Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi odottaa palvelua

Vierailija
05.11.2016 |

7-vuotias lapseni huutaa jatkuvasti minua palvelemaan itseään. "Äiti vettä, äiti tänne, äiti tuo mulle sitä ja tätä..." Joo tiedän, että ei pitäisi passata, vaan antaa tehdä itse, mutta ei jaksa sitä jatkuvaa huutoa. Toisaalta haluan, että lapsestakin tulisi toiset huomioon ottava, että jos häneltä pyytää pientä palvelusta, ei tiuskaise takaisin, tee itse.

Yhtenä päivänä hänen piti tehdä läksynsä, niin huuteli minulle, että hae mun reppu. (On se joskus käskenyt minun tehdä läksytkin, mutta on jo mennyt perille, että en tee, vaan kummallakin on omat läksyt.) Minulla oli muuta tekemistä ja sanoin että hae itse. Kauan aikaa siitä kinasteltiin ja sanoin, että en osta karkkia karkkipäivänä, jos et hae reppua. Lopulta isä haki repun, mutta en ostanut karkkiakaan.

Äsken napsahti totaalisesti, kun lapsi juoksuttaa minua yölläkin, kun ei uskalla yksin mennä vessaan ja sitten monesti jään valvomaan muutamaksi tunniksi. Lapset olivat aamulla jo olohuoneessa, mies ei ole kotona, ja minä jäin vielä lepäämään, ja juuri kun nukahdin, lapsi alkoi huutaa, "äiti vettä". Minulla on tosi pitkä pinna, mutta silloin suutuin, hain vettä ja kaadoin sitä vähän hänen päälleen. Tällaista ei tapahdu usein. Tuon jälkeen hän kävi omatoimisesti suihkussa. Tavallisesti huutaa minua tuomaan pyyhkeen suihkun jälkeen, mutta nyt sai otettua sen itse, toki piti muistuttaa, että ottaa sen valmiiksi.

Onko muut joutuneet lapsensa palvelijoiksi, ja onko lasta saatu "koulutettua" omatoimisemmaksi, miten.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
05.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olla. Mutta kaikesta saa niin vaikeaa kuin haluaa

Vierailija
2/23 |
05.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten te ootte päästäny tilanteen tuollaiseksi? Kyllä meilläkin kolmevuotias yrittää pomottaa, mutta emme tosiaan tee kaikkea hänen puolestaan. Itse olette kuoppanne kaivaneet. Nyt olisi syytä alkaa ryömimään pois sieltä kuopasta ennen kuin lapsi tulee teini-ikään?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
05.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän tunteen. Meillä muksu passuuttaa suht paljon. Kaikkea en tietty tee mutta jonkun rajan olen pitänyt. Olisin varmaan tehnyt samalla tavalla kuin sä. Kyllä lapsetkin saa huomata koska aikuisilta palaa pinna lopullisesti. Pyydän itse lapselta myös usein tuo sitä tai tätä. Muksu 8v ja tosi vaikea. Mutta tuo kyllä kun pyydän....

Vierailija
4/23 |
05.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen että kannattaa olla enemmän "poissa" tai olla kuulematta pyyntöjä. Selittää lapselle että tuon ikäisen pitää osata jo itse.

T.3

Vierailija
5/23 |
05.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Toisaalta haluan, että lapsestakin tulisi toiset huomioon ottava, että jos häneltä pyytää pientä palvelusta, ei tiuskaise takaisin, tee itse."

Ei lapsesta takuulla silläkään tule toisia huomioon ottavaa että hänelle tehdään kaikki valmiiksi eteen. Päinvastoin. Silloinhan hän vasta oppiikin, että muut ovat olemassa vain häntä varten.

Vierailija
6/23 |
05.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Orjuuta säkin lasta ja katso onko valmis tekemään vastapalveluksia.

Vierailija
7/23 |
05.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta tuntuu, että tämä on nyt pahentunut, että ei ole ihan niin kovaa "passauttamista" ollut ennen. Eilen lapsi pyysi minua laittamaan televisioon lasten ohjelmaa. Sanoin, että hae kaukosäädin, niin lapsi tiuskasi, "minähän tässä saan sinua passata".

Tiedän kyllä että tilanne on päässyt hankalaksi, siitä ei tarvi muistuttaa, mutta osaako kukaan neuvoa miten täältä "kuopasta" pääsee pois. Koulusta ja päiväkodista on tullut palautetta, että on kiltti ja omatoiminen jne.

Vierailija
8/23 |
05.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, miksi sä olet aiheuttanut tuon tilanteen tahallisesti?

Tavallaan aika erikoista ensin opettaa että elät hänen passaamistaan varten ja sitten yht äkkiä kaataa vedet niskaan?

Toihan johtuu ihan siitä mitä sä itse olet opettanut. Turha lasta siitä syyttä jos itsestäs oot palvelijan tehnyt. Korjaa tilanne pikaisesti. Noista ne naisten alistajat nimenomaan kasvaa. Arvaan että on poika kyseessä. Tyttöä sä tuskin passaisitkaan... Palveletko miestäs samalla lailla?

Vierailija
9/23 |
05.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika pahaksi on päässyt. Jo 1-2-vuotias on kykenevä esim. hakemaan juomansa itse (kunhan joku sen annostelee). Näin käy kun aletaan lapsen palvelijoiksi :(

7-vuotias ei kuole janoon vaikka et palvelisi sitä joten nyt peli seis ja seuraavan vesilasin hakee itse vaikka kitisisi tunteja. Oppii kyllä.

Ja ne pelisäännöt kuntoon isän kanssa! Mies "käveli ylitsesi" viemällä repun lapselle.

Vierailija
10/23 |
05.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taas mietin vaadinko 7-vuotiaalta liikaa kun se esim aamukiireessä auttaa kolmevuotiasta pukemaan sillä aikaa kun mä esim kerään tavaroita että päästään nopeemmin liikkeelle.

Ja tuo kolmevuotiaskin kyllä hakee itse veden jossei ketään satu olemaan keittiössä.

Emmä ala kinaamaan lasten kanssa enkä kuuntele jankutusta. Vaan ilmoitan että en aio enää kuunella, tää asia on jo keskusteltu ja lähen vaikka toiseen huoneeseen jos jankutus siitä huolimatta jatkuu. Sähän oot vaan opettanu lapselle että jankuttamalla aina saa mitä haluaa niin tietysti lapsi sit jankuttaa.

Vierailija
11/23 |
05.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritä välttää sitä, että homma menisi inttämiseksi ja kinasteluksi. Sellainen "hae mulle eiku hae itse" -jankutus alkaa vaan ärsyttää teitä molempia enemmän. Pyydä lasta jämäkästi tekemään asia itse ja anna sitten olla. Jos lapsi alkaa jankuttaa ja huutaa, yritä olla kuuntelematta ja lähde vaikka itse tilanteesta pois.

Vierailija
12/23 |
05.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain kasvatusluennolla opetettiin että toistamalla rauhallisesti sen minkä lapsi sanoo osoittaa kuulleensa ja ymmärtäneensä mitä lapsi sanoo ja se vähentää tarvetta huutaa ja jankuttaa.

Esim

-minä haluan vettä!

-sinä haluat vettä.

-tuo mulle vettä!

-sinä haluat että sulle tuodaan vettä. Minä pyysin sinua itse hakemaan. Jne.

Vierailija
13/23 |
05.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän tunteen. Meillä muksu passuuttaa suht paljon. Kaikkea en tietty tee mutta jonkun rajan olen pitänyt. Olisin varmaan tehnyt samalla tavalla kuin sä. Kyllä lapsetkin saa huomata koska aikuisilta palaa pinna lopullisesti. Pyydän itse lapselta myös usein tuo sitä tai tätä. Muksu 8v ja tosi vaikea. Mutta tuo kyllä kun pyydän....

En kyllä ymmärrä tuota passuuttamista puolin enkä toisin. Miksi ette hae tavaroitanne itse? Tekee hyvää nostaa p*se siitä sohvalta ja hakea itse. Ei lapsen tarvitse tuoda teille tavaroita, jotka ovat vain teille itsellenne vain siksi, ettette itse viitsi. Ja sama toisinpäin, ei tarvitse passata lapsia asioissa, jotka nämä osaavat hyvin itsekin.

Vierailija
14/23 |
05.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virhe tapahtui jo viisi vuotta sitten, mutta auttaisiko se, että teette vaikka kotihommia yhdessä? Kokkailua tms. Meillä on ollut lasten ruokailuvälineen sellaisessa laatikossa, josta he saavat haettua ne itse.

Nyt vain tiukka keskustelu asiasta. Siis omatoimisuudesta ja tuosta tavasta vaatia asioita ja komentaa. Meillä ei lapset puhu tuohon tyyliin meille, emmekä me heille.

Lopetatte tuon passaamisen heti. Ja molemmat lopettavat, sinä ja miehesi. Tuon ikäinen osaa kyllä itse tehdä paljon.

Vierailija
15/23 |
05.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, miksi sä olet aiheuttanut tuon tilanteen tahallisesti?

Tavallaan aika erikoista ensin opettaa että elät hänen passaamistaan varten ja sitten yht äkkiä kaataa vedet niskaan?

Toihan johtuu ihan siitä mitä sä itse olet opettanut. Turha lasta siitä syyttä jos itsestäs oot palvelijan tehnyt. Korjaa tilanne pikaisesti. Noista ne naisten alistajat nimenomaan kasvaa. Arvaan että on poika kyseessä. Tyttöä sä tuskin passaisitkaan... Palveletko miestäs samalla lailla?

Hänen korkeutensa on prinsessa. Olen kyllä yrittänyt että tekee itse, mutta aina tottunut huudolla saamaan asiat läpi. Minä olen yrittänyt, että kiukuttelemalla ei saa tahtoa läpi, mutta jos minä en anna niin isi antaa, kun ei kestä ollenkaan sitä huutoa. Sitten kun lapsi huutaa vielä yöllä ja aamullakin, jos joku yrittää nukkua, niin sitä yrittää tehdä kaikkensa, ettei koko perhe herää, ja jossakin vaiheessa katkeaa pinna.

Vierailija
16/23 |
05.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen viime aikoina monta kertaa sanonut, että en minä ole mikään koira, kun lapsi huutaa "äiti tänne."

Vierailija
17/23 |
05.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vaan käsitä miten voi antaa lapsensa hypyttää noin.

Itse toteaisin jo illalla, että otat vesilasin yöpöydälle tai käyt hakemassa vetesi itse, mutta äiti ei nouse vettä hakemaan. Sitten vaikka korvatulpat korviin, kyllä se lapsi reipastuu itse hakemaan kun tunnin-pari huudellut turhaan.

Vierailija
18/23 |
05.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se huuto ei sillä lopu, että annatte periksi. Aina löytyy jotain uutta, mitä lapsi haluaa, jotain mitä vaatia. Ka ne vaatimukset vain kasvavat sitä mukaa kuin lapsi kasvaa. Lapsi pyörittää teitä ihan 100-0. Nyt olisi aika pistää peli poikki. Se tosin tarkoittaa luultavasti sitä, että huuto aluksi vain pahenee, mutta se on hintansa väärti jos ette halua kuunnella tuota seuraavat 15 vuotta.

T. Entinen prinsessa-wanna-be

Vierailija
19/23 |
05.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt on valittava, että kestääkö maailman tappiin tuota passaamista vai viikon pari sitä huutoa. Jompi kumpi. Itse tekisin niin, että selittäisin passaamispolitiikan menneen pieleen ja että siihen tulee nyt muutos. Sanoisin myös, että vain piniä lapsia passataan ja emme vain ole aikuisina tajunneet kuinka iso ja taitava lapsi jo on, mutta nyt kuin luit asiantuntijan kirjoituksen lehdestä, niin tajusit, että 7v. on jo iso ja osaa paljon asioita. Tähän selkeä toteamus, että koska tunnet lapsesi, niin tiedät, että aluksi tulee huutoa ja riitaa, mutta että te isin kanssa aikuisina kyllä kestätte sen, että saa aluksi huutaa.

Tämä kaikki selostus silloin kun on ns. rauha maassa. Ja kun etukäteen jo sanoo, että varmaan huudat ja riitelet, mutta me tiedetään se jo etukäteen ja kestetään se kyllä isin kanssa, niin se toteamus varmasti vähän vähentää ja lyhentää huutointoja, mutta ei varmasti estä huutovaihetta.

Sitten vain sinnikäs vaihe käyntiin ja toki miehen kanssa etukäteen juttelua asiasta ja yhtenä rintamana. Tässä jos toinen haluaa olla "hyvä poliisi" ja sortuukin passaamaan, niin koko projekti vesittyy sen siliän tien. Aukoton johdonmukaisuus, myös yöllä, on ainoa tie. Ei se lapsi viikkoa paria pidempään jaksa huutamiseen aikaansa käyttää, kun huomaa ettei se auta. Jos välillä auttaa, niin silloin kannattaa kokeilla huutamista jatkossakin.

Vierailija
20/23 |
05.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän myöhässä olet herännyt... ja muutenkin, miksi hitossa vanhemmat pelkäävät nykyään lapsiaan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kolme