Työkaverien lapsellinen kosto
Ensiksi kerron hieman työpaikan käytäntöjä: liukuva työaika, yleensä kaikki tulevat 8-10 välillä töihin ja se on suositusaika. Yksi työkaveri tulee töihin aina ennen 8 ja on aina ensimmäinen paikalla. Hän on ylpeä siitä että on aamuvirkku ja tehokas työntekijä, ei kai se väärin ole??
Noin puolet tulee töihin 8-8:30 ja seuraava puolisko alkaa valumaan paikalle puoli kymmenen aikoihin. No tämä pirteä työkaveri vähän on huvitellut asialla ja kuittaillut leikkimielisesti pitkään laiskottelijoille. Leikkimielisesti ja se on hänelle ilo olla tehokas työntekijä.
Nyt on mennyt tunteisiin noilla myöhästyjillä ja ovat tämän rouvan kotiin lähtiessä alkaneet kuittailla takaisin. Esimerkiksi "nyt jo lähdet, me jäämme tänne ahertamaan vielä, käytkö kotona päiväunille kun me teemme täällä töitä". Totaalisen mautonta ja tätä on jatkunut jo pari päivää ja rouvalla alkaa olemaan paha mieli. Häntä ei huvita mennä työpaikalle jossa ilkeillään päin naamaa.
Mitä mieltä olette, kannattaako asia viedä eteenpäin?
Kommentit (27)
Ap, olet epäkohtelias urpo. Olet itse kuittaillut muille ja kun saat samalla mitalla takaisin, alkaa itku, vollotus ja valitus. Kasva aikuiseksi ja tajua että he ovat tehneet aivan yhtä paljon ja ahkerasti töitä kuin sinäkin: pyydä kaikilta anteeksi, kerro että ymmärrät nyt miltä työkavereistasi on tuntunut, että et tarkoittanut aiheuttaa pahaa mieltä, ja tee sovinto. Olet jo näyttänyt luonteesi ruman puolen: yrittämällä valittaa pomolle siitä että saat takaisin samaa mitä kylvät on vain lisäpainoa siihen tyhmyytesi, epäkohteliaisuutesi, itserakkautesi ja itsekkyytesi kuormaan.
Ps: aamu- tai iltavirkkuus ovat biologisia eroja. Jotkut kerta kaikkiaan heräävät myöhemmin kuin toiset. Jos heidät yrittää pakottaa ylös aikemmin, he tekevät töitä hitaaammin eivätkä osaaa ratkaista ongelmia yhtä sujuvasti kuin nukuttuaan biologisen rytminsä mukaan.
Kasva aikuiseksi.
Meilläkin on kaksi aamuvirkkua, jotka tulevat 7:30 töihin (liukuma meillä periaatteessa 8-9:30) ja lähtevät puoli neljä. Eivät ikinä jää ylitöihin vaikka apua tarvitsisi ja kuittailevat meille, jotka tulevat myöhempään. Naurettavia vanhoja eukkoja :)
Sille aamuisin ennen liukumaa tulevalle pitäisi tehdä selväksi, että työaika alkaa kello 8.00, ei aiemmin. Eikä pois lähdetä ennen iltapäiväliukuman alkua. Eihän tuosta mitään tule, että töihin tullaan koska huvittaa ja lähdetään koska huvittaa, jos työtehtävät vaativat yhteistoimintaa.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä vastauksia. Teidän mielestänne on aivan sama asia tulla kahdeksaan ja kymmeneen töihin? Toinenhan on nukkunut samaan aikaan, kun toinen jo painaa niska limassa duunia. Nukkujat eivät edes näe auringonnousua.
Kyllä se on ihan sama asia jos kummatkin päivän aikana tekevät sen 7,5 tuntia töitä. Tajuatko että ne myöhemmin tulijat painavat niska limassa töitä klo 18 asti? Mikä tässä asiassa on sulle vielä epäselvää? Entäs sitten jos joku menee kahdeksi töihin ja pääsee klo 22? Sekin on tehnyt sen 7-8 tuntia niska limassa töitä. Oletko sä sitä mieltä että niska limassa tehdään vaan 8-16? Mites sairaanhoitajat, poliisit ja palomiehet? HÄH?
Entä ne jotka ovat yhteydessä vaikkapa toiselle puolelle maapalloa? Oisko fiksumpaa tehdä niitä töitä niska limassa silloin kun jenkit, kinkit yms myös ovat töissä niin asiat sujuvat paremmin kuin siten että tullaan klo 8, lähetellään meilejä joihin vastapuoli vastaa vasta kun sun työpäivä on ohi klo 16? Sillä auringonnousulla ei ole hevonveen väliä vaan sillä että hommat hoituu ja asiakkaat ovat tyytyväisiä
Itse asiassa ne myöhemmin tulijat ovat fiksumpia. Katsos kun välttävät aamu-ja iltaruuhkat eivätkä seiso liikennevaloissa pakokaasuja pölläytellen, toisin kuin sinä aamukasiksi tulija.
Vierailija kirjoitti:
Meillä aamuvirkut tulevat jo ennen kuin asiakkaalta on tullut töitä, istuvat sitten odottamassa ja kahvittelemassa aamun tunnit, kunnes onkin aika pitää lounastauko. Sitten lounaan jälkeen vähän väsyttää, pitää ottaa hieman rennommin. Pian alkaakin jo kotiinlähdön valmistelut. Minä iltaihminen tulen töihin 3-4 tuntia myöhemmin, teen kaikki heiltä jääneet työt vielä illalla ylitöinä ja otan vastaan heidän ylenkatseensa ja leikkimielisen vitsailunsa, kun he ovat niin paljon ahkerampia ja kunnollisempia työntekijöitä :)
Tämän olen minäkin huomannut, että aamuvirkut usein pitävät päivän aikana huomattavasti enemmän taukoa kuin myöhemmin tulevat. Itse kuulun lasten hoitoon kuskauksen vuoksi myöhemmin tuleviin ja vähän turhan usein ne aikaisemmin tulleet aloittavat varsinaisen työnteon samaan aikaan kuin minäkin, eli kun aamun kahvitauko päättyy.
Vierailija kirjoitti:
Itseäni on myös v*tuttanut töissä noi "tulitko iltavuoroon"-kuittailijat, kun olen yleensä paikalla klo 8.30-9.00 ja he tuntia aiemmin. Noi aamuvirkut yleensä lähtevät töistä viimeistään klo 16. Oli työtilanne mikä tahansa, niin "työrukkaset" putoavat silloin kädestä. Itse joustan useinkin jopa klo 19 asti, jos tilanne vaatii, mutta silti minua pidetään laiskana näiden virkkujen toimesta.
Kyllä ihmisillä menee nykyään pienestä hermo. Meillä kuittaillaan aina kaikille eli aamuvirkut saavat kuulla kotiin lähtiessään jotain, että nyt täällä ruvetaan tekemään töitä, myöhemmin tulevia tervehditään sanomalla "ai iltavuoro tuli" tms., paljon reissussa oleva kun tulee toimistolle, joku sanoo tai ko. tyyppi itse sanoo, että piti tulla välillä käymään töissä, ettei palkanmaksu lopu jne. Ei noista kukaan koskaan vedä hernettä nenään, ihan hyväntahtoista läppäähän tuollainen on.
Tai sitten olen vaan onnekas ja olen 15 vuotta ollut töissä sellaisessa paikassa, jossa ei jokaisella ole pipo ihan kipeän kireällä.
Kuinka etelässä olet töissä? Jos olet jo ennen kahdeksaa töissä, suurimmassa osassa Suomea aurinko nousee vasta silloin. Ja kaamoksen edetessä vielä tilanne muuttuu kannaltasi vielä heikommaksi, jo nyt osassa Suomea aurinko laskeekin ennen kuin pääset töistä.