Yleltä loistava juttu lapsivapaista ravintoloista
Onpas virkistävä näkökulma ja mahtava juttu! "– Jos aikuinen mies on ravintolassa paskat housussa, laulaa loilottaa ja tönii tarjoilijaa, hänet poistetaan. Lapset eivät tee näin pahuuttaan tai tyhmyyttään, mutta ei sitäkään sallita, Lappalainen sanoo."
Täällä aina vedotaan siihen, että "humalaiset ne vasta inhottavia onkin" kun fantasioi lapsivapaista paikoista. Kuten jutussa todetaan, paskat housussa istuva aikuinen sentään potkitaan ulos, lasta joutuvat kaikki kärsimään ellei paikka ole lapsivapaa. Hyvä kirjoitus!
Kommentit (287)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rasismikortti heitetty 😂😂😂😂
Teon rasistisuus ei vähene sillä, että sinä koitat irvailla asialla ja täten nousta toisten mielipiteiden yläpuolelle. Osoittaa vain sen ettet ole kykenevä vastavuoroiseen keskusteluun ja perustelemaan miksi teko ei mielestäsi ole rasistinen. Oletko sitä mieltä että ihmisoikeudet ei koske lapsia?
Rasismi = rotuun/ihmisen syntyperään perustuva syrjintä. Ovatko lapset mielestäsi ROTU?! Puhu hemmetti vie SYRJINNÄSTÄ jos sitä tarkoitat, rasismi on täysin väärä sana.
No voi anteeksi etten ole sanakirjasta selvittänyt täysin oikeaa termiä, kun kuitenkin puhekielessä jokainen ymmärtää mitä tässä kohtaa rasismilla tarkoitetaan.
No, muutanpa nyt kaikki ketjussa käyttämäni rasismi- sanat sanalla syrjintä, niin kykenetkö nyt vihdoin ja viimein siirtymään itse asiaan ja perustelemaan miksi tuo mielestäsi ei ole syrjintää?
Mullakin on lapsia, mutta en ikinä vaihtaisi paskavaippaa pöydässä. Tavalla tai toisella vaihtaisin sen vessassa, jos hoitopöytääkään ei ole. Vaunuissakin ihan näppärä vaihtaa ja tokihan ne vietäisiin pois ruokailutilasta vaihdon ajaksi.
Kannatan lapsivapaita ravintoloita, hotelleja, tapahtumia siinä missä myös lapsiperheiden vastaavia. Itseäni ei lapset häiritse, mutta kyllä mäkin tykkäisin huonoa, jos ravintolapöydässä paskavaippaa pyöriteltäisiin. Mun mielestä silloin saisi ohjata muualle hoitamaan asian. Ei se vauvan paska ole sen kummempaa kuin aikuisenkaan - ruokapöytään ei kumpikaan kuulu.
Mun mielestä ei ollut loistava juttu, vaan tätä samaa ammattiloukkaantujien valitusta. Ei lapsen ja aikuisen tekemisiä voi verrata keskenään (mun mielestä humalaisten ja lasten käytöksen vertaaminen on ihan yhtä ontuvaa kuin viiskymppisen paskat housussa laulavan miehen ja lapsen vertaaminen), se on täysin hyödytöntä ja hedelmätöntä. Samoin mua ärsyttää tämä, että kuvitellaan kaikkien vanhempien olevan niin mimosanherkkiä, että kahdenkeskinen ilta menee pilalle, jos ravintolassa onkin jonkun muun lapsi! Kukahan tällaisenkin opinkappaleen on kehittänyt? Ihmiset on nykyään niin herkkiä ja vieraantuneita eri ikäisistä, että mieli pahoitetaan suunnilleen kaikista muista paitsi oman ikäisistä. Se, että lapsi oikeasti häiriköi tai paskavaippaa vaihdetaan pöydässä, on poikkeavaa, ja vanhempien, ei lapsen käytöksen ongelma.
Elämä on varmasti vaikeaa, jos siitä tekee vaikeaa. Mä en jaksaisi koko ajan reflektoida ympärillä olevien vieraiden ihmisten käytöstä omaan viihtyvyyteeni, ja siksi yleensä viihdynkin hyvin. Varmaan muakin alkaisi ahdistaa muiden tekemiset, jos oikein yrittäisin.
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten sitä ihmetellään, miksi suomalaiset eivät osaa samanlaista ravintolakulttuuria kuin etelä-Euroopassa vaan käyvät jossain mäkkärissä ja rossossa vaan. Ei olisi kuulemma niin vaikeeta aloittaa ravintolakasvatus jo lapsena.. Ai eikö? Jos ei pääse sinne ravintolaankaan...
Joku sen sanoikin: olisi loogisempaa heittää ulos ne, jotka eivät osaa käyttäytyä kuin leimata kokonainen suhteellisen iso ihnisryhmä. Lapsiperheet näköjään ovat ainoita, joita saa vielä syrjiä hyväksyttävästi. (Älkää puhuko rasismista: se on rotusyrjintää eikä sillä ole mitään tekemistä tämän aiheen kanssa.)
Suomalainen ravintolakulttuuri on mitä on mutta se ei todellakaan johdu siitä että täällä on muutama ravintola mihin ei lapset pääse, idioottimaista edes väittää tollaista!
Käytännössä se että heittäisi ulos vain ne jotka häiritsevät on mahdoton toteuttaa, kohta olisi lööpit täynnä juttuja kun äiti avautuu että "X vaan oli niin iloinen nähdessään asian Y että siksi kiljahteli" tässä nyt sitten syrjitään eläväisiä lapsia jne jne..
Ei lasten tarvitse kaikkiin paikkoihin päästä, on olemassa paljon hienoja ravintoloita joista lapsiperhe voi valita.
Nimi_ kirjoitti:
Käyn paljon ravintoloissa mutta 90% jos siellä on lapsia niin syntyy jonkinlaista hässäkkää. Vanhemmat ovat niin täynnä kultamussukkaansa että eivät edes näe mitään ruusunpunaisten lasiensa takaa.
1. vanhemmat eivät komenna lapsiaan kun ne kiljuvat,
2. vanhemma eivät komenna kun lapset juoksevat pitkin ravintolaa,
3. vanhemmat eivät komenna kun se pentu tulee vieraan ihmisen pöytään roikkumaan räkätapit nenässä,
4. nämä sikaperse vanhemmat juuri vaihtavat ne haisevat paskavaipat surutta siinä naapuripöydässä kun viereisessä pöydässä ihmiset syövät.
5. jos tarjoilija uskaltaisikin jostakin näille vanhemmille huomauttaa niin vanhemmat ovat tarjoilijan silmillä ennenkuin tarjoilija on saanut lausettaan loppuun. Ja näiden epäkohtien luettelo on loputon. Pakkohan nuo on ravintolasta keinoin millä hyvänsä häätää pois että IHMISETkin saavat/voivat ravintoloissa käydä. Ja jos näitä hyväkäytöksisiä lapsiperheitä on vain 10% niin näinhän se menee niinkuin kaikessa muussakin - paskasakista joutuvat kärsimään kunnollisetkin.
Missä ihme paikoissa sä syöt????!!??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teon rasistisuus ei vähene sillä, että sinä koitat irvailla asialla ja täten nousta toisten mielipiteiden yläpuolelle. Osoittaa vain sen ettet ole kykenevä vastavuoroiseen keskusteluun ja perustelemaan miksi teko ei mielestäsi ole rasistinen. Oletko sitä mieltä että ihmisoikeudet ei koske lapsia?
Rasismi = rotuun/ihmisen syntyperään perustuva syrjintä. Ovatko lapset mielestäsi ROTU?! Puhu hemmetti vie SYRJINNÄSTÄ jos sitä tarkoitat, rasismi on täysin väärä sana.
No voi anteeksi etten ole sanakirjasta selvittänyt täysin oikeaa termiä, kun kuitenkin puhekielessä jokainen ymmärtää mitä tässä kohtaa rasismilla tarkoitetaan.
No, muutanpa nyt kaikki ketjussa käyttämäni rasismi- sanat sanalla syrjintä, niin kykenetkö nyt vihdoin ja viimein siirtymään itse asiaan ja perustelemaan miksi tuo mielestäsi ei ole syrjintää?
Siksi, koska lapset eivät ole aikuisia. Lapset käyttäytyvät erilailla kuin aikuiset. Lapsilla on erilaiset tavat käsitellä informaatiota ja säädellä käyttäytymistään kuin aikuisilla. Siksi on olemassa aikuisten elokuvia, aikuisten tanssipaikkoja, aikuisten työpaikkoja, aikuisten yökerhoja ja aikuisten ravintoloita. Se, että lapsella ei ole kaikkia aikuisen oikeuksia (eikä velvollisuuksiakaan), ei ole syrjintää.
Minulla on itselläni kolme lasta ja minulle on aivan ok, jos joihinkin ravintoloihin ei voi mennä lasten kanssa. Silloin harvoin kun itse menen esimerkiksi kahdestaan mieheni kanssa syömään, haluan olla rauhassa myös muiden lapsilta ja lasten ääniltä ylipäänsä. Ravintoloita on valittavaksi asti muutenkin, joten ei lasten kanssa ole pakko ängetä aivan joka paikkaan, vaihtoehtoja riittää. On mukavampikin lasten kanssa syödä paikassa, joka on profiloitunut lapsiperheille sopivaksi. Vaatii tietenkin vanhemmilta ymmärrystä osata arvioida mihin lasten kanssa on järkevää mennä ja mihin ei.
Toki suurin osa lapsista käyttäytyy hyvin, mutta valitettavasti on näitäkin vanhempia jotka vaihtavat paskavaippoja pöydässä tai joiden lapsille ei ole opetettu käytöstapoja.
Nimi_ kirjoitti:
3. vanhemmat eivät komenna kun se pentu tulee vieraan ihmisen pöytään roikkumaan räkätapit nenässä,
Ja tää vähän sama lentokoneessa; mukula juoksee koneen käytävällä, on lentoemäntien tiellä, ja ai että mua ällöttää jos joku tulee siihen istuimen viereen toljottamaan (ja vielä ne räkätapit nenässä).
Käydään usein yhdessä ravintolassa, jossa ei ole syöttötuoleja ollenkaan eikä lasten listaa. Se karsii tehokkaasti lapsiperheet pois. Tai jos lapsia on niin ne ovat sen verran isoja, että osaavat käyttäytyä siinä missä aikuisetkin eikä niille enää kukaan vaihda vaippoja pöydässä.
Tämä on aivan loistava idea ravintolalta. Ei syrjitä ketään mutta ei tarjota houkuttelevia palveluitakaan. Vähän kuin se että kauppakeskuksissa soitetaan klassista musiikkia, jotta teinit eivät hengailisi siellä.
En mä kyllä oikeasti halua kenenkään lapsia pöytäni reunaan roikkumaan jos olen vihdoinkin saanut lapsenvahdin ja pääsen kahdestaan mieheni kanssa syömään. En, vaikka niillä olisi puhtaat kädet ja nenätkin pyyhitty.
Ihan ok, että on lapsivapaita ravintoloita.
Miksi ne vaunut/rattaat täytyy tuoda ravintolaan? Ärsyttää se, että kun on varannut hyvän pöydän ja saanut alkupalat eteensä, niin siihen vierelle tulee lapsiperhe vaunuineen. Siinä siirrellään tuoleja, joskus jopa pöytiä ja kätevästi motitetaan muut menopelien kanssa. Mielessä ei käy, että tarjoilija ei pääse tuomaan meille ruokaa ilman, että vaunuja siirrellään ja toisaalta me emme pääse pöydästä minnekään. Parhaimmillaan lapsi nukkuu koko ajan, joten miksi ihmeessä sitä ei voinut jättää lastenhoitajan kanssa kotiin? Miksi täytyy tuoda illalla lapsi mukana tilaan, jota ei ole suunniteltu vaunukansalle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi, koska lapset eivät ole aikuisia. Lapset käyttäytyvät erilailla kuin aikuiset. Lapsilla on erilaiset tavat käsitellä informaatiota ja säädellä käyttäytymistään kuin aikuisilla. Siksi on olemassa aikuisten elokuvia, aikuisten tanssipaikkoja, aikuisten työpaikkoja, aikuisten yökerhoja ja aikuisten ravintoloita. Se, että lapsella ei ole kaikkia aikuisen oikeuksia (eikä velvollisuuksiakaan), ei ole syrjintää.
Mä odottelinkin jo tätä argumenttia, tämähän on jo klassikko näissä vastaavissa keskusteluissa. :D Kyllä, lapsen itsesäätelytaidot ovat kehitystasosta riippuen huomattavasti heikommat kuin aikuisella, mutta niin ne ovat esimerkiksi monilla kehitysvammaisillakin. Minä en näe "lapsivapaissa" ravintoloissa yhtään sen enempää oikeutusta kuin olisi siinäkään, jos vastaavat paikat kiellettäisiin esim. juuri kehitysvammaisilta.
En ymmärrä miksi lasten kanssa tarvitsisi päästä JOKAISEEN ravintolaan. Ei mikään lapsiperhe niin usein käy ravintolassa syömässä, että ravintolat kesken loppuisivat, vaikka joihinkin olisikin lapsilta pääsy kielletty. Niin että mikä ongelma tässä oikein on?
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten sitä ihmetellään, miksi suomalaiset eivät osaa samanlaista ravintolakulttuuria kuin etelä-Euroopassa vaan käyvät jossain mäkkärissä ja rossossa vaan. Ei olisi kuulemma niin vaikeeta aloittaa ravintolakasvatus jo lapsena.. Ai eikö? Jos ei pääse sinne ravintolaankaan...
Joku sen sanoikin: olisi loogisempaa heittää ulos ne, jotka eivät osaa käyttäytyä kuin leimata kokonainen suhteellisen iso ihnisryhmä. Lapsiperheet näköjään ovat ainoita, joita saa vielä syrjiä hyväksyttävästi. (Älkää puhuko rasismista: se on rotusyrjintää eikä sillä ole mitään tekemistä tämän aiheen kanssa.)
Ei sitä ravintolakulttuuria mennä (hienoon) ravintolaan harjoittelemaan. Ensin lapsen täytyy kotona osata istua rauhassa ja syödä ruokansa kitisemättä. Ja tämä pitää siis vanhempien opettaa.
Ystäväni lapsi on syönyt ruokansa olohuoneen sohvalla telkkaria katsoen siitä asti kun pääsi syöttötuolista. Kaikki mahdolliset häiriöt sallitaan ja ruokailun aikana leikitään ja muutenkin juostaan ympäriinsä. En kehtaisi ikinä lähteä heidän kanssaan mäkkäriä parempaan paikkaan syömään. Viimeksi kun käytiin niin ravasi koko ajan ympäriinsä. Suostui välillä istumaan yhden suupalan ajaksi ja sitten taas jopa kontattiin pitkin lattioita ihmisten jaloissa. Alkoi myös hyvin aikaisessa vaiheessa kitistä että haluaa kotiin.
Ja en syytä lasta kun äitinsä on tähän opettanut :(
Olisiko yhtä hyvä juttu perustaa vaikka vammais- tai vanhusvapaa ravintola? Perusteena tietenkin se, että joillakin näistä saattaa olla paskat housussa, tai pyörätuoli/rollaattori on pysäköity häiritsevästi ja tilaavievästi? Joillakin myös syöminen ja ääntely saattaa olla vastaavaa kuin lapsilla.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ne vaunut/rattaat täytyy tuoda ravintolaan? Ärsyttää se, että kun on varannut hyvän pöydän ja saanut alkupalat eteensä, niin siihen vierelle tulee lapsiperhe vaunuineen. Siinä siirrellään tuoleja, joskus jopa pöytiä ja kätevästi motitetaan muut menopelien kanssa. Mielessä ei käy, että tarjoilija ei pääse tuomaan meille ruokaa ilman, että vaunuja siirrellään ja toisaalta me emme pääse pöydästä minnekään. Parhaimmillaan lapsi nukkuu koko ajan, joten miksi ihmeessä sitä ei voinut jättää lastenhoitajan kanssa kotiin? Miksi täytyy tuoda illalla lapsi mukana tilaan, jota ei ole suunniteltu vaunukansalle?
Tämä. On oksettavaa että ne likaiset vaunut ja rattaat pitää hilata siihen viereen missä muut ruokailevat ja tukkia kulkureitit. Eikä kyse ole aina edes vauvoista, vaan aivan kävelykykyisistä taaperoistakin. Ilmeisesti nämä ovat niitä kärryttäjävanhempia, jotka kuskaavat lapset autolla ovelta ovelle aikuisikään asti. Lapselle tekee ihan hyvää kävellä muutama metri, joten kyllä ne rattaat voi jättää jonnekin oven läheisyyteen tai jos sinne ei mahdu niin - ajatelkaa! - ihan jopa kävellä vaikka sieltä autolta asti!
Ei siinä, senkun kieltää!!
Mut tollanen paskanjauhaminen siitä että pöydissä vaihdetaan PASKAvaippoja ja että lapset käy koskettelemassa toisten ruokailuvälineitä...ei hemmetti.
Itse olen tavannut kyseisen miehen perse paljaana ympäripäissään ravintolan tiskillä porkkana perseessä. Aina. Niin vaan lapsettomat sinkkumiehet käyttäytyy kun ne päästää ruokaravintolaan.
Vierailija kirjoitti:
Minä ihmettelen todella syvästi tätä mentaliteettia, jonka mukaan lapsia on ihan ok syrjiä. Mitä jos kyseessä olisi vaikkapa vammaiset tai tummaihoiset? Ihan hitonmoinen haloohan siitä nousisi! On todella vastenmielistä yleistää tuollainen huono käytös koskemaan kaikkia lapsia kun kaikki varmasti tietävät, että hyvätapaisiakin lapsia löytyy paljon. Miksi ei vain voisi laittaa selkeitä sääntöjä KAIKILLE, niin olisi reilu peli? Esim. jos vaihtaa vaippoja pöydässä -> ulos ravintolasta. Sama seuraus, jos lapsi häiritsee muiden ruokailua tms. Silloin on jo vikaa aikuisessa, jos hyvin käyttäytyvä lapsi jotain häiritsee!
Tätä on kyllä aika mahdotonta toteuttaa. Missä se raja sitten menee? Esim kovaääninen puhe , tuolilla keikkuminen jne. Voin vaan kuvitella mikä huuto siitä tulisi kun tarjoilija tulisi heittämään pihalle jo annoksensa tilannutta perhettä jonka lapsi on saanut jonkun kiukkukohtauksen. Tai joku 1 - 2 v kiljahtelisi tasaisin väliajoin. Vanhemmat hyssyttelijöitä ja lupaisi että ei tule toistumaan ja sitten taas kohta... Kun ei tuon ikäisen käytöstä voi hallita aina.
Kyllä minunkin 6 ja 4 vuotiaani käyttäytyvät ihan hyvin mutta ei niin hyvin että veisin ne johonkin aikuisten paikkaan.
Aina kuitenkin joku puhuu vähän liian kovaa, kolisuttelee ruokailuvälineitä, kaataa vahingossa vesilasin tai tulee annosksteus joka kiukuttaa. Usein näissä aikuispaikoissa on panostettu siihen tunnelmaan ja ihan tavallinenkin lapsen puhe kyllä kuulostaa häiritsevältä.
Ja haluan ihan itsekin syödä rauhassa jos olen jossain vähän laadukkaammassa paikassa. Lapset jaksaa max tunnin, joskus jos tulee pienemmälle joku hässäkkä se on vaan puolituntia kun joudutaan lähtemään ettei häirittäisi muita.
On ihan yllinkyllin perhe ravintoloita joihin voi mennä tämän ikäisten kanssa. Ei tarvitse ainakaan Helsingissä tyytyä mäkkäriin tai pizzan vaan on ihan kivasti valinnan varaa.
Itse haluan tosiaan syödä rauhassa silloin kun olen liikkeellä ilman lapsia esim iltaisin
Rasismia on rotuun perustuva syrjintä, ei se että kaikki saman rodun ikäluokan edustajat ovat ei-tervetulleita. Itse arvostan nimenomaan sitä että paikka on suoraan kielletty lapsiperheiltä. Ei tuollaisesta "poistetaan ravintolasta jos vaihdetaan vaippaa pöydässä" -säännöstä tulisi yhtään mitään. Kuka sen rajan määrittelisi että mikä on häiritsevää käytöstä ja mikä ei? Pieni kiljahtelu ei varmaan olisi (vaikka ärsyttäisi sekin) ja lauleskelukin varmaan siinä ja siinä. Ja se vasta törkeää olisi jos perhe olisi saanut ruuat naaman eteen ja sitten käskettäisiin poistumaan häiritsevän käytöksen takia. Siitä ainakin saataisiin lukea facebookista ja iltalehdestä.
Selkeämpää kieltää kokonaan lapsilta. Tosin joku merkki ulko-ovessa olisi hyvä, ettei turhaan sinne ravintolasaliin asti änkeä.