Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Veistelykerho, jossa miehet voisivat tehdä perheenjäsenilleen ruumisarkut! Onko mielestäsi hyvä idea?

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten ihan jees, mutta missä niitä säilyttäisi?

Vierailija
2/29 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuten ihan jees, mutta missä niitä säilyttäisi?

Mietin tätä itsekin ja päädyin ratkaisuun, että kellarissa. Kerrostalossa asuvat voisivat ehkä säilyttää verkkokomerossaan? =P

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene ja tiedä.

Vierailija
4/29 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan, että mut polttohaudataan. Tai silloinkin taitaa tarvita arkun. MIssä sen voi säilyttää?

Vierailija
5/29 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluan, että mut polttohaudataan. Tai silloinkin taitaa tarvita arkun. MIssä sen voi säilyttää?

Tai sitten sun miehes voisi veistää ihan vaan sellaisen kauniin pienen uurnan, sisustukseenne sopivan. =P

Vierailija
6/29 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo sosiaalista tekemistä, jollekin voi olla keino käsitellä läheisensä tai omaa sairauttakin. Ja miksi nuo pitäisi piilottaa varastoon? Olohuoneeseen pöydäksi. Silloinhan siihen sisustuselementtiin on tultu sinuiksi, eikä se välttämättä sireta niin paljoa muistotilaisuudessa.

Vierailija
7/29 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä idea, on sitten valmiina jos päättää kännissä ajaa perheen hankeen.

Vierailija
8/29 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei niissä voisi nukkua. Hmph. Aika kauhua.

9/29 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arkut maksaa ihan saakelisti!! Siksi hyvä idea. Kuten moni sanonutkin, säilytys ongelma.

Vierailija
10/29 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kansalaisopistossa voisi olla ruumisarkuntekokurssi, on ehkä jossakin jo ollutkin. Ainakin tuhkauurnia on tehty. Arkkukursseissa on vaan sama ongelma kuin venekursseissa: mistä löytyy riittävän iso tila? Ja kuten aiemmin joku on maininnut, kaikilla ei ole säilytystiloja ruumisarkuille.

Vanha tapa on ollut tehdä arkut itselle ja läheisille, eli ei mitään uutta.

Vierailija
11/29 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän makaaberilta harrastukselta tuo minusta kuitenkin (näin nykyaikaisittain ajatellen)kyllä  vaikuttaa...

Voisivatko äiti ja siskot vastaavasti  alkaa harjoittelemaan seppelten sitomista perhehaudalle sitten  tulevia,niitä  viimeisiä muistamis- ja  kukkatervehdyksiä ja niiden tukevampaa, siinä  kannella pysymistä jo hyvissä ajoin ennakkoon  ajatellen?

Vierailija
12/29 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väiti kirjoitti:

Arkut maksaa ihan saakelisti!! Siksi hyvä idea. Kuten moni sanonutkin, säilytys ongelma.

Joku jo ehdotti sänkyä tai olohuoneen pöytää. Suurimmalla osalla ei ole sängyn allakaan mitään. Tekisivät samalla kurssilla sängyt tai vaikka korokkeet sängyn jaloille, niin saisi vuodevaatelaatikon kaltaisesti helposti suojaan.

Vierailija
13/29 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se vie juuri yhtään tilaa, kun laittaa pystyyn. Eteiseen vaikka kaapiksi.

Vierailija
14/29 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minusta ainakin,esim. 'inkkarikanootti' (eli siis se virallisesti ns. kanadalainen 'avokanootti' mallinen) olisi paljon,paljon hauskempi tehtävä....

Vierailija
15/29 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekee siitä tilapäisen kirjahyllyn?

Vierailija
16/29 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa asia joka ei ole ok, on se että MIESTEN veistelykerho. Eli jos naisetkin saa osallistua niin ihan loistava idea. Tai no itse olen päättänyt tehdä itselleni uurnan. Saapahan mieleisen kun itse tekee :D

Vierailija
17/29 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Telkkarissa vai missä oli juttua hautausurakoitsijasta joka joutui hylkäämään miltei kaikki itse tehdyt arkut kun oli liian heiveröisiä.

Eli jos tekee niin pitää olla tukevaa tekoa. Siinähän voi tapahtua mitä vaan jos ei ole tukevasti tehty. Sehän niissä sitä hintaa tuokin.

18/29 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan noita ruumisarkunrakennuskursseja ollut ennenkin mm. kansalais- ja työväenopistojen taholta. Ovat käsittääkseni suosittuja kursseja.

Onko jollain tuoretta tietoa, järjestetäänkö ko. opistoissa edelleen näitä kursseja? Ei sillä että itse menisin kurssille, sillä säilytysongelma tulisi itsellänikin eteen. Pitäisi vuokrata joku varasto arkulle ja lopullinen hinta arkkumateriaalit ja varastovuokra mukaan lukien voisi olla hyvin paljon isompi kuin hautaustoimiston halvin krematorioon hyväksytty arkkumalli.

Vierailija
19/29 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan noita kursseja ollut pitkän aikaa kansalaisopistoissa muutaman vuoden välein. Itsekin olen ajatellut mennä tuollaiselle kurssille, jahka mukula varttuu sen verran, että pystyn ylipäätään harrastamaan jotain. Ja olen siis nainen. Arkut maksavat rutosti, ja kun minutkin polttohaudataan, on turha maksaa kymppitonnia arkusta.

Haluan mahdollisimman yksinkertaisen arkun. Puut voisi ottaa omasta metsästä. Hautakiven olen ajatellut kierrättää isoisovanhempieni haudalta siinä vaiheessa, kun hautasopimus heiltä päättyy ja hauta otetaan toiseen käyttöön. Hautakivihän ei ole seurakunnan omaisuutta vaan suvun, sen voi hakea haudalta pois ja kirjata uuden vainajan tiedot taustapuolelle. Nököttäköön kivi tuolla puutarhan perällä siihen asti, kunnes kupsahdan.

Olen ajatellut myös mennä kutomakeskukseen tekemään itselleni arkkuliinan, siis sellaisen valkoisen kankaan, johon kirjaillaan jotain soveliasta, ja se sitten laitetaan hautajaisissa siihen arkun päälle. Siitä arkkuliinasta voisi tulla vaikka uusi sukuperinne, jos siihen liitettäisiin aina kunkin vainajan nimi, jonka arkulla liinaa on pidetty hautajaisissa. Vähän samaan tapaan kuin suvussamme kulkeva ristiäismekko.

Liina mahtuu vaatekaapin ylähyllylle. Arkun olen ajatellut sijoittaa välikatolle. Meillä on yksikerroksinen talo, kyllä tuonne välikatolle kattotuolien päälle mahtuu kamaa. Kotopuolessa siellä säilytetään suksia, meillä sitten arkkuja :) .

Vierailija
20/29 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä suunnalla Suomea on ollut jo yli 20v aika ajoin kansalaisopiston kursseja, joilla voi valmistaa ruumisrakun itselleen tai miksei vaikka koko suvulle. Tuttavaperheen mies valmisti oman arkkunsa ja säilyttää sitä aitassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kuusi