13-vuotias tyttäreni jäi kiinni varastamisesta
Löysin häneltä vaatteita, meikkejä, koruja ja karkkeja mitä tiedän ettei ole voinut ostaa omilla rahoilla. Siis paljon ja kallista tavaraa. Huomasin ensin hänellä meikkiä ja kynsilakkaa, joita ei ollut ennen, sitten uuden paidan. Lopulta tutkin hänen huoneen ja en ymmärrä mistä nämä tavarat tulee.
Hän itse väittää saaneensa/ lainanneensa kavereiltaan. Ja osan ostanut viikkorahoillaan.
Löysin myös kartongin tupakkaa, jonka oli saanut myös joltain kaverilta muttei kuulemma meinannut polttaa.
Olen ihan ihmeissäni että mitä nyt. Tyttö aloitti yläasteen syksyllä. On saanut paljon uusia kavereita, joiden kanssa liikkuu. Samanikäisiä tyttöjä.
Mitä minun pitäisi tehdä?
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Sillä on sugardaddy.
Älä ole noin vastenmielinen.
Opetat finanssipeluun perusteet ja miten avataan tili panamaan, niin pääsee isommille kentille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sillä on sugardaddy.
Luuletko muka ettei voi olla mahdollista?
Arestiin kahdeksi viikoksi, koulusta heti suoraan kotiin eikä mitään kännyköitä. Asiallinen ja tiukka puhuttelu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sillä on sugardaddy.
Luuletko muka ettei voi olla mahdollista?
Mahdollinen ei ole samaa kuin todennäköinen, joten niljakas vihjailusi on vastenmielistä.
Laitat sen pyytämään anteeksi kauppiailta ja korvaamaan rötöksensä.
Vierailija kirjoitti:
Arestiin kahdeksi viikoksi, koulusta heti suoraan kotiin eikä mitään kännyköitä. Asiallinen ja tiukka puhuttelu.
Tyttö ei siis myönnä mitään. Epäilen itse että on varastanut. Osassa vaatteissa oli laput jäljellä, ei tosin mitään hintalappuja. Meikit avaamattomia suurelta osin.
Pitäisikö minun ensin varmistaa, etteivät ole kavereiden? Sanoin tytölle että käskee kavereiden hakea tavaransa pois, jotta tiedetään mikä on tytön omaa. Mutisi jotain joo tai ei ne niitä haluu...
Ihme kuvio!
Seksiä vastaan saanut rahaa/vaatteita?
Kauhean tavallista tuossa iässä. Usein ihan jännityksen vuoksi. Itsekin varastelin 13-15-vuotiaana ties mitä, samoin pari kaveriani, vaikkei mitään puutetta rahasta tms ollut. Ihan kunnollisia ihmisiä meistä kaikista on lopulta tullut silti, vaikka teini-iässä moiseen typeryyteen sorruttiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyttö ei siis myönnä mitään. Epäilen itse että on varastanut. Osassa vaatteissa oli laput jäljellä, ei tosin mitään hintalappuja. Meikit avaamattomia suurelta osin.
Pitäisikö minun ensin varmistaa, etteivät ole kavereiden? Sanoin tytölle että käskee kavereiden hakea tavaransa pois, jotta tiedetään mikä on tytön omaa. Mutisi jotain joo tai ei ne niitä haluu...
Ihme kuvio!
Tuosta vastauksesta kyllä huomaa että jotain hämärää on takana. Muutamat kaverit varasteli yläasteella ja samat tekosyyt oli käytössä - ne on kavereiden, sain lahjaksi kaverilta, kaveri ei enää tarvinnut, löysin (kys. tavaran tai esim rahaa), ostin viikkorahoilla kun oli tarjouksessa. Selvitä tyttäreltä 'kuka kaveri' tavarat omistaa, kysy tältä kaverilta tai jopa vanhemmilta jos ei kuvio ala selkiytyä pelkästään teinejä jututtamalla. Ikävä juttu, yleensä varastelulla haetaan huomiota tai jonkinlaista jännitystä elämään.
Esim. eräs noista minun varastelevista kavereistani tuli rikkaasta perheestä ja vanhemmat ostivat kyllä hänelle kaiken haluamansa, mutta ilmeisesti piti päästä eroon kiltin/oudon tytön roolista ja saada jännitystä. No, eipä ole vielä 21-vuotiaana käynyt mitään kouluja tai tehnyt päivääkään töitä - narkkaa ja vanhemmat maksaa kämpän (hyvältä paikalta) edelleen.
Valitettavasti se sugardaddy on jopa todennäköinen vaihtoehto, jos on kalliita (=yleensä pienestä liikkeestä haettavia) vaatteita jne... Karkkeja, meikkejä tms voi hyvinkin varastaa...
Toivottavasti varasti porvarilta. Silloin se on hyväksyttävää, melkeimpä suotavaa.
Enkä siis väitä etteikö myös varastelevasta teinistä voisi kasvaa normaalia aikuista - osa porukasta taas on päättäneet kaksoistutkinnon hyvin arvosanoin ja tekevät töitä vapaa-aikansa jne. Tuo varasteleva porukka jakaantui ikäänkuin kahtia - toisista ei ole tullut mitään, toisista taas varmasti tulee vielä paljonkin.
11
Vierailija kirjoitti:
Seksiä vastaan saanut rahaa/vaatteita?
Toinen niljakas idiootti paikalla yrittämässä kasata lisää surua ap:n harteille. Häpeällinen otus olet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme kuvio!
Vilkaise vaatteista ne kohdat, joissa tavallisimmin on häläri. Niska, hiha, helma. Häläri ei tietääkseni lähde irti vaurioittamatta vaatetta.
Aika hyvä varastelemaan esim. kartonki tupakkaa, eihän sitä saa ulos kuin tiskin takaa.
Puhu lapsesi kanssa, ettei varastaminen ole väärin, miksi ei ole ja mitä siitä voi seurata. Tee selväksi, ettet hyväksy tämmöistä ja että olet pettynyt hänen toimintaansa. Sano, ettei tämmöisiä epämääräisiä tavaroita saa teiltä enää jatkossa löytyä ja ota nuo nykyiset takavarikkoon, jossei tyttö suostu tarkkaan kertomaan, mistä on ne saanut.
Vierailija kirjoitti:
Puhu lapsesi kanssa, ettei varastaminen ole väärin, miksi ei ole ja mitä siitä voi seurata. Tee selväksi, ettet hyväksy tämmöistä ja että olet pettynyt hänen toimintaansa. Sano, ettei tämmöisiä epämääräisiä tavaroita saa teiltä enää jatkossa löytyä ja ota nuo nykyiset takavarikkoon, jossei tyttö suostu tarkkaan kertomaan, mistä on ne saanut.
Korjaus: ettei varastaminen ole oikein. Tulipas hilpeä typo, sori siitä.
Nykyään et ole mitään etkä pääse minnekään töihin jos ei ole huumausrikoksista tuomioita tai varkauksista.
Sillä on sugardaddy.