierailija
22/66 |
10.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ajattele. Somalinaisten asemaa pitäisi parantaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/66 |
10.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

tötte kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni palstalainen ei ikinä hyväksyisi omalle kohdalleen että mies ottaisi toisen tai kolmannen vaimon. Samat suhtautuu tosi hyväksyvästi kun kuulee että suurin osa somalinaisista Suomessa on näitä toisia, kolmansia tai neljänsiä vaimoja. Naiset elävät lasten kanssa virallisesti yksinhuoltajana. Mies kiertää naisten luona ja levittää ehkä seksitauteja. Naisen eroaminen on suvun häpeä. Ajatteletko sinäkin "ei se niitä varmaan yhtään haittaa".

Muistan kuulleeni arabimaan moniavioisuudesta että vaimot käyvät yhdessä kaupassa ja toimivat yhteistyössä.Olisi varmaan näky...

Käytännössä monet vaimot asuvat omissa taloissaan niin kuin somalit Suomessakin. Arabeilla vaimot voivat asua samankin katon alla, mutta talot ovat tilavia ja niissä on naisille omat tilat. Vaimojen yhteistyö ei aina ole itsestään selvää. Kukaan nainen ei käy kaupassa yksinään, vaan pitää olla miespuolinen sukulainen mukana.

Sukulainen on Emiraateissa töissä sairaalassa ja kertoi että vanhan sairaan mummon mukana vastaanotolle saattaa tulla 5-vuotias pojanpoika. Tämä lapsi kuuntelee lääkärin selitykset ja jos lääkäri ehdottaa tutkimuksia tai jotain operaatiota, niin pelkästään tämä alaikäinen Allahin uskoon kasvatettu poika päättää mitä tehdään tai jätetään tekemättä.

Vierailija
24/66 |
10.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juttelin tästä asiasta kerran somalinaisen kanssa. Häntä se ei todella haitannut, asia hänen mielestään vain on niin ja sillä sipuli, ei mitään ihmeellistä. Miehen kuitenkin tulee kuulema kohdella kaikkia vaimojaan samalla tavalla, ja se voi tulla kalliiksi ja olla vaikeaa, kun täytyy ostaa kaikille esim. Samanlainen lahja, ja viettää kaikkien kanssa yhtä paljon aikaa.

OK nyt voimme unohtaa aiheen. Ne naiset ei kärsi siitä. Ne on erilaisia naisia. Feministien on turha tästä huolehtia. Naisilla on kaikki hyvin ja nauttivat oikeastaan siitä että pakotetaan naimisiin vanhan miehen kanssa jolla kokoajan muita naisia.

Jaa, no ihan kerroin yhden somalinaisen oman näkemyksen asiaan. Minä en siitä enempää tiedä, ja jollain toisella somalilla varmaan erilanen näkemys. mutta oli kyllä ihan mielenkiintoinen keskustelu hänen kanssaan aiheesta. Sitä ennen en edes oikeastaan tiennyt että ovat moniavioisia suomessakin. Hänkin oli täällä jo vuosia asunut ja kouluttautunut.

Minusta sinä suhtauduit tähän hyvin rasistisesti. Ovatko nämä naiset jotenkin niin erilaisia että kun suomalainen nainen joka yökkäilee kun mies lähes 10v vanhempi ja suhde laitetaan poikki yhden syrjähypyn takia. Somalinaiset ovat "ihan tyytyväisiä" kun oma mies 20 - 30 vuotta vanhempi, ei saa vaikuttaa edes miehen valintaan ja tällä samaan aikaan panee useita muita vaimoja. Eroaminen olisi sama kuin suvusta erottaminen.

Vierailija
25/66 |
10.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En halua puuttua kenenkään yksityisasioihin enkä pidä siitä jos minun asioihini puututaan. Somalinaiset voivat itse ottaa tämän asian puheeksi jos haluavat.

Jos naapurin suomalaistyttö on alistettuna suhteessa jossa hän joutuu miehen hyväksikäyttämäksi olet sitä mieltä että voi ottaa sen puheeksi jos niin haluaa. Vai sopiiko tämä vain erinäköisiin.

Jos suomityttö on itse mennyt muslimin kanssa suhteeseen ja jopa kääntynyt muslimiksi, niin toimii ihan suomityttöön sama juttu.

t. eri

Vierailija
26/66 |
10.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ajattele.

Oletko tehnyt jotain että tähän puututtaisi?

En ole tehnyt käytännön tasolla yhtään mitään. Paitsi vastustanut keskusteluissa moniavioista avioliittolakia, eli käytännössä en ole tehnyt mitään.

Tämä on se ongelma. Hyväksymme asiaan "kulttuuriin kuuluvana" vaikka meidän pitäisi vaatia että naisia sortava käytäntö loppuu kun asutaan Suomessa.

Olen samaa mieltä, että käytännön tulisi loppua. Tuntuukin hieman epäreilulta, että käytät minua esimerkkinä siitä, että hyväksyisin asian "kulttuuriin kuuluvana", kun juuri olen kertonut, etten nimenomaan hyväksy. Olin vain rehellinen: en ole käytännön tasolla tehnyt asialle tehnyt mitään muuta kuin osallistunut keskusteluun. En ole monelle maassamme tapahtuvalle vääryydelle tehnyt sen enempää. Käyn töissä, opiskelen, teen vapaaehtoistyötä, ei vain ole resursseja puuttua käytännön tasolla jokaiseen epäkohtaan.

Mitä sinä ap olet tehnyt? Hienoa, jos jotain olet tehnyt.

Vierailija
27/66 |
10.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh, tiedän että järjestely on monelle naiselle ok. Mutta silti vastustan tätä, sillä on suuri epäkohta että moniavioisuus sallitaan islamissa vain miehille.

Ymmärrän että tälle on toki perustelu. Islamin synnyn aikaan miehiä kuoli sodissa paljon ja yksinkertaisesti aviomiehiä ei riittänyt kaikille naisille. Mies on islamin mukaan taloudellisessa vastuussa perheestä kun taas nainen huolehtii kodista. Ja islamin mukaan miehen tulisi kohdella kaikkia vaimojaan tasavertaisesti ja huolehtia heidän kaikkien elättämisestä.

Mutta miten kaikki tämä sopii nyky Suomeen? Ei sitten mitenkään. Ei sovi moneen islamilaiseen maahankaan nykypäivänä. Nuo tyypit paskat välittää islamista tai siitä miksi tällainen järjestely on ylipäätään keksitty. He ajattelevat vain omaa etuaan. Suomessahan tuo käytännössä tarkoittaa sitä että miehellä on yksi lain mukaan virallinen vaimo, muut ovat rakastajattaria..Yksinhuoltajia jotka nostavat hyvin usein sosiaalitukia. Eli ei mene ihan by the book...

Vierailija
28/66 |
10.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ajattele.

En ole tehnyt käytännön tasolla yhtään mitään. Paitsi vastustanut keskusteluissa moniavioista avioliittolakia, eli käytännössä en ole tehnyt mitään.

Tämä on se ongelma. Hyväksymme asiaan "kulttuuriin kuuluvana" vaikka meidän pitäisi vaatia että naisia sortava käytäntö loppuu kun asutaan Suomessa.

Olen samaa mieltä, että käytännön tulisi loppua. Tuntuukin hieman epäreilulta, että käytät minua esimerkkinä siitä, että hyväksyisin asian "kulttuuriin kuuluvana", kun juuri olen kertonut, etten nimenomaan hyväksy. Olin vain rehellinen: en ole käytännön tasolla tehnyt asialle tehnyt mitään muuta kuin osallistunut keskusteluun. En ole monelle maassamme tapahtuvalle vääryydelle tehnyt sen enempää. Käyn töissä, opiskelen, teen vapaaehtoistyötä, ei vain ole resursseja puuttua käytännön tasolla jokaiseen epäkohtaan.

Mitä sinä ap olet tehnyt? Hienoa, jos jotain olet tehnyt.

Avasin käytäntöä paheksuvan keskusteluketjun AV palstalla. AP

Vierailija
29/66 |
10.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo onhan kiva se tehtailla lapsia monen eri naisen kanssa kun viime kädessä veronmaksajat kustantavat niiden somaliyksinhuoltajien kakarat. Somaliassa ja arabimaissa miehen pitää olla varakas että pystyy elättämään monta vaimoa ja suuren lapsikatraan.

Vierailija
30/66 |
10.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kohta tämä ihana rikkaus on täällä meilläkin.

Vierailija
31/66 |
10.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veronmaksajana tämä vähän ihmetyttää...

Vierailija
32/66 |
10.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noh, tiedän että järjestely on monelle naiselle ok. Mutta silti vastustan tätä, sillä on suuri epäkohta että moniavioisuus sallitaan islamissa vain miehille.

Ymmärrän että tälle on toki perustelu. Islamin synnyn aikaan miehiä kuoli sodissa paljon ja yksinkertaisesti aviomiehiä ei riittänyt kaikille naisille. Mies on islamin mukaan taloudellisessa vastuussa perheestä kun taas nainen huolehtii kodista. Ja islamin mukaan miehen tulisi kohdella kaikkia vaimojaan tasavertaisesti ja huolehtia heidän kaikkien elättämisestä.

Mutta miten kaikki tämä sopii nyky Suomeen? Ei sitten mitenkään. Ei sovi moneen islamilaiseen maahankaan nykypäivänä. Nuo tyypit paskat välittää islamista tai siitä miksi tällainen järjestely on ylipäätään keksitty. He ajattelevat vain omaa etuaan. Suomessahan tuo käytännössä tarkoittaa sitä että miehellä on yksi lain mukaan virallinen vaimo, muut ovat rakastajattaria..Yksinhuoltajia jotka nostavat hyvin usein sosiaalitukia. Eli ei mene ihan by the book...

Miksi käytäntö jatkuu? Koska miehet päättävät ja miesten mielestä järjestelmä on hieno. Mutta myös koska sossuntädit eivät ilmeisesti rasismin pelossa uskalla asiaan puuttua. Feministit eivät halua nostaa asiaa esille koska heille vain valkoisen naisen asema on tärkeä.

Vierailija
33/66 |
10.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja kohta tämä ihana rikkaus on täällä meilläkin.

Ollut jo 25 vuotta

Vierailija
34/66 |
10.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tötte kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistan kuulleeni arabimaan moniavioisuudesta että vaimot käyvät yhdessä kaupassa ja toimivat yhteistyössä.Olisi varmaan näky...

Käytännössä monet vaimot asuvat omissa taloissaan niin kuin somalit Suomessakin. Arabeilla vaimot voivat asua samankin katon alla, mutta talot ovat tilavia ja niissä on naisille omat tilat. Vaimojen yhteistyö ei aina ole itsestään selvää. Kukaan nainen ei käy kaupassa yksinään, vaan pitää olla miespuolinen sukulainen mukana.

Sukulainen on Emiraateissa töissä sairaalassa ja kertoi että vanhan sairaan mummon mukana vastaanotolle saattaa tulla 5-vuotias pojanpoika. Tämä lapsi kuuntelee lääkärin selitykset ja jos lääkäri ehdottaa tutkimuksia tai jotain operaatiota, niin pelkästään tämä alaikäinen Allahin uskoon kasvatettu poika päättää mitä tehdään tai jätetään tekemättä.

Niin ja arabi on myös aika laaja käsite. Se miten Emiraateissa toimitaan ei päde puolestaan moneen muuhun arabimaahan. Kaikki tuntemani arabinaiset käyvät ihan itse kaupassa ja lääkärissä., ihan arabimaissakin.

Vierailija
35/66 |
10.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyypillinen somalityttö naitetaan alle 20-vuotiaana yli nelikymppisen miehen kanssa ja tytöllä ei ole oikeutta sanoa mitään. Tyttö huomaa olevansa kolmas vaimo.

Me toteamme "ei se varmaan sitä haittaa". Tämä on todellista rasismia, mustaa tyttöä se ei haittaa mikä olisi meidän omalle tytölle pahin elämän painajainen.

Vierailija
36/66 |
10.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi käytäntö jatkuu? Koska miehet päättävät ja miesten mielestä järjestelmä on hieno. Mutta myös koska sossuntädit eivät ilmeisesti rasismin pelossa uskalla asiaan puuttua. Feministit eivät halua nostaa asiaa esille koska heille vain valkoisen naisen asema on tärkeä.

Aika räikeää yleistämistä feministeistä ;).

Kyllä minä feministinä puolustan yhtä lailla kaikkia väristä riippumatta. Ja olen samaa mieltä, olisi hienoa että käytäntö saataisiin loppumaan. Mutta miten? Eihän sossutädit voi tuollaiseen puuttua. Nämä vaimot ovat Suomen lain edessä ihan sinkkuäitejä.

Kertoisitko siis miten sinä olet asiaan puuttunut ja miten me muut voisimme asian korjaamiseksi tehdä? Mielestäni valistustyö on tärkeää ja sekin olisi parasta silloin kun tapahtuu yhteisön siällä. Jos minä, ateisti suomalaisnainen, menen puhumaan somaliyhteisölle että teidän pitää luopua tästä epätoimivasta ja epätasa-arvoisesta tavasta, niin miten luulet että käy?

Vierailija
37/66 |
10.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ajattele.

Mihin tällaisesta käytännöstä voi valittaa tässä maassa? Kaikki tällaiset toisista, paremmista kulttuureista tulevat järkyttävätkin asiat ovat viranomaisten ja poliitikkojen suojelussa. Mihinkään ei voida puuttua rasismin pelossa ja koska "kuuluu kulttuuriin" ja "meillä suomalaisilla on paljon opittavaa heiltä".

Vierailija
38/66 |
10.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veronmaksajana tämä vähän ihmetyttää...

Mietin tätä samaa asiaa mutta jostain syystä viestiäni ei julkaistu? Somaliassa ja arabimaissa vain varakkaat miehet voivat elättää monta vaimoa ja suuren lapsikatraan. Mielestäni ei ole oikein tehdä useita lapsia eri naisten kanssa ja jättää heidät taloudellisesti yhteiskunnan varaan.

Vierailija
39/66 |
10.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juttelin tästä asiasta kerran somalinaisen kanssa. Häntä se ei todella haitannut, asia hänen mielestään vain on niin ja sillä sipuli, ei mitään ihmeellistä. Miehen kuitenkin tulee kuulema kohdella kaikkia vaimojaan samalla tavalla, ja se voi tulla kalliiksi ja olla vaikeaa, kun täytyy ostaa kaikille esim. Samanlainen lahja, ja viettää kaikkien kanssa yhtä paljon aikaa.

Ei tule kalliiksi kun ei tarvitse omista työnteolla ansaituista rahoista maksella niitä lahjoja. Veronmaksajat ne lahjat kustantavat koko porukalle.

Vierailija
40/66 |
10.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika räikeää yleistämistä feministeistä ;).

Kyllä minä feministinä puolustan yhtä lailla kaikkia väristä riippumatta. Ja olen samaa mieltä, olisi hienoa että käytäntö saataisiin loppumaan. Mutta miten? Eihän sossutädit voi tuollaiseen puuttua. Nämä vaimot ovat Suomen lain edessä ihan sinkkuäitejä.

Kertoisitko siis miten sinä olet asiaan puuttunut ja miten me muut voisimme asian korjaamiseksi tehdä? Mielestäni valistustyö on tärkeää ja sekin olisi parasta silloin kun tapahtuu yhteisön siällä. Jos minä, ateisti suomalaisnainen, menen puhumaan somaliyhteisölle että teidän pitää luopua tästä epätoimivasta ja epätasa-arvoisesta tavasta, niin miten luulet että käy?

Pystytkö näyttämään yhtään virallista feministijärjestöjen ulostuloa vaikka viimeisen 12 kk ajalta jossa vaatii muslimiyhteisöä lopettamaan tämän naisia sortavan käytännön. Minä en pysty.

Mutta pystyn näyttämään kymmeniä ja kymmeniä ulostuloja jossa vaatii erilaisia valkoisen naisen asemaan vaikuttavia asioita muutettavaksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kolme