Elatusmaksuista.
Osaako joku kertoa, miten tuo elatusmaksun suuruus mahdetaan laskea? Onko paikkakuntakohtaisia eroja vai onko siihen joku tietty " kaava" ? Tarkoitan nyt siis tätä lasten isän (tai miksei äidinkin) suorittamaa maksua..
Exäni saa käteen n. 3000 e kuussa ja minä olen vielä kodinhoidontuella 2-vuotiaan kanssa. Paljonko mies joutuu lapselle maksamaan elatusta noin suunnilleen?
Kommentit (5)
Ja se on niin perhekohtaista ettei siihen juuri mitään tarkkaa kaavaa ole. Minimi on 118,15e jonka varmasti saat.
Liikkeelle lähdetään lapsen tarpeesta (ei isän/äidin maksukyvystä): on arvioitu sen olevan maksimissaan 400 Eur. Tästä vähennetään lapsilisät 100Eur. Jäljelle jäävä 300 Euroa jaetaan isän ja äidin tulojen suhteessa. Sinun osuudeksesi lapsen elatuksesta tulisi noin 15% ja lapsesi isän osuudeksi 85%.
Mies on ainakin vielä erittäin halukas maksamaan runsaampaa summaa kuin tuon kunnan tarjoaman 118,15 e, mutta katsotaan nyt, muuttuuko mieli kun mennään papereita tekemään. Jos siis yrittäisin sopuisasti ehdottaa sellaista pariasataa, niin tuskin hänen elämänsä siihen kaatuisi, mutta meille sellainen summa olisi iso juttu tällä hetkellä, kun itse olen vielä kotona ja yksin elätän itseni ja lapseni. Kiitos kovasti avustanne!!
T: ap
Onko yksi kirjoittaja sitä mieltä, että olisi erotilanteessa lapsen paras laittaa lapsi päiväkotiin, kun muutenkin elämä muuttuu paljon? Jos siis vain on vaihtoehtoja... Espoossa, ainakin meidän tapauksessa, lapsen kulutukseksi on laskettu 450¿ kuussa.
T: ap