Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi viet koirasi hautausmaalle?

Vierailija
05.11.2016 |

Törmäsin taas tänään ilmiöön joka on mietityttänyt minua aiemminkin. Kävin hautausmaalla ja kieltotauluista huolimatta kahdella ihmisellä oli koira mukana. Tätä näkee aina kun on sellainen pyhäpäivä että ihmisiä käy enemmän haudoilla.
Mielestäni vain on todella epäkunnioittavaa käytöstä.
Kysyn siis sinulta joka otat koirasi mukaan hautausmaalle: Miksi yhteiset säännöt eivät mielestäsi koske sinua ja koiraasi?

Kommentit (67)

Vierailija
41/67 |
05.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan koirani mukaan hautausmaalle siksi että asutaan ihan lähellä ja saadaan siinä samalla hyvät iltalenkit.

Toki koira on pieni ja kannoin sitä hautausmaalla sylissä jottei pääse liruttelemaan.

Vierailija
42/67 |
05.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksikään koira, ei kuseksi läheisieni haudoille. Ymmärrän lemmikkieläimet, perheenjäsenet, täysin, mutta en sitä että joku tai kukaan ulosteillaan, kuopinnallaan, kukkien ja kynttilöiden tai hautakiven vahingoittamisella ym.koskee omaisteni muistoihin. Näitä on tapahtunut hautuumailla, enkä sitä soisi omieni saatika muiden haudoille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/67 |
05.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otan koirani mukaan hautausmaalle siksi että asutaan ihan lähellä ja saadaan siinä samalla hyvät iltalenkit.

Toki koira on pieni ja kannoin sitä hautausmaalla sylissä jottei pääse liruttelemaan.

Hieno tapa, kantaa koiruliinia sylissä hautausmaan läpi, hatun nosto ja ymmärrys.

Vierailija
44/67 |
05.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

http://www.studio55.fi/vapaalla/article/koirien-ulkoilutus-hautausmaall…

Maaseudulla mummo taluttaa korvasta pihalle”

Pipatti kertoo ottaneensa lain tulkitsemisesta yhteyttä Helsingin poliisin johtoon.

– Heidän kantansa on, että kytketyn koiran kanssa saa mennä hautausmaan lävitse, jos se on siinä kulkureitillä, tai käydä haudalla ja tulla pois. Mutta koirien ulkoiluttaminen hautausmaalla ei poliisin mielestä ole asianmukaista tai lain hengen mukaista, vaikka järjestyslaista maininta hautausmaista puuttuukin.

Pipatti huomauttaa, että koirakieltokyltit ovat useilla hautausmailla edelleen pystyssä.

– Maaseudulla mummo taluttaa korvasta pihalle, jos menee koiran kanssa hautausmaalle. Tässä on kyse yleissivistyksestä ja hyvistä tavoista. Tuntuu, että ne on pääkaupunkiseudulla viime vuosikymmeninä unohdettu.

– Koiran kanssa kävellessä pitäisi vähän miettiä, onko kaikki sopivaa vai ei. Jos on mahdollista pahoittaa jonkun mieli, niin miksi ihmeessä – vaikka olisi kuinka oikeassa – niin tekisi? Oli se mielensä pahoittava sitten hautausmaan henkilökuntaa tai omainen tai kuka tahansa, Pipatti sanoo.

Eli jos on edes teoreettinen mahdollisuus, että joku pahoittaa mielensä, niin asiaa ei saa tehdä? 

Vierailija
45/67 |
05.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn päivittäin hautausmaalla ja koirat kulkevat mukanani. Hautuumaa ei ole koirien ulkoilutusta tai lenkkeilyttämistä varten - pissatukset ja kakatukset hoidetaan muualla. Ja kyllä, olen tarkistanut seurakunnalta onko koirien mukaan ottaminen sallittua. On. Koirien kieltokyltti on ohjeellinen ja muistuttamassa, että hautuumaa ei ole koirien ulkoilutusta varten.

Ja ei: koirani eivät sotke tai tee mitään pahaa hautuumaalla. Ja kyllä: minä kerään palaneet kynttiläroskat ohimennessäni ja vien ne roskikseen. Mikään ei ole epäkunnioittavamman näköistä kuin hauta, jolle juhlapyhinä kasattiin kynttilämeri ja jotka arkena nököttävät siinä edelleen surullisena roskakasana.

Vierailija
46/67 |
05.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin näin tänään ison koiran hautausmaalla käydessämme muistamassa kynttilöin omaisiamme, ja täytyy sanoa, että PISTI KYLLÄ SILMÄÄN:(

Vierailija
47/67 |
05.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://m.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/kieltokylteilla-ei-virkaa-kiv…

"Koirakieltokyltit seisovat yhä monilla hautausmailla, vaikka Suomen järjestyslaki sallii hihnassa kulkevien koirien piipahtamisen hautausmaan aitojen sisäpuolella. Esimerkiksi Keski-Uudellamaalla koirakieltokyltit ovat yhä ruuvattuina hautausmaiden sisäänkäyntien edustoille."

Vierailija
48/67 |
05.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän henkilökohtaisesti koiria vastaan mitään ole. Ei hevostakaan, sikaa, pupua, kissaa tai lammastakaan kohtaan. Mitä ihmiset pitävätkin kotieläimenään. Tuokaa ne kaikki hautausmaille, jos ei ole kieltokylttiä. Tuskin ongelmaksi muodostuu mikään muu, kun tulee hätä, sellainen.

Vierailija
49/67 |
05.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks ihmeessä pitäis koira viedä hautausmaalle? Vaikka olisikin sen vanhan ruokkijan ja kusettajan hauta. Come on.

Vierailija
50/67 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitääkö sitten linnut ja oravatkin ajaa pois? Entäs jos koira kuului vainajalle? Jos omistaja kerää kakat ja estää hautakivien merkkauksen (puut on ok), niin mikseivät saisi tulla?

Sitäpaitsi, olen nähnyt ponin hautausmaalla (ja ei, ratsastaja ei ollut romani vaan supisuomalainen teini). Käyttäytyi hyvin eikä jättänyt lannoitteitaan paikalle (aka ei ulostanut). Kukaan (minun huomaamani) ei näyttänyt haluavan ajaa sitä pois, vaan sitä mentiin silittämään ja taputtamaan :)

Luonnonvaraiset eläimet ovat mielestäni hieman eri asia kuin se että joku vie lemmikin hautausmaalle jopa tarpeilleen. Tätäkin olen nähnyt.

Kyllä ne luonnonvaraisetkin eläimet jättää jätöksiään sinne, jopa haudoille. Itse en ole nähnyt koiran kakkaavan haudalle mutta monen linnun olen, ei se ole eri asia. Paitsi ehkä siten että linnut ja oravat ei korjaa jätöksiään mutta useimmat koiranomistajan korjaa.

Ja kyllä on tultu vietettyä hautausmaalla aikaa, olen ollut siellä kesätöissä jo pari kesää.

Vierailija
51/67 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kyllä mä haluan, jos kuolisin nyt että mieheni tulisi koirien kanssa haudalleni

Ihan sama, mitä haluat. Säännöt kieltävät. 

Jumankauta että suomalaiset rakastaa sääntöjä ja kieltoja. Ihan varmasti maailman ainoa maa jossa joku pahoittaa siitäkin mielensä että käydään koiran kanssa hautausmaalla.

Vierailija
52/67 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos löytyis luita sille.

No eikun oikeesti mä vien sen sinne kuselle.

Vierailija
53/67 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

http://m.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/kieltokylteilla-ei-virkaa-kiv…

"Koirakieltokyltit seisovat yhä monilla hautausmailla, vaikka Suomen järjestyslaki sallii hihnassa kulkevien koirien piipahtamisen hautausmaan aitojen sisäpuolella. Esimerkiksi Keski-Uudellamaalla koirakieltokyltit ovat yhä ruuvattuina hautausmaiden sisäänkäyntien edustoille."

Kirkko haistattaa paskat lainsäädännölle.

Vierailija
54/67 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://goo.gl/maps/9MprGo5zPe42

Näkyypä noita koiran kuvia olevan Turussakin, mitä lie sitten tarkoittavat. Ei tuo minusta näytä kieltokyltiltä. Ehkä tuossa on reitti jossa voi ulkoiluttaa koiraa pyörän kanssa.

Vierailija
55/67 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kyllä mä haluan, jos kuolisin nyt että mieheni tulisi koirien kanssa haudalleni

Ihan sama, mitä haluat. Säännöt kieltävät. 

Ihan sama mitä sinä haluat. Lakikieltää liikkumisen rajoittamisen. Suomessa on jokamiehen oikeus ja se koskee myös koiran taluttamista.  Kirkolla ei ole oikeutta rajoittaa koirantaluttamista. Tukehdu kiukkuusi kieltomamma.

Vierailija
56/67 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita poliisille.   :D

Vierailija
57/67 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyykin muitaa ilmoittaa kirkkoherranvirastoon että heidän hautausmaillaan on vieläkin laittomia koirakieltokylttejä ja jos niitä ei poisteta, niin ilmoitan viranomaisille.

Vierailija
58/67 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hautausmaa ei ole puisto, eikä lemmikkien ulkoilutusalue.

Paikkana sillä on oma erityistarkoituksensa, ja siksi toivotaan, ettei lemmikkejä sinne tuoda.

Vierailija
59/67 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuolleita ei kiinnosta

Vierailija
60/67 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuolleita ei kiinnosta

Mutta kuolleiden omaisia kiinnostaa puhumattakaan seurakunnista, jotka hoitavat aluetta.