Valitsetko mieluummin all inclusive hotellin vai majoituksen korkeintaan aamiaistarjoiluilla?
Aloin tässä miettimään jo ensi kesää ja lomamatkaa perheen kanssa jonnekin Etelä-Euroopan kohteista. Aiemmin ollaan lomailtu muissa kuin AI-hotelleissa ja käyty syömässä kohdemaissa paikallisten suosimissa ravintoloissa turistirysäravintoloiden sijaan.
Nyt perheen teinit heittivät ilmoille halunsa kokeilla AI-majoitusta. Kannattaa ilmeisesti suosiolla panostaa hotellin tasoon saadakseen jotain muuta kuin työpaikkaruokala-huoltoasematasoista ruokaa..
Kertokaa kokemuksia näistä peruslomakohteiden AI-hotelleista. Jonnekin päin Kreikkaa ilmeisesti suuntaamme. Italia, Kypros ja Espanja on kahlattu aika pitkälti läpi, Kreikka ei niinkään.
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Mä ymmärrän, miksi lapsettomat eivät käsitä all inclusive-loman helppoutta. Ainoastaan lapsellinen ihminen tajuaa, miten paljon arjen kokkailu ja ruokailun suunnittelu, ruoka-ainerajoitteiden kanssa säännöstely, eväiden tekeminen ja aterioiden valmistelu voi rasittaa perheellistä ihmistä. :P
Kadehdin lapsettomien aikuisten arjen helppoutta, kun ei tarvitse tehdä kuin ruoka itselleen tai kun laiskottaa, voi käydä ulkona syömässä ilman, että reissu maksaa 100 euroa. Kun lapset on kesällä leirillä tai jossain niin nautin siitä, kun voi kokata vaan itselleen ja juuri niitä ruokia, joita haluaa. Ei tarvitse miettiä koko ajan ruokaympyrää ja tarjoilla monipuolisesti kaikkea, ruokakauppaan ei joka kerta mene kymmeniä euroja..
Senpä takia all inclusive-lomat ovat lapsiperheiden suosiossa, koska siellä voi lopettaa suunnittelun ja voi vaan mennä syömään ja lapset saa itse valita lukuisista eri vaihtoehdoista, mitä syö. Lapsetkin siis tykkäävät, kun on mistä valita ja saavat ulkona syömiskokemuksia.
AI-hotelleissa on usein lapsiperheitä paljon, ja lapsetkin viihtyy kun heidät otetaan vastaan avosylin.
Ensimmäinen asia mikä täyshoitoloman jälkeen kotona aina lapsia kismittää on se, että aamupala kotona on niin "köyhä", kun ei olekaan kaikki esillä valmiina vaan juustokin pitää höylätä itse. :D
Vanhempana taas pitää solahtaa siihen arkirytmiin heti ja edellisenä iltana varata jääkaappiin seuraavan päivän välipalatarvikkeet, valmistella eväät ja katsoa, että jääkaapissa on laktoositonta maitoa, pakastimessa marjoja ja miettiä seuraavan päivän lämmin ruoka valmiiksi, valmistella se.. Arki on ennakointia, järjestelemistä ja huolehtimista, täyshoitolomalla voi vaan olla.
Meillä on ollut matkoilla mukana 1-4 lasta 3kk ikäisestä ja nyt jo lapsenlapsikin. En ole koskaan kokenut aamiaisen tekoa tai ravintoloissa syöntiä vaikeaksi heidän kanssaan
19
Al vovarmaan toimia ihan pienten kanssa, mutta emme ole sellaista kuitenkaan kokeneet tarpeelliseksi, sillä emme halua jumittua hotelliin ja rantaan pelkästään. Vuokraamme joko huvilan tai sitten huoneistohotellin aamupalalla.
Meilläkin on aina ennen menty ihan vauvaikäistenkin lasten kanssa muihin kuin AI-hotelleihin ja tehty itse aamupalat ja syöty muuten eri ravintoloissa ilman, että olisimme kokeneet tuon rasittavaksi. Nyt kokeillaan vaihtelun ja mielenkiinnon takia AI-resorttia.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu kohteesta. AI-vaihtoehto on epäeettinen, jos kyse on ns. köyhästä maasta, koska siitä ei koidu tuloja paikallisväestölle, siis muille kuin parille hotellityöntekijälle.
Ei kai ne lakanoita ulkoimailla pesetä tai kuskaa ruokia rajan takaa?
Samalla lailla AI hotellit käyttävät piakallisia palveluja kuin muutkin.
Ehkäpä vielä niin että tiedostavimmat AI hotelliketjut käyttävät vain paikalla tuotettuja raaka-aineita.
Hiihtoreissuilla aina puolihoito (tai AI). Lapset pysyvät rauhallisina ja jaksavat kun ei tarvitse lähteä hiihtopäivän jälkeen kylille ihmettelemää sopivaa ruokapaikkaa. Ei aikuisiakaan kiinnosta kävellä räntäsateessa kylän raittia etsimässä paikkaa täpötäysistä ravintoloista.
Pienten lasten kanssa reissatessa tai ns. häämatkalla suosisin AI-majoitusta tasokkaassa hotellissa. Isommat lapset jaksavat jo etsiä ruokapaikkaakin. AI-paikat tuppaavat olemaan aika kaukana kaikesta, joten ei varmaan tule lähdettyä hotellilta niin helposti, ainakin itse olen pysynyt aika tiiviisti hotellilla noissa tapauksissa.
Kyllä AI takaa yksipuolisemman kokemuksen kohdemaasta, olipa tarjonta kuinka vaihtelevaa tahansa. Itse haluan lomilta monipuolisia kokemuksia. Jätän hotellin aamiaisenkin usein symöättä, koska se nyt ainakin on useimmiten samanlainen, enkä ole maksanut lomamatkasta sitä varten, että voin mennä sinne säästämään syömällä samaa hotelli aamiaista. Lisäksi voi liikkua vapaasti, eikä ole sidottu olemaan tiettyinä aikoina hotellissa. Itse en siis voisi kuvitellakaan tuollaista. Kukin tyylillään, eli onhan se kiva, että vaihtoehtoja on tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Mä ymmärrän, miksi lapsettomat eivät käsitä all inclusive-loman helppoutta.
Minä ainakin tajuan, ja varmasti moni muukin. Av:lla vaan on turhan paljon mustavalkoisia tyyppejä, jotka ei näe oman elinpiirinsä ulkopuolelle. Toisaalta itsekin tunnut sortuvan moiseen ajattelumalliin, luullen kaikkia lapsettomia tyhmiksi.
Minä taas en pysty aamuisin tankkaamaan niin paljon, että kaipaisin ruokaa seuraavan kerran vasta illalla. Hotellien runsaat aamiaiset menee siis helposti hukkaan. Mieluiten olenkin huoneistohotellissa, jossa voin säilyttää ruokaa jääkaapissa ja aamulla syödä leipäpalan ja/tai jugurtin ihan omassa aikataulussa. Sitten lähden ulos ja syön päivän pääaterian lounasaikaan.
Voisin mennä yksin All Inclusive -paikkaan, jos se olisi oikein kauniilla paikalla ja päättäisin, ettei haittaa, vaikken joka aterialla siellä söisikään.
En tosin matkusta kovin usein, kun harmittaa yhden hengen huoneen lisät.
Mä ymmärrän, miksi lapsettomat eivät käsitä all inclusive-loman helppoutta. Ainoastaan lapsellinen ihminen tajuaa, miten paljon arjen kokkailu ja ruokailun suunnittelu, ruoka-ainerajoitteiden kanssa säännöstely, eväiden tekeminen ja aterioiden valmistelu voi rasittaa perheellistä ihmistä. :P
Kadehdin lapsettomien aikuisten arjen helppoutta, kun ei tarvitse tehdä kuin ruoka itselleen tai kun laiskottaa, voi käydä ulkona syömässä ilman, että reissu maksaa 100 euroa. Kun lapset on kesällä leirillä tai jossain niin nautin siitä, kun voi kokata vaan itselleen ja juuri niitä ruokia, joita haluaa. Ei tarvitse miettiä koko ajan ruokaympyrää ja tarjoilla monipuolisesti kaikkea, ruokakauppaan ei joka kerta mene kymmeniä euroja..
Senpä takia all inclusive-lomat ovat lapsiperheiden suosiossa, koska siellä voi lopettaa suunnittelun ja voi vaan mennä syömään ja lapset saa itse valita lukuisista eri vaihtoehdoista, mitä syö. Lapsetkin siis tykkäävät, kun on mistä valita ja saavat ulkona syömiskokemuksia.
AI-hotelleissa on usein lapsiperheitä paljon, ja lapsetkin viihtyy kun heidät otetaan vastaan avosylin.
Ensimmäinen asia mikä täyshoitoloman jälkeen kotona aina lapsia kismittää on se, että aamupala kotona on niin "köyhä", kun ei olekaan kaikki esillä valmiina vaan juustokin pitää höylätä itse. :D
Vanhempana taas pitää solahtaa siihen arkirytmiin heti ja edellisenä iltana varata jääkaappiin seuraavan päivän välipalatarvikkeet, valmistella eväät ja katsoa, että jääkaapissa on laktoositonta maitoa, pakastimessa marjoja ja miettiä seuraavan päivän lämmin ruoka valmiiksi, valmistella se.. Arki on ennakointia, järjestelemistä ja huolehtimista, täyshoitolomalla voi vaan olla.