Onko se niin, että lapsi ei opi syömään siististi, jos käyttää ruokalappua?
Oma 2.5-vuotiaalla TÄYTYY olla kaukaloruokalappu, jonka kaukalo sekin ruoan jälkeen on usein puolillaan ruokaa. Joku väitti ettei lapsi opikaan syömään siististi, jos käyttää ruokalappua, ja varsinkaan kaukaloa.
Kommentit (3)
vähentynyt. Kai se riippuu siitä miten kamalat suorituspaineet äitee ottaa.
Itse olen käyttänyt lapsella ruokalappua hyvinkin pitkään varmuuden vuoksi vaatteita säästääkseni ja lapsi on erittäin siisti ihminen... Käsipesullekin hänen täytyisi lähteä kesken syönnin jos vähänkin käsiin tulee tahmeaa, esim. munkkia tai suklaakeksiä syödessä. ;o)
Olen aina kannustanut siisteyteen ja ollut kärsivällinen asian kanssa. En ole stressannut, enkä varsinkaan mesonnut siisteydestä - ainoastaan kannustanut siihen. Käsipesukin voi olla hauskaa, samoin siististi syöminen - siitä voi tehdä vaikka leikin " saatko pistettyä kolme lusikallista keittoa suuhun ilman läikyttämistä" jne... Kuulostaa ehkä naurettavalta meidän leikit, mutta esimerkistä ja omasta halusta ne lapsen ensisijaisesti oppivat ja toissijaisesti sitten kun asia tehdään hauskaksi.
eipä ole tullut mieleenkään, että niistä olisi ollut haittaa. Kyllä se taito syödä siististi joskus tulee. Ja minusta ei ole kamalaa, vaikka ruokaa löytyy toisinaan lattialta. Sitä varten on kihveli :)