Ei influenssarokotetta, kun lähipiiriin ei kuulu riskiryhmään kuuluvia
Jokainen saa mun pulesta ottaa tai olla ilman rokotetta, mutta moni sanoo tuon perusteeksi. Onkohan meillä jotenkin outo lähipiiri, kun tuntuu, että varmaan puolet kuuluu riskiryhmään.
Kommentit (52)
Otin ekaa kertaa nyt kun olen raskaana. Ei tullut mitään oireita, ihme. Suojaa lastakin sitten syntymän jälkeen.
Meillä oli influenssa viime keväänä, viikko pötköteltiin lasten kanssa siskonpedissä takkahuoneessa ja se oli siinä. Ja oltais saatu niitä rokotteita, mutta en luota influenssarokotteisiin ja viimevuotinen tais olla sellainen, ettei toiminu just kyseiseen virukseen. Tänäkin vuonna saisin sekä neuvolasta, että työterveydestä, mutta en aio ottaa.
Mä ajattelin ottaa rokotuksen tänä vuonna. Itse en kuulu riskiryhmään, mutta mun miehellä on sepelvaltimotauti, vaikka en mä tiedä, oikeuttaako se ilmaiseen rokotukseen. Mies ei itse aio rokotusta ottaa, vaikka on erittäin infektioherkkä nykyään.
Enpä ota. Kyseenalaistan sen tarpeellisuuden.
Olen ottanut rokotteen joka vuosi. Perheessä on riskiryhmään kuuluvia.
Viime hiihtoloman vietin rokotteesta huolimatta influenssan kourissa. Ei tuntunut rokote auttavan tuolloin yhtään, sen verran raju tauti oli. Nyt mietin ensimmäistä kertaa, jätänkö rokotteen väliin.
Eipä noista influenssarokotteiden hyödyistä taida juurikaan puolueettomia tutkimuksia löytyä. Mitkä pikaisesti katsoin läpi niin hyötyä ei ole havaittu taikka hyöty on marginaalinen, ja joukossa oli jopa lääketehtaiden rahoittamia tutkimuksia. Jos lääketehtaiden rahoittamissakaan ei saada hyötyä näytettyä niin kyllä sitten pitää markkinoinnilla ne tarpeet luoda. ja kyllähän hoitsut ja lääkärit piikittää kun ei niistä suuremmin haittaakaan ole. Asiakas pääsee rahoistaan ja lääkäri saa makkaraa leivälleen, kuten myös lääketehtailija.
Minä en edes tiedä, onko lähiipiirissä riskiryhmään kuuluvia.
Noh, joka tapauksessa. Jää tänäkin vuonna ottamatta.
Vierailija kirjoitti:
Meillä työnantaja maksaisi rokotteen, eli saisi ilmaiseksi mutta kun rokotteen teho on kyseenalainen ja joskus jopa pahemman taudin siitä rokotteesta saa niin eipä tuu otettua.
Kerrotko millä mekanismilla rokotteesta saa influenssan?
Vierailija kirjoitti:
Sairastin noin 10 vuotta sitten influenssan ja jälkitautina keuhkokuume. Olin yli kaksi kuukautta sairaslomalla ja todella kipeä. Sen jälkeen olen joka vuosi ottanut rokotteen ja välttynyt influenssalta. Otan paljon mieluummin rokotteen kuin sairastan influenssan.
Ihan sama minulla paitsi että sairastin sen muutamana talvena, pari vuotta oli välissä. Olin hemmetin sairas, sain rytmihäiriöitä ja yskin verta. Jouduin syömään antibiootteja jälkitauteihin, vastustuskyky meni ja sairastin sitten yhtenään muita virustauteja.
Tuo riitti. Olen ottanut rokotteen n. kuusi vuotta putkeen enkä ole eläessäni ollut näin terve. Muut sairastavat, minä porskutan. Myrkkypuheet ovat ihan soopaa, niitä saa saa moninverroin enemmän ihan jostain muualta kuin lihakseen pistettävästä rokotteesta. Influenssaan kuolee vuosittain satojatuhansia ihmisiä. Eipä se missään tunnu ennen kuin omalle kohdalle napsahtaa.
5 vuotta otin rokotteen ja sairastin koko talven flunssaa. Oli keuhkokladymiaa, angiinaa jne. Sain kaikki mahdolliset pöpöt paitsi sitä influenssaa.
Sitten en ottanut flunssapiikkiä ja olin koko talven terve.
Mieluummin yksi influenssa joka 5. vuosi kuin 5 talvea aina sairaana.
Vierailija kirjoitti:
En ota rokotetta, vaikka astmaatikko olenkin - meillä tuo sairastetaan aina niin lievänä, että ihan turhahan se.
Ja on satavarmasti influenssaa, testattukin, mutta melkein oireettomana sairastellaan ihan joka vuosi.
Kävitte sitten kuitenkin ihan lääkärissä asti vaikka niin lievänä, melkein oireettomana sen joka vuosi sairastattekin :D
Ettei nyt vaan olis tavallinen flunssa kyseessä tai sitten teillä on todella huono vastustuskyky.
Vierailija kirjoitti:
5 vuotta otin rokotteen ja sairastin koko talven flunssaa. Oli keuhkokladymiaa, angiinaa jne. Sain kaikki mahdolliset pöpöt paitsi sitä influenssaa.
Kerrotko millä tavalla influenssarokote aiheutti sinulle keuhkoklamydian ja angiinan? Niillä ei ole keskenään mitään tekemistä. Sitä paitsi ei ole olemassa mitään flunssapiikkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ota rokotetta, vaikka astmaatikko olenkin - meillä tuo sairastetaan aina niin lievänä, että ihan turhahan se.
Ja on satavarmasti influenssaa, testattukin, mutta melkein oireettomana sairastellaan ihan joka vuosi.
Kävitte sitten kuitenkin ihan lääkärissä asti vaikka niin lievänä, melkein oireettomana sen joka vuosi sairastattekin :D
Ettei nyt vaan olis tavallinen flunssa kyseessä tai sitten teillä on todella huono vastustuskyky.
No ei käyty lääkärissä asti - mies ON lääkäri. :D Eikä ota siis hänkään. Osalla influenssa menee ohi lähes oireettomana. :D
Miksi tuo rokote pitäisi ylipäätään ottaa, sillä vain 5-15% aikuisista sairastuu? Ihan järjetöntä.
https://www.thl.fi/fi/web/infektiotaudit/taudit-ja-mikrobit/virustaudit…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ettei nyt vaan olis tavallinen flunssa kyseessä tai sitten teillä on todella huono vastustuskyky.No ei käyty lääkärissä asti - mies ON lääkäri. :D Eikä ota siis hänkään. Osalla influenssa menee ohi lähes oireettomana. :D
Ai, teillä on kotona labra, jossa pystyy testaamaan ;D
Vierailija kirjoitti:
En ota kuin pakolliset rokotteet. Edellisen kerran sivuvaikutukset olivat sen verran rankat että yksi influenssa on pientä sen rinnalla.
Täysin sama kokemus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä työnantaja maksaisi rokotteen, eli saisi ilmaiseksi mutta kun rokotteen teho on kyseenalainen ja joskus jopa pahemman taudin siitä rokotteesta saa niin eipä tuu otettua.
Kerrotko millä mekanismilla rokotteesta saa influenssan?
Missä sanoin että saa influenssan? sanoin saa jopa pahemman taudin kuin influenssa on. Tässä erään influenssarokotteen sivuvaikutuksia.
Hyvin yleinen:
päänsärky
väsymys
Yleinen:
nuha ja kurkkukipu
unettomuus (nukkumisvaikeudet)
pyörrytys
silmä-ärsytys
vatsakipu
liikahikoilu
ihottuma, nokkosihottuma
nivel- ja lihaskipu
kuume, värinä, yleinen huonovointisuus
antopaikan kipu, punoitus, turvotus tai kova kyhmy, pistetyn käsivarren vähentynyt liike
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ettei nyt vaan olis tavallinen flunssa kyseessä tai sitten teillä on todella huono vastustuskyky.No ei käyty lääkärissä asti - mies ON lääkäri. :D Eikä ota siis hänkään. Osalla influenssa menee ohi lähes oireettomana. :D
Mies on lääkäri, muttei ota rokotetta ja testailee silti koko perheen joka vuosi ja kylppärissä tutkii näytteet. On varmaan sanonutkin teille, että tulette aina oireettomana sairastelemaan. Ei tule jälkitauteja, ei mitään.
Lääkärinpaperit mies osti Venäjänreissulla..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrotko millä tavalla influenssarokote aiheutti sinulle keuhkoklamydian ja angiinan? Niillä ei ole keskenään mitään tekemistä. Sitä paitsi ei ole olemassa mitään flunssapiikkiä.
En väittänyt, että influenssarokote (kotoisammin flunssapiikki) olisi aiheuttanut mitään sairauksia. Kunhan kerroin, että immuunipuolustukseni ei toiminut kunnolla rokotuksen jälkeen vaan sairastelin hyvin paljon, talvessa sairauslomia oli jopa 40 vrk (osa sairaalassa keuhkokuumeessa tms.). Kun en ottanut rokotetta, selvisin sairastumatta. Se voi olla sattumaa, mutta ihana asia se joka tapauksessa on, että tänäkään alkutalvena en ole ollut sairaana.
sikainfluenssan sairastettuani ja sairaalassa maattuani olen ottanut rokotukset. Olen riskiryhmässä diabeteksen takia. Toivottavasti ei ikinä enää.