Polvitaipeen kipu -Lääkärissä ei selvinnyt mitään, lapsi ei pysty kävelemään kouluun, apua?
Nyt tarttis kokemusta/apua jos jollain ollut selittämätön ja vaihteleva, hyvinkin kova kipu polvitaipeessa, mitä se on ollut?
Lääkärit on käyty, mitään ei löytynyt, käyty ultrat, röntgenit ja veriarvot katsottu, missään ei mitään, ei edes tulehdusarvoissa. Kyseessä poika 14 v. En tiedä enää mitä tehdä.
Joutuu koulumatkoilla istumaan maahan lepäämään, jotta pystyy jatkamaan kävelyä. Tänään ei ole pystynyt vielä edes lähtemään kouluun kipujen vuoksi. Lääkkeet ei auta, pronaxenia saatu ja sillä ei ole hevon huilua vaikutusta.
Käyty tutkimuksessa terveysaseman kautta, ajattelin viedä nyt vielä yksityiselle kun ei tästä tule yhtään mitään. Alkaa pelottaa aina jos ei vastaa heti puhelimeen tms kun ei tiedä mikä on.
Ties vaikka olis löytämätön veritulppa ja makais kuolleena. Ihan kauheeta.
Onko kellään ollut tälläistä, lapsella, nuorella, aikuisella, mistä johtui?
En tiedä miten jatkaa kun lääkäristäkin saatiin vaan fysioterapian ohjeet, jepjep.
Kommentit (40)
Päivitystä:
Taas käytiin anelemassa lääkärissä viime viikolla että poika pääsisi tutkimuksiin. Lääkäri käytännössä heitti meidät ulos. Lopussa myös selvisi että hän oli lukenut jo alkutiedot ihan väärin. Luuli että ultrat ja röntgenit olivat yli vuoden vanhoja. Kieltäytyi laittamasta lähetettä ortopedille, ilmoitti konsultoivansa lastenlääkäriä ja ilmoittavansa tällä viikolla saako kirjoittaa lähetteen...
Lääkärin mukaan ei ole olemassa muita tulehduskipulääkkeitä kuin burana ja panadol, hän kirjoitti 14 vuotiaalle sitten panacodia? Saatiin myös lähete fysioterapiaan jossa ekat ajat on joulukuussa ja lapsi ei pysty kävelemään kouluun. Todella absurdi tilanne.
Luojalle kiitos poika itse meni eilen terkkarille koulussa, terveydenhoitaja kirjoitti terveydenhuollon järjestelmään puoltoa lähetteelle jonka jälkeen soitin terveysasemalle ja taistelin lähetteen pitkän puhelun aikana erikoissairaanhoitoon. Että voi lapsen avun saaminen olla vaikeaa!!!!
Saman soiton aikana selvisi että edellisen lääkärin konsultaatio on lähetetty lastenlääkärille KIRJEENÄ vasta eilen. Jumankauta!
Selvästi kipua ei siis uskota. Ilmeisesti hän on liian terveen oloinen ollut lääkärillä. Tämä pitää varmasti osittain paikkansa, mutta tulisihan lääkärin lähtökohtaisesti uskoa mitä hänelle sanotaan?
Jalkataipeen kivut pahenee koko ajan. Nyt kivut alkaa jo aamulla kun aiemmin ne alkoivat vasta iltapäivällä. Saatiin pojalle kepit ja tuolla lumisohjossa hän on koittanut hampaat irvessä mennä kouluun. 600 m matka on kestänyt 45 minuuttia, ja lääkärin mielestä vikaa ei ole?
Että riepoo!
Oisko kellään tähän lisää vinkkejä, alkaa olemaan paukut vähissä,
Mietin olisko kannattavaa mennä ihan sairaalan päivystykseen? Mutta veikkaan että sieltä tulee bumerangi takaisin. Poika on niin välitön eikä näytä kipujaan vaan koittaa vaan koittaa vaan mennä eteenpäin. Mutta eism nyt aamulla, aloitti kipulääkkeillä, eikä pysty vielä kävelemään vaikka koulu jo alkaisi. Odottelee nyt sitten kotona auttaako lääkkeet. En tiedä enää mitä tehdä, odotetaan nyt että päästään sillä lähetteellä eteenpäin, mutta tässä tuntuu kestävän niin kauan että onkohan tää ihan oikein?
Ei olla myöskään saatu yhtään mitään ohjeita miten jalkaa tulisi pitää tai vinkkiä tuesta jonka siihen olisi voinut laittaa kuin vasta terveydenhoitajalta eilen. Terkkari oli kyllä ihan haave levällään miten huonosti lääkärissä tätä hoidettu. Sori purkaus, kaipaisin vaan jotain tukea siihen miten nyt jatkaa. Ei varmaan nyt voida kun odottaa että tulee se kirje kotiin milloin saa aikaa ortopedille. Kauhistuttaa jo valmiiksi, siis kirje, vielä sellasenkin lähettelyä pitää odotella! Oikeesti?
AP
Mä soittaisin oman terveysaseman johtavalle /vastaavalle lääkärille .... Yleensä asiat alkaa menee siitä eteenpäin... Tai sit menisin yksityiselle tai päivystykseen.
Niin ja niitä lähetteitä on eri kiireellisyysluokkaa.... Joten jos tässä ensin menee pari viikkoa Ennenkuin lähete lähtee...ja Ennenkuin sen ajan saa joten soita sille ...
Joo, menisin päivystykseen, on kuitenkin sen verran akuutti tilanne. Täytyyhän tuo nyt tutkia.
Voi ristus että on vaikeeta! Mutta laitahan nyt ihminen töpinäksi ihan itse!! Et sinä täältä nettipalstalta asiaa pysty hoitamaan... Vai pitäiskö minun sittenkin laitaa muna mikroon..... Järjen käyttö sallittu!!!
Itse äitinä veisin pojan ortopedille, joka saisi tutkia polven kunnolla. Minulla oli aikoinaan myös kipeä jalka, joka jopa röntgattiin, mutta josta ei kuitenkaan mukamas löytynyt mitään. Jossain vaiheessa, kun en enää pystynyt kunnolla kävelemään edes lyhyempiä matkoja, sain terveyskeskuksesta lähetteen erikoislääkärille. Noh, murtumahan siitä löytyi. Valitettavasti jalalle ei siinä vaiheessa voinut tehdä enää mitään, sillä se oli ruvennut luutumaan uudelleen. Kipeä on vielä yli kymmenen vuoden jälkeenkin aina välillä.
Vierailija kirjoitti:
Voi ristus että on vaikeeta! Mutta laitahan nyt ihminen töpinäksi ihan itse!! Et sinä täältä nettipalstalta asiaa pysty hoitamaan... Vai pitäiskö minun sittenkin laitaa muna mikroon..... Järjen käyttö sallittu!!!
Tässä on kuule ravattu lääkäreillä ja vaadittu, mutta kun ei se jumalauta auta.
Ihme vittuilua kun toiset kysyy neuvoa, kiitti avusta hei. Meeppä lämmittää sitä munaas muualle.
AP
Reuma? Se ei näy ultrassa eikä röntgenissä?
Vierailija kirjoitti:
Itse äitinä veisin pojan ortopedille, joka saisi tutkia polven kunnolla. Minulla oli aikoinaan myös kipeä jalka, joka jopa röntgattiin, mutta josta ei kuitenkaan mukamas löytynyt mitään. Jossain vaiheessa, kun en enää pystynyt kunnolla kävelemään edes lyhyempiä matkoja, sain terveyskeskuksesta lähetteen erikoislääkärille. Noh, murtumahan siitä löytyi. Valitettavasti jalalle ei siinä vaiheessa voinut tehdä enää mitään, sillä se oli ruvennut luutumaan uudelleen. Kipeä on vielä yli kymmenen vuoden jälkeenkin aina välillä.
Meillä on kaikki tutkimukset tehty yleisessä terveydenhuollossa, jos lähdetään tästä yksityiselle tässä vaiheessa niin alkaako kaikki sitten alusta? Ortopedille lähete käsittääkseni on. Lääkäri juuri soitti ja oli ihmeissään miten näin hidasta touhua on ollut. Tämä uusi lääkäri taas, lupasi laittaa vauhtia asiaan.
Ihan oikeasti todella kamalaa ettei julkisesta terveydenhuollosta saa oikeasti apua? Mitä helvettiä sillä sitten tekee, tää on ihan kauheeta.
Eli kannattaako mun nyt kuitenkin varata yksityiselle ortopedille aika tässä vaiheessa, vai odottaa vielä tuota lähetettä? Hermo menee.
AP
No jos poika ei oikeasti pääse enää kävelemään niin veisin päivystykseen.
Vierailija kirjoitti:
Reuma? Se ei näy ultrassa eikä röntgenissä?
Sukurasite on, reumatologia konsultoitu puhelimessa jonka röntgenkatseella ei ole reumaa. Että ei sillälailla mennäkään sinnekään. Itse odotin omaa reumadiagnoosia 6 vuotta tän samaisen kusipäisen toiminna vuoksi. Alkaa olla raivo tällä hetkellä niin piukassa et räjähtää kohta otsalohko tähän palloiluun. Varsinaisia ammattilaisia.. Huhhuh. Ehdotti että voidaanhan me ottaa HLA b27, eipä sitä minullakaan ole, että ihan shaisseahan ne jauhaa silmät ja suut täyteen. Sillä geenin tietämisellä kun ei tee hevon persettä jos ei hoitoa saa. Esim mun siskolla on tuo geeni, hänellä ei mitään reumaa koskaan ollutkaan oireilevna, itsellä ei ole ollenkaan, mutta mullapa onkin SRR. Mutta kun tilastot. Oi luoja :(
Sori paasaus :D Menee vaan hermo terveydenhuoltoon.
29 vastaa ap!
No nyt on asennetta, hahaa!!! Tolla draivilla lääkäriin, niin kyllä sitä apua saatte. En minä *ittuile, tarkoitin juurikin, ettei tämä ole oikea osoite, eikä mikään lääkäripalsta. Pyydä nyt kuitenkin pari pamia varoiksi. Tsemppiä avunsaantiin!
Vierailija kirjoitti:
No jos poika ei oikeasti pääse enää kävelemään niin veisin päivystykseen.
Niin kun ongelma o0nkin se että lääkärissä on ollut suhteellisen kivuton, eli pystyy riisumaan ja istumaan ja kävelemään ilman että huutaa perkelettä kivusta. On ilmoinen ja peittää kipunsa, lekureilla käyty kun oltu poissa koulusta, kivut tulee kun matka on pidempi. Kertaakaan ei lääkärissä ole ollut kunnon kipuja päällä, mut milläs ne saat päälle ja jos kertomaa ei sukota niin siitäpä olet.
Itsellä kävi reumadgn kanssa samalla lailla.
Kuvittelin jo että olen hullu, kerroin jo lääkäreille alussa suvun reumarasitteesta, ja vaikka myöhemmin tarkasteltuna kivun on nimenomaan reumaisia olleet, ei ne pällipäät päästäneet eteenpäin kuuteen vuoteen. Kävin jopa sairaalassa päivystyksessä itkien, niin mitä, eivät ottaneet edes katsoakseen.
Että jep.
Nää on todellakin niin nähty.
AP
No onpas ollut kurja tuuri. Minä sain reumadiagnoosin peräti ensimmäisellä lääkärikäynnillä. Sattui kai sitten olemaan juuri sopivat verikoetulokset.
Vierailija kirjoitti:
29 vastaa ap!
No nyt on asennetta, hahaa!!! Tolla draivilla lääkäriin, niin kyllä sitä apua saatte. En minä *ittuile, tarkoitin juurikin, ettei tämä ole oikea osoite, eikä mikään lääkäripalsta. Pyydä nyt kuitenkin pari pamia varoiksi. Tsemppiä avunsaantiin!
No perkele :D
Samaa mieltä. Onneksi se lääkäri soitti tuossa juuri kun alko pannu keittää jumiin, veikkaan et jos nyt ei tapahdu niin on taivaan ihme. Lupas hoitaa asioita eteenpäin. Sanoin ihan suoraan että tää on heitteille jättö jos te ette nyt hoida lasta. Et nyt tää selittely on loppu. Oli ihan erilainen vastaanotto kyllä täkllä uudelle lääkärillä, ensimmäinen joka lupasi kirjoittaa HUI puhelimessa lääkemääräyksen, muut vaatineet käymään wtf haloo.
Mut nyt on sanottava että jos tää vähääkään enää kusee, niin mennään yksityiselle heti kun selviää ettei asia etene. Odotan nyt vielä tuon lähetteen ja jos edelleenkään ei ala tapahtua, siirrytään paremmille lääkäreille ja lopuksi teen näistä kaikistä mädistä valelumemukakentiesehkäjoojoo"pese se jalka niin se paranee" -lääkäreistä valitukset niin pitkälle kun sielu sietää.
AP
Vierailija kirjoitti:
No onpas ollut kurja tuuri. Minä sain reumadiagnoosin peräti ensimmäisellä lääkärikäynnillä. Sattui kai sitten olemaan juuri sopivat verikoetulokset.
Joo siis mulla ei nouse tulehdusarvot eikä ole antigeeniä. Sain DG:n vasta magneettikuvan jälkeen. Olivat aika järkyttyneitä miten pahasti oli ehtinyt luut syöpyä. Reumalekuri siinä sitten katseli silloin 6 vuotta aiemmin otetut röntgenkuvat ja huomasi heti että muutokset on näkynyt jo rtg kuvissa, mutta ne vesipäät ei niitäkään ole osanneet edes katsoa. Mistäpä arvaat kun lääkäriin yleensä luotetaan. En todellakaan anna saman käydä omalle lapselleni. Menen vetämään itteni ketjuilla siihen terkkarin oveen jos ei muu auta.
AP
Minulla on tuo geeni HLA-B27 positiivinen. 2012 vasen nilkka kipeytyi, oli turvotusta ja syvälaskimotukoskin tuli, kun olin potenut kipeää nilkkaa viikkoja. Todettiin nivelpsoriasis. Nyt pidän oireet poissa ravinnolla. En halua käyttää jatkuvasti isoa lääkeannosta inhottavia sivuvaikutuksia aiheuttavia lääkkeitä.
Toivottavasti syy selviää ja kipu poistuu.
Tsemppiä :)
Vierailija kirjoitti:
Minulla on tuo geeni HLA-B27 positiivinen. 2012 vasen nilkka kipeytyi, oli turvotusta ja syvälaskimotukoskin tuli, kun olin potenut kipeää nilkkaa viikkoja. Todettiin nivelpsoriasis. Nyt pidän oireet poissa ravinnolla. En halua käyttää jatkuvasti isoa lääkeannosta inhottavia sivuvaikutuksia aiheuttavia lääkkeitä.
Toivottavasti syy selviää ja kipu poistuu.
Tsemppiä :)
Kiitti tsempeistä.
Yritetään tässä raivolla eteenpäin.
Ihmetyttää vaan että mikä ihme ja kumma siellä polvitaipeessa voi olla kun ei mitään ole vielä löytynyt :(
Eihän se oikein tyhjästä voi se kipukaan tulla. Varisnkaan noin pitkään vaivannut ja noin paljon jo elämään vaikuttava. En pysty käsittämään. Mie yritän täysillä!
AP
Kiitos vastanneille.
Tosiaan sen vuoksi juuri täällä kyselen koska tuntuu ettei tutkita kunnolla jollei itse ole osannut jo valmiiksi tehdä diagnoosia ja vaatia tutkimuksia. Suoraan sanottuna v*tuttaa että saa mennä lakki kourassa aina rukoilemaan että josko nyt voitaisiin tutkia, ikinä, ei siis kertaakaan koskaan, yksikään lääkäri ole ilman pyyntöä lähtenyt tekemään jatkotutkimuksia.
Tästä syystä nyt koitan vähän kartoittaa että mikä se vika siellä voisi olla, jotta osaa sitten itse pysyä kovana ja vaatia oikeita asioita kun seuraavaksi menee. Pidän toki mielen auki enkä maallikkona sokeasti ala väittelemään mitään tiettyä, mutta että esim tuo magneettikuvaus, tuntuu että PK seudula ei pääse siihen sitten niin mitenkään, ei siis niin millään (kunnallisella siis). Yritän sitä nyt vielä.
Eli veikkaan että varaillaan nyt sitten yksityiseltä aika ortopedille, taikka yleislääkärille ja pyydetään lähete hussille ortopedille ja mankkukuvaan. Vakuutusta ei ole, jotenka kulut pitää jotenkin minimoida.
AP