Herrasmiehen tavat? Löytyykö miehestäsi / toivoisitko? Kaipaan mielipiteitä.
Toivotaan nyt ettei heti mene feministi tms hölmöön tämä keskustelu.
Olen itse jo kauemmin miettinyt tätä asiaa. Olisi ihanaa jos oma puoliso olisi "herrasmies". Ei mitään ihmeellistä, avaisi oven, toisi joskus kukkia, antaisi istumapaikan, piristäisi suhdettamme esim. illallisella...jne...! Tiedän, te joiden puolisot osaavat ottaa toisen huomioon, ihmettelette tätä!?
Muutoin kyllä "ihan hyvä" suhde, kiireinen (lapset/työ), arkinen ja tylsä! Aaargh... Olen puhunut tästä puolisolle ainakin puoli vuotta, mitään ei ole tapahtunut!
Te, joilla samantyylinen tilanne, tiedätte varmaan tunteen....!
Älkää ehdottako; tee itse ensin. On jo kokeiltu, en yksipuolisesti jaksa aina olla suhdetta hoitamassa :((
Kai se on tähän sopeuduttava, en halua eroa edes miettiä, ahdistaa vaan toisen itsekkyys ja laiskuus!!!
Olen tuon puoli vuotta odottanut, että veisi minut treffeille (pyysin nätisti, tietää kyllä toiveeni) !!! Ei prk ole saanut aikaiseksi. Itkettää, itsetuntoon jo vaikuttaa........
Nim. yksi elämä josta haluaisi nauttia täysin!
Kommentit (51)
Mulla on niin vanhanaikainen kasvatus itselläni, että pidän todellista herrasmiehyyttä (ja hienona naisena olemista, siis sivistystä) sinä, että ottaa muut huomioon ja pyrkii aina ja kaikissa tilanteissa tuottamaan muille mahdollisimman paljon iloa ja mahdollisimman vähän harmia. Nuo aapeen luettelemat
Vierailija kirjoitti:
avaisi oven, toisi joskus kukkia, antaisi istumapaikan, piristäisi suhdettamme esim. illallisella...jne...! Tiedän, te joiden puolisot osaavat ottaa toisen huomioon, ihmettelette tätä!?
!
on vain tulos siitä perusperiaatteesta. Se toimii pitkäaikaisesti vain molemminpuolisena, mutta jos itse olet hrrasmies tai hieno nainen, et lipsahda tilapäisestikään, vaikka vastaan sattuisi joku moukkakin - sen kanssa ei vain jatketa seurustelua enempää kuin on pakko. Eli sun on pakko tehdä itse. Samalla sun mun mielestä kannattaisi ihan avoimesti sanoa, että haluaisit jak aipaisit nöitä pikku palveluksia ja huomionosoituksia.
Esimerkki kukista. Toin kukkia silloin tällöin exälle, mutta jokaisella kerralla hän kysyi:"mitäs pahaa sinä nyt olet tehnyt?".
Nykyisellä naisystävällä on onneksi hieman erilainen ääni kellossa.
Minulle herrasmiesmäisyys ei ole noita romanttisista elokuvista opittuja kliseistä vaan niitä arjen pieniä tekoja ja se, että hän tekee parhaansa että minulla on hyvä olla.
Minusta taas olisi kiva että eukko tarjoilisi kohteliaasti kaljat ja makkarat tänne sohvalle. Muuten pysyköön siellä keittiössä minne kuuluukin.
Eikä nyt aloteta sitä sovinismi-syyttelyä ynnä muuta hölmöä.
Herrasmieheksi kasvetaan. Se tulee kotoa. Temppuilu ei tee herrasmiestä.
Apn mittapuilla minulla ei ole herrasmiestä.
Minulle herrasmies kuulostaa jotenkin hyvinpukeutuvalta ja käytösoppaiden sääntöjen mukaan käyttäytyvältä, ei minulla ole sellaisiakaan herrasmiestä.
Mutta minulla on huomioonottava ja hyvä mies. Vie minut mielellään ulos syömään, huolehtii että auto on tankattu ym kun lähden jonnekin. Tekee ahkerasti töitä ja parhaansa perheen eteen. On reilu rahankäytössä minun kanssani. On paras ystäväni ja puolisoni.
Nautin siitä että mies välipalaa ottaessaan kysyy tekeekö minullekin leivän jne. Eli ihan sellaista arkista huomioimista jolla osoittaa "herrasmiesmäisyyttään".
Vierailija kirjoitti:
Minulle herrasmiesmäisyys ei ole noita romanttisista elokuvista opittuja kliseistä vaan niitä arjen pieniä tekoja ja se, että hän tekee parhaansa että minulla on hyvä olla.
Ja sinun ei tarvitse tehdä mitään hänen hyvinvointinsa eteen?
Mä en ole koskaan osannut kaivata kukkia tai illallisia. Sellaista puolisosta kiinnostumista kyllä. Mennääks katsoon toi elokuva, varmaan tykkäisit siitä kun novellisti on sulle tuttu. Katoppas kun sattui löytymään sun lempparisuklaata jota ei täällä yleensä myydä. Toi väri pukee sua. Lue toi artikkeli, haluun keskustella kanssasi siitä. Mulla olis pari vinkkiä saunan lämmitykseen, jos välttämättä haluut sen hoitaa. Lähettäiskö ens keväänä Bahamalle, mua kiihottais nähdä sut palmun katveessa vetämässä drinksua kookospähkinästä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on niin vanhanaikainen kasvatus itselläni, että pidän todellista herrasmiehyyttä (ja hienona naisena olemista, siis sivistystä) sinä, että ottaa muut huomioon ja pyrkii aina ja kaikissa tilanteissa tuottamaan muille mahdollisimman paljon iloa ja mahdollisimman vähän harmia. Nuo aapeen luettelemat
Vierailija kirjoitti:
avaisi oven, toisi joskus kukkia, antaisi istumapaikan, piristäisi suhdettamme esim. illallisella...jne...! Tiedän, te joiden puolisot osaavat ottaa toisen huomioon, ihmettelette tätä!?
!on vain tulos siitä perusperiaatteesta. Se toimii pitkäaikaisesti vain molemminpuolisena, mutta jos itse olet hrrasmies tai hieno nainen, et lipsahda tilapäisestikään, vaikka vastaan sattuisi joku moukkakin - sen kanssa ei vain jatketa seurustelua enempää kuin on pakko. Eli sun on pakko tehdä itse. Samalla sun mun mielestä kannattaisi ihan avoimesti sanoa, että haluaisit jak aipaisit nöitä pikku palveluksia ja huomionosoituksia.
Kiitti. Hyviä pointteja. Olen siis lopettanut itse parisuhteen hoidon, siten etten enää järjestä mitään ekstraa, jne.
Perusasioissa toki olen kuten pitääkin! Otan puolison huomioon, teen ruuan valmiiksi, ymmärrän jos on stressiä töistä, hieron hartioita yms.
Suorastaa ottaa niiiiin päähän, etten itse saa samaa. Miksi aina miestä pitää ymmärtää, miehen lepo ja miehen työt, ihan kuin se yksi ketju täällä joku päivä sitten... Oli osuvasti kirjoitettu. On itsestään selvää mitä naisen pitää tehdä, samoissa asioissa mies kerää ymmärrystä kun ei jaksa/pysty/muista/ehdi :(
Sillointällöin käymme kaveriperheen luona, on alkanut entistä enemmän v-tuttaa (anteeksi sanamuoto), kun kaverin mies osaa ottaa jopa minut (!) huomioon. Kyselee tuoko juomista, tarjoaa istuinta.. Toisin kuin mieheni.
He ohimennessään voivat ihan normaalisti ottaa toisiaan kädestä tms pientä huomioimista. Meillä tuollaista ei tapahdu, varsinkaan jos joku on näkemässä!
Ehkä mieheni on vain yksinkertaisesti moukka. Huoh.
Oma mieheni on sellainen herrasmiesmäinen. Osaa nämä jo aiemmin mainitut elokuvaklisheet mutta on huomaavainen myös muuten arjessa.
Itse toimin samoin häntä kohtaan.
Aikaisempi puolisoni käyttäytyi herrasmiehen tavoin vain jos joku ulkopuolinen oli näkemässä. Kauppakassit kantoi kynnykselle asti mutta ne tippuivat välittömästi kun ovi sulkeutui. Muuten oli semmoista "akka anna kaljaa anna persettä" -meininkiä. Tämä suhde jäi lyhyeksi.
Arvostan kyllä suuresti nykyistä puolisoani.
Koko herrasmies-käsite on vahvasti seksistinen miehiä kohtaan. Jotain surullista ajastamme kertoo, että kyseisen käytöksen edellyttäminen mieheltä on ok, vaikka samaan aikaan niin vastustetaan seksismiä ja vanhoillisia sukupuolirooleja.
Herrasmies ei pelaa pelejä muiden tunteilla, tukee kumppaninsa unelmia, käyttäytyy kaikkia kohtaan kunnioittavasti, ei pelkää koettelemuksia, eikä missään nimessä hylkää sinua vaikeina hetkinä. "Feminismi" sanana ei herätä paniikkia, hän on valmis auttamaan aina muita ja varsinkin pienillä päivittäisillä teoilla on suuri merkitys ja perhe tulee ensin.
No voi hitto! Älkää käsittäkö väärin herrasmies- sanaa! Osa porukasta tajusi, mitä tarkoitin. Osa otti kirjaimellisesti.
ap
Jos mies on jo seurustelun alussa ollut välinpitämätön moukka, ei tyyppi siitä ajan kuluessa mihinkään muutu. Herrasmiesmäisyys on kodin opeista ja selkärangasta lähtöisin.
Vierailija kirjoitti:
Herrasmies ei pelaa pelejä muiden tunteilla, tukee kumppaninsa unelmia, käyttäytyy kaikkia kohtaan kunnioittavasti, ei pelkää koettelemuksia, eikä missään nimessä hylkää sinua vaikeina hetkinä. "Feminismi" sanana ei herätä paniikkia, hän on valmis auttamaan aina muita ja varsinkin pienillä päivittäisillä teoilla on suuri merkitys ja perhe tulee ensin.
Hienosti ilmaistu :) Tätä ajoin takaa.
Kai puolisoni on imenyt kotoaan huonot roolimallit. Surettaa.
ap
No mitä konkreettista itse olet tehnyt hänen hyväkseen? Olet vienyt treffeille? Tarjonnut illallisen ravintolassa?
Se on tytöt sillä tavalla, että elämme tasa-arvon aikaa. Vastavuoroisuutta, vastavuoroisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Jos mies on jo seurustelun alussa ollut välinpitämätön moukka, ei tyyppi siitä ajan kuluessa mihinkään muutu. Herrasmiesmäisyys on kodin opeista ja selkärangasta lähtöisin.
Jos mies ei palvo ja passaa pilalle hemmoteltua prinsessaansa, on hän huonokäytöksinen moukka.
Herrasmies tavat on naisen kaksinaismoralismiä. Nainen seisoo miehen takana piiska kourassa ja käyttää tämän vahvuuksia hyväkseen osallistumatta itse mitenkään.
Mies, joka avaa ovet ja siirtää tuolin naiselle, auttaa naiselta takin pois päältä ja jos sateenvarjoja on vain yksi, mies on totta kai se joka kastuu. Ihanaa ja romanttista vai kuinka?!
Mikä on naisen vastaus tähän kaikkeen? Hän löytää edelleen jotain vikaa miehen käytöksestä. Jos ei muuta keski niin ne on vääränlaiset sukat, joilla nolasi naisen ravintolassa.
Toinen ei muutu, joten sun pitää punnita plussat ja miinukset. Jos ei ole muuta vikaa, joudut kestämään tilanteen.
Itse sinuna istuisin joskus alas miehen kanssa, vaikka lauantaina kun lapset ovat nukkumassa, juotaisiin lasi viiniä ja aloittaisin nätisti ja varovasti: ootko huomannut miten X niin kivasti huomioi toisia silloin kun... Olen miettinyt, että onko meidän arki jämähtänyt aika töykeäksi, tuntuu kurjalta ajatella että tää jatkuis tällaisena aina... Mitkä asiat on semmoisia jotka saa sun olon hyväksi? Musta tuntuisi ihanalta jos...
Parisuhteenne tarvitsee ehkä enemmän iloa, jotta pääsisitte yhdessä kehittämään näitä asioita.
Tiedän tunteesi... minulla kaikki pitkät suhteeni olleet tälläisiä. Itse yritin yllättää ja tuoda väriä suhteisiin, mutta miehet eivät. Kukkia tms. piristyksiä ei tullut. Aloin itsekin törkeäksi oman navan tujottajaksi ja vietin vapaa-aikani kavereiden kanssa ja baareissa = ero :D T. Iloinen sinkku