Miksi velalla on usein koira vaikka
...koira on hemmetin paljon kovatöisempi hoitaa kuin lapsi?
Työkaverini toitottaa vapaaehtoista lapsettomuutta ja sen tuomaa ihanuutta harva se päivä. Miten matkailu on helpompaa, ravintolakäynnit helpompaa jne. Ja kuinka lapset imee vanhemmistaan kaiken mehun ja hyi että kun lapset on ällöttävän yök. (Minä en lapsistani puhu mitään hänelle, mutta häntä lapseni jotenkin vaivaavat silti.) Hänen koiransa taas on järkivalinta.
Eikö sen koiran hoitaminen sitten ole rankkaa: eka opetat sen sisäsiistiksi, sitten ravaat pihalla aamutuimaan säässä kuin säässä, hommaat sille hoitajan kun matkailet, peset ruokit leikkaat kynnet harjaat turkin ja hampaat, siivoat lattialta pisut, oksut, kakat ja siedät koiran tekemät tihutyöt huonekaluille, haukkumiset jne. Sitä ei voi ottaa mukaan kaikkialle eikä kuitenkaan jättää yksin pitkäksi aikaa.
Koira ei todellakaan ole helpompi: se ei kehity itsenäiseksi vaan vaatii samaa hoivaa aina. Ei voi väittää, että lapsi olisi hankalampi.
En ymmärrä, joo. Valintojahan nämä.
Kommentit (63)
Vertasin lasta koiraan, koska työkaveri niin tekee. Hänelle se koira on selvästi lapsen korvike, vaikka hokee ettei ikinä haluaisi lasta ja lapset on niin persiistä vaivalloisuuksineen.
Lapsi on tietenkin päivät hoidossa, muttei hoitopaikkaan vienti ole hankalaa. Lapsi myös kasvaa ja helpottuu koko ajan eli osaa kulkea itse matkansa ja etsii syötävääkin kaapista, kunhan on koululainen.
Koira on tarvitseva aina sitä hoitoa samalla tavalla, oli kaksi- tai kymmenvuotias.
Mutta työkaveriltahan tätä pitäisi kysyä eikä yleistää kaikkiin veloihin. Tomppelilta tuo vaikuttaa, koska luulee koiraansa lapseksi. Suunnittelee sille jo joululahjaakin...
Ap
Siitä syystä etten pidä lapsista, en siedä kodissani meteleliä ja kyllä...lapsista lähtee ääntä, pelataan, huudatetaan telkkaria, on kavereita ym. On ihanaa löhötä viikonloppuna pitkän lenkin jälkeen koira kainalossa ja töllätä netflixiä, teen ruokaa jos huvittaa, surffaan netissä ym. En kestäisi minkäänikäistä lasta kodissani pyörimässä, pelkkä ajatus saa suun kuivumaan ja hermostumaan mutta onneksi on se valinnanvapaus, jotkut ovat tyytyväisiä lapsiperhe-elämään ja toisille se olisi pahin painajainen.
Opetat koiraa sisäsiistiksi muutaman kk, lasta 3 vuotta tai kauemminkin. Lapsenkin kanssa joutuu ulkoilemaan päivittäin. Koira ei herätä usean kuukauden ajan monta kertaa yössä. Lapsikin kusee, paskoo ja oksentaa lattialle ja tekee tihutöitä. Ja mitä kaikkea muuta "mukavaa". Kaiken tämän perusteella, kyllä mieluummin hoidan koiraa kuin lasta, vaikkei koira koskaan itsenäisty, se on tyytyväisempi saamaansa hoitoon, lapsi kitisee vaikka perustarpeet olisi täytetty, vaatii koko ajan jotain, on itsekäs jne.
Vela on mustasukkainen huomiosta, jota sinä saat lastesi kautta. Hän sitten pakottaa teidät kuuntelemaan koirajuttuja. Ja saahan koiralta sitten sitä huomiota myös, toisella tapaa kuin lapselta, jonka tarpeet kuitenkin ovat koko ajan ensisijaiset. Koirassa on parempi hyötysuhde - valtaosan päivää se huomioi kuitenkin omistajaa ja on seuraksi tai muuten vain tuo läsnäolontunteen.
Minusta tämä koirajuttu on jotenkin lohdullinen. On kivempi, että velakulttuuri ei oikeasti johdu kylmyydestä niinkään kuin nälkäisyydestä. Että ovat sitten ihan ihmisiä kuitenkin.
Koiran hoitoon menee noin tunti päivässä, enemmän jos vasiten ottaa paljon liikuntaa tarvitsevan koiran. Lapsi pissaa, kakkaa, rääkyy, hajottaa paikkoja ja oksentaa ihan miten sattuu paljon pidempään kuin koira, koira oppii sisäsiistiksi ja hiljaiseksi alle vuoden ikäisenä. Koiran voi myös ottaa aikuisena jolloin se on jo valmiiksi sisäsiisti eikä tee tuhojaan. Eipä ole netissäkään palstat täynnä koiralomalla olevien valitusta siitä, miten koiraa pitää herätä ruokkimaan kolmen tunnin välein, se herättää öisin muutenkin, kotoa ei pääse mihinkään, parisuhde kuollut koiran tulon jälkeen...
Koira kovatöisempi hoitaa? Ei pidä paikkaansa. Pentuna ehkä yhtä "kovatöinen" kuin lapsi, mutta kun koira on koulutettu ja opetettu sisäsiistiksi, niin se on todella helppo. Kunhan muistaa ulkoiluttaa, ruokkia ja hieman seurustella, niin koira pysyy tyytyväisenä. Ja sen voi jättää kotiin moneksi tunniksi, kun itse lähtee vaikka shoppailemaan. Lasta ei voi moneen moneen vuoteen.
Ja miksi lemmikille ei saisi antaa joululahjaa, onko ne vaan ihmisten, siis juuri LASTEN yksinoikeus? Meillä joka joulu saa lemmikit lahjoja, sekä koirat että jyrsijät.
Viturallaan olevaa hoivaviettiähän nämä koirat ja hevoset ovat paikkaamassa. Tai hoivavietti itsessään ei ole viturallaan, se miten yhteiskunnan asenne kannustaa toteuttamaan sitä on. Koirat/hevoset = hieno juttu. Lapset = ikävä uraa ja vapaa-aikaa rasittava taakka jota pitää työntää tuota tuonnemmaksi jos vaan voi.
Vierailija kirjoitti:
Ja miksi lemmikille ei saisi antaa joululahjaa, onko ne vaan ihmisten, siis juuri LASTEN yksinoikeus? Meillä joka joulu saa lemmikit lahjoja, sekä koirat että jyrsijät.
Jyrsijät saa joululahjoja :D :D Päivän hauskin juttu!!!!
Vierailija kirjoitti:
Siitä syystä etten pidä lapsista, en siedä kodissani meteleliä ja kyllä...lapsista lähtee ääntä, pelataan, huudatetaan telkkaria, on kavereita ym. On ihanaa löhötä viikonloppuna pitkän lenkin jälkeen koira kainalossa ja töllätä netflixiä, teen ruokaa jos huvittaa, surffaan netissä ym. En kestäisi minkäänikäistä lasta kodissani pyörimässä, pelkkä ajatus saa suun kuivumaan ja hermostumaan mutta onneksi on se valinnanvapaus, jotkut ovat tyytyväisiä lapsiperhe-elämään ja toisille se olisi pahin painajainen.
Täällä sama tyyli, sitä en vain ole koskaan voinut ymmärtää miten esim. työpaikalla se ettei joku koskaan halua lapsia (steri tehty pari vuotta sitten) saa monet lisääntyneet työkaverit ärsyyntymään ja jopa loukkaantumaan, en siis arvostele heidän elämäntapaansa enkä hehkuta omaani olen vain kertonut olevani lapseton omasta tahdosta ja tila on pysyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kaikkea hyvää saakin nätteihin paketteihin käärittynä. Ei ne niistä itse mitään tajua mutta tykkään paketoida lahjoja. Miksi jyrsijän lahja on niin hauska juttu, muttei esim vauvan, eihän sekään tajua lahjoista mitään? Ainiin unohdin, sehän on LAPSI...
Joo, no mulla on lapsia ja koira ja olen kyllä sitä mieltä, että lapset on miljoona kerta parempi asia ja myös helpompi. Koira sotkee koko ikänsä, milloin ripuloi ja milloin oksentelee, tiputtaa karvoja ja kirppuja. Pitää syöttää matokuureja, uikuttaa yöllä peloissaan ja vinkuu unissaan. Pitää putsata korvia ja pestä joskus takapuolta, harjata, pestä, ostaa ruokia. Mihinkään se koira ei tuosta kehity, päinvastoin, alkaa kohta sairastella. Lapset sen sijaan nyt teininä jo siivoavat, kokkaavat, pyykkäävät, tuottavat niin paljon iloa edelleen. en sano, etteikö koirastakin jotain iloa ole, mutta enimmäkseen pelkkää harmia ja riesaa. Haiseekin pahalta. Ikinä en ota enää koiraa, en ikinä. No, lapsia varten se otettiinkin ja on tehtävänsä tehnyt ja kyllä hyvän hoidon saa elämänsä loppuun asti ja varmasti elää onnellista elämää.
Koiraa ja lasta ei todella voi verrata, koira on sotkeva riesa, lapsi sotkeva vain pienenä, eikä silloinkaan likimainkaan niin sotkeva kuin koira, enkä ole koskaan tuntenut, että lapseni olisvat mikään riesa. Mutta ihan jokaisen oma asia, hankkiiko lapsia tai koiria, ei liikuta mua. Tää nyt on vaan mun kokemus ja tuntemus.
Vierailija kirjoitti:
Opetat koiraa sisäsiistiksi muutaman kk, lasta 3 vuotta tai kauemminkin. Lapsenkin kanssa joutuu ulkoilemaan päivittäin. Koira ei herätä usean kuukauden ajan monta kertaa yössä. Lapsikin kusee, paskoo ja oksentaa lattialle ja tekee tihutöitä. Ja mitä kaikkea muuta "mukavaa". Kaiken tämän perusteella, kyllä mieluummin hoidan koiraa kuin lasta, vaikkei koira koskaan itsenäisty, se on tyytyväisempi saamaansa hoitoon, lapsi kitisee vaikka perustarpeet olisi täytetty, vaatii koko ajan jotain, on itsekäs jne.
Meidän lapset olleet päiväkuivia 1,5 v, yökuivia 2 v. tuttavalla 3 koiraa, jotka paskoo sisälle, jos emäntä liian kauan pois kotoa. Puhumattakaan pihapaskoista. Ja tienpenkalta kerättävistä paskoista. Eipä tarvi lasten paskoja keräillä ympäri maailmaa.
Eläin toimii ikäänkuin lapsen korvikkeena. Muuten elämä tuntuisi kovin tyhjältä ja merkityksettömältä. Hoivavietti.
Minä en pidä lapsista ollenkaan, joten en ole niitä tehnyt enkä pyri muidenkaan ihmisten lasten seuraan. Koirista pidän kovasti, mutta en sellaista hanki, koska ainakaan näillä näkymin pysty tarjoamaan koiralle hyvää kotia ainakaan ennen eläkeikää. Leikin siis muiden ihmisten koirien kanssa, kun leikityttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kaikkea hyvää saakin nätteihin paketteihin käärittynä. Ei ne niistä itse mitään tajua mutta tykkään paketoida lahjoja. Miksi jyrsijän lahja on niin hauska juttu, muttei esim vauvan, eihän sekään tajua lahjoista mitään? Ainiin unohdin, sehän on LAPSI...
Sinäpä sen sanoit! Tietty toisille se jyrsijä ilmeisesti on se LAPSI... Kai puette niille vaatteitakin päälle?
Onhan lapsiperheissäkin lemmikkejä. Pitäisikö lapsettoman olla ilman lapsia JA ilman lemmikkejä?
Jokaisella ihmisellä on hoivaviettiä, minkä takia vanhat mummut ja papatkin pitävät lemmikkejä - onko se hyväksyttävämpää, jos he ovat ensin kasvattaneet omat lapsensa? Pitäisikö lapsettoman vanhan ihmisen olla ilman lemmikkejä, koska ei ole suunnannut koskaan hoivaviettiään omiin lapsiinsa?
Älytöntä olettaa, että ne asiat sulkisivat toisensa pois tai korvaisivat toisensa. Jotkut pitävät eläimistä, vaikkeivät ole lapsia eri syistä hankkineet/saaneet.
En ole huomannut tällaista. Olen itse vela, enkä ole hankkinut, enkä aio myöskään hankkia minkäänlaista kotieläintä. Tuntemistani veloista vain yhdellä on lemmikki. En näe asioiden välillä yhteyttä.
Koira ei ole lapsen korvike, sillä korvikehan on se toinen ja huonompi vaihtoehto. Lapsettomuus on minulle vapaaehtoista joten koira ei ole minkään korvike vaan ykkösvalinta.
Aika taidokasta verrata lasta koiraan. Jätätkö lapset yksin kotiin työpäiviksi? Onko nurkassa naksuja, että saavat syödä jos huvittaa? Et varmaan pue lapsiasi koskaan? Jätätkö iltasadutkin lukematta? En ehkä luottaisi lastenhoitotaitoihisi tämän vertailun jälkeen.