Olen 27 ja haluaisin yliopistoon mutta minulla on myös vauvakuume
Tuntuu mahdottomalta sovittaa näitä yhteen
Mitä tekisitte minun sijassa?
en jaksa kuulla kuinka olen matalasti koulutettu koska amis ylin koulutus. Lisäksi palkkataso valitsemallani alalla on huono ja janoan asiantuntijatehtäviin
En haluaisi äidiksi kovin vanhana, mutta haluan sekä vauvan että tutkinnon
voinko opiskella vauvan kanssa?
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai voit, mutta sun pitää odottaa, että vauvalla on vähän ikää, että vauva voidaan sitten viedä esim. päiväkotiin kun sinä olet koulussa. Lastahan sinne kouluun et voi viedä.
Mutta muista kuitenkin, että todella rankkaa on vauvan kanssa opiskella.
Kyllä vauvan kanssa voi luennollekin mennä, monet tekevät niin.
Korkeintaan jossain humanistisessa
Oletkohan sinä ikinä astunut jalallasikaan yliopistolle?
*yliopistoon
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voinko ottaa rakkaan koirani mukaan luennoille? En ookkaan tiennyt! :)
Heh heh, alkeellista. Koira pärjää yksinään kotona, vauva ei. Koiranpentukin on niin kauan emonsa hoivissa, että se pärjää.
No täytyy joko itse olla äitiyslomalla Tai hommata lapselle hoitaja luentojen ajaksi. Ei sinne saa tulla pilaamaan toisten opiskelua. Hullua ottaa pääsykokeeseenkin lapsia mukaan siis itsekkäämpää ihmistä saa etsiä! Minäminäminä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai voit, mutta sun pitää odottaa, että vauvalla on vähän ikää, että vauva voidaan sitten viedä esim. päiväkotiin kun sinä olet koulussa. Lastahan sinne kouluun et voi viedä.
Aika paljon lapsia luennoillakin kyllä näkyy ja meille on ihan sanottukin että saa tuoda.
Äidit on kyllä yleensäkin kaikissa asioissa super itsekkäitä.
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi mutta kuka täällä puhui koirista? En itse huomannut ollenkaan, mutta kysy ihmeessä omasta oppilaitoksestasi.
Vierailija kirjoitti:
No yliopistossa (vähän toki alasta riippuen) on varmaan kaikista oppilaistoksista helpointa opiskella vaikka olisikin lapsia, pakollista läsnäoloa on vähän ja tutkintoa voi kasata hyvinkin joustavasti. Että eikun vaan! Amispohjalta opiskelu voi kyllä olla melkoisen haastavaa, joutuu opettelemaan ihan uudenaisia opiskelutaitoja.
Aalto-yliopistossa on kyllä paljon opetusta johon joutuu osallistumaan. Etänä on paha opiskella kun asiat esitetään luennoilla. Lisäksi on laskareita, tietokoneharjoituksia, harjoitustöitä, projektitöitä, seminaareja, erikoistöitä,... jne.
Nykyisin paljon enemmän läsnäoloa vaativaa opetusta kuin silloin kun itse opiskelin. Nyt olen siis assari.
Yritä päästä nyt eka kouluun kohta tulee se tosi p*ska uudistus korkeakoulujen pääsyyn!!
Äitiysloman ja hoitovapaan aikanakin voit käydä luentokursseilla. Eikä tarvitse nostaa tukia, koska opintorahaa ja noita vauvanhoitotukia ei saa päällekkäin käsittääkseni.
Ongelma tällaisessa hitaassa opiskelussa on se, että opintokuukaudet kuluvat ja joutuu hakemaan lisäaikaa.
Mikset ottaisi enemmänkin kursseja avoimessa, voit suorittaa siellä jo ennen mahd. lasta vaikka kokonaisen sivuainekokonaisuuden. AInakin jos avoimen kurssit ovat saman oppilaitoksen, mihin olet hakemassa. Kaipa noita kokonaisia osia voi toisestakin yliopistosta hyväksilukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika paljon lapsia luennoillakin kyllä näkyy ja meille on ihan sanottukin että saa tuoda.
Äidit on kyllä yleensäkin kaikissa asioissa super itsekkäitä.
Korjaan *pikkulasten äidit
Vierailija kirjoitti:
Ensin yliopistokoulutus. Paljon tärkeämpi. Ja opiskellessa jos vääntää lapsia niin kyllä on elämä aivan superköyhää! Pelkkää tuilla elämistä!
Luuletko että opiskelijan elämä ihan noin niin kuin muuten ei ole superköyhää ja tuilla elämistä? :O
Jos on huonot Tai edes keskinkertaiset yo-arvosanat ja päättötodistus niin kannattaa todella pyrkiä nyt keväällä yliopistoon muuten käy huonosti! Se uus systeemi on tosi huono se syrjäyttää nuoria entistä enemmän eikä anna mahdollisuutta enää kaikille. Miks hyvää täytyy mennä muuttamaan tää nykyinen on ollu hyvä!!! Nuoret lähtee ulkomaille opiskelemaan koska on pakko, Suomessa ei kohta enää pääse korkeakouluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensin yliopistokoulutus. Paljon tärkeämpi. Ja opiskellessa jos vääntää lapsia niin kyllä on elämä aivan superköyhää! Pelkkää tuilla elämistä!
Luuletko että opiskelijan elämä ihan noin niin kuin muuten ei ole superköyhää ja tuilla elämistä? :O
No on ja juuri siksi tilannetta pahentaa entisestään se että vääntää lapsia huonoon taloustimanteeseen. Tyhmä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh heh, alkeellista. Koira pärjää yksinään kotona, vauva ei. Koiranpentukin on niin kauan emonsa hoivissa, että se pärjää.
No täytyy joko itse olla äitiyslomalla Tai hommata lapselle hoitaja luentojen ajaksi. Ei sinne saa tulla pilaamaan toisten opiskelua. Hullua ottaa pääsykokeeseenkin lapsia mukaan siis itsekkäämpää ihmistä saa etsiä! Minäminäminä!
Itse asiassa tuosta on itsekkyys kaukana. Yhteiskunnan kokonaisetu olisi se, että ap tekisi lapsia, joista Suomi saisi tulevaisuudessa veronmaksajia. Naisen hedelmällisyys laskee ikääntymisen myötä. Lapsen etu on saada kulkea äitinsä mukana luennoilla - se on vauvalle parempi kuin ulkopuolinen hoitaja, se rakentaa lapselle hyvää pohjaa tulevaisuutta varten. Yhteiskunnan etu on myös nopea valmistuminen yliopistosta. Tietysti koulu päättää itse opetusmuotonsa. Ap:n toki kannattaa kysyä vaihtoehtoisia suoritustapoja läsnäoloa vaativille kursseille. Jos vaihtoehtoisia suoritustapoja ei ole koululla tarjota edes tässä tapauksessa, lapsi siitä päätellen halutaan luennolle mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No on ja juuri siksi tilannetta pahentaa entisestään se että vääntää lapsia huonoon taloustimanteeseen. Tyhmä.
Etkös osaa argumentoida fiksusti? Nimittely ei kuulu fiksuun argumentointiin.
Yliopistotutkinto sinänsä ei takaa hyvää taloustilannetta tulevaisuudessa. Opiskellessa tulotaso on huono ja joka tapauksessa moni elää tuilla. Käytännössä elintaso ei siitä muutu miksikään, tekee sen lapsen silloin tai ei.
Minä tein molemmat yhtä aikaa, ja hyvin onnistuu. :) Opiskelen alalle, jolla työllisyystilanne on erittäin hyvä ja työtehtävät muutenkin motivoivia. En halua valmistua ammattiin vain jäädäkseni heti äippälomalle, vaan haluan luoda yhtenäisen uran heti valmistumisesta lähtien. Niinpä tein lapsen (joka jäänee ainoaksi) opintojen aikana. Opinnot viivästyivät vain muutamalla kuukaudella, enkä koe opiskelua lapsen kanssa mitenkään erityisen raskaaksi.
Maastokursseillekin on kiva ottaa vauva mukaan. Kulkeehan se rinkassa :).
En kyllä oikeasti tiedä, mitä sinun pitäisi tehdä. Ehkä se lapsi ensin. Opiskella kun voi 9-kymppisenäkin.
Vierailija kirjoitti:
Maastokursseillekin on kiva ottaa vauva mukaan. Kulkeehan se rinkassa :).
En kyllä oikeasti tiedä, mitä sinun pitäisi tehdä. Ehkä se lapsi ensin. Opiskella kun voi 9-kymppisenäkin.
Jatkan tähän, että jos lapsi sattuisikin olemaan vaikeasti vammainen, joutuisit ehkä luopumaan opiskeluhaaveista. Toisaalta vaikka opinnot olisi suoritettukin, niin upea ura voisi jäädä välistä.
Tottakai kannattaa hakea jos motivaatiota löytyy! Kun olet saanut paikan yliopistoon voit pitää muutaman välivuoden ja ilmoittautua poissaolevaksi jos/kun vauva ilmoittaa tulostaan. Tottakai taloudellisesti tämä on tiukkaa riippuen puolison tulotasosta, mutta ehdottomasti elämässä kannattaa pyrkiä niitä asioita kohti, jotka kiinnostavat. Et menetä mitään jos pyrit. Pyri uudelleenkin, jos kiinnostaa. Lapsia voi tehdä vain rajallisen ajan, mutta yliopistoon voit toki pyrkiä myös kun lapset on saatu. Monet tekevät opintoja töiden ohessa, mutta tämä on toki huomattavasti rankempaa kun lapset on saatu, eli jos käyt töissä voit varautua, että opintotyöt tehdään illalla ja yöllä, kun lapset on saatu nukkumaan. Itse valitsisin mielummin päätoimisen opiskelun ja lapsen, jos vain suinkin tulee toimeen. Tämä riippuu siitä missä ja miten asuu ja toki puolison tilipussista jne. Ja hieman alasta mille aiot pyrkiä. Toisissa on enemmän läsnäolopakkoa ja luettavaa kuin toisissa.
Että 27v ja haluat monivuotiseen opiskeluun?? Ja veronmaksajien pitäisi rahoittaa unelmasi. Kun joskus valmistut, niin olet taatusti jo liian vanha työmarkkinoille. Mitä kaltaisesi ihmiset oikein ajattelee, saattaa tulla yllätyksenä mutta nykyinen tukirahoitusjärjestelmä tulee loppumaan omaan mahdottomuuteensa
Olet käynyt amiksen ja haluat yliopistoon ja mitä lukemaan? Varmista ensiksi se yliopistopaikka ja katso sitten milloin on vauvan aika.