Lääkärimme mielestä on sairasta imettää yli 1-vuotiasta
Lastenlääkärimme sanoi, että yli 1-vuotiaiden imetyksestä on enemmän haittaa kuin hyötyä. Hän myös korosti, että näin isojen lasten imettäminen on hänen mielestään ihan sairasta.
Mitä mieltä?
Kommentit (50)
Ihan tavallistakin maitoa menee meillä ruoka-aikoina. Tsiisus.
päinvastoin, äm on uusimman tiedon mukaan todettu olevan 1v imetyksen jälkeen tuhtia tavaraa.
Mutta on kuitenkin paljon tutkimusviitteitä, että äidinmaidon sokeri yksinään ei kovin helposti tekisi hampaille hallaa. Itse kuitenkin annan imeväiselleni (ei enää taapero vaan leikki-ikäinen) xylitolia iltaimetyksen jälkeen. Eli suuhun jää ihan vikaksi jotain joka katkaisee sen vähäisenkin happohyökkäyksen jota äidinmaidon sokeri voi aiheuttaa. Ensin tietenkin pestään hampaat kunnolla.
Tytöllä on muuten todella hyvät hampaat. näyttäisi säästyneen kariesbakteerilta jopa kokonaan.
Jos hampaita ei pese niin se laktoosisokerikin reagoi...
Ja kyllä minäkin kannatan xylitolia tai ehkä jopa pientä vesitilkkaa sun huuhteluksi.
Meillä syödään iltatisun jälkeen xylibon nimisiä täysxylitolpastilleja. Ovatkin ainoa karkki jota lapsi saa.
Ikävä kyllä kuulsotaa hieman meidän lasten lääkäriltä.
Viimeksi en mennyt koko tyypille (vauva meni miehen kanssa yksi siis, tai toisin päin se on kai tapana sanoa) neuvolalääkäriin.
Pyh koko tyypille jos ei pidä asiattomia, perustelemattomia ja kummallisia mielipiteitä ominaan.
Eihän ollut Helsingissä kaupunginosassa jonka terveyskeskuksen nimi alkaa V:llä?
Minä kyllä vähän ihmettelen miksi yli yksi-vuotiasta imetetään. Kun kuitenkin se varsinainen ravinto tulee jo muusta ruuasta. Läheisyyttä taas voi antaa muutenkin kuin imettämällä.
" jos imetys jatkuu yli yksivuotiaana...äidinmaidon sokeripitoisuus kasvaa ja lisää reikiintymisriskiä.." Opettele lukemaan muutkin kun otsikot. :))
Vierailija:
" jos imetys jatkuu yli yksivuotiaana...äidinmaidon sokeripitoisuus kasvaa ja lisää reikiintymisriskiä.." Opettele lukemaan muutkin kun otsikot. :))
Rasvapitoisuus kasvaa imetyskertojen vähetessä. Maito tulee siis tujummaksi. Että ei nuo lehdessäkään kauheasn asialista työtä näy tehneen.
Ne oli illan parhaita hetkiä kun lueskelin samalla kirjaa. Ja jotenkin siinä imetyksen suomassa läheisyydessä on jotain taikaa, ei sitä voi muuten kuvata. Lapsi ainakin oli ihan onnessaan päästessään rinnalle. Nyt kun kohta 2-vuotias taapero on vierotettu, hän tuntuu roikkuvan minussa _enemmän_ kuin ennen. Ehkä se imetyksen suoma läheisyys oli niin tujua tavaraa, ettei lapsi sitten paljon muuta kaivannutkaan.
Ja noista hampaista vielä... Meillä imetettiin 2 kertaa päivässä toisella vuodella, ennen päikkäreitä ja illalla. Olin huolissani hampaista, mutta olen koettanut katsoa ja ei niissä ainakaan mitään näy!
Vierailija:
Minä kyllä vähän ihmettelen miksi yli yksi-vuotiasta imetetään. Kun kuitenkin se varsinainen ravinto tulee jo muusta ruuasta. Läheisyyttä taas voi antaa muutenkin kuin imettämällä.
Sen jälkeen nimenomaan ravitsemuksellisin perustein lapselle parasta on imetyksen jatkaminen vähintään 2 vuotiaaksi tai pidempään.
Kyllä minusta tuntuu että ravinnollisesti 2 vuotiaaksi imetystä suositellaan kehitysmaihin. Eikö lapselle voi osoittaa hellyyttä muuten kuin tissi suussa, eikö naiset jotka ei imetä ole helliä äitejä? Itse imetin omaani 7kk
että eräs proteiini vähenee merkittävästi äidinmaidosta, mutta muutoin koostumus on yhä hyvä pitkäänkin imettäessä. Proteiinia pitää siis saada lisäksi muusta maidosta, lihasta, tms. Kalsiumia myös olisi hyvä saada enemmän yli yksivuotiaana. Mutta suurin syy kaiketi pitkään imettämisessä on se muu kuin ravinto. Syntymästä saadut suojat erilaisia sairauksia vastaan säilyvät puolen vuoden ikään asti, sen jälkeen niitä voi saada vain äidinmaidon kautta ja lapsi ehkä toipuu sairastelusta helpommin. Myös allergiat yms. ovat nykyään syitä pitkään jatkuvaan imetykseen. Leikki-ikäisen imetystä en minäkään ihan ymmärrä, mutta toisaalta vanha mielipide parin kuukauden imetyksestä kuulostaa sekin nykyään huvittavalta.
Vierailija:
Kyllä minusta tuntuu että ravinnollisesti 2 vuotiaaksi imetystä suositellaan kehitysmaihin. Eikö lapselle voi osoittaa hellyyttä muuten kuin tissi suussa, eikö naiset jotka ei imetä ole helliä äitejä? Itse imetin omaani 7kk
Suora lainaus WHO:n sivuilta " A recent review of evidence has shown that, on a population basis, exclusive breastfeeding for 6 months is the optimal way of feeding infants. Thereafter infants should receive complementary foods with continued breastfeeding up to 2 years of age or beyond.
"
vapaasti käänäten viimeaikainen tutkimust on osoittanut, että optimaalinen (paras, tarkoituksenmukaisin...) tapa ruokkia lapsia on 6 kuukautta täysimetystä jonka jälkeen lisäruokia imetyksen rinnalla ja imetystä katketaan kaksivuotiaaksi tai pidempään.
Äidinmaidon tulisi olla vähintään puolet lapsen ravinnosta 6kk -1v iässä ja kolmannes toisen ikävuoden aikana.
Ja tämä suositus todellakin on koko maailmalle. En tajua miksi läntimaiden lapset eivät ansaitsisi parasta mahdollista hoitoa.
Täysimetyksellä tarkoitettaan siis pelkkää imetystä, ei tuttipulloja, ei mitään muuta, ei edes vettä. Vain D-vitamiini imetyksen lisäksi.
Tuolla kerrotaan myös tutkimusviitteineen imetyksen edistävän älyllistä kehitytä ja terveyttä ja suojaavan taudeilta.
Niinhän se joissain maissa jo on.
Ja tuo vähintään 2 vuoden imetyssuositus on siis erityisesti länsimaihin. Kehitysmaissa siitä luopumista on jopa harkittu äitien yleistyvien tarttuvien tautien takia.
Breastmilk promotes sensory and cognitive development, and protects the infant against infectious and chronic diseases. Exclusive breastfeeding reduces infant mortality due to common childhood illnesses such as diarrhoea or pneumonia, and helps for a quicker recovery during illness. These effects can be measured in resource-poor and affluent societies
Kyl on kummaa jos kaksivuotias könyää tissille joka toinen tunti. Mul ei meidän poika mahtuis ees syliin mitenkään enää... Kyl imetys on ok mut kaksivuotias on jo lapsi, ei tissivaava.
Nostaa kädet ylös ja antautuu... Kiva kun jotkut saavat lapsistaan viisaita ja terveitä. Minun on myöhästä pyristellä, lapsistani ei taida tulla kuin amislaisia, vaikka kyllähän putkimiehiäkin tarvitaan. Kumpaakaan ei ole imetetty yli vuoden iässä.
Vierailija:
Kyl on kummaa jos kaksivuotias könyää tissille joka toinen tunti. Mul ei meidän poika mahtuis ees syliin mitenkään enää... Kyl imetys on ok mut kaksivuotias on jo lapsi, ei tissivaava.
Vaikka sopii kyllä kirjoitustyyliisi... Huh...
sanoi sen vähän hölmösti, mut sanoi kuitenkin. Minua ei kiinnosta kuinka kauan kukakin imettää, mutta varmaan sanoisin itsekin jotain tämän tapaista äidille jota kovasti harmittaa maidon väheneminen lapsen ollessa 1vuotias. Kyl sen kuuluukin vähetä tos vaiheessa. En olis kyl käyttäny termiä " sairas" .. Outoa.
Vasta oli vauva-lehessä tai jossaan siitä et yli yksi vuotiaan tisuttelu altistaa happohyökkäyksille, kun sitä sokrua mölössä kuiteskin on. En nyt muista oliko kaksplussa tai vauva tai odotuslehti.. mulle tulee ne kaikki ja menee artikkelit sekasin usein.. :)