Pienet vauvat sitterissä katsoen telkkaria
Kävin tuttavaperheen luona, missä pieni 2kk vauva. Vauva istui pitkät ajat sitterissä telkkarin edessä. Kysyin etteikö ole haitaksi, että pieni katsoo tv:tä. Vastaus oli että hän viihtyy siinä niin hyvin, voi katsoa tuntikausia. No todella, silmät suurina kuin huumaantuneena tuijotti välkkyvää ruutua. En voinut jättää vauvaa siihen vaan pyysin hänet syliini. Mikä näillä nuorilla (?)vanhemmilla on, kun ei maalaisjärkeä. Vauvan paikka on sylissä, sängyssä tai lattialla, missä vahvistuu ja kehittyy. Ja vauvan kanssa pitää olla kontaktissa, seurustella, helliä. Tuntuu niin pahalta, että somet ja vanhempien laiskuus vie vauvalta tärkeitä kehitysvaiheita.
Kommentit (8)
Neuvolan pitäisi suoraan kysyä katsotaanko telkkaria ja opastaa. Mitähän näistä somettajien, nettiriippuvaisten lapsista tulee kun viihdykkeenä telkkari ja netti...
Vierailija kirjoitti:
Neuvolan pitäisi suoraan kysyä katsotaanko telkkaria ja opastaa. Mitähän näistä somettajien, nettiriippuvaisten lapsista tulee kun viihdykkeenä telkkari ja netti...
Kyllä sitä, että telkkarin katsominen on vauvalle haitallista, mun mielestä painotetaan ihan joka paikassa. Ihmettelen, miksi jotkut silti antavat katsoa.
Mulla oli vauva, joka ei viihtynyt hereillä _missään muualla_ kuin sylissä tai pätkiä turvakaukalossa tv:n ääressä. Siispä istutin hänet välillä siihen - mutta nyt puhun siis 10-20 minuutista (näitä pätkiä 1-2 päivässä) kun tein ruokaa tms. Olin siis yh, joten lisäkäsiä ei ollut. Paljon tuo olikin kantorepussa, mutta neuroottisena ensiäitinä en uskaltanut viedä kokkaustaitojeni kanssa kuuman hellan ääreen... :D
Oma vauva on ollut alusta asti lattialla pitkiäkin aikoja.
Nyt kun ei osaa vielä istua mutta kampeaa kamalasti ylöspäin ja puhisee/hermostuu kun ei pääse niin on ollut myös sitterissä leikkimässä, ei katsomassa telkkaria. Eli tällä hetkellä lattialla piti todella haastavaa kun yrittää ylös vaan kokoaika eikä pääse ja väsyy sitten nopeasti ja alkaa itkemään. Eli pidän siihen asti ja sitten rauhoittumaan sitteriin. Mutta 2kk viihtyy pitkiä aikoja lattialla!
Samaa mieltä, että Nuoret sitä nettiä nyt vaan käyttävät enemmän kuin vanhemmat äidit. Ei tuo sometus ole ollut tai yleensäkään netti aiemmin niin tärkeässä roolissa. Käyttäsivät aikansa myös siivoamiseen, ruoanlaittoon ym, tuntuu että ovat nykyään tosi laiskoja ja valittavat ettei ole aikaa. No netti kiinni ja ajankäyttöä muuhun järkevämpään.
Meillä ei telkkaria katsota kun vasta vauvan nukkuessa. Taapero saa katsoa 1krt päivässä Pikku Kakkosen. Vauva seuraa sitteristä minun puuhia, ruoanlaittoa, pyykkäystä ym.. Muuten viihtyy lattialla. Kaveripiirissä jotkut käyttää telkkaria lapsenvahtina..
Yleistä on, valitettavasti. Vaikea puuttua kun yleensä vanhemmat suuttuu jos neuvoo. Meillä telkkari pysyy kiinni, jos vauva samassa huoneessa. Tai vauva ainakin käännetään niin ettei tuijota ruutua. Neuvolan pitäisi ottaa asia esille.