Suomalaiset lapsitähdet, "Mustan kissan tango"
Tämä on outoa kysyä tällä palstalla mutta tiedättekö 1970-luvun alun suosikkisävelmän "Mustan kissan tango" jonka esittivät pienet kaksosisaret tosi muhkeat mummolasit päässä. He olivat Jaana ja Tiina, olen sitä ikäluokkaa että muistan vielä pienenä kuinka tykkäsin laulusta. Mitä heille tapahtui, olin järkyttynyt kun luin että molemmat tytöistä olisivat kuolleet jo 70-luvulla eli ihan lapsina?? Heillä oli harvinainen sukunimi mutta sillä ei nyt ole väliä, tietäisikö kukaan vanhemmasta ikäpolvesta heistä? Minua tieto kuolemasta jotenkin kummasti järkytti ja etsin tietoa netistä. Varmaan ymmärrätte itsekin että netin ihmeellisessä maailmassa asiat joihin ei löydy vastauksia, edes netistä alkavat kiehtoa kaikkein eniten. Tarkoitus ei ole olla epähieno, asioista on kulunut vuosikymmeniä minä vaan olen utelias ja onhan se surullinen juttu. Ajattelin tyttöjen videon nähdessäni miten samantyylinen on yksi sukulaistyttöni jolla on kanssa se että hyvin pienestä on käyttänyt laseja.
Kommentit (76)
Heh, ei itsestäänselvyys, että -63 syntynyt ei oisi hengissä?
Hei. Me ollaan 53-vuotiaita!
Tarkoitan just sitä että on hienoa että on 53 vuotiaana hengissä koska ei kaikki vaan ole, mullakin alkoi kato käydä tutuissa jo tuossa alta kolmenkympin, 50 vee on aika suuri vedenjakaja myös. Itse olen toivoakseni aika hyvässä kunnossa ja joka terveestä päivästä kiitollinen, nyt menee ylimakeaksi :D
Hyväntahtoinen utelias kirjoitti:
Jaana ja Tiina kuuluvat samaan aikakauteen kun oli tämä pellavapäinen poika joka lauloi "Äideistä parhain" kappaleen totisena ja falsetissa. Hänen vaiheitaan on selvitetty myöhemmin ja minulle on selvää että Jaana ja Tiina ovat kuolleet, heidätkin olisi muuten kyllä kaivettu esiin (nyt siis kuvainnollinen ilmaisu tässä) kertomaan kuulumisiaan jossain vaiheessa koska he olivat listoilla tolla kissakappaleella 70-luvun alussa ja muistettava duo. Tässä on itsellä tullut viidenkympin myötä joku ihme tarve nostalgiaan, en voi tietenkään muuten selittää miksi tälläinen asia jää vaivaamaan. Liitän itseni tähän jatkumoon millaista oli kasvaa lapsena 70-luvun Suomessa.
Minäkin muistan Jaanan ja Tiinan erittäin hyvin ja shokkina tuli minullekin muutama vuosi sitten saada tietää heidän hyvin aikaisesta poismenostaan. Käänsin silloin netin ympäri yrittäessäni löytää jotain lisätietoja mutta turhaan. Toisaalta, mitä lisätietoja tarvitsisin? En haluaisi tietää yksityiskohtia onnettomuudesta tai siitä musertavasta surusta, mikä perheeseen laskeutui. Tytöt ovat poissa.
Tuon pellavapäisen pojan, jonka nimi täällä jo mainittiinkin, tunsin itse. Hän tuli nuorena uskoon ja toimi aktiivisesti seurakuntanuorissa. Kun olin rippileirillä, hän oli siellä kitaransa kanssa laulattamassa meitä. Muistaakseni hän käytti paljon baskeria :)
Siis, minähän haluaisin uskoa että he ovat hengissä mutta kun eivät ole ja just tämä mystisyys aiheen ympärillä. [...] Se selvittää miten salaiseksi juttu jäi, Petelius ja Kalliolahan eivät ole syntyjään helsinkiläisiä, tuskinpa he olisivat pilaa tehneet jos olisivat olleet asioista perillä. [...] Nettiaika on mieletöntä, se alkaa kiehtoa mikä ei selviä..
Ei siinä mielestäni mitään mystisyyttä tai salaisuuksia ole. Ensinnäkin 70-luvun autokolarijuttuja tai vastaavia ei netistä löydy, ainoastaan isot, monia uhreja vaatineet onnettomuudet on luettavissa. Toiseksi, vaikka jostain arkistosta löytyisikin vanha hesari, jossa olisi uutisoituna tuo onnettomuus, niin se olisi pieni, muutaman rivin maininta, jossa todettaisiin, että 9-vuotias koululainen jäi koulumatkalla auton alle ja kuoli, tai että 10-vuotiasta tyttöä töytäisi auto ja tyttö menehtyi myöhemmin sairaalassa. Ei siinä nimeä lukisi. Joten eivät ne Kalliala ja Petelius voi olla perillä, että no nyt sille Mustan kissan tangon laulajatytölle kävi huonosti, vaikka olisivat uutiseen törmänneetkin.
70-luvulla ei myöskään lehdistö ollut samanlaista kuin tänä päivänä. Hymy repi kohuotsikoita, mutta vaikea uskoa, että ko. lehdestä löytyisi Tynellien perheen haastattelua. Ehkä se toinen kaksosista todellakin kuoli suruun. Lopetti ehkä yksin jäätyään syömisen eikä siinä surun keskellä huomattu auttaa ajoissa. Elämä 70-luvulla oli hieman toisenlaista kuin nykypäivä kriisiapuineen.
Nämä pari edellistä kommenttia ovat hyviä ja on ihan totta että olin vain niin surullinen kun luin youtuben kommenttiosiota ja siitä selvisi kohtalo että jotenkin halusin ymmärtää ja prosessoida. Olen kyllä varma että Kalliala ja Petelius eivät tienneet tehdessään pilaa tytöistä tai muuten olisi ollut liian raakaa pilaa. Uskon kyllä että he tietävät asiasta nykyään, suomalaiset artistipiirit olivat niin pienet 70-luvun alussa että tuollainen surullinen juttu on jossain vaiheessa täytynyt tulla heidän tietoonsa. Nolo juttu noille koomikoille mutta varmaan myös ollut opiksi. Tähän tämä on varmaan jätettävä, ei siinä mitään, se on haikeaa mutta myös tärkeä osa lapsuuttani.
Hei, vielä tosta auto-onnettomuusjutusta. Tottakai ymmärrän ettei onnettomuuksien uhrien nimiä ole koskaan ollut tapana uutisoida Suomessa ja hyvä niin. Nuo tytöt olivat kuitenkin nykypäivänkin mittareilla melkoisia julkkiksia koska muistan nähneeni heidät useamman kerran lapsena televisiossa laulamassa Mustan kissan tangoa". Luulisi että asiasta olisi jossain naistenlehdessä mainittu,Sitäpaitsi youtubessa näkyvä pätkä jossa tytöt laulavat Nissepolkan oli Suomen tv historiassa huomattava tapaus, amerikkalainen Danny Kaye kävi Suomessa hyväntahdon lähettiläänä, Suomessa näkyi kai tuohon aikaan kaksi, kolme kanavaa ja konsertit olivat vähintäänkin aikansa "nenäpäiväkonsertteja".
On totta että tytöistä löytyy todella vähän tietoa.Mutta on outoa että jotkut väittävät heidän kuolleen,ja jotkut kertovat heidän elävän.
Kyllä juttu varmaan tähän taas kuivuu, aikaa on kulunut paljon ja heidän kohtalonsa kiinnostaa ihmisiä silloin tällöin, monikin itsekseen miettii mitä tapahtui. Yksi juttu mitä mietin oli kun heillä oli niin pieninä jo vahvat lasit että olisiko siinä ollut jotain sairautta mukana joka sitten vaikutti elämään ja terveyteen. Mutta suloisia tyttöjä olivat.
Vielä tuli Jaana ja Tiina mieleen kun aamulla oli Pirkka Pekka Petelius kolmosen haastattelussa. PPP aikoo tehdä jonkun kiertueen missä esittää suosituimpia hahmojaan, James Potkukelkkaa, Herra 47 ym. Mä en kyllä tajua mutta multa meni todella totaalisesti maku tosta Peteliuksesta paitsi tän Kallialan kanssa tehdyn Jaana ja Tiina ivaversion takia myös kun aloin ajattelemaan kuinka monet Peteliuksen hahmoista itseasiassa perustuu osattomille, köyhille tai suorastaan rasistisesti muille nauramiselle. Kun jätetään komiikasta pois lappalaiset ja romanit ja juurikin Jaana ja Tiina mitä muuta se komedia on kuin nauramista mielenterveysongelmille, puhevikaisille ja pullonpohjalinssejä käyttäville ihmisille. Ei paljoa vaadi. Tekis Petelius pilaa välillä hyväosaisista, vaikka jostain elämälle vieraista startup neroista jotka pyörii tuolla ihmisten ilmoilla sondit ja anturat päässä joukkorahoitusta etsien. Olisi aika myös tehdä jonkun kunnon koominen versio esim pääministeri Sipilästä tai pitkävihaisesta pilkunnussijapresidentti Niinistöstä. Nyt meni kauas Mustan kissan tangosta mutta nyt näin :(
Vierailija kirjoitti:
No niin asia on tarkistettu seurakunnasta ja kaikkien iloksi voin kertoa, että huhu ei ollut totta ;)
Hmph, antaakohan seurakunta noin vain tuollaisia tietoja. Jos on kuollut esim. 70-luvulla, ei kuolemasta ole kulunut vielä niin pitkä aika, että tietoja saa luovuttaa noin vain kenelle tahansa. Esimerkiksi sukututkijoille suositeltu raja on 100 vuotta. Ja jos sukututkimukseen haluaa seurakunnalta omien sukulaistensa tietoja, niitäkin saa jonottaa monin paikoin viikkoja. Väestörekisteristä toki voi hakea maksua vastaan niin elävien kuin kuolleiden tietoja, ellei henkilö ole itse kieltänyt tietojen luovuttamista. Tätä seurakuntajuttua en kuitenkaan ihan pureskelematta niele. Kerro siis mitä sanoivat!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niin asia on tarkistettu seurakunnasta ja kaikkien iloksi voin kertoa, että huhu ei ollut totta ;)
Hmph, antaakohan seurakunta noin vain tuollaisia tietoja. Jos on kuollut esim. 70-luvulla, ei kuolemasta ole kulunut vielä niin pitkä aika, että tietoja saa luovuttaa noin vain kenelle tahansa. Esimerkiksi sukututkijoille suositeltu raja on 100 vuotta. Ja jos sukututkimukseen haluaa seurakunnalta omien sukulaistensa tietoja, niitäkin saa jonottaa monin paikoin viikkoja. Väestörekisteristä toki voi hakea maksua vastaan niin elävien kuin kuolleiden tietoja, ellei henkilö ole itse kieltänyt tietojen luovuttamista. Tätä seurakuntajuttua en kuitenkaan ihan pureskelematta niele. Kerro siis mitä sanoivat!
Kyllä me tiedot saa seurakunnasta ihan samanlailla kuin väestörekisteristä. T: sukututkija
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä me tiedot saa seurakunnasta ihan samanlailla kuin väestörekisteristä. T: sukututkija
Saa kyllä, mutta saako ihan yhdellä puhelinsoitolla samalta istumalta? Niissä srk:ssa, joiden kanssa olen ollut tekemisissä, tietoja saa odottaa viikkoja. Entä annetaanko noin tuoreita tietoja kenelle tahansa? Tästä en ole satavarma, kun ei ole tarvinnut kysellä. T: toinen sukututkija
Kaikki huhut tuntuvat palautuvan tuohon yhteen keskustelupalstan kommenttiin? Ei mitään faktoja?
Minäkin uskon että jotain asiasta olisi aikanaan julkaistu jos huhu pitäisi paikkansa. Ehkä he muuttivat ulkomaille, halusivat yksinkertaisesti pois julkisuudesta tai joku muu syy "katoamiseen".
Minusta siinä Nissepolkka videossa toinen sanoi nimensä ruotsalaisittain. Ruotsissa on aika paljon Tynell nimisiä. Olisivatko sinne kadonneet? Jollakin täytyy olla tekijänoikeudet niihin vanhoihin lauluihin, Mustaan kissaan ja Nissepolkkaan. Ei PMMP sitä ole ilman lupaa voinut levyttää. Ja jos on tekijänoikeudet, täytyy jollakin olla myös yhteystiedot. Jostain syystä kukaan vain ei kerro julkisuuteen.
Jotain jossain määrin aktiivista on tosiaan tekijänoikeuksiin liittyen, miksi esim youtubesta ei löydy Jaanan ja Tiinan "Mustan kissan tango" versiota, se ajoi minut alunperin tämän mysteerin äärelle. Yleensähän jos artisti on täysin jo unohtunut ei kukaan myöskään välitä tekijänoikeuksista tai poista videoita youtubesta. Olisiko Ruotsissa enemmän Thynellejä ja onko se muoto Tynellistä, itse tiedän Suomessa muutamankin Thynellin. PMMP kävi myös mielessäni kun muistan heidän biisin levyttäneen, Jaanan ja Tiinan tapaus on varmaankin ollut kautta vuosien muusikkopiireissä ns. hiljaista tietoa. Mutta kun kukaan ei asian kanssa ole tullut esiin, mysteeri vaan jatkuu ja eihän siinä mitään. He olisivat jo 53 vuotiaita tänään.
Kun toinen kaksosista kuoli, niin siitä oli isot lööpit silloisessa iltapäivälehdessä.
Muistelisin heidän kuolleen rattijuopon toimesta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa kyllä, mutta saako ihan yhdellä puhelinsoitolla samalta istumalta? Niissä srk:ssa, joiden kanssa olen ollut tekemisissä, tietoja saa odottaa viikkoja. Entä annetaanko noin tuoreita tietoja kenelle tahansa? Tästä en ole satavarma, kun ei ole tarvinnut kysellä. T: toinen sukututkija
Riippuu varmaan seurakunnasta, ja veikkaan, että isoimmat on nihkeimpiä. Itse olen saanut tietoja ihan vain soittamalla, vastaus saman keskustelun aikana siis.
Jotenkin noin käsitin itsekin käyneen, ihmetytti vaan kun en sitä silloin lapsena kuullut mistään, tytöt vain hävisivät, tosi surullinen juttu. Olet varmaan oikeassa tuossa koska käsitin että he tosiaan olivat Alppilasta, asuin siellä itsekin muutaman vuoden 90-luvun vaihteessa.
Siis tytöt ovat kenties vielä hengissä, se olisi tosi hienoa kuulla eikä mikään itsestäänselvyys jos syntymävuosi 1963. No jos hengissä ovat ja joku tuntee niin kiitos lauluista, oli lapsuuteni muistettavimpia ja parhaimpia lastenlauluja tuo "Mustan kissan tango"