Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ikuisuuskyssäri : Hääkutsussa rahaa tilille , paljonko ?

Kukkahattutäti
07.11.2016 |

Posti toi kivan kirjeen, kutsun häihin. Nykyisin hyvinkin yleisen tavan mukaan, kutsussa toivotaan vain rahalahjaa. Suvussamme on ollut viimeksi häät reilut kuusi vuotta sitten. Kysynkin mikä olisi sopiva summa minulta ja mieheltäni, olen sulhasen täti. Onko tapana laittaa rahat hääparin tilille nyt heti , vai vasta lähempänä juhlapäivää ? Kutsu häihin tuli eilen, häät ovat reilun kuukauden kuluttua.

Kommentit (58)

Vierailija
21/58 |
07.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

20 euroa on häälahjaksi kyllä liian vähän. Minimi 50 euroa.

Vierailija
22/58 |
07.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

50€ per naama on mielestäni ok. Jos oikein läheinen ihminen menossa naimisiin, niin voi laittaa 75 tai 100€. Tietenkin omien tulojen mukaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/58 |
07.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hyvähän se jollain työttömällä tms. antaa suuria summia, kun muruakin pitäisi rinnan alle jostain saada. Itse en todellakaan pienituloisena pystyisi hirveästi summaan panostamaan.

Vierailija
24/58 |
07.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisessa paikassa häät pidetään? Jos on joku seurantalo ja Marttojen pitopalvelu, niin puhutaan eri summista kuin että jos hääpaikkana on hulppea kartano ravintoloineen.

Ensimmäisillä on rahapula tai säntillinen elämänasenne: anna reilusti.

Toiset eivät ehkä tarvitse rahaa tai törmäävät surutta kaiken muutenkin eli heille vähemmän.

Itse saimme kummitädiltä 2000 €, mutta hän ei ollutkaan ikinä muistanut. Nöyriä oltiin ja joka vuosi ollaan häntä muistettu.

Vierailija
25/58 |
07.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rahankeruu häissä on mielestäni mautonta. Yleensä annan lahjoja avokätisesti (myös rahaa), mutta rahanahne asenne on luotaantyöntävää, joten näille annan usein 20 euron lahjakortin johonkin ravintolaan. Ovat varmaan järkyttyneitä, ei kiinnosta.

Ihmisillä nyt on kuitenkin tapana tuoda lahjoja juhlissa. Jos pari ei halua mitään ylimääräistä romua nurkkiin pyörimään koska on jo itse hankittu kaikki mitä tarvitsee, niin on ihan asiallista ilmoittaa siitä tyyliillä "JOS haluatte hääparia jotenkin muistaa, niin rahaa voi lahjoittaa tilille xxxxxxxxxxx". Vieras sitten itse päättää, antaako rahaa vai eikö tosiaan halua antaa lahjaa ollenkaan. 

Ihan hanuristahan se on, jos ihmiset haluavat hääparia muistaa jotenkin ja tuovat turhaa kamaa jota pari ei todellakaan tarvitse. Itse ainakin haluan antaa lahjoja, joista tiedän saajalleen olevan hyötyä. Ja rahasta hyötyy about jokainen. 

Vierailija
26/58 |
07.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

100 euroa pariskunnalta on paljon. Menin naimisiin muutama kesä takaperin enkä itse olisi keneltäkään noin paljon odottanut. Jos vieraita on vaikka 90 ja naamaa kohti saa 50 euroa niin siinä on paljon rahaa. 

Vierailija
27/58 |
07.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rahankeruu häissä on mielestäni mautonta. Yleensä annan lahjoja avokätisesti (myös rahaa), mutta rahanahne asenne on luotaantyöntävää, joten näille annan usein 20 euron lahjakortin johonkin ravintolaan. Ovat varmaan järkyttyneitä, ei kiinnosta.

Häissä on tapana tuoda lahja - eikö siis ole ystävällistä ilmoittaa millaisen lahjan haluaa? Parempiko olisi, että ei kerrota mitä halutaan ja sitten otetaan tekohymyillen vastaan kymmenen muumimukia ja viisitoista täysin omaan makuun sopimatonta pyyhesettiä jotka eivät edes mahdu parin kotona minnekään? Pakkohan ei ole antaa lahjaa ollenkaan, mutta mikä järki sitten on mennä sellaisten ihmisten häihin joille ei halua antaa hyvää lahjaa??

Nyt herätystä nykyaikaan. Suomessa on häissä tapana tuoda lahja, sen tietävät kaikki. Se, että joku ei halua lahjaksi turhaa tavaraa, ei ole rahanahneutta. Se on järkevää, että ilmoittaa ettei sitä romua tarvitse mukanaan tuoda jos sitä ei kerta tarvita. 

Itse ainakin olen iloinen lahjalistoista ja tilinumeroista, niin ei tarvitse miettiä mitä ostaa lahjaksi. Jos ei halua paria lahjalla muistaa, niin se on ihan oma valinta, luki se lahjatoive kutsussa tai ei. 

Vierailija
28/58 |
07.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelen että vakavaraisemmilta läheisiltä aikuisilta 50 e per nuppi on ok, pienempituloisilta ehkä 25 - 30 euroa per nuppi.

Vierailija
29/58 |
07.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No hyvähän se jollain työttömällä tms. antaa suuria summia, kun muruakin pitäisi rinnan alle jostain saada. Itse en todellakaan pienituloisena pystyisi hirveästi summaan panostamaan.

Jokainen järkevä ihminen ymmärtää sen, että kukin antaa juuri sellaisen lahjan mihin on varaa. Jos sinun ystäväsi loukkaantuvat siitä, että vähistä varoistasi haluat heitä edes jotenkin muistaa, niin kannattaisiko harkita sellaisen ystävyyden lopettamista?

Vierailija
30/58 |
07.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet vähävarainen niin 50€-100€/nuppi riittää.

Jos hyvätulinen niin 200€/pää

Vierailija
31/58 |
07.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille tuli lahjaksi hirveä taulu, pyyheliinoja jotka eivät sovi väreihin yhtään, leivänpaahdin (oli ennestäänkin hyvä jo), hopealusikoita (ei käyttöä kuin juhlissa), pussilakanoita joissa ällöttävät kuviot, kaksi teema-mukia (ei kerätä edes), ja rahaa.

Sopivin oli raha, jota oikeastikin tarvitsimme uuteen mattoon ja pesukoneeseen. Muut (ei hopeat) lähti kiertoon.

Vierailija
32/58 |
07.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annan rahaa sen mukaan, mikä on hääparin tilanne. Jos on oltu pitkään avoliitossa, on lapsia jne., niin annan 15e/hlö eli 1-lapsisena perheenä annamme 45 e, jos häät on lapsettomat, niin 30 e. Pitkään yhdessä asuneilla on ihan oikeasti kaikkea, lisää ei tarvita. Jos taas kyseessä on  tuore pari, jolla yhdessasumista takana muutama kuukausia eikä lapsiakaan ole, niin summa on suurempi.

Jos ostaisin lahjaksi tavaraa, en laittaisi siihen tuon enempää.

Vierailija
33/58 |
07.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

20 euroa on häälahjaksi kyllä liian vähän. Minimi 50 euroa.

Pyh pah :)

Vierailija
34/58 |
07.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

100€ on se korrekti summa.

200€ jos ette ole köyhiä.

Mutta vähemmänkin voitte antaa jos rahasta tiukkaa (elätte tuilla/vuokralla),  

jos taas haluatte muistaa kunnolla niin enemmänkin saa antaa.

Ihan itse sen saatte/joudutte päättään, miltä tuntuu.

Vierailija
35/58 |
07.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista. Sulhanen ei ole juurikaan pitänyt yhteyttä meihin, tarkoitan , että ei soittele tai käy vieraisilla, siksi kutsu tulikin hiukan yllätyksenä, silti ilahduin kutsusta. Kuulemma tuleva hääpari on asunnut vain muutaman kuukauden yhdessä.

Molemmat nuoret ovat työssä ja hyvissä ammateissa, me puolestamme tuoreita eläkeläisiä.

Vierailija
36/58 |
07.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah hah! Itse pyyhin persettä samanmoisella kutsulla.

Vierailija
37/58 |
07.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime kesän morsiamena ja rahalahjaa toivoneena voin sanoa, että laidasta laitaan tuli eri summia: 0 eurosta 500 euroon. Laitoimme kutsuun tyyliin "läsnäolonne on tärkeintä, mutta jos haluatte muistaa meitä lahjalla, niin voitte kartuttaa häämatkakassaamme pienellä summalla". Ja tosiaan, osa vieraista ei siis tuonut mitään lahjaa, mistä olin kyllä hieman ihmeissäni, sillä mielestäni se kuuluu kuitenkin etikettiin. Ruuat ja juomat oli kuitenkin yli 100 e per hlö.

Vierailija
38/58 |
07.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisillä nyt on kuitenkin tapana tuoda lahjoja juhlissa. Jos pari ei halua mitään ylimääräistä romua nurkkiin pyörimään koska on jo itse hankittu kaikki mitä tarvitsee, niin on ihan asiallista ilmoittaa siitä tyyliillä "JOS haluatte hääparia jotenkin muistaa, niin rahaa voi lahjoittaa tilille xxxxxxxxxxx". Vieras sitten itse päättää, antaako rahaa vai eikö tosiaan halua antaa lahjaa ollenkaan. 

Ihan hanuristahan se on, jos ihmiset haluavat hääparia muistaa jotenkin ja tuovat turhaa kamaa jota pari ei todellakaan tarvitse. Itse ainakin haluan antaa lahjoja, joista tiedän saajalleen olevan hyötyä. Ja rahasta hyötyy about jokainen. 

Niin. Tuossa rahankeruussa on myös tuo puoli, että rivien välistä siinä ilmaistaan, että "Älkää jooko edes yrittäkö ostaa meille mitään lahjoja, ostaisitte kuitenkin jotain täysin turhaa tai sellaista, mistä me emme kuitenkaan tykkää. Mutta antakaa ne rahat!"

Ehkä rahan kinuminen on käytännöllistä ja lompakkoa kartuttavaa, mutta valitettavasti myös hieman mautonta ja tyylitöntä.

Mutta älä ole huolissasi, en vie näille "meillä on jo kaikkea - PAITSI PÄTÄKKÄÄ !!!!" -juhlakaluille tavaralahjoja. Vien kortin tai pienen lahjakortin tmv, välillä jään vain pois.

Vierailija
39/58 |
07.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viime kesän morsiamena ja rahalahjaa toivoneena voin sanoa, että laidasta laitaan tuli eri summia: 0 eurosta 500 euroon. Laitoimme kutsuun tyyliin "läsnäolonne on tärkeintä, mutta jos haluatte muistaa meitä lahjalla, niin voitte kartuttaa häämatkakassaamme pienellä summalla". Ja tosiaan, osa vieraista ei siis tuonut mitään lahjaa, mistä olin kyllä hieman ihmeissäni, sillä mielestäni se kuuluu kuitenkin etikettiin. Ruuat ja juomat oli kuitenkin yli 100 e per hlö.

Rahan kinuminen ei kuulu etikettiin. Eivät vieraatkaan jaksaneet sitten etiketillä hienostella. :)

Vierailija
40/58 |
07.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse oon sekä saanut rahaa häälahjaksi että laittanut sitä häälahjaksi.

Saatiin kavereilta 25 - 50 euroa/pää ja se on musta ihan ok. Olisi ollut ok vaikka joku ei olisi laittanut ollenkaan, minulle oli pääasia kuitenkin että kaikki pääsivät häihin ja olisi ollut kurjaa jos joku olisi jättänyt tulematta siksi ettei ole rahaa häälahjaan.

Suurin summa saatiin mieheni vanhemmilta joka oli 3000 euroa, halusivat maksaa siis suuren osan häämatkasta, musta tuokin tuntui hullun suurelta semmalta.

Itse annettiin viimekesänä kaveripariskunnalle 100 euroa pariskuntana. Miehen kummitytölle laitettiin 200 kun on läheisempi.

Itse ollaan laitettu tuo raha molemmilla kerroilla muutama päivää ennen häitä. En muista miten meille rahaa laitettiin, en sen kummemmin asiaa seuranutkaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kaksi