Erityisherkät, yliherkät, korkeasti herkät, maaenkelit!
Uskotko, että etityisherkät ovatkin oikeasti ihmishahmoisia enkeleitä, jotka ovat tulleet tuomaan hyvyyttä ja oikedenmukaisuutta ihmisten keskuuteen?
Omiin kokemuksiini perustuen pidän tätä jopa hyvin todennäköisenä. Itse olen erityisherkkä (olen Aronin HSP testissä saanut tuloksen 20) ja ilmeisesti lapseni ovat myös, eli toisen polven hipsuina (HSP, erityisherkkä) he ovat indigoita. Ei suinkaan sattumaa!
Onko täällä muita kaltaisiani maaenkeleitä? Koetteko teillä olevan joku tehtävä vai levitättekö vain yleisempää hyvää keskuteenne? Minulla on erityisen voimakas oikean ja väärän kokemus. Tiedän intuitiivisesti koska ihmiset tekevät oikein ja väärin. Minulla on myös halu ohjata heitä ja korjata heidän käytöstään. Olenkin mieltänyt itseni lakienkeliksi ja tehtäväni on pitää ihmiset hyvän, oikean ja kauniin polulla.
Erityisherkkyyteni tai siis korkea herkkyyteni auttaa minua näkemään aina mikä on oikein ja hyvää. Tämä on ihana lahja.
Mikä teidän muiden palstaenkelien lahja on?
Kommentit (130)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väiti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väiti kirjoitti:
Hah, mitä hyötyä siitä on? Oikeuden mukaisuus, toisten auttaminen, taju siitä jos joku tekee väärin.. Nehän ne on niitä menestyjiä jotka uskaltaa olla epäreiluja ja ilkeitä!! Itse olen saanut aina vain paskaa nuskaan jos jotakuta olen koittanut auttaa tai vaikka työmaalla jotain vääryyttä oikaista. Ei ole karmaa ei. Oletteko tekin niitä hiljaisia hissuttelijoita jotka on niin hyviä ihmisiä itsekseen hymistellen, mutta kun pitäisi tarttua toimeen ja auttaa, jäätte mielummin sivuun " ettei vaaaan kukaan loukkaannu"???
Hienoa, että olet uskaltanut puuttua! Muista ettet ole vastuussa muiden ajatuksista, tunteista tai teoista. Oikeudenmukaisuud vaatii rohkeutta, myös sillä uhalla että menettää itse jotain. Silloin (itse koen näin) että pitää olla itse riittävän vahva, että pysyy pystyssä vaikka kaikki maalliset rakenteet kaatuisivat. Tunnista tilanteet, joissa voit auttaa. Älä tuputa. Ole vierellä ja kuuntele, älä anna valmiita ohjeita.
Kuulepa " maaenkeli".. Taas sieltä tullaan ylemmyydentuntoa puhkuen kertomaan miten asiat pitää tehdä... Jees, kyllä sä oot selvästi parempi kuin muut. Taputa itseäsi olkapäälle. Oletko ikinä joutunut tekemään kenenkään hyväksi jotain oikeasti vai onko tuo vain tuollaista itsensä nostoa?
Ap on saarnaenkeli, valmiina saarnaaman tyhmemmille kuinka asiat tehdään oikein.
Seurasin aamusta lähtien tätä keskustelua eikä ap tainut kirjoittaa kuin sen ensimmäisen viestin. Ainakaan ei ole ilmoittanut missään kirjoittaneensa lisää.
Levitti siipensä ja lensi pois?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väiti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väiti kirjoitti:
Hah, mitä hyötyä siitä on? Oikeuden mukaisuus, toisten auttaminen, taju siitä jos joku tekee väärin.. Nehän ne on niitä menestyjiä jotka uskaltaa olla epäreiluja ja ilkeitä!! Itse olen saanut aina vain paskaa nuskaan jos jotakuta olen koittanut auttaa tai vaikka työmaalla jotain vääryyttä oikaista. Ei ole karmaa ei. Oletteko tekin niitä hiljaisia hissuttelijoita jotka on niin hyviä ihmisiä itsekseen hymistellen, mutta kun pitäisi tarttua toimeen ja auttaa, jäätte mielummin sivuun " ettei vaaaan kukaan loukkaannu"???
Hienoa, että olet uskaltanut puuttua! Muista ettet ole vastuussa muiden ajatuksista, tunteista tai teoista. Oikeudenmukaisuud vaatii rohkeutta, myös sillä uhalla että menettää itse jotain. Silloin (itse koen näin) että pitää olla itse riittävän vahva, että pysyy pystyssä vaikka kaikki maalliset rakenteet kaatuisivat. Tunnista tilanteet, joissa voit auttaa. Älä tuputa. Ole vierellä ja kuuntele, älä anna valmiita ohjeita.
Kuulepa " maaenkeli".. Taas sieltä tullaan ylemmyydentuntoa puhkuen kertomaan miten asiat pitää tehdä... Jees, kyllä sä oot selvästi parempi kuin muut. Taputa itseäsi olkapäälle. Oletko ikinä joutunut tekemään kenenkään hyväksi jotain oikeasti vai onko tuo vain tuollaista itsensä nostoa?
Ap on saarnaenkeli, valmiina saarnaaman tyhmemmille kuinka asiat tehdään oikein.
Seurasin aamusta lähtien tätä keskustelua eikä ap tainut kirjoittaa kuin sen ensimmäisen viestin. Ainakaan ei ole ilmoittanut missään kirjoittaneensa lisää.
Levitti siipensä ja lensi pois?
Mahdollisesti.
Erityisherkkyydellä ei ole kyllä mitään tekemistä minkäään enkeliyden kanssa. Erityisherkät eivät ole mitenkään kiltimpiä tai parempia ihmisiä kuin muutkaan. Ehkäpä jopa päinvastoin, jos niin kova tarve tuoda sitä omaa erikoisuutta koko ajan esille
Ap:n aloitus on todella ylimielinen ja omahyväinen. En haluaisi olla tuollaisen "oikeuden enkelin" kanssa missään tekemisissä, todennäköisesti todellisuudessa ap on muita komenteleva ja opettajan asemaan asettuva besserwisser.
Tein tuon testin ja sain pistemääräksi 18. Olen siis testin mukaan erityisherkkä. Testin väittämät ovat kuitenkin monitulkintaisia ja voivat kertoa monesta muustakin asiasta kuin ns. herkkyydestä. Myös monista mielenterveyden ongelmista kuten masennuksesta. Testi on suppea, melko lyhyt ja kahden vaihtoehdon skaala on kapea.
Oman subjektiivisen arvioni pohjalta olen herkkä mutta se ei ole siunaus vaan kirous. Minä ja monet muutkin itseään herkkinä pitävät ovat helposti neuroottisia, itsensä tarkkailuun käpertyneitä ja jatkuvasti toisten itseen kohdistamia reaktioita seuraavia minäminäminä -ihmisiä. Toki järjestään kaikki tuntemani myös taiteellisesti, tieteellisesti tai muuten luovia mutta hinta siitä voi olla ympäristölle pikemminkin raskas kuin suurta hyvyyttä tuottava, toisin kuin ap kuvaa.
Kiitos kaikille " soraäänen" antaneille. Tiedän että en ole palstan kivoin tyyppi mutta ainakin rehellinen. En siedä tekopyhyyttä.
Erityiherkkyys= mielen heikkous.
Toisen polven erityisherkkä ei kylläkään ole yhtä kuin indigo. ;)
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miten ihmeessä erityisherkkyys on ja miten tekemisissä enkelien kanssa?
Että erityisherkkä (hermostuu äänistä ja hyppii seinille säikähdyksestä) olisi jotenkin kykenevä suojelemaan toisia?Itsellä tuo sama testi antaa lähes täydet pisteet, pari jäi puuttumaan. Olen myös hyvin intuitiivinen ja saan etiäisiä, nähnyt kuolleita ("ilmielävänä") jo lapsesta ja tunnistan ihmisten mielialoja ihan vain katsoessani heitä. Lyhyesti siis näen enemmän kun monet.
Olen siis aina ollut hyvin henkinen, mutta vasta myöhemmällä iällä uskonnollinen.
En siltikään miellä itseäni enkeliksi. En, vaikka olen kuullut moraalistani. Ystävystyn helposti ja olen äärimmäisen uskollinen, rehellinen ja lojaali sekä ajattelevainen ystävää kohtaan, mutta korkea moraalini asettaa haasteita mikä tulee ystävyyden väliin. Jos ohjaan ystävällisesti ja sanon jostain epäkohdasta, kuten esimerkiksi kannustan yksinhuoltajaa laittamaan lapsen etusijalle kun menee hiukan liian lujaa miehelässä. Tarjoan tukeani ja apuani tarvittaessa. Ihan mistä vaan sanon silkkihansikkain niin se saattaa aiheuttaa sen, että saan vihat niskaani, koska toinen ei pysty sanomaan minulle mistään moraalisesta epäkohdasta (ja varmasti minussakin virheitä on sillä kukaan ei ole virheetön). Joitain siis kiukuttaa kun eivät pysty arvostelemaan minua vaan olen sitten vaan ikävä ihminen.
Silti koen olevani rakkautta täynnä heitäkin kohtaan ketkä ovat olleet minulle ikäviä. Annan anteeksi todella helposti sillä kaikki ansaitsee uuden mahdollisuuden. En tuomitse en ole siis jäkättävä vanhapiika. :)
Se surettaa kun huomaan, että apuani ja hyvää tarkoitustani käytetään hyväksi. Niin käy helposti kun luottaa ihmisiin. Jostain syystä luottamukseni ihmisiin ei ole vähentynyt kuitenkaan.
Olen kokenut ja nähnyt elämässä paljon, hurjan paljon ja lapsiakin on monta. Vanhin ja nuorin lapsiatani näkee myös. Ovat nähneet jo 3-vuotiaana (nuorin jutteli saunalla iloisesti jollekin mummolle. Osasi kertoa minkä näköinen mummo oli kyseessä. Oma mummuni oli juuri kuollut ja vaistosin hänet itsekin saunallamme, mutta tyttäreni ei ollut häntä koskaan tavannut eikä nähnyt kuvia. Kun siunasin hänet pois niin viikon kuluttua tyttöni ihmetteli minne se mummu oli saunaltamme kadonnut).Vaikea näitä on tässä selittää, mutta en vaan siltikään näe näillä herkkyyksillä yhteyttä mihinkään enkelinä olemiseen. Eikö se ole hieman ylimielistä ylentää itsensä tuosta vaan enkeliksi?
Hieno kirjoitus, arkea ilman ylemmyyden tunnetta.
En mää vaan pysty käsittämään miten nykyään on niin hienoa olla tekopyhä.. Näin pyhäinpäivän kunniaksi.
Itse olen erityisherkkä, mutta en kyllä ole mikään enkeli. En maaenkeli enkä enkeli luonteeltani.
Miksi erityisherkkä ja maaenkeli yhdistetään toisiinsa?
Vierailija kirjoitti:
Olen erityisherkkä, mutta en usko tuohon maaenkelijuttuun. Enkä usko, että erityisherkkyys on edes kovin harvinaista, koska lähipiirissänikin on useampia. Se on vain termi sille, että toiset ovat herkempiä eri asioille kuin toiset. Eikä se herkkyys ole mielestäni välttämättä aina edes hyvä asia vaan useimmiten rasittavaa.
Totta. Kun kelaan elämääni, niin paremmin olisin pärjännyt ilman tätä piirrettä. Varsinkin kun olen ulospäin vahvanoloinen rationalisti.
Väiti kirjoitti:
Kiitos kaikille " soraäänen" antaneille. Tiedän että en ole palstan kivoin tyyppi mutta ainakin rehellinen. En siedä tekopyhyyttä.
Et oo palstan kivoin tyyppi etkä myöskään erityisen rehellinen. Naamioit ilkeytesi "rehellisyydeksi" koska ajattelet että siten se olisi jotenkin suotavampaa. Olet vain inhottava, et rehellinen, ja se jos mikä on tekopyhää.
Ei helkkari, mistä näitä hömppään uskovia oikein riittää? Enkelitanssijoita ja indigolapsia (siis värjätäänkö ne sinisiksi tai jotain?) ja magneettirannekkeita ja auravalokuvausta...
No, toisaalta nämä ovat melko harmittomia kun vertaa esimerkiksi itsensä "ravitsemusasiantuntijoiksi" nimittäneisiin hyypiöihin, joiden blogeissa saattaa olla ties mitä epätieteellistä kuraa.
Vierailija kirjoitti:
Ei helkkari, mistä näitä hömppään uskovia oikein riittää? Enkelitanssijoita ja indigolapsia (siis värjätäänkö ne sinisiksi tai jotain?) ja magneettirannekkeita ja auravalokuvausta...
No, toisaalta nämä ovat melko harmittomia kun vertaa esimerkiksi itsensä "ravitsemusasiantuntijoiksi" nimittäneisiin hyypiöihin, joiden blogeissa saattaa olla ties mitä epätieteellistä kuraa.
Hömppä on auttanut joskus. Uskon ja luotan myös tieteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Väiti kirjoitti:
Et oo palstan kivoin tyyppi etkä myöskään erityisen rehellinen. Naamioit ilkeytesi "rehellisyydeksi" koska ajattelet että siten se olisi jotenkin suotavampaa. Olet vain inhottava, et rehellinen, ja se jos mikä on tekopyhää.
Tää on tää mun kestofani. Kerro missä asiassa olen sua loukannut niin jutellaan?
https://www.mielenterveystalo.fi/aikuiset/itsehoito-ja-oppaat/itsehoito…
Tunteiden ja mielialojen säätelyn vaikeus on epävakaan persoonallisuuden ydinpiirre. Keskeistä tunnesäätelyn ongelmissa ovat
- Herkkyys tunneärsykkeille
- Tunnereaktioiden voimakkuus
- Hidas palautuminen perustasolle.
terveisiä kaikille erityisherkille maaenkeliyksisarvisille.
Väiti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miten ihmeessä erityisherkkyys on ja miten tekemisissä enkelien kanssa?
Että erityisherkkä (hermostuu äänistä ja hyppii seinille säikähdyksestä) olisi jotenkin kykenevä suojelemaan toisia?Itsellä tuo sama testi antaa lähes täydet pisteet, pari jäi puuttumaan. Olen myös hyvin intuitiivinen ja saan etiäisiä, nähnyt kuolleita ("ilmielävänä") jo lapsesta ja tunnistan ihmisten mielialoja ihan vain katsoessani heitä. Lyhyesti siis näen enemmän kun monet.
Olen siis aina ollut hyvin henkinen, mutta vasta myöhemmällä iällä uskonnollinen.
En siltikään miellä itseäni enkeliksi. En, vaikka olen kuullut moraalistani. Ystävystyn helposti ja olen äärimmäisen uskollinen, rehellinen ja lojaali sekä ajattelevainen ystävää kohtaan, mutta korkea moraalini asettaa haasteita mikä tulee ystävyyden väliin. Jos ohjaan ystävällisesti ja sanon jostain epäkohdasta, kuten esimerkiksi kannustan yksinhuoltajaa laittamaan lapsen etusijalle kun menee hiukan liian lujaa miehelässä. Tarjoan tukeani ja apuani tarvittaessa. Ihan mistä vaan sanon silkkihansikkain niin se saattaa aiheuttaa sen, että saan vihat niskaani, koska toinen ei pysty sanomaan minulle mistään moraalisesta epäkohdasta (ja varmasti minussakin virheitä on sillä kukaan ei ole virheetön). Joitain siis kiukuttaa kun eivät pysty arvostelemaan minua vaan olen sitten vaan ikävä ihminen.
Silti koen olevani rakkautta täynnä heitäkin kohtaan ketkä ovat olleet minulle ikäviä. Annan anteeksi todella helposti sillä kaikki ansaitsee uuden mahdollisuuden. En tuomitse en ole siis jäkättävä vanhapiika. :)
Se surettaa kun huomaan, että apuani ja hyvää tarkoitustani käytetään hyväksi. Niin käy helposti kun luottaa ihmisiin. Jostain syystä luottamukseni ihmisiin ei ole vähentynyt kuitenkaan.
Olen kokenut ja nähnyt elämässä paljon, hurjan paljon ja lapsiakin on monta. Vanhin ja nuorin lapsiatani näkee myös. Ovat nähneet jo 3-vuotiaana (nuorin jutteli saunalla iloisesti jollekin mummolle. Osasi kertoa minkä näköinen mummo oli kyseessä. Oma mummuni oli juuri kuollut ja vaistosin hänet itsekin saunallamme, mutta tyttäreni ei ollut häntä koskaan tavannut eikä nähnyt kuvia. Kun siunasin hänet pois niin viikon kuluttua tyttöni ihmetteli minne se mummu oli saunaltamme kadonnut).Vaikea näitä on tässä selittää, mutta en vaan siltikään näe näillä herkkyyksillä yhteyttä mihinkään enkelinä olemiseen. Eikö se ole hieman ylimielistä ylentää itsensä tuosta vaan enkeliksi?
Hieno kirjoitus, arkea ilman ylemmyyden tunnetta.
Tähän pitää vielä kommentoida että joskus äidilleni ilmestyi eräs hänelle rakas sukulainen. Itse en ollut ikinä häntä tavannut mutta äidilleni hänet kuvailin. Olin ala-aste ikäinen. Sittemmin saanut etiäisiä isältäni. Se on kyllä kiva koska on ikävä häntä. Pyysin häntä käymään äitiäkin tervehtimässä, ja oli äidille uniin tullut seuraavana yönä.
Nää on ihan eri asioita kuin tuollainen ylemmyyden tunto.. " ohjaan ihmisiä oikealle tielle" ..
Ja erikseen vielä se, että on ihan reilu kaveri oikeassa elämässä..
Epeli kirjoitti:
https://www.mielenterveystalo.fi/aikuiset/itsehoito-ja-oppaat/itsehoito…
Tunteiden ja mielialojen säätelyn vaikeus on epävakaan persoonallisuuden ydinpiirre. Keskeistä tunnesäätelyn ongelmissa ovat
- Herkkyys tunneärsykkeille
- Tunnereaktioiden voimakkuus
- Hidas palautuminen perustasolle.terveisiä kaikille erityisherkille maaenkeliyksisarvisille.
Ehh. En allekirjoita. Jotenkin tuo herkkyyssana vie väärille teille. Eikö voisi puhua vaan sensitiivisistä ihmisistä?