Tavallisen perheenäidin "naiseudenhoitomenot"
Olen itse keskituloinen tavallinen kolmen lapsen äiti. Ikää 40v. Käyn säännöllisesti vain kampaajalla. Joskus harvoin käyn (yleensä lahjakortilla) kosmetologilla. Hierojalla käyn ehkä kerran vuodessa jos sitäkään.
Olen aivan hämmästynyt, kun kuuntelen tuttavien mainintoja ripsihuolloista, kulmien laitosta, sokeroinneista, erilaisista hieronta- ja selluliittihoidoista.. Siihen päälle vielä kuntosalit erilaisilla naisille suunnatuilla kehonmuokkaustreeneillä ja bikinifitness -ruokavalioilla. Olen ilmeisen vanhanaikainen, kun hoidan kasvojani vain markettituotteilla, sheivailen itse kotona tarvittavat paikat, hoidan kuntoani kävelylenkkeilemällä ja syön ihan tavallista kotiruokaa muun perheen kanssa. Uskallan ottaa työpaikan kahvipöydässä pullaviipaleen ja syödä muiden nähden sokeroitua valiojogurttia lounaalla 😊
Olenko ainoa naisellisena itseäni pitävä nainen, jonka kiinteisiin kuukausimenoihin ei kuulu "naiseudenhoitomenoja"?
Kommentit (56)
Mä käyn kampaajalla 2-3kk välein. Kerralla menee 120-180e riippuu mitä tehdään.
Sokerointiin menee 40e/kk
Meikkeihin, kauneudenhoitotuotteisiin ym. n. 50e/kk
Syön normaalia kotiruokaa, käyn salilla, joogassa ja liikun koiran kanssa. Salikortti on n. 50e/kk
Mulla menee siis keskimäärin n. 200e/kk "naiseudenhoitomenoihin"
En ole kovin kiinnostunut ulkonäöstäni. Tai siis yritän pitää itseni normaalipainoisena ja liikun niin, että pysyn hyvässä kunnossa. Ja peseydyn usein. Mutta muuten en erityisesti meikkaile tai puunaile itseäni. Käyn kampaajalla pari kertaa vuodessa latvoja siistimässä (pitkät hiukset). Useimpina päivinä meikkaan ripsivärillä. En laita kynsiä, kosmetologilla olen käynyt elämässäni tasan kaksi kertaa (ennen häitäni) ja hierojalla en ikinä. Sheivaan ja nypin karvat itse. En värjää hiuksia. On niin paljon muuta tekemistä, joka on minusta kivempaa ja mielekkäämpää kuin itsensä viimeisen päälle puunaaminen. Onneksi mieheni tykkää luonnollisesta tyylistä ja onneksi en ole myöskään sellaisessa työssä, joka edellyttäisi muuta kuin perussiistiä olemusta.
Vierailija kirjoitti:
Mä käyn kampaajalla 2-3kk välein. Kerralla menee 120-180e riippuu mitä tehdään.
Sokerointiin menee 40e/kk
Meikkeihin, kauneudenhoitotuotteisiin ym. n. 50e/kk
Syön normaalia kotiruokaa, käyn salilla, joogassa ja liikun koiran kanssa. Salikortti on n. 50e/kk
Mulla menee siis keskimäärin n. 200e/kk "naiseudenhoitomenoihin"
Haluaisin käydä kasvo- ja jalkahoidoissa sekä hierojalla säännöllisesti, mutta opiskelijana ei ole varaa. Luultavasti kauneudenhoitomenot kasvavat kun tulotkin kasvavat
N24
Olen 40 vuotias kolmen lapsen töissä käyvä äiti ja tottakai huolehdin itsestäni! Meillä on asuntolainat maksettu jo vuosia sitten, olemme molemmat mieheni kanssa hyvissä työpaikoissa ja en keksi yhtään syytä miksi en käyttäisi rahojani myös itseeni. Kampaajalla käyn noin 5-6 viikon välein, kulmat laitatan ammattilaisella ainakin yhtä usein. Ostan itselleni kivoja vaatteita kun löydän, varsinkin kauniit alusvaatteet ovat suosikkejani. Meikkejä ja kauneudenhoitotuotteita ostan millon mistäkin, mutta huonoa en suostu käyttämään eikä ole tarpeenkaan. Tämä on minun tapani, muilla ehkä toisin, mutta olen ihan tyytyväinen elämääni ja ulkonäkööni.
Minä olen käynyt kahden vuoden sisällä kerran kampaajalla (leikkuutin latvoja, kasvatan hiuksia) En meikkaa lainkaan. Värjään ite hiukset pari kertaa vuodessa. Ostan silliintällöin jonkin kosteusvoiteen ja toki siteitä
Käyn kampaajalla (ja osteopaatilla, lasken sen myös itsestä huolehtimiseksi).
Päivittäin pidän itsestäni huolta, ja osa kosmetiikkatuoteista mitä käytän, on aika kalliita. Ne ovat minun arjen luksustani. Ripsiä, kulmia tai kynsiä en laitata missään, koen ettei sellainen ole minua varten - näytän nätiltä ilmankin. Liikun arjessa ja harrastan uintia.
Eniten minulla menee rahaa valokuvaukseen, joka on intohimoni. Toiseksi eniten lasteni vaatteisiin, olen vähän höpsä niiden kanssa.
Minä en tunne ketään joka naiseuttaan hoitaisi noin paljon.
Itse en käytä juuri koskaan mitään rasvoja, naamaan en laita yhtään mitään. Joskus, ehkä kerran-kaksi vuodessa laitan ripsiväriä ja huulipunaa kun menen johonkin tai jos pitää mennä johonkin kuvaukseen.
Dödöä käytän, mutta se ei liity naiseuteen millään lailla. Shamppoolla pesen hiukset 2-3 kertaa viikossa, ja kampaajalla käyn leikkauttamassa ja värjäämässä (jos en värjää itse) hiukseni 4-5 kertaa vuodessa, värjääminen toki on varmasti naiseuteen liittyvää.
Kainalot ja sääret ajelen muutaman viikon välein jos jaksan, enemmän kesällä kuin talvella.
Ja tietysti siteitä pitää ostaa, iso paketti kestää 3kk, eli ei siihenkään rahaa juuri mene, n. 20€/vuosi vaikka on lyhyt kierto.
Kampaajalla on pakko käydä, jotta tukka pitää muotonsa. Minulla ei nimittäin ole paksua tukkaa, jonka voisin kasvattaa naisen kruunuksi. Raidat otan kolmisen kertaa vuodessa. Jumpissa en käy. Kosmetologilla käyn parisen kertaa vuodessa, koska ihoni on rasvainen laatuaan ja tarvitsee puhdistuksen.
Käytän hyvälaatuisia ihonhoitotuotteita, niiden ei tarvitse maksaa paljon, mutta täytyy sopia iholleni. Mitään lisäkkeitä en ole käyttänyt koskaan. Olen mielestäni ikäisekseni viehättävä ja kohta eläkeiässä.
Eniten minua ihmetyttää miten muilla naisilla on varaa kaikkeen siihen kauneudenhoitoon? Ei minulla ole.
No ei kyllä Suomessa ole naisilla tapana juurikaan tuhlana rahaa mihinkään kauneudenhoitohommiin. Etenkään "maaseudulla". Ehkä korkeintaan käydään kampaamossa kerran parissa kuussa, mikäli on värjätyt tai lyhyet hiukset, jotka vaativat jatkuvaa leikkausta. Sitten rahaa menee johonkin ripsiväriin ja huulipunaan, jos on töissä vähän hienommassa paikassa, kuten pankissa. Lähinnä Helsingissä taitaa olla sellainen kulttuuri, että osa tietynlaisissa töissä olevista naisista tienaa paljon ja kuluttaa ne rahansa tuhansiin eri kauneudenhoitojuttuihin kuukaudessa. Mutta he tekevät sitä joko pakosta (kauhea kilpailu rikkaista miehistä) tai siksi, että yksinkertaisesti nauttivat tällaisestä näkyvästä kauneudesta ja haluavat panostaa kaikkiin härpäkkeisiin. Eli ap, et ole mitenkään epänormaali. Suurin osa ei Suomessa edes osaa laittaa rahojaan "hömppäjuttuihin", koska ei täällä ole sellaista kulttuuria, että naiselle olisi sopivaa tuhlata rahat tekokynsiin ja kasvohoitoihin, kun niitä voi kotonakin tehdä halvalla.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse keskituloinen tavallinen kolmen lapsen äiti. Ikää 40v. Käyn säännöllisesti vain kampaajalla. Joskus harvoin käyn (yleensä lahjakortilla) kosmetologilla. Hierojalla käyn ehkä kerran vuodessa jos sitäkään.
Olen aivan hämmästynyt, kun kuuntelen tuttavien mainintoja ripsihuolloista, kulmien laitosta, sokeroinneista, erilaisista hieronta- ja selluliittihoidoista.. Siihen päälle vielä kuntosalit erilaisilla naisille suunnatuilla kehonmuokkaustreeneillä ja bikinifitness -ruokavalioilla. Olen ilmeisen vanhanaikainen, kun hoidan kasvojani vain markettituotteilla, sheivailen itse kotona tarvittavat paikat, hoidan kuntoani kävelylenkkeilemällä ja syön ihan tavallista kotiruokaa muun perheen kanssa. Uskallan ottaa työpaikan kahvipöydässä pullaviipaleen ja syödä muiden nähden sokeroitua valiojogurttia lounaalla 😊
Olenko ainoa naisellisena itseäni pitävä nainen, jonka kiinteisiin kuukausimenoihin ei kuulu "naiseudenhoitomenoja"?
Et ole. Minä en käy kosmetologilla tai kampaajalla lainkaan. Tärkeämpiä rahareikiä on paikattavaksi.
Ennen tuli käytyä säännöllisesi kampaajalla, ostin myös enemmän meikkejä yms. Kun tulot tippuivat, ovat menotkin tippuneet. En käy enää kampaajalla, värjäystäkin harrastan harvemmin kuin ennen. Shampoot ja voiteet ovat prismasta. Koirien kanssa lenkkeilen ja jumpassa käyn kerran viikossa, maksaa 40 egee vuodessa.
Tätä luettuani en enää ihmettele, miksi Suomessa käydessäni minua tuijotetaan kuin ufoa. Jos et ole "luonnonkaunis" (kosteusvoidetta, ripsaria ja huulirasvaa), olet outo lintu. Ja jos vielä olet puettu ja kammattu "paremmin", sitten vasta outo oletkin!
En enää myöskään ihmettele, miksi miehet valittavat suomityttöjen miesmäisyydestä.
Itse ostin ekat meikkini 12-vuotiaana ja olen siitä lähtien meikkiä käyttänyt. Itsestään ja ulkonäöstään huolehtiminen on minulle elämäntapa.
Shamppoo ja rasvat yms.perus marketti kamaa, myös meikit. Näihin menee ehkä se 10-40€ kk. Kampaajalla käyn erittäin harvoin, lähinnä jos jotkut isommat juhlat tulossa, tasoitan otsista ja latvoja itse. Nyt olen päässyt värjäyskierteestä pois, oma väri ihan kiva. Luonnostaan paksut ja taipuvat hiukset, jonkin verran on yksittäisiä harmaita alkanut löytyä. Kuukautisten hoitoon menee nyt vuotohäiriöiden takia normaalia enempi euroja, mutta tilanne väliaikainen. Hajuvesiä ostan etelänmatkoilta halvalla, piraattikamaa. Kesällä menee enempi rahaa, aurinkorasvoihin ym.
Joitakin satunnaisia heräteostoja, kuten viime syksynä Bobbi Brownin tuotteisiin +200€. Mutta ei kirpaise, kun tälläisiä satunnaisia mielenhäiriöitä tulee todella harvoin.
N.37v
Hyvä kysymys! Luulenpa että tulen vetämään "pohjat".
Hiukset:
- mies leikkaa, en koskaan värjää. Ostan kerran puolessa vuodessa hienoa suomalaista shampoota yhden pullon. En omista esim. hiustenkuivaajaa muista romuista puhumattakaan. N. 5€/vuosi.
Iho:
- ostan silloin tällöin jonkun apteekkirasvan esim. Aqualan. En ole koskaan käynyt kosmetologilla tmv. Ostan sellaisen ison kanisterin suihkusaippuaa (siinä on monta litraa) Cittarin tarjouksesta n. 2-3€, kestää meillä lapsiperheessä melkein vuoden kun laitan sitä nätisti pumppupulloihin. Sanoisin max. 20€/vuosi.
Meikit, kasvonaamiot, kynsilakat, tekokynnet- hiukset tai räpsyripset yms, 0€/vuosi. En omista enkä käytä, hyiiii.....
Kuukautiset:
- 0€ vuodessa, mulla on kuukuppi. Suosittelen.
Hieronta, fysioterapia, tankotanssi, hot jooga jne, 0€/vuosi, en käy koskaan missään sellaisissa enkä menisi edes ilmaiseksi, oikeastaan edes aseella pakotettuna.
Jumppa:
- ostin koko talven jumpat paikalliselta kansalaisopistolta, ne on työttömälle puoleen hintaan. N. 20€/vuosi. Koen että nämä on ylellisyyttä jolla hemmottelen itseäni.
Olen tosi tyytyväinen itseeni kaikin puolin enkä ole mitään vailla 👍 Olen 31v jos sillä jotain väliä.
KaunoKainen kirjoitti:
Tätä luettuani en enää ihmettele, miksi Suomessa käydessäni minua tuijotetaan kuin ufoa. Jos et ole "luonnonkaunis" (kosteusvoidetta, ripsaria ja huulirasvaa), olet outo lintu. Ja jos vielä olet puettu ja kammattu "paremmin", sitten vasta outo oletkin!
En enää myöskään ihmettele, miksi miehet valittavat suomityttöjen miesmäisyydestä.
Itse ostin ekat meikkini 12-vuotiaana ja olen siitä lähtien meikkiä käyttänyt. Itsestään ja ulkonäöstään huolehtiminen on minulle elämäntapa.
Meitä on niin erilaisia. Kyllä minäkin hoidan itseäni liikkumalla, ruokavaliolla ja hieronnalla sekä fysioterapiassa käymällä. Kaikille se meikkaaminen ei vaan ole niin tärkeää, ei se tarkoita että ei pitäisi itsestään huolta.
En mä pahalla niitä katso jotka panostaa meikkaamiseen ja kampaamiseen, ne ei ole itselläni vaan arvoja.
Ja miehenikin on minut valinnut ihan ilman niitä meikkejä ja kaikenmaailman irto osia.
Kun on juhlan aika niin meikkaan ja laitan itseäni kyllä.
Mutta arkena riittää hyvin hoidettu iho ilman meikkejä ja onnekseni olen luonnostaan paksuhiuksinen ja tummat piirteeni ja mummolta peritty kullansävyinen iho pelastaa paljon.
Minä en käy edes kampaajalla ikinä, en tosiaankaan pysty maksamaan tukanlaitosta sellaisia summia. Minulla on onneksi pitkät ja luonnostaan raidalliset vaaleat hiukset, pysyvät tosi kiiltävinäkin hopeashampoolla. Kosmetologilla käyn kerran vuodessa lahjakortilla. Naiseudenhoitobudjetin syö korut, meikit ja vaatteet. Parfyymejakin saa lahjaksi.
HEL-NYC kirjoitti:
Miksi jotkut kokee tämän halon kiillotukseksi? En minä ainakaan tarkoittanut, että olen jollain tapaa parempi/sitkeämpi sissi kuin sellainen, jotka tykkää käydä hoidoissa tai laittautua. Minusta on kiva lukea erilaisista toimintatavoista, nautinnonlähteistä, ihmisille tärkeistä asioista.
Siinä, että saa nautintoa ripsipidennyksistä ja jalkahoidoista ei ole varmasti kenenkään mielestä mitään pahaa. Samalla tavalla minä nautin Fatboylle viltin alle käpertymisestä ja Netflixin katsomisesta :D
Sama juttu. Musta vain on myös mielenkiintoista lukea, paljonko muilla menee rahaa kauneudenhoitoon enkä minäkään halunnut kiillottaa mitään.
Vastapainona voin kertoa, että käytän säästetyt rahani ihan muuhun. Lempibändini lähtee ensi vuonna kiertueelle eivätkä tule Suomeen ollenkaan. Muutama viikko sit tuli myyntiin liput Euroopan kiertueelle. Tonni vilahti niin että humpsis... Mutta nyt on liput muutamaan kaupunkiin ja odotus korkealla!
Varaa ei olisi laittaa rahaa sekä kauneudenhoitoon että keikkoihin ja matkoihin. Mutta kun säästän kynsissä ja muissa sen 100-200 kuussa, niin pääsen kerran neljässä vuodessa kunnon keikkareissuille. Mulla menee musiikki kauneudenhoidon ohi. :-)
T. Se eka sivun vastaaja, jolla meni noin 7 euroa kuukaudessa
KaunoKainen kirjoitti:
En minä koe olevani mitenkään miesmäinen. Mielestäni olen kaunis ja naisellinen nainen vaikken meikkaakaan. Minä huolehdin itsestäni ja ulkonäöstäni olemalla itselleni ja muille armollinen, ystävällinen ja iloinen, syömällä hyvin ja rakastamalla itseäni.
Minulla on mielestäni kauniit pitkät ja hyväkuntoiset hiukset, pitkät tummat ripset ja kauniinmalliset tummat kulmat. Vartaloni on kantanut ja ruokkinut kaksi lasta ja se on edelleen samoissa mitoissa kuin 10v sitten. Rintanikaan eivät vielä roiku niin paljon, että saan heitettyä ne olan yli suihkussa.
En koe olevani tippaakaan huonompi tai vähemmän naisellinen (en myöskään enempää!), kuin sellainen joka jaksaa kulkea seksikkäissä piikkikoroissa ja kynähameessa meikattuna päivästä toiseen. Miksei voi iloita toisista sellaisina kuin he ovat?
Miksi jotkut kokee tämän halon kiillotukseksi? En minä ainakaan tarkoittanut, että olen jollain tapaa parempi/sitkeämpi sissi kuin sellainen, jotka tykkää käydä hoidoissa tai laittautua. Minusta on kiva lukea erilaisista toimintatavoista, nautinnonlähteistä, ihmisille tärkeistä asioista.
Siinä, että saa nautintoa ripsipidennyksistä ja jalkahoidoista ei ole varmasti kenenkään mielestä mitään pahaa. Samalla tavalla minä nautin Fatboylle viltin alle käpertymisestä ja Netflixin katsomisesta :D