Kyllä on paha mieli, kun joutuu antamaan lapselle tuttelia.
Tuntuu, ettei uskalla kotoaan poistua kuin lyhyiksi ajoiksi, ettei vaan joudu ruokkimaan lastaan muiden nähden, pullolla. Tänään taas perhekerhossa oikein sateli kysymyksiä korvikkeen käytöstä. Olen kai jotenkin hormoonien sekoittama, kun niin pahoitin taas mieleni. Ei riitä, että itse on pettynyt tästä vauvan ruokintatavasta, vaan se tuntuu olevan kaikkien riepoteltavissa oleva aihe.
Plääh, ihan tuntuu, että ilo koko vauvasta häviää, kun on niin kurjaa koko ajan.
Kommentit (20)
Pääasia, että vauva saa ruokaa ja korvike sopii. Monesti ihmiset kateuksissaankin sanovat tyhmästi pulloruokinnasta.
Yritä olla iloinen siitä että voit ruokkia vauvaasi hyvällä ruoalla. Vauva selviää hengissä. Läheisyyttä voit antaa vauvalle muutenkin kuin vain rintaa syöttämällä.
Tietysti rintamaidolla on hyvät puolensa ja jos imetys onnistuu, niin se kannattaa, mutta ei imetys määrää lapsen loppuelämää, vaikka siltä välillä tuntuu kun näitä palstoja lukee. Hyvin suuri merkitys lapsen tulevalle hyvinvoinnille on sillä, minkalaiset ruokailu- ja liikuntatottumukset lapsen saa omaksumaan.
Mitä sä semmosesta murehdit? Aina ei voi valita imettääkö vai ei. Naapuri lopetti muistaakseni aika pian, kun maitoa ei tullut ja lapsi vaan huusi. Meillä tuli maitoa ylikin. Jokaisella on omat murheet ja omat omantunnon soimaamiset. Älä mieti mitä toiset ajattelee, kun et sitä kuitenkaan tiedä. Joku voi ihmetellä ja toinen kadehtia. Tee niinkuin itsestä tuntuu ja parhaaksi koet. Pullomaidolla kasvaa ihan hyvin ja jos se sopii, niin miksi ei? Nykyaikana onneksi on laadukkaita korvikkeita.
Pidä lippu korkealla, äläkä anna tollasten pilata päivääsi. Lapsesta kannattaa nauttia kun sellaisen on saanut. Eiks ni?
Jos imetys on vaihtoehto, sitten imetä äläkä vatvo asiaa.
Eli toisin sanoen itse tiedät, mitä sinun on pakko tehdä. Tee se iloisena ja ylpeänä siitä, että hoidat lastasi parhaalla mahdollisella tavalla. Missään asiassa (etenkään lasten kasvatukseen liittyvässä!) ei kukaan ulkopuolinen voi tietää koko totuutta.
Onnea vauvasta, pidähän lippu korkealla!
Tuntuu, että pää räjähtää, kun saa aina selitellä, miksi en imetä. Aina on epäuskoisen näköisiä ilmeitä ja jää sellainen olo, että olen maan mutaa, kun kehtaan vielä väittää, ettei imetys onnistu.
ap
Sinulla on varmasti ihan hyvä syy (ja tarviiko edes olla mitään syytä) antaa lapsellesi ruokaa pullosta. Oli minullakin ekan lapsen kanssa pahamieli, kun ei imetyksestä tullut mitään. Mutta sitten ajattelin, että pääasia on, että lapsi saa riittävästi ravintoa ja sitä läheisyyttä sylissä pitämällä. Henkilökohtaisesti en pidä yhtään siitä, että toiset äidit arvostelevat ja neuvoskelevat äitiä, joka ruokkii lastaan pullolla. Pääasiahan on, että lapsi kasvaa ja kehittyy. Iloitse sinä vain vauvastasi ja äitiydestäsi! Älä välitä toisten " arvostelusta" .
Mullakaan ei maito ihan riittänyt. Aluksi suretti korvikeen antaminen, vaan eräänä päivänä vauva päätti, ettei enää juo korviketta eikä pullo kelvannut muutenkaan. Siinä olikin sitten vitsit vähissä. Ole iloinen, että vauvasi JUO korviketta!
Oletko selvittänyt, mistä johtuu, ettei maitoa tule. Onko imuote tarkistettu, mahdolliset sairaudet?
Jos ei millään onnistu, niin armahda jo itsesi. Ei ne siellä kerhoissa enää samaa asiaa viitsi vatvoa. Ei tuo korvikkeen syönti nyt niin kummalista ole, että se ketään oikeesti kiinnostaisi. Unohda tyhmät kysymykset ja nauti elämästäsi.
Maitoa ei vain tullut, kuulun niihin 10 prosenttiin, joilla sitä ei tule, vaikka mitä tekisi.
Olen kulkenut lapsen ja pullon kanssa monissa harrastuksissa, ja jos ei olisi itsetunto kohdallaan, olisin varman lopettanut.
Muistan vieläkin ne syyttävät katseet vauvahieronnassa, kun juotin pientä pullosta. Rivi äitejä imetti siinä vieressä paheksuvine katseineen.
Se on sitä kuuluisaa suomalaista suvaitsemattomuutta ja typeryyttä. Fiksut äidit kyllä pitävät sinua ihan yhtä hyvänä äitinä kuin imettäjiäkin.
itse imetin ekaa puolivuotta ja maitoa tuli vaikka kolmosille jakaa.
toiselle vauvalle ei sitten maitoa herunut ja sitä ihmetteli terkka isoon ääneen.
pääasia on että lapsi saa ruokaa!
itse yritin imettää tuota toista vauvaa kun kerran terkka käski, mutta vauva vaan huusi 2kk.
kunnes luovutin ja aloin antaa lisänä korviketta.
jälkeenpäin olen harmitellut että uskoin terkkaa ja annoin vauvan kärsiä nälkää niinkin kauan!!!
Yhtä hyvää tavaraa se korvikekin on!!!!
maitoa ei vaan tullut, minkas siina teet. Parempi kai se on antaa pullosta tuttelia, kuin nalassa lasta huudattaa. Kylla varmasti lapsi saa enemman traumoja siita ettei saa ruokaa kuin siita etta " joutuu" tuttelia juomaan.
Olen juossut imetystukiryhmässä, lääkärissä ja neuvolassa sen sata kertaa ja mitään selitystä ei löydy. Maitoa ei vaan nouse, ei pisaran pisaraa.
Sitä vaan jotenkin lapsellisesti ajatteli, että kyllä se imetys onnistuu, kun vaan on riittävän sinnikäs ja haluaa sitä kovasti. En hölmönä koskaan raskausaikana edes ajatellut, ettei se onnistuisi. Siksi kai tämä on niin vaikea pala purtavaksi.
ap
Jotenkin se neuvolan imetysvalmennus oli harhaanjohtavaa. Meillekin kerrottiin, että pahin ongelma imetyksessä on runsas maidontulo. Hirveesti annettiin ohjeita sen varalle. Siitä ei puhuttu mitään, että joskus maitoa ei vain yksinkertaisesti tule. Vaikka mitä temppuja tehtiin, mutta maitoa ei vain tullut. Mutta niin vaan on kasvanut terve ja touhukas 8-vuotias, vaikka Tuttelia ensi alkuun söikin.
Vierailija:
Olen juossut imetystukiryhmässä, lääkärissä ja neuvolassa sen sata kertaa ja mitään selitystä ei löydy. Maitoa ei vaan nouse, ei pisaran pisaraa.Sitä vaan jotenkin lapsellisesti ajatteli, että kyllä se imetys onnistuu, kun vaan on riittävän sinnikäs ja haluaa sitä kovasti. En hölmönä koskaan raskausaikana edes ajatellut, ettei se onnistuisi. Siksi kai tämä on niin vaikea pala purtavaksi.
ap
Pikkuvauvojen äitien elämään ei mahdu muut asiat kuin se oman vauvan superihanuus, oma superäitiys ja muiden pikkuvauvojen toiminnan arvostelu.
Mä taas valvoin viime yönä vauvan kanssa, kun rinnoista loppui maito kesken vauvan ruokailun ja vauva suuttui ja piristyi. Ei ole mukavaa ei. Mua ärsyttävät neuvolan kommentit, että pitäisi antaa päivällä rintaa useammin, niin vauva nukkuisi paremmin öisin. Ihan kuin maitoa tulisi kaikilta mielin määrin. Joudun antamaan päivällä jatkuvasti rintaa, mutta maitoa ei silti tule enempää. Kadehdin sekä korvikkeella lapsiaan ruokkivia, että niitä, joilta tulee paljon maitoa. Kunhan lapsi saa vatsansa täyteen, eikä joudu koko ajan kiukuttelemaan pikkunälässä.
Koeta nyt ap. nauttia vauvastasi ja unohtaa mitä joku, joka ei tunne teidän tilannettanne, mahdollisesti teistä ajattelee. Vauvasi on pieni vain vähän aikaa, älä tuhlaa sitä aikaa murehtimalla asioita, joille et voi mitään. En todellakaan usko, että lapsesi tulee syyttelemään sinua siitä, että et voinut imettää.
kun se ei ole muiden asia. Tiedän, miltä sinusta tuntuu. Olen ruokkinut kolme vauvaani pääösin Tuttelilla. Esikoisen kanssa koin samaa kuin sinä, mutta sitten päätin, että ei minun itsetuntoni voi olla niin huono, että minun tarvitsee kokea huonommuutta Tuttelipullon takia! Kahden nuoremman kanssa pärjäsin oikein hyvin ja syötin heitä mielelläni pullosta enkä tippaakaan välittänyt siitä, mitä mieltä muut mahtoivat olla asiasta. Jos et voi imettää niin et voi, se on sitten fakta, ja vauvasi kuitenkin tarvitsee ruokaa - joka hänelle on Tutteli. Ei se sen vaikeampaa ole.
kun rintamaito ei kertakaikkiaan riittänyt.
Nyt lapseni ovat reippaita 7 ja 10-vuotiaita.
Eikä ainakaan vielä ole mitään allergioita(Koputetaan puuta).
Hyvällä omatunnolla annoin Tuttelia.
Ei tarvitse niiden pullojen kanssa pelleillä.