Ikuisuuskyssäri : Hääkutsussa rahaa tilille , paljonko ?
Posti toi kivan kirjeen, kutsun häihin. Nykyisin hyvinkin yleisen tavan mukaan, kutsussa toivotaan vain rahalahjaa. Suvussamme on ollut viimeksi häät reilut kuusi vuotta sitten. Kysynkin mikä olisi sopiva summa minulta ja mieheltäni, olen sulhasen täti. Onko tapana laittaa rahat hääparin tilille nyt heti , vai vasta lähempänä juhlapäivää ? Kutsu häihin tuli eilen, häät ovat reilun kuukauden kuluttua.
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Itse odotimme mieheni kanssa että jokainen maksaa sen minkä haluaa/pystyy ilman mitään minimisummia. Eli hyvätuloiset sukulaiset esim. antoivat enemmän kuin köyhät opiskelijakaverit, mutta kaikki lahjat olivat yhtä ilahduttavia :) Rahaa taisi tulla aina parista eurosta muutamaan sataan per pää ja jo satasenkin lahjasumma oli todella iloinen yllätys.
Niin ja osa ei kai maksanut lainkaan eikä sekään tietenkään haitannut, ei edes tiedetä ketkä jätti välistä kun seurattiin vain tilillä häämatkakassan kertymistä tyyliin "Hei joku laittoi kympin! <3" Osa toi myös tavaralahjoja, mutta onneksi todella vähän kun on pieni ja ahdas asunto ja olivat melko hyödyllisiä tavaroita kuitenkin.
itse olen laittanut sen 100e kun ollaan miehen kanssa häissä käyty.
Mutta ohiksena muistui mieleen omat häät.
Aikanaan vuosia vuosia sitten kun mentiin miehen kanssa naimisiin, josta anoppi oli ihan kaikkea muutakuin mielissään (koitti moneen otteeseen miestäkin ympäri puhua), hän keräsi yhteen miehen suvun puolelta kolehdin, kaikilta niiltä siis jotka tulivat häihin, ja se oli 5e/nenu. =D Eli sieltä tuli bussilastillinen porukkaa, reilut 20 henkeä ja saatiin häälahjaksi se 100e, itse hän sanoi että kun oli kolehdin kerännyt, niin hänen ei siihen tarvitse osallistua, ei siinä mitä, eihän häälahja pakollinen ole. Ja en pahoittanut mieltäni!! mutta vähän nauratti kuitenkin, kun hän oli nimenoman kieltänyt ketään osallistumasta isommalla summalla, kuin tuolla 5 eurolla, joten pitäähän sitä hattua nostaa moisesta viitseliäisyydestä =D . Enemmän ärsytti se kun appiukko pyöri aivan hirveässä kännissä sössöttämässä ihme juttuja, ´ja sain pitkän avautumisen häneltä siitä, miten paljon anoppi minua inhoaa. Olis kyllä ollut mukavampi kuulla toikin avatuminen joku muu päivä kun omana hääpäivänä, mutta minkäs teet?
Noista häistä on aikaa jo 15 vuotta, edelleen anoppi inhoaa minua, ei poikansa edessä sitä näytä, mutta kaikkea pientä jäynää jatkuvasti.. mahtaa matamia ottaa pannuun, kun en edelleenkään suostu loukkaantumaan tai suuttumaan hänelle jatkuvista mielenilmauksista ja tempauksista =) Olen aina kun en huomaiskaan.. varmaan luulee että olen auttamattoman tyhmä. Ehkä se joku päivä onnistuu painamaan sitä oikeaa nappia, ja sitten tärähtää =D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viime kesän morsiamena ja rahalahjaa toivoneena voin sanoa, että laidasta laitaan tuli eri summia: 0 eurosta 500 euroon. Laitoimme kutsuun tyyliin "läsnäolonne on tärkeintä, mutta jos haluatte muistaa meitä lahjalla, niin voitte kartuttaa häämatkakassaamme pienellä summalla". Ja tosiaan, osa vieraista ei siis tuonut mitään lahjaa, mistä olin kyllä hieman ihmeissäni, sillä mielestäni se kuuluu kuitenkin etikettiin. Ruuat ja juomat oli kuitenkin yli 100 e per hlö.
Rahan kinuminen ei kuulu etikettiin. Eivät vieraatkaan jaksaneet sitten etiketillä hienostella. :)
Rahalahja ja sen toivominen on nykyään ihan etiketin mukainen, päivitä tietosi pois 80-luvulta. Voihan sitä antaa vaikka 20 e ja kivan kortin, jos ei enempään ole rahkeita. Ei vieraiden lahjoittamat summat ainakaan meidän suhtautumista heihin ole mitenkään muuttaneet. Mutta noihin pariin (hyvin tienaavaavaan!) vieraaseen, jotka eivät siis tuoneet edes korttia, on jotenkin vaikea suhtautua enää.
Jos ei yhtikäs mitään lahjaa jaksa/pysty hankkimaan, niin kannattaisi jäädä juhlista suosiolla pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viime kesän morsiamena ja rahalahjaa toivoneena voin sanoa, että laidasta laitaan tuli eri summia: 0 eurosta 500 euroon. Laitoimme kutsuun tyyliin "läsnäolonne on tärkeintä, mutta jos haluatte muistaa meitä lahjalla, niin voitte kartuttaa häämatkakassaamme pienellä summalla". Ja tosiaan, osa vieraista ei siis tuonut mitään lahjaa, mistä olin kyllä hieman ihmeissäni, sillä mielestäni se kuuluu kuitenkin etikettiin. Ruuat ja juomat oli kuitenkin yli 100 e per hlö.
Rahan kinuminen ei kuulu etikettiin. Eivät vieraatkaan jaksaneet sitten etiketillä hienostella. :)
Rahalahja ja sen toivominen on nykyään ihan etiketin mukainen, päivitä tietosi pois 80-luvulta. Voihan sitä antaa vaikka 20 e ja kivan kortin, jos ei enempään ole rahkeita. Ei vieraiden lahjoittamat summat ainakaan meidän suhtautumista heihin ole mitenkään muuttaneet. Mutta noihin pariin (hyvin tienaavaavaan!) vieraaseen, jotka eivät siis tuoneet edes korttia, on jotenkin vaikea suhtautua enää.
Jos ei yhtikäs mitään lahjaa jaksa/pysty hankkimaan, niin kannattaisi jäädä juhlista suosiolla pois.
Ilmiön yleisyys ei tee siitä etiketin mukaista. Mutta eihän etikettiä ole mitenkään pakko noudattaa, ei sillä. Ehkä etiketti on kokonaisuudessaan "vanhaa maailmaa" ja nykyään kaikki tekevät vapaammin oman mielensä mukaan.
Persaukiset kinuvat vierailtaan rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kaikenlainen lahjan pyytäminen on ja tulee aina olemaan mautonta.
Mauttominta on vedota tarjoiluihin. Vieraat eivät niitä päätä, joten eivät niitä maksa. Jos satanen per pää on liian kallis teille, tarjoatte halvempaa. Tai kutsutte vähemmän vieraita. Häihin ei tulla kuitenkaan tarjoilujen toivossa, joten niistä voi huoletta tinkiä.
Voihan sitä toivoa, että älkää tuoko mitään lahjaa, kiitos! Kotimme on niin täynnä tavaraa ja jo matkanne tänne hääpaikalle maksaa, joten paras lahja on että tuotte itsenne!
Voiko joku kertoa sitten, miten etiketin mukaan ja tyylikkäästi tuodaan ilmi mitä toivotaan? Minä en nimittäin naimisiin mennessäni tarvitse yhtään mitään - en edes sitä rahaa. Tiedän kuitenkin, että moni läheinen HALUAA antaa lahjan, ja haluan tehdä asian heille mahdollisimman helpoksi.
Tyylikkäintä olisi varmaan jättää kutsussa kaikki maininnat lahjasta pois - mutta mitä sitten, kun käytännössä kaikki on turhaa tavaraa? Tuleeko lahjan antajalle parempi mieli kun on toimittu tyylikkäästi ja tavarat seuraavalla viikolla kierrätyskeskuksessa?
Jos taas mainitsee, että ei halua/tarvitse mitään, ei edes sitä rahaa, niin tiedän läheisten loukkaantuvan.
Mielestäni fiksuinta olisi laittaa maininta, että mikäli meitä haluaa muistaa, voi tukea häämatkaa + tilinumero. Eihän se omasta mielestänikään ihan tyylikkäintä ole, mutta suoraan asioiden sanominen asiassa kuin asiassa on harvoin se tyylikkäin tapa toimia.
Eli kertokaapa te, joiden mielestä tilinumeron + toiveen rahalahjasta mainitseminen kutsussa on tyylitöntä, miten tämän voi tehdä tyylikkäästi / miten edellä olevat ongelmat ratkaistaan ilman tyylittömyyttä? Olisi oikeasti hyvä tietää, varmasti en ole ainut joka tätä miettii.
En tosiaan mitään tarvitse, tärkeintä on vieraiden läsnäolo. Tätä ei kuitenkaan voi loukkaamatta kutsuun laittaa, mutta turha tavarakaan ei houkuttele.
Minä annan yleensä 300-500e, mutta olen erittäin hyvätuloinen, ja lahjoja annan avokätisesti muutenkin. Vieraimmille pareille annan yleensä 100-200e. Jos tienasin vähemmän niin mielestäni 50e olisi sopiva summa tutuille.
Vierailija kirjoitti:
Voiko joku kertoa sitten, miten etiketin mukaan ja tyylikkäästi tuodaan ilmi mitä toivotaan? Minä en nimittäin naimisiin mennessäni tarvitse yhtään mitään - en edes sitä rahaa. Tiedän kuitenkin, että moni läheinen HALUAA antaa lahjan, ja haluan tehdä asian heille mahdollisimman helpoksi.
Tyylikkäintä olisi varmaan jättää kutsussa kaikki maininnat lahjasta pois - mutta mitä sitten, kun käytännössä kaikki on turhaa tavaraa? Tuleeko lahjan antajalle parempi mieli kun on toimittu tyylikkäästi ja tavarat seuraavalla viikolla kierrätyskeskuksessa?
Jos taas mainitsee, että ei halua/tarvitse mitään, ei edes sitä rahaa, niin tiedän läheisten loukkaantuvan.
Mielestäni fiksuinta olisi laittaa maininta, että mikäli meitä haluaa muistaa, voi tukea häämatkaa + tilinumero. Eihän se omasta mielestänikään ihan tyylikkäintä ole, mutta suoraan asioiden sanominen asiassa kuin asiassa on harvoin se tyylikkäin tapa toimia.
Eli kertokaapa te, joiden mielestä tilinumeron + toiveen rahalahjasta mainitseminen kutsussa on tyylitöntä, miten tämän voi tehdä tyylikkäästi / miten edellä olevat ongelmat ratkaistaan ilman tyylittömyyttä? Olisi oikeasti hyvä tietää, varmasti en ole ainut joka tätä miettii.
En tosiaan mitään tarvitse, tärkeintä on vieraiden läsnäolo. Tätä ei kuitenkaan voi loukkaamatta kutsuun laittaa, mutta turha tavarakaan ei houkuttele.
Tyylikkäintä tapauksessasi on ilmoittaa kutsussa, että halutessanne muistaa lahjoin, voitte lahjoittaa hyväintekeväisyyskohdetta x + kohteen tilinumero.
Tämä on ainoa tyylipuhdas keino laittaa tilinumero kutsuun.
Rahan pyytäminen on tyhmää ja noloa. Ei mitään lahjoja tietenkään pöljät. Jos menevät naimisiin, niin kenen kukkarolle sen pitäisi käydä??
Riippuu ihan tilanteesta. Mä antaisin keskituloisena läheiselle 150-250 yhteensä multa ja mieheltä. Ollaan opiskelijoita joten annetaan yhteensä 50€ tällä hetkellä häälahjaksi.
Ei ole mitään väliä sillä, kuuluuko häihin ruokailu vai vain kahvitus. Eivät ne häälahjat tai häärahat ole siihen tarkoitettuja, että niillä bileet kustannetaan. Hitto tuota järkeilyä. Tuskaisen monele häät ovat rahankeruujuhla. Ihmiset järkkäävät häänsä ja juhlansa ja kutsuvat toiset viettämään muistettavaa päivää kanssaan, sitä vartenhan se on. että haluavat juuri ne ihmiset sinne kanssaan juhlistamaan.
Oman pystymisen mukaan maksaminen lahjarahojen osalta, ei ole välilä, onko läheine nvai ei, jos ei kerran ole varaa niin ei ole. Siitä ei tarvitse kellekään olla tilivelvollinen.
itse laittaisin ehkä 30e, mutta jos ostaisin lahjan, voisin satsata enemmän jos jokin sopiva tulisi vastaan. Ihan keskituloinen olen.
Me annettiin 50€. 2 aikuista ja 1 rintamaitovauva
Minä ja avopuolisoni annettiin toiselle kaveripariskunnalle 20e ja toiselle 30e lahjakortti sisustuskauppaan. Oltiin tuolloin ihan peeaa-opiskelijoita, piti molempina kertoina matkustaa eri paikkakunnallekin. Eiköhän (järkevä) pariskunta ymmärrä, että jokainen muistaa hääparia oman tulotasonsa mukaan :)
Vierailija kirjoitti:
Onko häissä ruoka tarjolla? Jos on niin suurinpiirtein 30€ per henkilö joka ruokailee ja sitten tämän jälkeen niin paljon kuin haluatte/voitte lahjarahaa antaa.
Häävieras ei maksa hääruokailua vaan on vieras. Jos ei ole varaa pitää häitä niin ne kannattaa jåttää järjestämättä.
30 euroa per nenä.on tosi iso eli sopivaa häälahja. Ei yhtään enempää.
Vierailija kirjoitti:
Miljoonannen kerran: häävieras ei maksa häitä eikä häiden ruokia. Jos ei ole rahaa niin älä järjestä häitä.
Ja kuka hullu maksaa 100 e per häävieras ruokailusta?
Ja jos lahja on vapaaehtoinen, oikein kutsussa ilmoitettu niin turha olla ihmeissään kun joku ei tuo mitään. Sitä saa mitä tilaa ja tyhmyydestä sakotetaan.
Itse odotimme mieheni kanssa että jokainen maksaa sen minkä haluaa/pystyy ilman mitään minimisummia. Eli hyvätuloiset sukulaiset esim. antoivat enemmän kuin köyhät opiskelijakaverit, mutta kaikki lahjat olivat yhtä ilahduttavia :) Rahaa taisi tulla aina parista eurosta muutamaan sataan per pää ja jo satasenkin lahjasumma oli todella iloinen yllätys.